Tarotläggerskan Ylva Trollstierna testas i Insider 5/4

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Blir Ylva 100000 kronor rikare?

Omröstningen slutade ons 04 apr 2007, 22:11

Nej
47
98%
Ja
1
2%

Antal röster: 48

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 09 apr 2007, 11:45

Pondera att det osannolika skulle hända är som att utgå ifrån att gud finns. Ja, finns gud så finns ju gud. Samma sak här. Fungerar new age så fungerar det. Man kan pondera vad man vill.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » mån 09 apr 2007, 12:03

Lars A. skrev:Pondera att det osannolika skulle hända är som att utgå ifrån att gud finns. Ja, finns gud så finns ju gud. Samma sak här. Fungerar new age så fungerar det. Man kan pondera vad man vill.
Jag tror att bakom den där frågan ligger det som man ofta hör från troende att skeptiker är 'rädda' för att det ena eller andra ska visa sig finnas/vara sant etc. Att vi är rädda för att vår världsbild ska rubbas och att vi på existentiell och psykologisk grund förnekar det som för de troende är sant och självklart. Jag tror att det är tvärtom. Det vore ytterst intressant om framtiden kunde förutsägas via tarotkort. Något skulle tillföras. För den troende står mer på spel.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 09 apr 2007, 12:44

Ja, visst är det tvärtom. Och ja, det skulle vara otroligt intressant om tarotkort fungerade! Jag skulle vilja att spöken fanns också för "fenomenet" var alltid så fashinerande när jag var liten. Världen skulle säkert bli betydligt mer spännande om det fanns UFO:n, spöken och allt det där andra. Det är ju inte så att vi inte vill att de inte ska finnas. Det är ju inte ett val man gör, om man är rationell.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » mån 09 apr 2007, 19:10

Något som måste sägas vara märkligt är att hon inte gjort några egna tester före det i TV3:s Insider. Att göra ett likadant test som det som framfördes i TV är ju rätt så enkelt. Varför gör inte fler utövare egna tester innan de testar i skarpt läge? Vem som helst med lite sunt förnuft kan ju sätta upp ett test där man prövar sin förmåga, man får då en chans att slippa förnedringen vid ett misslyckande i TV.

Inte omöjligt att boven i dramat den här gången är den senaste nyandliga flugan från staterna, ”Law of attraction”. Ylva verkar frälst av idéerna och de kan kanske ha trissat upp hennes självförtroende till Ikaroshöjder. Hon har kanske trott att hon kunnat klara testet bara genom att tänka positiva tankar och skicka ut positiva energier. På sätt och vis slog kanske programmet två flugor i en smäll, både tarot och ”Law of attraction”.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » mån 09 apr 2007, 20:29

Jonas K skrev:Något som måste sägas vara märkligt är att hon inte gjort några egna tester före det i TV3:s Insider.
Hon testade på tre böcker och hade rätt på alla.

Användarvisningsbild
Helix

Inlägg av Helix » mån 09 apr 2007, 20:33

Jonas K skrev: Varför gör inte fler utövare egna tester innan de testar i skarpt läge? Vem som helst med lite sunt förnuft kan ju sätta upp ett test där man prövar sin förmåga, man får då en chans att slippa förnedringen vid ett misslyckande i TV.
Ja absolut! Jag tänker även på ett program som gick häromåret där mediala tävlade mot varandra. Där fanns ett antal tips på hur man skulle kunna testa förmågan.

Nu är det i och för sig inte rättvist att jämföra Trollstiernas Tarotläsande med personer som anser sig ha direktkontakt med andarna. Men i alla fall... Om jag ägnade dagarna åt något skulle jag vilja bevisa saker på riktigt...

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » mån 09 apr 2007, 20:45

djembelelle skrev:Hon testade på tre böcker och hade rätt på alla.
Det verkar som om hon i det fallet inte hade ett bra upplägg.
Ylva Trollstierna skrev:Och en enda gång har jag lagt för böcker, med tre klokrena träffar, men då fick jag inte veta titeln utan han tänkte på tre böcker och jag fick lägga stjärnor och berätta om dem.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » mån 09 apr 2007, 20:58

Jonas K skrev:
djembelelle skrev:Hon testade på tre böcker och hade rätt på alla.
Det verkar som om hon i det fallet inte hade ett bra upplägg.
Ylva Trollstierna skrev:Och en enda gång har jag lagt för böcker, med tre klokrena träffar, men då fick jag inte veta titeln utan han tänkte på tre böcker och jag fick lägga stjärnor och berätta om dem.
Antagligen tyckte hon motsatsen. Men som du säger så bör framtida kandidater uppmanas att genomföra ett test med samma metod som i det riktiga testet innan de träder in på scenen.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 16 apr 2007, 09:31

Lars A. skrev:Klart hon tjänar mer. Hon kör väll svart.
Oacceptabel kommentar.

Brottsbalken 5 kap 1 §,
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter. Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

...inget gott om Ylva Trollabortpengar alltså, men man får inte säga precis vad som helst om folk sådär.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 16 apr 2007, 09:37

Azna skrev:Så frågan ställs till er: Pondera att det osannolika skulle hända, Ylva hade klarat testet! Hur skulle det förändra ditt liv?
En spådam som klarar ett test skulle inte förändra mitt liv över huvud taget. För varje vetenskapligt resultat i en riktning finns det alltid ett eller två "outriders", resultat som verkar vara helt utanför skalan. Det förändrar ingenting.

Men om jag istället besvarar andemeningen i din fråga: Hur hade mitt liv förändrats om upprepade tester visade att Ylva Trollstierna verkligen har en förmåga att med hjälp av tarotkort förstå utan annan kunskap i vilken låda en viss bok ligger?

Livet skulle då bli något mera intressant, men det skulle fortfarande bara vara ett liv i en värld där det finns alla möjliga sorters människor och en av dem kan se böcker genom en kartonglåda med hjälp av färggranna kort. Ett under av ungefär samma magnitud som pulsarer, buckey-kolfiber, antimateria och relativitet.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 16 apr 2007, 09:50

Brottsbalken 5 kap 1 §,
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätteller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter. Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 16 apr 2007, 09:53

Jag ser inte att det är i sambandet försvarligt, men jag skall inte heller leka djävulens advokat.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
bengtsfors

Inlägg av bengtsfors » mån 16 apr 2007, 11:34

piotrr skrev:...inget gott om Ylva Trollabortpengar alltså, men man får inte säga precis vad som helst om folk sådär.
Men vad vem som helst får göra är att gå in på skattekontoret och slå på deras skatteterminaler. Där kan man får reda på hur mycket en enskild firma omsätter. Även om firman skulle ha omsättning men noll vinst (=lön i enskild firma) är det orimligt att hon kan leva på det lagligt och dessutom gör det saken känslig då man inte klassar sån verksamhet som ett företag och då får man inte längre åtnjuta de rättigheter ett företag har.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 16 apr 2007, 12:44

Jag håller med dig i dina spekulationer, men vidhåller att det är en viss skillnad på att observera siffrorna och att lägga dem som grund för flrtak,

Det kan ju finnas andra förklaringar. Jag kommer bara inte på några.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » mån 16 apr 2007, 12:55

piotrr skrev:[...]
...inget gott om Ylva Trollabortpengar alltså, men man får inte säga precis vad som helst om folk sådär.
Frågan är om inte du, piotrr, gör dig skyldig till förtal i det här fallet. Att beskylla någon för förtal (en brottslig handling) är i sig förtal.

I och med detta inlägg blir förvisso även jag skyldig till förtal…

Skriv svar