Kritiska experiment finansierade genom crowdfunding?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
DWP

Kritiska experiment finansierade genom crowdfunding?

Inlägg av DWP » tor 09 maj 2019, 16:26

Jag skulle gärna vilja höra lite synpunkter om för-/ nackdelar och specifika tips kring just konceptet "Kritiska experiment finansierade genom crowdfunding". Skulle också vara intressant att höra om någon skulle kunna tänka sig att lägga en slant till just denna typ av crowdfunding, och om inte, varför inte i så fall?

Det är ju ofta så att ett väl utfört och stringent experiment kan ge resultat som sätter stop för t.ex. infekterade debatter där den ena sidan påstår något i stil med "Det funkar, det har jag sett med egna ögon!" och den andra ungefär "Nej, det är bara hokus-pokus!". Problemet är ofta att ingen vill pröjsa för utförandet av ett klargörande och avgörande experiment, även om båda sidor håller med om att ett sådant borde utföras för att reda ut vad som gäller (eller åtminstone komma en bra bit på vägen mot denna vetskap).

Genom denna typ av crowdfunding är tanken att alla som är intresserade av det experimentella resultatet, utan att kunna förvänta något annat än att detta publiceras helt öppet, lägger en slant. Ingen behöver bli jättebelastad av ett stort ekonomiskt utlägg, men tillsammans möjliggörs ett dyrt experiment. Alla får ta del av resultatet, även de som inte har pröjsat något.

Ett nytt försök i denna riktning har just initierats. Se http://openexperiment.se/

Feedback från detta forum lär vara ganska avgörande för om detta skall stoppas i sin linda, pga orsaker som just nu inte är klara, eller om det kan bedömas som värt att satsa tid och energi på för att utveckla vidare.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Kritiska experiment finansierade genom crowdfunding?

Inlägg av Tryggve » fre 10 maj 2019, 18:55

Vad är det för typ av experiment som skulle göras? Test av konsumentprodukter?

DWP

Inlägg av DWP » lör 18 maj 2019, 20:28

Tryggve skrev:
fre 10 maj 2019, 18:55
Vad är det för typ av experiment som skulle göras? Test av konsumentprodukter?
Det skulle kunna vara konsumentprodukter, men även andra typer av tester där resultaten skulle kunna vara av allmänt intresse. Jag saxar en bit från WEB-sidan där detta förklaras lite närmre:

Having been engaged, as well as presently being engaged, in sometimes rather toxic and lengthy debates at a levels involving everything from the individual consumer to the top politicians, it eventually became obvious to me that lots of silly combat could have been avoided, had only the appropriate, independent and scientifically stringent experiment with publicly available results been carried out. The problem is only that it is not obvious who should carry out and pay for such an experiment, even if it is clear that all parts would benefit from the results thereof. The seller of the gadget under question has no interest in sponsoring such an experiment as long as the gadget is selling OK (despite some criticism against its claimed function). The historic big-buyer of the gadget are quite reluctant to see the results of such an experiment, as it may prove that such a big-byer has been fooled by the seller. The consumer’s rights organizations have internal committees making the choices on what to investigate and what to leave behind. The response time for such an organization to carry out practicalities is often unacceptably long, even after a highly valid case has been presented.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 20 maj 2019, 19:45

Ok. Jo, jag läste allt på sidan, men förstod inte riktigt vad som åsyftades. Det kan vara lite allt möjligt?

Tja, idén är ju hur bra som helst, men jag ställer mig nog rätt tvivlande till att det verkligen skulle få tyst på påståenden kring diverse mirakelprodukter och liknande.

Cynikern i mig menar att många tror på bra historier hellre än tester.....

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 20 maj 2019, 19:58

Ah, jag ser att du har en insamling startad. 162 500 är nog ett rätt ambitiöst mål för den här typen av insamling, skulle jag säga. Speciellt som första projekt, men jag önskar verkligen lycka till.

DWP

Inlägg av DWP » tis 21 maj 2019, 20:21

569 kr. Alltid något, men jag antar att jag behöver några fler hjälpande händer...

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » tor 23 maj 2019, 10:59

Testa konsumentprodukter? Finns det inte redan massa youtubers som gör det?

Vad gäller avjoniserat vatten så finns det mycket som talar för det. Tvätta håret i hårt vatten och schampot är som snor som vägrar dö. Tvätta det i regnvatten och det exploderar i lödder.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 23 maj 2019, 12:35

Migi skrev:
tor 23 maj 2019, 10:59

Vad gäller avjoniserat vatten så finns det mycket som talar för det. Tvätta håret i hårt vatten och schampot är som snor som vägrar dö. Tvätta det i regnvatten och det exploderar i lödder.
Det du beskriver är klassisk kunskap om tensider. Har inget med att "tvätta" hotellakan i kallvatten mellan gästerna att göra.
They don't like it up'em, you know!

DWP

Inlägg av DWP » tor 23 maj 2019, 16:33

Migi skrev:
tor 23 maj 2019, 10:59

Vad det gäller youtubers, så finns det helt riktigt en stor skara sådana som testar konsumentprodukter. Även om deras resultat ger en god fingervisning kring hur den testade produkten funkar, så menar jag att dessa resultat inte duger som ett bra allmänt beslutsunderlag för viktiga beslut av flera anledningar. Möjligheten att experimentet riggats mot ett visst resultat och dålig/ingen koppling till vedertaget testprotokoll är kanske de viktigaste.

Vad det gäller skillnaden i löddring mellan hårt och mjukt vatten, så får man kika lite närmre på systemens kemi: anjoniska tensider (typiskt tvål) tenderar att bilda olösliga salter med vissa katjoner som det finns gott om i hårt vatten (typiskt kalcium och magnesium). Kanske är det just dessa utfällningar som gör att det känns snorigt? Skall man tvätta i hårt vatten med anjoniska tensider behöver man således dra på med lite mer tvättmedel/tvål för att kompensera för den den del av tvättmedlet/tvålen som kalcium- och magnesiumjonerna gör om till snor (utfällda salter). Denna snoreffekt inträder inte när man tvättar med katjoniska tensider, vilket sannolikt utvecklats inte minst av denna anledning. Snoreffekten har dock inget att göra med den stora frågan och det av flera uttalade påståendet, vilket inte berör tensider alls - "avjoniserat vatten, i sig, har signifikant bättre tvättförmåga än kranvatten, i sig". Det är just denna fråga som det planerade experimentet är designat att belysa (och även dessa tvättförmågors relation till närvaro/frånvaro av tvättmedel, vilket blir en bonus). Visar det sig det inte finns någon signifikant skillnad så skall påståendet tas med en stor nypa salt, alternativt betraktas som ren BS. Finns det någon signifikant skillnad, så vet man mer exakt vad denna är och därmed också vad man skulle kunna forska vidare kring (för möjliga framtida produkter/processer som är till gagn för mänskligheten).

DWP

Inlägg av DWP » tor 30 maj 2019, 19:57

1469 Kr. Kom igen nu VoF:are...!

DWP

Inlägg av DWP » mån 17 jun 2019, 15:34

7.241 av 162.500 kr - Det börjar ta sig...!

DWP

Inlägg av DWP » tor 20 jun 2019, 15:46

Om inte handsken var kastad innan så gör jag det nu - 10.000kr (tiotusen kronor) till den som kan lägga fram vetenskapliga övertygande bevis att ”avjoniserat vatten tvättar kläder minst lika bra som kranvatten+tvättmedel under alla betingelser”! Jag tror jag får behålla mina pengar, men jag kan ju ha fel...

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 20 jun 2019, 17:25

Det tjänar ju Swatab in på en installation eller två ändå.

DWP

Inlägg av DWP » tor 20 jun 2019, 20:00

Anders G skrev:
tor 20 jun 2019, 17:25
Det tjänar ju Swatab in på en installation eller två ändå.
Så sant, så sant, men... jag tänkte mest på att någon hyresgäst givetvis måste ha fått denna typ av dokumentation från sin hyresvärd i samband med installationen av detta nya innovativa och miljövänliga system. Annars hade ju hyresgästen riskerat att gå omkring i halvskitiga kläder och därmed protesterat högljutt. Givetvis måste någon av de 100-tals (nu 1000-tals?) hyresgästerna begärt och fått sådan dokumentation.

Som sagt, 10.000 kr till den som kan lägga fram dokumenten, gärna en av de hyresgäster som givetvis måste sitta på dem! För 10.000 kan man lugnt köpa en egen tvättmaskin + tvättmedel för flera år att ha uppe i sin lägenhet, eller en semester på Mallis ifall man är nöjd med sina nuvarande tvättfaciliteter.

Eller kan det vara så att de utsatta hyresgästerna tillhör grupper som inte har lätt för att protestera. Mig veterligen finns systemet inte i hyreskåkar i Limhamn eller Västra Hamnen. Konstigt, eller hur?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 20 jun 2019, 21:50

Nu tror jag du skäller under fel träd. Det är ju inte hyresgästerna som bluffar.

Skriv svar