Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Nemesis

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av Nemesis » tis 13 apr 2021, 19:09

Children Likely the 'Leading Edge' in Spread of COVID-19 Variants

Public health officials in the Midwest and Northeast are sounding the alarm about steep new increases in COVID-19 cases in children.

The increases seem to be driven by greater circulation of more contagious variants, just as children and teens have returned to in-person activities like sports, parties, and classes.

"I can just tell you from my 46 years in the business, I've never seen dynamic transmission in kids like we're seeing right now, younger kids," said Michael Osterholm, PhD, who directs the Center for Infectious Disease Research and Policy at the University of Minnesota, Minneapolis.

In earlier surges, children — especially younger children — played only minor roles in transmitting the infection. When they were diagnosed with COVID-19, their symptoms tended to be mild or even absent, and for reasons that aren't well understood, they haven't usually been the first cases in households or clusters.

Now, as more SARS-CoV-2 variants have begun to dominate, and seniors gain protection from vaccines, that pattern may be changing. Infectious disease experts are watching to see if COVID-19 will start to spread in a pattern more similar to influenza, with children becoming infected first and bringing the infection home to their parents.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

dann

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av dann » ons 14 apr 2021, 06:07

The Science of Herd Immunity

On YouTube:
The concept of herd immunity has been applied for decades in epidemiology and public health, yet the COVID-19 pandemic has prompted new debate about the role of herd immunity in the pandemic response and confusion about what herd immunity entails.

Join a panel of experts who will explain the science of and misconceptions around herd immunity and discuss new research frontiers in immunology, infectious disease dynamics, and human behavior.

People in public arenas have seized on scientific uncertainty in the face of an emerging disease to argue that the fastest way out of the pandemic is to allow herd immunity to accumulate through natural infection in a minimally controlled epidemic; others have argued that herd immunity can be achieved at levels far below theoretically-determined thresholds.

With the introduction of safe and effective vaccines, it is important to understand how to evaluate progress toward herd immunity and what reaching herd immunity will mean within the context of the COVID-19 pandemic.

Recorded April 7, 2021
The Science of Herd Immunity (Stanford School of Humanities and Sciences on YouTube, April 14, 2021)
And a Twitter thread (Professor Gavin Yamey MD MPH on Twitter, April 7, 2021)

dann

Inlägg av dann » ons 14 apr 2021, 06:52

Editorial:
Den andra vågen kom, trots att Folkhälsomyndigheten sa något annat. Och det var inte första gången det blev fel.
När coronaverkligheten vägrar att följa reglerna (DN, April 13, 2021)
Debate:
Forskare i Vetenskapsforum covid-19: Den 14 april förra året publicerade vi en artikel på DN Debatt som fick ett enormt genomslag.
Äntligen tycktes debatten om den svenska strategin få plats. Men artikeln ifrågasattes och strategin rubbades inte. De svenska dödstalen sköt i höjden. Strategin har långsamt justerats, men hela tiden för lite och för sent.

Trots de brant stigande dödstalen under våren 2020 tycktes inget kunna rucka på den alltmer unika svenska strategin, skriver artikelförfattarna.
”Vi var 22 oroade forskare som ville nå de politiskt ansvariga” (DN, April 13, 2021)

Tokig tant

Inlägg av Tokig tant » ons 14 apr 2021, 07:13

dann skrev:
ons 14 apr 2021, 06:52
bla bla bla ...
Man skall icke jämföra äpplen och päron.

Man kan jämföra autister och autister.

dann

Inlägg av dann » ons 14 apr 2021, 07:22

Twitter thread about science denialism:
I'd never expect that Sweden in 2020 and 2021 should become the world's mail science-denying country and leading in science-denial.
Moreover, the totalitarian aspect, where one agency keeps the state and society in an iron-fist grip. It doesn't matter what evidence is...Jens on Twitter (April 13, 2021)

dann

Inlägg av dann » ons 14 apr 2021, 07:43

Tokig tant skrev:
ons 14 apr 2021, 07:13
dann skrev:
ons 14 apr 2021, 06:52
bla bla bla ...
Man skall icke jämföra äpplen och päron.

Man kan jämföra autister och autister.
For some reason, it seems to be beyond Tokig tant that it is actually possible to compare most things, even apples and pears. They are both fruits, for instance, and you can compare taste, price and durability. You do this whenever you are faced with the choice of what to buy or what to eat if you have bought both. And even Tokig tant seems to have grasped the fact that pears are rarely red, so if you want to use them for decorative purposes, you might go with apples instead of pears when you compare them according to colors.

It is also possible to compare pandemic strategies, but for some reason Swedish exceptionalism also rears its ugly head in this question. You should never compare Sweden to other Scandinavian countries in this respect. For some reason, Denmark, Finland and Norway are pears, and Sweden is an apple. At one point, Sweden was to be compared to Belgium, which was also an apple for ... reasons! But after Sweden has become the leading country in new infections, Sweden has suddenly become entirely incomparable.

dann

Inlägg av dann » ons 14 apr 2021, 11:16

Regeringens beslut om lättnader i corona-restriktionerna i höstas, som tillät större publik på kultur- och sportevenemang, kom i otakt med smittspridningen, det visar Ekots granskning av den andra vågen.
Coronapandemin: Den andra vågen, del 2 (SR, April 14, 2021)
* Regeringens beslut om lättnader i corona-restriktionerna i höstas som tillät större publik på kultur och sportevenemang kom i otakt med smittspridningen, så att man lättade på reglerna när smittan ökade, visar Ekots granskning.
* Kritiker menar att det skickade fel signaler.
* "Man signalerar att det är ingen fara, istället borde man signalera att det är illa för nu är det på väg upp", säger epidemiologen Joacim Rocklöf.
Regeringen lättade på restriktioner – trots ökad smitta (SR, April 14, 2021)

dann

Inlägg av dann » ons 14 apr 2021, 11:55

Editorial:
Osanningar syns till slut.
Anders Tegnell får underkänt i både högstadiematematik och historia.
Sveriges Radios Ekot avslöjade igår att Folkhälsomyndigheten under början av hösten vilseledde svenska folket om smittspridningsläget.
Sanningen hinner alltid ikapp dig (SvD, April 13, 2021)

dann

Inlägg av dann » ons 14 apr 2021, 17:34

Christian Rück
Data från 21 länder visar ingen ökning av suicid under pandemins första fas. Vi kan nog konstatera att inte finns belägg för att suicid har ökat under pandemin. Minskat i USA. Troligen minskning i Sverige. Bra!
Suicide trends in the early months of the Covid pandemic: an interrupted time-series analysis of preliminary data from 21 countries (TheLancet, April 13, 2021)
Agnes Wold retweeted (April 12, 2021)
Please correct me if I'm wrong (seriously!), but weren't suicides supposed to be a consequence of lockdowns? An awful lot of the countries and regions in the study followed a virus suppression/ZeroCovid strategy with very strict lockdowns at the early stage of the pandemic until they could reopen when the virus had been eliminated. I thought people were supposed to get suicidal when authoritarian regimes took away their freedom to spread the infection.
I hope that Agnes Wold is retweeting this deliberately.

dann

Inlägg av dann » ons 14 apr 2021, 19:14

Live on YouTube right now:
Det är ett år sedan vi skrev artikeln där media valde att ge oss namnet "De 22". På samma datum släpper vi nu en till artikel: ”Vi var 22 oroade forskare som ville nå de politiskt ansvariga”
Vi sänder LIVE 2021-04-14 från kl 20:00 till 22:00. Ställ dina frågor till oss i chatten under sändningen.
Här hittar du vår artikel från 2020-04-14: ”Folkhälsomyndigheten har misslyckats - nu måste politikerna gripa in”
DN debatt - Ett år med corona, vi reflekterar (Vetenskapsforum covid-19 on YouTube, April 14, 2021)

dann

Inlägg av dann » ons 14 apr 2021, 20:14

Nemesis skrev:
sön 11 apr 2021, 20:17
När det gäller testerna så är det knappast "aggressiv testning" som de ägnar sig åt, men det har förbättrats markant. Var sjuk för någon månad sen och gjorde ett Covid-test (det var negativt), fick då besked att jag skulle få svar inom två till sju dagar. Jag fick svar efter två dagar, på en söndag dessutom, vilket var långt över förväntan. Så på den punkten har de steppat upp.
From Twitter. The examples are all from Western Europe, Feb. 12 to April 12: The share of daily Covid tests that are positive (MartinJordo, April 14, 2021)

dann

Inlägg av dann » tor 15 apr 2021, 06:33

* Folkhälsomyndigheten trodde inför den andra vågen i höstas att de åtgärder som satts in i äldreomsorgen skulle minska smittspridningen och dödsfallen där.
* Med facit i hand blev andelen döda på äldreboenden lika stor under den andra vågen som den första.
* Nu medger statsepidemiolog Anders Tegnell för Ekot att åtgärderna inte hade lika stor effekt som man hoppats.
Tegnell: ”Åtgärderna hade inte lika stor effekt som vi hoppats” (SR, April 15, 2021)
This one is brilliant:
Anders Tegnell tror att åtgärderna inom äldreomsorgen ändå hade en viss effekt särskilt under sommaren och den tidiga hösten.
In other words, he thinks that "åtgärderna inom äldreomsorgen ändå hade en viss effekt" when the spread of infection in society is relatively low. And when the infection had started increasing in autumn, the restrictions on visitors to nursing homes were relaxed: Besöksförbudet på äldreboenden hävs 1 oktober (Krisinformation, Sep. 15, 2020)
What could possibly go wrong?

dann

Inlägg av dann » tor 15 apr 2021, 11:23

This article is a must in a thread with the theme Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?
Faktabaserad. Ordet har förekommit otaliga gånger sedan pandemin bröt ut i fjol. Den har fått stå för den väsentliga skillnaden mellan Sverige och resten av världen. Vi är faktabaserade; de – de andra – är ovetenskapliga.

Men vid en närmare anblick på den svenska pandemihanteringen framstår den snarare som genomsyrad av ideologiska, politiska och etiska ställningstaganden. Företrädare för pandemihanteringen verkar samtidigt ha en världsbild där det finns vattentäta skott mellan fakta och värderingar.

Denna inre motsägelse i den svenska självberättelsen har inte minst präglat tre av den svenska pandemihanteringens viktigaste berättarröster – statsepidemiologen Anders Tegnell, bakteriologiprofessorn Agnes Wold och epidemiologen Emma Frans.
(...)
Emma Frans skriver i Alla tvättar händerna om hur Anders Tegnell besitter ett ”storkukslugn”, medan alla andra ”springer runt som hysteriska fjollor”.25 I myllret av ömsesidigt motsägande invektiv är budskapet glasklart: de andra arbetar utifrån en ideologisk grund, och är därför ovetenskapliga. Vi, å andra sidan, följer med kyligt huvud naturvetenskapen. (Och inget annat.)
Wold i stället för vetenskap (Kvartal, April 15, 2021)

dann

Inlägg av dann » tor 15 apr 2021, 12:17

Johan Giesecke, May 2, 2020, when Sweden hadn't even started testing people who weren't seriously ill and about to get hospitalized:
Swedish scientist Johan Giesecke asks Australia how it plans to lift its lockdowns
The video was posted by a political party in India that admired Sweden's pandemic strategy.
The comments from his fans on YouTube 11 months ago, Swedes as well as Indians, haven't aged well ...

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inlägg av stefan_radstrom » tor 15 apr 2021, 12:22

dann skrev:
tor 15 apr 2021, 11:23
This article is a must in a thread with the theme Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?
Faktabaserad. Ordet har förekommit otaliga gånger sedan pandemin bröt ut i fjol. Den har fått stå för den väsentliga skillnaden mellan Sverige och resten av världen. Vi är faktabaserade; de – de andra – är ovetenskapliga.

Men vid en närmare anblick på den svenska pandemihanteringen framstår den snarare som genomsyrad av ideologiska, politiska och etiska ställningstaganden. Företrädare för pandemihanteringen verkar samtidigt ha en världsbild där det finns vattentäta skott mellan fakta och värderingar.

Denna inre motsägelse i den svenska självberättelsen har inte minst präglat tre av den svenska pandemihanteringens viktigaste berättarröster – statsepidemiologen Anders Tegnell, bakteriologiprofessorn Agnes Wold och epidemiologen Emma Frans.
(...)
Emma Frans skriver i Alla tvättar händerna om hur Anders Tegnell besitter ett ”storkukslugn”, medan alla andra ”springer runt som hysteriska fjollor”.25 I myllret av ömsesidigt motsägande invektiv är budskapet glasklart: de andra arbetar utifrån en ideologisk grund, och är därför ovetenskapliga. Vi, å andra sidan, följer med kyligt huvud naturvetenskapen. (Och inget annat.)
Wold i stället för vetenskap (Kvartal, April 15, 2021)
Artikeln är som tagen direkt från "Genusdoktrinen": genusvetenskapen har alltid tolkningsföreträde; alla andra vetenskaper, inklusive naturvetenskapen, måste generera resultat som helt och hållet överensstämmer med denna övergripande ideologi.
Cogito, ergo punkt.

Skriv svar