Tyst i Sverige om ödesfrågan? "Peak Oil Production"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
kent

Inlägg av kent » ons 03 aug 2005, 11:11

Nya tidpunkter för "Peak Oil" (PO) från ASPO Irland. Newsletter 56, augusti 2005.

Man anger nu att PO för konventionell olja (regular oil) inträffade 2004
och att PO för all olja inträffar under 2007. Högra kolumnen i tabellen på sidan 2.

http://www.peakoil.ie/downloads/newslet ... 200508.pdf

I en radio-debatt för någon vecka sedan mellan Kjell Aleklett ,orförande för ASPO ,
och professorn i nationalekonomi vid Luleå tekniska universitet ,Marian Radetzki,
påstod den senareatt det inte var något problem att fortsätta konsumera olja som vanligt
i minst 30 år till. Möjligen kunde "fundamentalisterna" där borta ställa till med något.

En anmärkningsvärd skillnad i bedömning av PO-tidpunkt !
Ödesdigert om ASPO har rätt , då energi-omställningen bör starta 20 år innan PO inträffar.
Hirsch-rapporten (91 sidor pdf format) "...sponsored by an agency of the United .States Government" där bestämning av tidpunkten för PO tydligen inte ingick i uppdraget.
http://www.projectcensored.org/newsflas ... j_Cens.pdf (februari 2005)

Richard Heinberg har publicerat (augusti 2005) ett förslag till handling .
How to Avoid Oil Wars, Terrorism, and Economic Collapse
http://www.museletter.com/archive/160.html

Är svenska regeringen vaken? Är nästa regering vaken? Är rätt personer vakna?

kent

ps
För de med starka nerver finns följande sajt m. priser på råolja, eldningsolja och bensin
http://www.bloomberg.com/energy/

Magnus W
Kontakt:

Inlägg av Magnus W » ons 03 aug 2005, 14:37

Jag är vaken ;)

Radetzki är känd för sin ståndpunkt.... mest troligt för att han är så ensamen om den?

/Miljönisse vid LTU

SuperDupe

Marian Radetzki och oljan

Inlägg av SuperDupe » ons 03 aug 2005, 14:44

Tommy Hammarström tog upp Radetzki på Expressens ledarsida för ett tag sedan: Sanningen om oljan

patz

Inlägg av patz » ons 03 aug 2005, 17:23

Anders skrev: Om man visste det skull man bli rik.

Men några alternativ finns ju.
- Berg/jordvärme i kombination men el.
- Ren el (jag anser att kärnkraft är ett helt säkert och rent energislag).
- Biobränsle är inte lika billigt ännu.

Men, det ska gå långt innan villaägare går med på att ha en koks-källare.
Men hur är det med kärnkraften? En föreläsare (kommer tyvärr inte ihåg namnet, kan kanske ta reda på det senare) på göteborgs universitet påstod att om man skulle byta ut oljan mot kärnkraft så skulle uranet som behövdes ta slut inom några år. Ligger det någon sanning i detta? I så fall skulle ju kärnkraft inte vara något direkt bra långsiktigt alternativ till oljan som energiproducent. Jag är tyvärr inte så bra insatt i ämnet

Magnus W
Kontakt:

Inlägg av Magnus W » ons 03 aug 2005, 17:39

Enligt min ringa kunskap :)

så är också uranet fosilt i den mening att det tar slut... det är också så att det aldrig kommer ersätta oljan OCH kolet. Tyvärr....

Den som vågar kan hoppas på fussion...

Tandtrollet

Inlägg av Tandtrollet » ons 03 aug 2005, 17:46

Magnus W skrev:Enligt min ringa kunskap :)

så är också uranet fosilt i den mening att det tar slut... det är också så att det aldrig kommer ersätta oljan OCH kolet. Tyvärr....

Den som vågar kan hoppas på fussion...
Äääh, Solen ger den energi vi behöver, rätt utnyttjad.

T.ex. skulle vi i Sverige om vi odlade Raps och förädlade det något, på en yta tre ggr tre mil, kunna driva hela vår vagnpark! Om de byggdes om/ersattes för/av dieseldrift....

Miljövänligt och det skulle skapa en massa arbetstillfällen dessutom.

kent

Inlägg av kent » ons 03 aug 2005, 21:29

Tandtrollet skrev:

T.ex. skulle vi i Sverige om vi odlade Raps och förädlade det något, på en yta tre ggr tre mil, kunna driva hela vår vagnpark! Om de byggdes om/ersattes för/av dieseldrift....
För att få 15 liter rapsolja per svensk och år att räcka till för att "driva hela vår vagnpark!"
så behövs det trollkonster. :evil: DEFINITIVT FEL FORUM!!

Kjell

Inlägg av Kjell » ons 03 aug 2005, 22:27

När jag vid några tillfällen under 80-talet stötte på uppgifter om att man skulle göra försök med att tillverka drivmedel av spannmål så började jag fundera på en sak som jag lärt mig i gymnasiet i början av 70-talet. Nämligen att det användes 2-3 gånger mer energi för att tillverka en limpa än vad limpan själv innehöll. Det var därför som jag för ca 15 år sedan med intresse lyssnade till ett radioprogram som tog upp denna problematik. Det var radions dåvarande lantbruksprogram som använde ett helt programtillfälle att belysa forskningsläget kring detta.

Slutsatsen var att Det drivmedel som var bäst att framställa, ur energisynpunkt, var alkohol och jag tror att det kan ha varit från skogsråvaror, möjligen energiskog. Alkoholen innehöll i detta fall mer energi än man stoppade in i processen, kommer jag ihåg rätt var det dock inte så mycket mer. När det gällde tillverkning av "dieselbränsle" från oljeväxter så gick det hela jämt ut, man fick alltså ut lika mycket energi som man stoppade in. Förespråkare för rapsoljan försvarade dock det hela med att man kunde se det som en förflyttning av utsläppen från tätorterna till landsbygden, dvs en form av utspädning av utsläppen. Några år senare stötte jag dock på uppgifter i media som helt kullkastade detta argument. En forskningsrapport visade nämligen att de bussar som gick på drivmedel från oljeväxter hade större utsläpp än de som drevs med diesel.

Det har ju gått några år och saker kan ha förändrats en aning och jag kan minnas fel i vissa detaljer. Det verkar dock vara ett slags Ebberöds Bank att köra fordon på rapsolja.

Olofd

Inlägg av Olofd » ons 03 aug 2005, 23:58

Wikipedia har en intressant artikel om biodiesel,
http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel. Det verkar som man faktiskt får ut betydligt mer energi ur biodiesel från raps än vad man stoppar in i produktionen i dagsläget.

Problemet är istället (som påpekats längre upp i tråden) man skulle behöva odla fruktansvärt mycket raps; på långt större ytor än vad man har att tillgå, den odlingsbara marken räcker inte till. Det verkar däremot finnas oljerika alger man faktiskt skulle kunna utgå ifrån (tillväxthastigheten i akva-kulturer är väldigt mycket högre än den på land).

Magnus W
Kontakt:

Inlägg av Magnus W » tor 04 aug 2005, 01:18

Problemet med etanloen är just de... ytan... den kommer aldrig ersätta bensinen (IMHO). inte ens naturföreningarna tror detta... och dom brukar gilla allt som växer. Däremot kan det vara bra i en övergångsfas...

Personligen hoppas jag på nån form at syntestgas/vätgas... men dit är det tyvärr en ganska lång bit :(

Tandtrollet

Inlägg av Tandtrollet » tor 04 aug 2005, 09:00

kent skrev:
Tandtrollet skrev:

För att få 15 liter rapsolja per svensk och år att räcka till för att "driva hela vår vagnpark!"
Lugna ner dig lite. Nå, det blev visst en nolla för lite. Och lite mindre omvandlingseffektivitet än vad jag först trodde. Så odla då upp 10 ggr 10 mil med Raps så har du diesel för 2 miljoner energieffektiva bilar.

Tandtrollet

Inlägg av Tandtrollet » tor 04 aug 2005, 09:23

Ok, kanske dags att anstränga sig lite. Vad jag kan få fram så skulle vi kunna "odla" nästan 400 liter rapsdiesel per person och år, om all åkermark i Sverige användes till det.

I stället kan vi köpa spannmål ifrån EU:s enorma överskott och från utvalda U-länder som på så sätt kan få fart på sina ekonomier.

:D

kent

Inlägg av kent » tor 04 aug 2005, 09:48

Tandtrollet skrev:
kent skrev:
Tandtrollet skrev:

Lugna ner dig lite. Nå, det blev visst en nolla för lite. Och lite mindre omvandlingseffektivitet än vad jag först trodde. Så odla då upp 10 ggr 10 mil med Raps så har du diesel för 2 miljoner energieffektiva bilar.
Jag är lugn som en filbunke :) . Bry dig inte om :evil: .
Men ditt val av medlemsnamn kommer nog att ge dig trovärdighetsproblem i början. Oavsett dina goda avsikter.

mvh kent

kent

Inlägg av kent » tor 04 aug 2005, 09:54

Tandtrollet skrev:Ok, kanske dags att anstränga sig lite. Vad jag kan få fram så skulle vi kunna "odla" nästan 400 liter rapsdiesel per person och år, om all åkermark i Sverige användes till det.

I stället kan vi köpa spannmål ifrån EU:s enorma överskott och från utvalda U-länder som på så sätt kan få fart på sina ekonomier.

:D
Vid en kris typ "Peak Oil" blir det nog svårt att köpa spannmål utifrån för att "elda upp". Något överskott kommer inte att existera.

kent

kent

Inlägg av kent » tor 04 aug 2005, 09:58

Jag själv är beredd att slakta några egna heliga kor (hellre en död ko än en halvdöd familj):

Persontransporter:
Dramatiskt minskat åkande, kollektivtrafik , helt ny typ av mopedliknande
bilar säg maxfart 30 km/tim (all komplicerad säkerhtsutrustning kan skippas, 9 av 10 påkörda
överlever, svensk bilprovning kan dra åt pepparn liksom trafiksäkerhetsverket.
Tung trafik separerad vid högre hastigheter).Ökad användning av biodiesel och (m)etanol.

Elkraft:
Bygg ut de sista orörda norrlandsälvarna ! Lång tid ? Nya kraftledningar ?
Bygg massor av vindkraftverk ! (kör över alla som får sin utsikt förstörd m.m.)
Ev. några kärnkraftverk till (mycket lång byggtid)
Fortsatt fusionsforskning

Olja/uppvärming:
Var snäll mot norrmännen åtminstone 10 år till ( Olja, naturgas? )
Mera pellets och fliseldning
(+solfångare, värmepumpar, värmeisolering av bostäder, trängre boende.. osv)

kent

Skriv svar