Amerikanska vapenbrott och vapenlagar

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » mån 23 apr 2007, 17:38

Nu var det inte ett automatvapen. Dessutom var det ju sällsynt välplanerat. Kommer faktiskt inte på något bra och enkelt sätt. Då känner jag ändå folk som har. De skulle aldrig låna ut till mig. Har bekantas bekanta som är kriminella. De skulle aldrig sälja till mig eller mina bekanta osv. Även om de har ett automatvapen osv. Det enda jag komer på är att bygga själv och jag är inte jättehändig.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 23 apr 2007, 17:44

Det skulle alltså vara lika enkelt att skaffa sig ett automatvapen i Sverige som i USA? Knappast..
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » mån 23 apr 2007, 17:45

Jag tycker ni missar en poäng. I Sverige har folk i allmänhet inte handeldvapen hemma, hur mycket ni än skryter om att ni kan få tag på dem. I USA är det väldigt vanligt att ha en pistol i byrålådan och ofta väldigt enkelt att köpa en.

Jag blev väldigt förvånad en gång när en kille jag kände lite grann, en typisk San Francisco-liberal webdesigner med fri sex och droger och allt det där, berättade att han köpt en pistol. Jag försökte fråga varför i hela världen men han förstod inte riktigt varför jag frågade. Det är ju helt naturligt och dessutom hans mänskliga rättighet.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » mån 23 apr 2007, 18:00

Jag skryter verkligen inte över att det skulle vara lätt att få tag på. Tvärtom menar jag att den tröskel som finns är hög och tillräcklig för att undvika mycket otyg. Jag ställer mig ganska främmande för att det skulle vara lätt för vanliga Svensons. Bevisligen gör sig krimiminella stort besvär för att komma över doningarna. Till exempel rånar de militära vaktkurer. Det är för att använda själva och för att de ger cash i rätt kretsar. Litet långsökt vore det ju om vem som helst kan komma över prylarna utan besvär.

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » mån 23 apr 2007, 18:03

Nu var det inte dig jag menade, Pekka... Och precis. Jag tror inte att de flesta har en aning om hur de skulle bära sig åt.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 23 apr 2007, 18:06

rikard skrev:Nu var det inte dig jag menade, Pekka... Och precis. Jag tror inte att de flesta har en aning om hur de skulle bära sig åt.
Precis. Barnflickan gick väl till plattan och frågade första bästa skummis och fick betala 10 000 eller något sådant. Skott i mörkret och rena bondturen, eller hur man skall se på saken.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
botmund
Avstängd

Inlägg av botmund » mån 23 apr 2007, 18:08

Det går att köpa halvautomatiska gevär i Sverige lagligt enligt trilobite. Det tekniska däremellan (hel/halv automat) är väl sedan att man prickar lättare med halvautomatisk eld (inte hel). Ta t.ex. Valmet Petra + 30 skotts magasin.
Jag är förvånad att det inte har varit större incidenter vad det verkar med dessa (lagliga) vapen i Norden. Är inte det konstigt? Det är nog först då som folk får upp ögonen att dessa vapen faktiskt finns tillgängliga även här.

Mig veterligen klassas alla dessa vapen som jaktgevär i Finland må det vara M-16/AK47 osv. (5.56mm=.222 7.62mm=.308)

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » mån 23 apr 2007, 18:13

Lars A. skrev:Och när mord inte är planerat som i ungefär 100% av fallen när det gäller massakrer som Columbine/Vrginia Tech etc, etc?
Va? Virginia Tech var väl i högsta grad planerat. Karln hade ju t.o.m. spelat in en videofilm i förväg och skickat till media!
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 23 apr 2007, 18:25

Ja helt fel av mig. Columbine var också planerat. Men ta de fall där gärningsmannen är psykiskt sjuk. En kniv VS AK5. 1 död VS 20 döda.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 23 apr 2007, 18:26

trilobite skrev:
rikard skrev:Nu var det inte dig jag menade, Pekka... Och precis. Jag tror inte att de flesta har en aning om hur de skulle bära sig åt.
Precis. Barnflickan gick väl till plattan och frågade första bästa skummis och fick betala 10 000 eller något sådant. Skott i mörkret och rena bondturen, eller hur man skall se på saken.
Hon blev väl dessutom blåst på pengarna första gången, och fick göra ett försök till?

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » mån 23 apr 2007, 18:29

Visst går det att köpa halvautomatiska gevär om du är jägare o.s.v. . Dessa gevär har ett väl även ett begränsat antal patroner. Man kan förstås fråga sig varför de inte använts i i brottslighet o.sv. i nämnvärd grad. Faktum är att de inte gjort det.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 23 apr 2007, 18:35

rikard skrev:
Annually, about 30,000 people die of firearm injuries.
In 2000, guns claimed 28,663 lives in the United
States, the majority from suicides. Firearm deaths,
2000, by cause:
Suicide—16,586
Homicide—10, 801
Unintentional Shootings*—1,276
*includes causes: accidental, undetermined and legal intervention
Miniño AM, Arias E, Kochanek KD, Murphy SL, Smith BL. Deaths:
Final Data for 2000. National vital statistics reports; vol 50 no 15
Hyattsville Maryland: National Center for Health Statistics. 2002.
Från http://www.csgv.org/document.cfm?documentID=203
Typ ex på den statestik som jag talar om. Den vissar ingenting. Till att börja med ställs inte siffrorna mot nåt... vi inte ens om det är högt eller lågt. Man vissar inte heller att dessa brott begås pga vapenlagarna bara att de faktiskt utförs. Att ens ha med självmord i samma statestik som mord vissar ju bara behovet att få siffrorna att framstå som så stora som möjligt.

Sedan använder man sig av en klassisk metod... man använder sig ofta av "antalet" händelser som siffra inte "händelser/population".

osv osv osv

Sedan glömmer man bort att ganska ofta är det en höna/ägg diskusion. Visst kan man ha mycket brott för att det finns mycket vapen i omlopp. Men det kan också vara tvärtom... folk skaffar vapen för att de bor i osäkra områden. Och det kan också vara så att de driver på varandra. Men VET vi hur det är?
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 23 apr 2007, 18:36

rikard skrev: I Sverige har folk i allmänhet inte handeldvapen hemma, hur mycket ni än skryter om att ni kan få tag på dem
Vi svarade på en direkt fråga... men det kanske var dummt.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 23 apr 2007, 18:38

Antagligen därför att jaktvapen köps av folk som vill jaga med dom, inte av folk som vill "skydda sina hem"/råna folk. Oavsett vad vissa anser om jaktens legitimitet så har jag för mig att jaktvapen överlag inte används ofta i kriminella sammanhang? Där är det militära eller offensiva vapen införskaffade i kriminellt syfte som är grejjen verkar det som, och tillgången på dessa lär väl vara begränsad i jämförelse.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 23 apr 2007, 18:42

pekka skrev:Visst går det att köpa halvautomatiska gevär om du är jägare o.s.v. . Dessa gevär har ett väl även ett begränsat antal patroner. Man kan förstås fråga sig varför de inte använts i i brottslighet o.sv. i nämnvärd grad.
Fatta hur svårt det skulle vara att hålla en älgstudsare i den där vinklade gangstapositionen, när man ska vifta runt med vapnet. Det funkar ju inte.

Bild

edit: förklarande bild.
Senast redigerad av 2 FudoMyoo, redigerad totalt 0 gång.
Ordnung muss sein.

Skriv svar