Amerikanska vapenbrott och vapenlagar

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 23 apr 2007, 18:45

Vill bara poängtera en sak:

Jag har aldrig sakt att vi skall släppa vapnena fria. Men folk uppfatar det lätt så när man angripper folks uppfatningar.

Jag har aldrig hävdat att någon metod är bättre än den andra för delen heller.

Jag kommer dock vända mig mot att folk "vet" hur det är med relationen vapen-brottslighet... för det gjör vi inte.

Det finns massor med argument för båda sidor.

Men nu hänger vi på ett vetenskapsforum och då tänker jag inte sitta vid sidlinjen när folk slänger ur sig de vanliga flosklerna om hur världen är beskafad.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 23 apr 2007, 18:52

Jag skulle också vilja tilläga att jakten på just vapen faktiskt är farlig.

När man stirrar sig blind på att hitta en enkel "förklaring" som kan mätas i siffror är det lätt att man missar det som måste gjöras.

Vi kan ta Virginia som exempel.

Problemet var inte att Cho Seung-Hui hade möjlighet att skaffa vapen och om vi fokuserar på det och ser det som den stora "boven" så kommer vi bara att få fler.

Problemet var att Cho Seung-Hui var i gravt behov av psykatrisk vård, att man fick starka varningsignlaer om detta men inte lyckades hantera det.
Det är där problemet ligger... men det är mycket svårare att angrippa och att formulera enkla lösningar kring en sån problematik. Så då letar man efter nåt annat som vi lätt kan samlas kring... men frågan är om det är en bra metod?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 23 apr 2007, 18:53

dunkelbrink skrev:Det finns massor med argument för båda sidor.
Vad finns det egentligen för argument för att det är bra med liberala vapenlagar? För som sagt, antalet fall av dödligt våld/antal invånare verkar knappast vara lägre i de länder som har liberala vapenlagar. Argumentet att det skulle verka avskräckande förefaller inte kunna verifieras, i alla fall.

Jag är knappast heller för drakoniska vapenlagar, problemet som (tycks) finnas i USA är att man är emot hårda kontroller på dem som köper vapen för att det skulle begränsa rätten till att inneha vapen. Jag tycker att detta argument är lite ologiskt, för om regler är till för något så är det ju för att förhindra att olämpliga personer får tag i vapen på laglig väg.
Senast redigerad av 1 Tryggve, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » mån 23 apr 2007, 18:54

dunkelbrink skrev:
rikard skrev: I Sverige har folk i allmänhet inte handeldvapen hemma, hur mycket ni än skryter om att ni kan få tag på dem
Vi svarade på en direkt fråga... men det kanske var dummt.
Kanske inget att hänga upp sig på. Men med tanke på vilket besvär som buset gör för dessa juveler så framstår ditt svar som skrytsamt.
Men i vilket fall så är det nog ett sidospår. Rikard har rätt det är tillgänligheten vid fel tillfälle som är det stora problemet. En mer väsentlig fråga vad är det egentligen för vetenskapliga bevis du efterlyser. Jag och många med mig är nöjda med de som finns.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » mån 23 apr 2007, 18:57

Min fråga var mest retorisk Fudomyoo. Men jag håller med om att det inte var övertydligt.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 23 apr 2007, 19:20

pekka skrev: En mer väsentlig fråga vad är det egentligen för vetenskapliga bevis du efterlyser.
Att Usa är våldamt pga av dess vapenlagar.

Det enda folk lyckas vissa är att det är våldsamt i Usa... inget annat.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 23 apr 2007, 19:22

humanisten skrev:När till och med i pingströrelsen verksamma barnflickor kan få tillgång till vapen för de mord de planerar så kan väl vapenlagar inte anses utgöra ett hinder för någon som planerar att mörda någon/några/många
Jag tror detta är riktigt. Vapnen finns ju, så någon har dem i besittning och om man verkligen vill få händerna på ett av dem så är det väl bara en fråga om tid och beslutsamhet. Inte hastigt mod här, utan planering och framförhållning.
humanisten skrev:en man som "lackar till" under fredagsfyllan tar fram en kniv så torde frun/grannen ha betydligt högre chans att undkomma genom att springa eller t.o.m. försöka värja sig jämfört med om han tar fram en Uzi.
Jag säger bara en sak: Pulp Fiction
humanisten skrev:Huvuddelen av våldsbrott med dödlig utgång är knappast välplanerade mord utan dråp som sker i hastigt mod...
Detta tror jag är pudelns kärna. Planerar du mord -- i liten eller stor skala -- så är tillgången på vapen av taktisk (eller t.o.m strategisk) betydelse, men inte avgörande för huruvida du ska lyckas i ditt uppsåt. Dråp -- mord i hastigt mod -- eller inte dråp, där spelar det roll vilka verktyg du har att ta till i flykten.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 23 apr 2007, 19:35

dunkelbrink skrev:Det enda folk lyckas vissa är att det är våldsamt i Usa... inget annat.
Och därför skulle de förhållandevis slappa vapenlagarna inte skärpas?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » mån 23 apr 2007, 19:36

dunkelbrink skrev:Det enda folk lyckas vissa är att det är våldsamt i Usa... inget annat.
Tycker nog att undersökningen som jag hänvisade till var betydligt mer utförlig:
http://www.hsph.harvard.edu/press/releases/march.pdf

Om du vill veta vad forskningen säger bör du läsa den...

Anders M

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 23 apr 2007, 20:49

pekka skrev:Nu var det inte ett automatvapen. Dessutom var det ju sällsynt välplanerat.
Nej, barnflickan fick tag på en liten "kvinnorevolver" med tillhörande, ickefunktionell ljuddämpare. Duger väl för mord på nära håll, men knappast om man planerar massmord eller drive-by.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 23 apr 2007, 20:53

J.K Nilsson skrev:
Och därför skulle de förhållandevis slappa vapenlagarna inte skärpas?
Inget samband mellan våldsamma personer och skjutvapen alltså..
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 23 apr 2007, 21:53

FudoMyoo skrev:Fatta hur svårt det skulle vara att hålla en älgstudsare i den där vinklade gangstapositionen, när man ska vifta runt med vapnet. Det funkar ju inte.
Hehe. Men allvarligt, varför håller moderna gangsters och allaehanda wannabeekryp sina puffror på det där viset? Kulbanan blir ju åt helevete, siktet går inte att använda och det ser för jävla tötntigt ut.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 23 apr 2007, 22:04

Fatta hur svårt det skulle vara att hålla en älgstudsare i den där vinklade gangstapositionen, när man ska vifta runt med vapnet
"AK 47 is the tool, don´t make me act like a mutherfucking fool" -NWA, "Straight outta Compton"
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » mån 23 apr 2007, 22:07

dunkelbrink skrev:
pekka skrev: En mer väsentlig fråga vad är det egentligen för vetenskapliga bevis du efterlyser.
Att Usa är våldamt pga av dess vapenlagar.
Då tar vi det igen. Frågan var inte vad som skulle bevisas. det var uppenbart. Utan vad vill du ha för bevis. Utöver de som redan finns.

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » tis 24 apr 2007, 00:59

Lars A. skrev:"AK 47 is the tool, don´t make me act like a mutherfucking fool" -NWA, "Straight outta Compton"
"Today I didn't even have to use my A.K.
I got to say it was a good day."
--Ice Cube, "It was a good day"

Skriv svar