Tyst i Sverige om ödesfrågan? "Peak Oil Production"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 05 dec 2005, 19:00

kent skrev:De flesta seriösa bedömare säger att peak oil inträffar om 0 till 15 år. Så det är hög tid att agera (vilket även regeringen har utlovat).
Men det är väl just det, att ett "peak oil"i princip måste inträffa innan det blir ordentligt lönsamt att statsa på alternativa bränslen. Oljan måste bli så dyr och otillgänglig för att det ska ske en omställning.

Mycket forskning på alternativa bränslen pågår, men...

kent

Inlägg av kent » mån 05 dec 2005, 19:20

Tryggve skrev:Men det är väl just det, att ett "peak oil"i princip måste inträffa innan det blir ordentligt lönsamt att statsa på alternativa bränslen. Oljan måste bli så dyr och otillgänglig för att det ska ske en omställning.
Farhågor finns att nedgången i oljeproduktionen kommer att ligga runt 8% / år.
se datumen 20/11 och 22/11 i sajten nedan
http://www.energikris.nu/
För att klara det behöver man nog vara ordentligt ur startgroparna innan dess.
Oljeindustrin, bilindustrin vågar inte investera rejält förrän det är för sent. Vad händer om oljepriset sjunker kraftigt några år?.
Jag tror att staten måste gå in med dekret. Vi kan bara hoppas på att dekreten blir kloka.
Mvh kenta
Framtiden är inte vad den har varit . (G.B.Shaw)

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 05 dec 2005, 19:50

kent skrev:Oljeindustrin, bilindustrin vågar inte investera rejält förrän det är för sent. Vad händer om oljepriset sjunker kraftigt några år?.
Jag tror att staten måste gå in med dekret. Vi kan bara hoppas på att dekreten blir kloka.
Å andra sidan så är ju både oljeindustrin och bilindustrin mycket väl medvetna om att oljan kommer att om inte ta slut så i alla fall bli för dyr att användas som drivmedel för bilar. Om de alls ska överleva på längre sikt så måste de ställa om sig.

Frågan är om staten kan gå in med vettiga dekret, eller om det kommer att resultera i en felsatsning. Etanolen prisas ju för närvarande, men att inrikta en omställning till att i princip hela fordonsparken ska gå på detta bränsle verkar vara väl optimistiskt, om man inte kan få fram en bra och billig metod att framställa det ur träavfall.

Bästa satsningen vore nog på forskning på andra drivmedel. Men om det ska vara omställt till 2020 så kan man inte hålla på och forska i alltför många år till, det är det som är problemet....
Senast redigerad av 1 Tryggve, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 05 dec 2005, 19:52

Tryggve skrev: Men det är väl just det, att ett "peak oil"i princip måste inträffa innan det blir ordentligt lönsamt att statsa på alternativa bränslen. Oljan måste bli så dyr och otillgänglig för att det ska ske en omställning.
kent skrev: Oljeindustrin, bilindustrin vågar inte investera rejält förrän det är för sent.
Nu vet jag inte vad som menas med "investera rejält", men min svärfar råkar jobba på Brasiliens största oljebolag, och han har informerat mig om att de har sedan länge varit medvetna om peak oil och har lika länge satsat på att utveckla alternativa energikällor, och teknik till andra redan existerande energikällor. För att även i framtiden kunna vara ett konkurrenskraftigt energibolag. Jag kan inte tänka mig att just detta företag är helt unika i sin framförhållning.
Ordnung muss sein.

kent

Inlägg av kent » mån 05 dec 2005, 19:53

Toyotas omsvängning : utveckling av plug-in hybridbilar verkar vettig.
Alltså en bensin/etanol (eller kanske diesel?) -driven motor + el-batterier (+elmotor) som klarar kanske 3-4 mil per uppladdning från el-nätet hemma. För många skulle batteridriften klara huvuddelen av körsträckan. Till en bråkdel (vet inte exakt) av kostnaden jämfört med bensin. Verkningsgraden blir betydligt bättre.
Det kommer säkert att kräva utbyggnad av elproduktionen om detta blir den framtida tekniska lösningen.
Mvh kenta

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 05 dec 2005, 19:53

FudoMyoo skrev:Nu vet jag inte vad som menas med "investera rejält", men min svärfar råkar jobba på Brasiliens största oljebolag, och han har informerat mig om att de har sedan länge varit medvetna om peak oil och har lika länge satsat på att utveckla alternativa energikällor, och teknik till andra redan existerande energikällor. För att även i framtiden kunna vara ett konkurrenskraftigt energibolag. Jag kan inte tänka mig att just detta företag är helt unika i sin framförhållning.
Nej, det verkar tämligen logiskt att man inom branschen är medveten om att man faktiskt måste planera inför ett "liv efter oljan". Kan inte tänka mig annat heller.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 05 dec 2005, 19:56

kent skrev:Det kommer säkert att kräva utbyggnad av elproduktionen om detta blir den framtida tekniska lösningen.
Visst, och om vi (i Sverige) ska avvecka kärnkraften så är detta knappast heller ett alltför lysande alternativ. Då krävs det stor tillgång till el.

Som idé är elbilar mycket bra för persontransporter över kort sträcka, men det kräver också att man kan producera denna el på ett sätt som är inte alltför dåligt för miljön, eller väldigt dyrt.

Personligen tror jag att vi kommer att se en kombination av olika lösningar.

kent

Inlägg av kent » mån 05 dec 2005, 20:42

Tryggve skrev:
FudoMyoo skrev:Nu vet jag inte vad som menas med "investera rejält", men min svärfar råkar jobba på Brasiliens största oljebolag, och han har informerat mig om att de har sedan länge varit medvetna om peak oil och har lika länge satsat på att utveckla alternativa energikällor, och teknik till andra redan existerande energikällor. För att även i framtiden kunna vara ett konkurrenskraftigt energibolag. Jag kan inte tänka mig att just detta företag är helt unika i sin framförhållning.
Nej, det verkar tämligen logiskt att man inom branschen är medveten om att man faktiskt måste planera inför ett "liv efter oljan". Kan inte tänka mig annat heller.
Ford och GM håller på att gå i konkurs. Liksom flera amerikanska flygbolag.
Saabs och Volvos framförhållning vad gäller energisnåla bilar kan väl enbart göra konkurrenterna glada.
-------------------
Vad gäller elförsörjmimgen har vi ett sällsynt gott utgångsläge, som vi dessutom lätt kan förstärka
Kärnkraften kan man folkomrösta om på nytt (inkl. ny kärnkraft) . Utgången blir given med de nya förutsättningarna.
Vattenkraftutbyggnad är fullt tekniskt möjlig.
------------------
Problemet blir nog omvärlden.
Som vi dessvärre är helt beroende av
Mvh kenta

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 05 dec 2005, 21:17

kent skrev:Kärnkraften kan man folkomrösta om på nytt (inkl. ny kärnkraft) . Utgången blir given med de nya förutsättningarna.
Det lär nog behövas ett maktskifte för att få till stånd en ny folkomröstning. Som det ser ut idag lär det inte bli någon ny. Men det är en debatt utanför detta forum.
kent skrev:Vattenkraftutbyggnad är fullt tekniskt möjlig.
Finns det så mycket mer att bygga ut? Det lär också bli svårt politiskt, p g a mycket motstånd mot att röra de sista älvarna. Då är det nog lättare att effektivisera och modernisera det som redan finns.
kent skrev:Problemet blir nog omvärlden.
Som vi dessvärre är helt beroende av
Tror personligen inte att vi får så mycket lättare att ställa om än så många andra länder.... I och för sig så har vi skog och vattenkraft, men... Andra länder har andra förutsättningar.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 05 dec 2005, 21:39

kent skrev:Ford och GM håller på att gå i konkurs. Liksom flera amerikanska flygbolag.
Saabs och Volvos framförhållning vad gäller energisnåla bilar kan väl enbart göra konkurrenterna glada.
Men menar du att Ford och GM:s problem enbart skulle bero på ett högt oljepris? Kanske till en del, men knappast allt. Det beror också på högt löneläge o s v. Den amerikanska bilindustrin har stora problem, men det är inte enbart oljeprisets fel.

Flygbolagen har problem, men det är också p g a ökande kostander p g a skärpt säkerhet och i alla fall efter 9/11 minskat resande. Men visst blöder de av ökat oljepris.

kent

Inlägg av kent » mån 05 dec 2005, 21:57

Tryggve skrev:Det lär nog behövas ett maktskifte för att få till stånd en ny folkomröstning. Som det ser ut idag lär det inte bli någon ny. Men det är en debatt utanför detta forum.
v + mp eller c, det är frågan
Tryggve skrev:Finns det så mycket mer att bygga ut? Det lär också bli svårt politiskt, p g a mycket motstånd mot att röra de sista älvarna. Då är det nog lättare att effektivisera och modernisera det som redan finns.
Anders hittade data tidigare i tråden
Anders skrev:Älvarna tror jag inte man kan röra idag, eller i framtiden. Dels behövs det inte och dels så går många andra värden till spillo då. Utbyggbar vattenkraft i Sverige är ca 33000 Gwh/år. Installerad vattenkraft är drygt 60000 Gwh/år.
Hmm.. kompakt motstånd här. Även från MagnusW vill jag minnas
Ihop med v mp och c ! hjälp !
Tryggve skrev:Tror personligen inte att vi får så mycket lättare att ställa om än så många andra länder.... I och för sig så har vi skog och vattenkraft, men... Andra länder har andra förutsättningar.
Jomenvisst. Vi har ju redan rätt gott om fossilfri elkraft .
Mvh kenta

kent

Inlägg av kent » mån 05 dec 2005, 22:10

Tryggve skrev:Men menar du att Ford och GM:s problem enbart skulle bero på ett högt oljepris? Kanske till en del, men knappast allt. Det beror också på högt löneläge o s v. Den amerikanska bilindustrin har stora problem, men det är inte enbart oljeprisets fel. .
Nej men de oljetörstiga bilarnas till stor del, tror jag. En del lär elda upp sina osäljbara SUVs för att få ut försäkringspengar . Japanare är det som går att sälja.
Tryggve skrev:Flygbolagen har problem, men det är också p g a ökande kostander p g a skärpt säkerhet och i alla fall efter 9/11 minskat resande. Men visst blöder de av ökat oljepris.
Ja, du har nog rätt. Fotogensnålare flygplan vet jag inte om det vore möjligt.
Mvh kenta

kent

Inlägg av kent » tis 06 dec 2005, 08:10

Såg just att Kjell Aleklett, i egenskap av ordförande i ASPO, är inbjuden till Washington för att vittna om "Peak Oil"
Detta i morgon, onsdag 7/12 2005. Hoppas det blir en videoinspelning av det hela.

http://peakoil.net/TheHouse.html
Senast redigerad av 1 kent, redigerad totalt 0 gånger.
Mvh kenta

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 06 dec 2005, 08:30

kent skrev:Ja, du har nog rätt. Fotogensnålare flygplan vet jag inte om det vore möjligt.
Det senaste är ju större flygplan som kan ta fler passagerare. Det innebär sänkt förbrukning/passagerare, i alla fall.

Olof

Kol är alternativet

Inlägg av Olof » ons 07 dec 2005, 12:36

*Tyvärr* finns det ju ett mycket användbart alternativ, nämligen kol. Det går utmärkt att producera både Diesel och Bensin ur kol och det finns enorma mängder kol i världen. Avseende risker för världsekonomin är jag tveksam till om de är så stora i och med att kol fungerar så bra som alternativ. Tyvärr säger jag dock eftersom den förstärkta växthuseffekten blir etter värre om man storskaligt går över till drivmedelsframställning från kol. Sen får vi ju förståss "Peak Coal" förr eller senare, men problemet skjuts i varje fall på framtiden många decenier...

Skriv svar