Tarotläggerskan Ylva Trollstierna testas i Insider 5/4

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Blir Ylva 100000 kronor rikare?

Omröstningen slutade ons 04 apr 2007, 22:11

Nej
47
98%
Ja
1
2%

Antal röster: 48

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » lör 07 apr 2007, 11:49

Urquhart skrev:Vi låtsas att hon har magiska förmågor och verkligen kan spå i tarotkort. Om det nu vore så, så skulle hennes krafter ändå inte vara mycket att hänga i granen. Detta eftersom korten tydligen visar fel ibland (tydligen mer vanligt när det är seriösa test) och trollet själv verkar inte ha en susning om när. De skulle alltså kunna visa lika mycket fel (eller som trollet själv säger, hon läser av korten fel) när hennes snåla kunder kommer för att bli spådda.

Jag har ställt denna fråga många gånger i detta forum, men har aldrig fått något ordentligt svar av de troende, bara en massa floskler om att man inte kan få 100% säkerhet.
Grejen är att till sina kunder säger hon en massa saker på ren 'intuition' om deras egenskaper. Hur deras livssituation är, med en stark ingrediens av cold reading. Det är inte fråga om exakta saker, som att ange titlar på böcker.
En sak jag undrar är vad som styr vilka kort som kommer upp. Låt säga att det är 'kundens' själ/undermedvetna eller dylikt. För att tillstånden hos kunden ska motsvara rätt kort måste kundens själ känna till vad de olika korten betyder. Och dessutom kunna veta/förnimma var de korten finns i kortleken. Vilken slags perception kan vi räkna med här?
Teorin bakom det hela verkar en aning snårig...
Alternativet att slumpen avgör vilka kort som kommer upp och att spågumman improviserar utifrån dem är väl för långsökt.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » lör 07 apr 2007, 13:34

Sent omsider har Flashback upmärksammat programmet:

Trollkärringen i Insider.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » lör 07 apr 2007, 15:27

Ylva Trolltants kommentarer finns nu på hennes sajt.
http://www.vipstar.nu/trollstierna/insider3.lasso
Det var faktiskt färre bortförklaringar än jag väntat men de saknas givetvis inte. De går ut på att hon visste för lite om böckerna. Man kan tycka att det borde hon varit medveten om före testet. :roll: Givetvis saknas helt ett ifrågasättande av tarotkorten. Viljan att tro på dem lever kvar och kommer nog att så göra hos de troende oavsett vad som händer. Som vanligt handlar detta om en vilja att tro på något och viljan är så stark att man kan blunda för hur mycket fakta som helst.
Hon skriver även att hon (ännu) inte skall lägga tarotkort för böcker. Jag noterar att det fanns ett uttalande med motsatt innebörd på hennes sajt innan testet.
Fridens,
Bod

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » lör 07 apr 2007, 15:50

"Men man ska då komma ihåg som jag ser det, att korten faller alltid rätt, det är tolkaren som ibland tolkar fel, vilket jag gjorde i denna test."
:roll: :roll: :roll:
Saxat från: http://www.vipstar.nu/trollstierna/insiderblogg.lasso

Fridens,
Bod

Azna

Inlägg av Azna » lör 07 apr 2007, 18:37

Testet på Insider har egentligen bara bevisat EN sak: Om du har en bok du saknar titeln till, försök inte få fram titeln med hjälp av Tarokort!!

Om testet hade lyckats skulle olika människor reagerar olika. Sturmark hoppades, som han sade i TV iaf, att Ylva skulle lyckas.
Jonas K på detta forum verkar enligt mig ha allvarliga problem, han skriver såhär: Hade faktiskt hängt upp snaran i kristallkronan ty jag vill inte leva i en värld där det övernaturliga är naturligt.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=2913
Lite märkligt då det övernaturliga egentligen endast är fenomen som vi inte har naturliga förklaringar till ännu.

Så frågan ställs till er: Pondera att det osannolika skulle hända, Ylva hade klarat testet! Hur skulle det förändra ditt liv?

Användarvisningsbild
Jesper

Inlägg av Jesper » lör 07 apr 2007, 18:52

Azna skrev:Lite märkligt då det övernaturliga egentligen endast är fenomen som vi inte har naturliga förklaringar till ännu.
Nu är det ju inte bara förklaringar som saknas, utan även fenomen.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » lör 07 apr 2007, 19:41

Azna skrev:Pondera att det osannolika skulle hända, Ylva hade klarat testet! Hur skulle det förändra ditt liv?
För min del: inte ett dugg.

Tack Jesper, förresten.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 07 apr 2007, 21:31

Azna skrev:Så frågan ställs till er: Pondera att det osannolika skulle hända, Ylva hade klarat testet! Hur skulle det förändra ditt liv?
Varför skulle det förändra mitt liv?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » sön 08 apr 2007, 02:58

Azna skrev:Så frågan ställs till er: Pondera att det osannolika skulle hända, Ylva hade klarat testet! Hur skulle det förändra ditt liv?
Min kropp hade varit kall, stel och dinglat i ett rep. För övrigt hade det mesta nog varit sig likt.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 08 apr 2007, 07:19

Bör kanske tillägga att Ylva von Trolltants misslyckande inte heller förändrar mitt liv ett dugg.

TV-program gör sällan det.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » sön 08 apr 2007, 13:16

Något skulle ha tillförts. Livet blivit rikare.
De troende har större problem att dra de rätta slutsatserna från resultaten av tester. Deras liv blir fattigare.

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » sön 08 apr 2007, 17:30

Jag skulle förmodligen ha antagit en något avvaktande hållning tills fler tester gjorts, men nog skulle det ha varit spännande. Nu är det tyvärr bara löjligt.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » sön 08 apr 2007, 18:18

Så frågan ställs till er: Pondera att det osannolika skulle hända, Ylva hade klarat testet! Hur skulle det förändra ditt liv?
Hade hon fått alla 15 rätt skulle nog ingen lämnas oberörd, även om alla påstår det nu.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

sillsallad

Inlägg av sillsallad » mån 09 apr 2007, 09:52

Skulle vara ungefär lika kul som när jag loggade in på snopes.com första gången och insåg att jag spritt några pinsamma "sanningar" genom åren...

Användarvisningsbild
botmund
Avstängd

Inlägg av botmund » mån 09 apr 2007, 10:59

Jag skulle registrera mig igen på ST och be TS om ursäkt för allt strunt jag tidigare propagerat. Skulle bli forumbästis med Fröken Monroe och Mamma1. Utöver det kanske bli sån där "gladkristen" och gå med loafers och vita strumpor.

Skriv svar