Amerikanska vapenbrott och vapenlagar

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 23 apr 2007, 14:55

Lars A. skrev:Löjligt. Du låter som en förespråkare för NRA.
Skön stil på argumentationen. Jag är lika förtjust i Nra som jag är i Michael Moore...
Lars A. skrev:Mannen som slog ihjäl en ung pojke och en äldre kvinna förra sommaren skulle antagligen ha mejjat ner hela folksamlingar om han haft ett automatvapen.
Varför skulle han ha gjort det? Det är inte alls samma typ av brott, brottsling eller brottsbild som en massmördare som har suttit och planerat sin hämd under en längre tid.

Kopplingen med Virginia är oerhört svag,
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 23 apr 2007, 15:01

dunkelbrink skrev:Så vi pratar bara massmord.
Nej, jag tänkte mer på situationer som kan sluta med dråp. Även om jag nog tror att just svårigheten att få tag i vapen lär spela stor roll även för massmord.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 23 apr 2007, 15:16

dunkelbrink skrev:Och det är kanske sannt att jag inte kan döda lika många med en kniv som med en pistol... men jag kan inte heller döda lika många människor med minna händer som med en kniv...
Det är därför du inte får bära kniv på allmän plats.
dunkelbrink skrev:Massmördare planerar sinna dåd... om det är olagligt med vapen är det väll bara att skaffa dem... det är inte direkt svårt... Eller använd en annan metod. Jag har svårt att tro att vapenlagarna har nämnvärd effekt.
Gör dem? Allihop? Tror du killen som körde över en massa folk i Gamla Stan hade planerat det han gjorde? Folk som hamnar i sånt psykotiskt tillstånd att de ränner ut på stan och har ihjäl folk planerar inte alltid. Jag tror heller inte att de ger sig ut och köper skjutvapen av Kreti och Pleti när de mår så pass dåligt som de gör. Har de däremot en S&W M29 i byrålådan, så åker den säkert fram.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 23 apr 2007, 15:23

Tryggve skrev:
dunkelbrink skrev:Så vi pratar bara massmord.
Nej, jag tänkte mer på situationer som kan sluta med dråp. Även om jag nog tror att just svårigheten att få tag i vapen lär spela stor roll även för massmord.
Blev lite fel... borde citerat nåt... ditt inlägg kom medans jag skrev mitt. Jag menade till de andras påståenden.

Angående "vanliga" våldsbrott.

Visst så kanske det kan vara. Det kan också vara så att vapen är avskräckande, att man behöver vapen för att försvara sig mot just vapen och att vi bara kan reglera om laglydiga medborgare har vapen eller inte.

Så är dessa påståenden sanna... vi vet inte, men de innehåler lika mycket bondförnuft som de motsatta påståendena.

Och det är det som är problemet... bondförnuft är en dålig metod till beslut.

Man kan också titta på just kniv gjämförelsen. I vissa kulturer har man massor av knivrelaterat våld och i andra är det mer sällsynt. Trots detta har de flesta länder väldigt lika lagar kring knivar? Hur kan det komma sig? Hur kan vi vara så tvärsäkra i våra utalanden om vissa vapen men inte andra?

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 23 apr 2007, 15:36

Varför skulle han ha gjort det?
Varför skulle han inte ha gjort det? Är du beredd att ta den risken? En psykisk sjuk människa i psykos kan inte tänka klart. Det finns ingeting som pekar på att han i hans obalanserade tillstånd planerat att endast döda två och sedan lämna i sig själv. Tror du kinesen på Virginia Tech planerade exakta antalet dödsoffer? Hade ingen gripit dessa två hade de antagligen dödat flera, under samma tillfälle och/eller senare.

Att förbjuda skjutvapen är ett bra sätt att hindra galna människor från att gå bärsärkargång. Hur svårt kan detta vara att begripa?

EDIT: Nu sköt sig ju iofs mördaren på Virginia Tech, men poängen är densamma.
Senast redigerad av 1 Lars A., redigerad totalt 0 gånger.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 23 apr 2007, 15:38

Lars A. skrev:Tror du kinesen på Virginia Tech planerade exakta antalet dödsoffer?
Det har väl diskuterats om han ska räknas som sydkorean eller amerikan, men kines var han inte.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 23 apr 2007, 15:41

Fungerar "VC" eller "gook"?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 23 apr 2007, 15:56

dunkelbrink skrev:Visst så kanske det kan vara. Det kan också vara så att vapen är avskräckande, att man behöver vapen för att försvara sig mot just vapen och att vi bara kan reglera om laglydiga medborgare har vapen eller inte.
Det brukar väl snarare vara så att om offret bär vapen, så ser angriparen till att skaffa ett bättre vapen.

Bär offret kniv, skaffar angriparen en pistol. Bär offret pistol, skaffar angriparen en Uzi.

Det är just därför som väktre vid värdetransporter inte är beväpnade.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 23 apr 2007, 16:04

dunkelbrink skrev:Man kan också titta på just kniv gjämförelsen. I vissa kulturer har man massor av knivrelaterat våld och i andra är det mer sällsynt. Trots detta har de flesta länder väldigt lika lagar kring knivar? Hur kan det komma sig? Hur kan vi vara så tvärsäkra i våra utalanden om vissa vapen men inte andra?
Du kan inte jämföra tillgång på knivar plus stränghet i knivlagar mot tillgång på skjutvapen plus stränghet i skjutvapenlagar. Även om du har extremt stränga knivlagar, så kan i princip vilken bondlurk som helst tillverka en kniv. En pistol däremot kräver rätt mycket mer av tillverkaren. Dessutom behövs ammunition.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 23 apr 2007, 16:05

Lars A. skrev:Varför skulle han inte ha gjort det?
Jag förstår inte varför bevisbördan skall ligga på mig.
Lars A. skrev:Att förbjuda skjutvapen är ett bra sätt att hindra galna människor från att gå bärsärkargång. Hur svårt kan detta vara att begripa?
Varför skall jag begrippa det.. och baserat på vad.. för att du säger det?

Visst så kanske det är... men det kanske inte är så... och frågan kvarstår fortfarande... är massmord ens ett så stort problem att vi behöver forma våra lagar efter dem?

Anekdoter, bondförnuft och hemkokade teorier kommer att ha lika stora chanser att övertyga mig i denna fråga som någon annan... dvs inte alls.

Att nån blir förbanad för att jag ifrågasätter deras paradigm om hur världen fungerar har snarare en uppmuntrande effekt :)

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 23 apr 2007, 16:09

Lars A. skrev:Fungerar "VC" eller "gook"?
Blev han vienames nu helt plötsligt?

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 23 apr 2007, 16:11

Urquhart skrev:Det brukar väl snarare...........
Visst så KANSKE det är. Men det är ju min poäng... det KANSKE är så. Vet vi?

Det är bara en jäkla massa kanske, ev, förmodligen osv. Och så blandar man in lite vanligt demoniserande av de som har en annan åsikt och så har man ett färdigpaketerat paradigm som man kan bo i.

Nu råkar jag bo i Sverige och kommer bråka med er... om jag både i Texas skulle jag förmodligen bråka med Nra folk istälet.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » mån 23 apr 2007, 16:13

Urquhart skrev:Det är därför du inte får bära kniv på allmän plats.
Här har faktiskt dunkelbrink en poäng. Knivlagen har ingen annan funktion än att polisen kan plocka knivar i förebyggande syfte och att folk som regelmässigt bär kniv riskerar att åka fast om polisen kollar dem av något annat skäl.

Är det någon som planerar ett eller flera mord har knivlagen noll och ingen effekt.

Att vi inte har sett så många svärdsmassakrer beror på att det är lättare att hantera en Uzi än en katana.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 23 apr 2007, 16:18

Att nån blir förbanad för att jag ifrågasätter deras paradigm om hur världen fungerar har snarare en uppmuntrande effekt
Jag är inte förbannad, dunkelbrink :) men jag tycker man måste kunna skriva hyffsat fritt. Jag har ingen lust att ursäkta mig hela tiden vilket du inte heller behöver göra. Åter till ämnet.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 23 apr 2007, 16:18

Billy Kropotkin skrev:Att vi inte har sett så många svärdsmassakrer beror på att det är lättare att hantera en Uzi än en katana.
Ändå gör folk försök.
Ordnung muss sein.

Skriv svar