Amerikanska vapenbrott och vapenlagar

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 23 apr 2007, 16:20

Är det någon som planerar ett eller flera mord har knivlagen noll och ingen effekt.
Och när mord inte är planerat som i ungefär 100% av fallen när det gäller massakrer som Columbine/Vrginia Tech etc, etc? Vilket vapen får vi hoppas nästa psykotiska tonårsgrabb har i handen; kniv eller kalashnikov?
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 23 apr 2007, 16:21

dunkelbrink skrev:Blev lite fel... borde citerat nåt... ditt inlägg kom medans jag skrev mitt. Jag menade till de andras påståenden.
Inga problem. :-)
dunkelbrink skrev:Angående "vanliga" våldsbrott.

Visst så kanske det kan vara. Det kan också vara så att vapen är avskräckande, att man behöver vapen för att försvara sig mot just vapen och att vi bara kan reglera om laglydiga medborgare har vapen eller inte.

Så är dessa påståenden sanna... vi vet inte, men de innehåler lika mycket bondförnuft som de motsatta påståendena.
Men det verkar ju inte som om vapentäta länder har mindre andel av dessa brott (ffa dråp då) än länder med strängare vapenlagar. Bankrån och liknande lär man väl inte påverka i högre grad med stränga lagar, men just misshandel som övergår till dråp bör kunna vara relaterar till tillgången på handeldvapen.
dunkelbrink skrev:Och det är det som är problemet... bondförnuft är en dålig metod till beslut.

Man kan också titta på just kniv gjämförelsen. I vissa kulturer har man massor av knivrelaterat våld och i andra är det mer sällsynt. Trots detta har de flesta länder väldigt lika lagar kring knivar? Hur kan det komma sig? Hur kan vi vara så tvärsäkra i våra utalanden om vissa vapen men inte andra?
I USA så begårs 67% av morden/dråpen med skjutvapen (jag tror att jag presenterade en länk med denna info tidigare i tråden). Tillgången på skjutvapen är stor i det landet.
I länder där tillgången till skjutvapen inte är lika stor så begås större andel av morden med kniv.
Nog är det rimligt att se ett samband där?

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 23 apr 2007, 16:23

Hade asiaten inte haft tillgång till skjutvapen hade inte 30+ personer dött eftersom han omöjligt hade lyckats döda så många med en kniv eller baseballträ. Är inte det bevis nog?
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 23 apr 2007, 16:25

Vid några tillfällen har jag stött på påståendet att vådaskott/olyckshändelser (t.ex barn som hittar laddat vapen hemma) orsakar fler dödsfall (i USA) än avsiktliga dödsskjutningar. Någon som vet om det finns det något stöd för detta påstående?

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 23 apr 2007, 16:28

Lars A. skrev:Hade asiaten inte haft tillgång till skjutvapen hade inte 30+ personer dött eftersom han omöjligt hade lyckats döda så många med en kniv eller baseballträ. Är inte det bevis nog?
Det vanliga motargumentet är dock att sådana här individer kan lätt få tillgång till vapan ändå, och de ända man hindrar är laglydiga, normala människor. Samt att restriktiva vapenlagar gör att ingen kan stoppa sådana här dårar när de löper amok. Hade det funnits andra beväpna civila där, så hade de kunnat stoppa massakern på ett tidigare stadium genom att skjuta honom.

For the record: jag föredrar personligen att bo i samhällen med mindre vapen i omlopp. Om länder med restriktiva vapenlagar är sådana länder vet jag inte. Upplys mig gärna.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 23 apr 2007, 16:29

Lars A. skrev:Hade asiaten inte haft tillgång till skjutvapen hade inte 30+ personer dött eftersom han omöjligt hade lyckats döda så många med en kniv eller baseballträ. Är inte det bevis nog?
Ett helt absurdt påstånde.

Här får du ett lika absurdt tebax:

Om eleverna hade haft rätt att vara beväpnande hade inte 30+ personer dött eftersom då hade folk besvarat eldgivningen.

Btw strängare vapenlagar är inte samma sak som "inte haft tillgång".
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » mån 23 apr 2007, 16:31

Dunkelbrink har väl rätt i en sak: det är inte massmord som är intressantast när man diskuterar vapenlagarna. Det ökar intresset för frågan, men inte på något sätt att räkna är de det största problemet.

Vet inte om nån såg mitt inlägg för ett par sidor sen, men ett mycket större problem i USA (som ju var det vi började diskutera) är de tusentals mord med skjutvapen som sker varje år. Jag tog som exempel Oakland där det är över 100 mord per år (inte alla med skjutvapen, men en stor del) på 411.000 invånare. Många av offren är unga män i dåliga områden och det är förstås svårt att skylla allt på vapenlagarna.
Annually, about 30,000 people die of firearm injuries.
In 2000, guns claimed 28,663 lives in the United
States, the majority from suicides. Firearm deaths,
2000, by cause:
Suicide—16,586
Homicide—10, 801
Unintentional Shootings*—1,276
*includes causes: accidental, undetermined and legal intervention
Miniño AM, Arias E, Kochanek KD, Murphy SL, Smith BL. Deaths:
Final Data for 2000. National vital statistics reports; vol 50 no 15
Hyattsville Maryland: National Center for Health Statistics. 2002.
Från http://www.csgv.org/document.cfm?documentID=203
In 2000, 3365 young people ages 19 and under were killed by gunfire—an average of 9 each day.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » mån 23 apr 2007, 16:45

Är det någon här Dunkelbrink eller annan som tror sig själva om att få tag på ett automatvapen hur lätt som helst? med visst besvär? i stort omöjligt eller. Svara gärna på dessa frågor om svaren är nej, nej och ja. Ja då kan man ju alltid svara på varför man tilltror freaksen att lyckas där man själv inte skulle lyckas.

P.S. Vad i helvete tillför diverse rasseanmärkningar denna diskussion.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 23 apr 2007, 16:57

Jag kan skaffa ett automatvapen om jag vill utan några större problem. Men har absolut inget intresse av det.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Myelina

Inlägg av Myelina » mån 23 apr 2007, 17:05

pwm skrev:Vid några tillfällen har jag stött på påståendet att vådaskott/olyckshändelser (t.ex barn som hittar laddat vapen hemma) orsakar fler dödsfall (i USA) än avsiktliga dödsskjutningar. Någon som vet om det finns det något stöd för detta påstående?
Jag har ingen aning om hur vanligt det är, men kan berätta om ett fall då en elvaårig kille i min skola (i USA) dog på just detta sett. Han lekte med pappas pistol och råkade skjuta ihjäl sig. Självklart ökar risken för sådana olyckor med mängden vapen, och mindre strikta regler för deras förvaring.

Ett annat fall där jag bodde rörde en pappa som råkade skjuta ihäl sin tonårsdotter och hennes pojkvän när de smög omkring i trädgården sent en kväll. Han trodde att de var inbrottstjuvar. Här är det ju inte bara vapenlagarna som påverkar, utan även att det var lagligt att skjuta "trespassers".

Sedan tror jag också att tillgången på skjutvapen kan göra att dessa inte bara används oftare vid suicid, utan att suicidförsöken oftare lyckas. Att skjuta sig är nämligen en snabb och effektiv metod. Snabbheten är viktig eftersom många hinner ångra sig vid långsammare metoder (en av anledningarna till att vi har blisterförpackningar för våra läkemedel är just att det ska ta lång tid att peta fram en dödlig dos), effektiviteten är viktig då många suicidförsök med andra metoder (tabletter, förblödning) misslyckas.
"When two opposite points of view are expressed with equal intensity, the truth does not necessarily lie exactly half way between. It is possible for one side simply to be wrong." Richard Dawkins and Jerry Coyne

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » mån 23 apr 2007, 17:08

pwm skrev:Vid några tillfällen har jag stött på påståendet att vådaskott/olyckshändelser (t.ex barn som hittar laddat vapen hemma) orsakar fler dödsfall (i USA) än avsiktliga dödsskjutningar. Någon som vet om det finns det något stöd för detta påstående?
Jag svarade på detta en bit upp ...

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 23 apr 2007, 17:13

rikard skrev:Jag svarade på detta en bit upp ...
Jag såg det. Tack.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 23 apr 2007, 17:20

pekka skrev:Är det någon här Dunkelbrink eller annan som tror sig själva om att få tag på ett automatvapen hur lätt som helst?
Ja, utan några större problem.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » mån 23 apr 2007, 17:21

dunkelbrink skrev:Jag kan skaffa ett automatvapen om jag vill utan några större problem. Men har absolut inget intresse av det.
Enlighten me! Även Fudo Myo får gärna svara. Själv kännner jag i och för sig hemvärnsmän. Men jag tror inte jag bara skulle få låna.Räknar inte heller ett inbrott i deras hem som en enkel lösning.

Användarvisningsbild
humanisten

Inlägg av humanisten » mån 23 apr 2007, 17:32

När till och med i pingströrelsen verksamma barnflickor kan få tillgång till vapen för de mord de planerar så kan väl vapenlagar inte anses utgöra ett hinder för någon som planerar att mörda någon/några/många(OK, det finns väl bara ett sådant fall, men ändå). Om däremot en man som "lackar till" under fredagsfyllan tar fram en kniv så torde frun/grannen ha betydligt högre chans att undkomma genom att springa eller t.o.m. försöka värja sig jämfört med om han tar fram en Uzi. Huvuddelen av våldsbrott med dödlig utgång är knappast välplanerade mord utan dråp som sker i hastigt mod efter att en ordväxling urartat.

Skriv svar