Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
dann

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av dann » fre 15 jan 2021, 09:01

No, not all countries have herd immunity as their goal. Some countries have elimination of the virus as their goal, and they have succeeded - more than once. Since the rest of the world didn't follow suit, they will have to get vaccinated and achieve herd immunity in this way.
This is very different from the Swedish strategy, flattening the curve until the point of herd immunity has been achieved, which is why it was dubbed the herd-immunity strategy.
By the way, this is an obvious lie meant to justify the Swedish strategy: "Nowhere in Europe has been able to slow down the spread considerably." It was a lie in April, and it still is. Sweden has as many deaths a week as Norway has had in the course of the entire pandemic.

dann

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av dann » fre 15 jan 2021, 09:03

Anders G skrev:
fre 15 jan 2021, 07:28
Jag tänkte jag skulle tapetsera om ett rum nu ...
Have you considered using Swedish obituaries as wallpaper? 10 000 of them ought to do it ...

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 15 jan 2021, 09:22

dann skrev:
fre 15 jan 2021, 09:03
Anders G skrev:
Have you considered using Swedish obituaries as wallpaper? 10 000 of them ought to do it ...
Smakfullt inlägg.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 15 jan 2021, 09:36

dann skrev:
fre 15 jan 2021, 09:01
No, not all countries have herd immunity as their goal. Some countries have elimination of the virus as their goal, and they have succeeded - more than once.
Givetvis fattar även beslutsfattarna i Nya Zeeland att

A. Deras arbete med att utrota viruset inom landets gränser bara är temporärt. Till slut måste även de uppnå flockimmunitet för att kunna återgå till någon slags normaltillstånd.

B. Det är omöjligt att utrota viruset globalt enbart genom smittskyddsrestriktioner. Den enda möjliga vägen är att hela världen uppnår flockimmunitet.

Nya Zeeland planerar att vaccinera hela sin befolkning precis som alla andra, vilket bevisar att de har flockimmunitet som mål, inte att de förväntar sig att de ska ha landets gränser stängda de närmaste 200-300 åren.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 15 jan 2021, 09:51

Printzensköld skrev:
tor 14 jan 2021, 21:45
Oavsett vilket man väljer är den intressanta frågan hur mycket tron på flockimmunitet har påverkat nivån på restriktionerna. Om man vetat att flockimmunitet inte var att räkna med, hade man då valt att fortsätta med en lika passiv strategi då man insåg att skyddet av gamla inte fungerade? Antagligen eftersom den skalbara och flexibla sjukvården klarade av att ta emot alla.
Jag tror att man helt enkelt såg att restriktionerna fungerade under våren och minskade smittspridningen successivt, så att smittspridningen under sommaren nådde låga nivåer. Trenden pekade åt rätt håll. Därför såg man inget starkt skäl att höja nivån. Jag kan tycka att man borde skruvat åt hårdare i april för att få ner kurvan snabbare, för att sedan släppa lite över sommaren. Förmodligen tänkte man i banorna att det var bättre att ha konstanta regler som var uthålliga. Lite rätt har väl tänket fått nu under hösten, när man ser att det är svårt för många länder att få acceptans och efterlevnad för hårda restriktioner över lång tid. Men jag tror ändå folk hade accepterat hårdare restriktioner under ett par månader fram till juni eller så.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » fre 15 jan 2021, 09:53

Johannes skrev:
fre 15 jan 2021, 08:35
Nemesis skrev:
tor 14 jan 2021, 14:49
Vad säger du då om Tegnells uttalande i den tidigare länkade Nature-artikeln?
Han säger ingenstans att flockimmunitet är Sveriges strategi. Han skriver att det är målet. Mål och strategi är två skilda saker. Alla länder har flockimmunitet som mål, det är trivialt. Ingen har väl tänkt sig att hela världen ska leva med dagens smittskyddsrestriktioner för all framtid.
Mål/vision, strategi och taktik är den gängse uppdelningen om man vill använda det synsättet. Den uppdelningen är ofta ganska luddig. Målet är att kunna leva normalt utan någon signifikant nivå av smittspridning. Om flockimmunitet var en del av strategin eller taktiken är oviktigt anser jag. Skillnaden mellan att uppnå målet via strategin/taktiken flockimmunitet (utrotning hade varit ett alternativ) med taktiken vaccinering eller smittspridning är ju fundamental och måste tydliggöras. Taktik och strategier kan innehålla delmål.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 15 jan 2021, 09:59

Printzensköld skrev:
fre 15 jan 2021, 09:53
Mål/vision, strategi och taktik är den gängse uppdelningen om man vill använda det synsättet. Den uppdelningen är ofta lite luddig. Målet är att kunna leva normalt utan någon signifikant nivå av smittspridning. Om flockimmunitet var en del av strategin eller taktiken är oviktigt. Skillnaden mellan att uppnå målet via taktiken flockimmunitet (utrotning hade varit ett alternativ) med strategin vaccinering eller smittspridning är ju fundamental och måste tydliggöras. Taktik och strategier kan innehålla delmål.
Mål är något man vill uppnå. Strategi och taktik är sätt att agera för att uppnå målet.

Flockimmunitet är inte ett sätt att agera, alltså är det inte strategi eller taktik. Inget luddigt.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » fre 15 jan 2021, 10:11

Johannes skrev:
fre 15 jan 2021, 08:35
Nemesis skrev:
tor 14 jan 2021, 14:49
Vad säger du då om Tegnells uttalande i den tidigare länkade Nature-artikeln?
Han säger ingenstans att flockimmunitet är Sveriges strategi. Han skriver att det är målet. Mål och strategi är två skilda saker. Alla länder har flockimmunitet som mål, det är trivialt. Ingen har väl tänkt sig att hela världen ska leva med dagens smittskyddsrestriktioner för all framtid.
Okej, låt oss förtydliga: Sverige är det enda land som strävat efter flockimmunitet genom smittspridning bland befolkningen. För det har såvitt jag vet inget annat land strävat efter.
NSW records two new cases of COVID-19; none in the community

NSW has recorded two cases of COVID-19 in the past 24 hours, but for a second straight day none of those were within the community.

However, Premier Gladys Berejiklian said "relief is on its way" in relation to restrictions if the state can improve testing rates and maintain low numbers of virus detection in the community.

"It doesn't mean you have to have zero [cases] every day for weeks on end. But what it does mean is our health experts have confidence that there aren't undetected chains of transmission still bubbling along in the community and that is what we are always worried about," she said.

"I want to stress to the community that relief is on its way so long as we maintain low or zero numbers of cases on a daily basis and also so long as we get those testing rates high."
Hade situationen kunnat vara liknande i Sverige med en annan strategi?
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » fre 15 jan 2021, 12:08

Johannes skrev:
fre 15 jan 2021, 09:59
Printzensköld skrev:
fre 15 jan 2021, 09:53
Mål/vision, strategi och taktik är den gängse uppdelningen om man vill använda det synsättet. Den uppdelningen är ofta lite luddig. Målet är att kunna leva normalt utan någon signifikant nivå av smittspridning. Om flockimmunitet var en del av strategin eller taktiken är oviktigt. Skillnaden mellan att uppnå målet via taktiken flockimmunitet (utrotning hade varit ett alternativ) med strategin vaccinering eller smittspridning är ju fundamental och måste tydliggöras. Taktik och strategier kan innehålla delmål.
Mål är något man vill uppnå. Strategi och taktik är sätt att agera för att uppnå målet.

Flockimmunitet är inte ett sätt att agera, alltså är det inte strategi eller taktik. Inget luddigt.
Strategier och taktiker kan innehålla delmål som man vill uppnå. Och delstrategier/taktiker för den delen. Den tydligaste och mest generella formuleringen av målet jag kan komma på är att klara sig igenom perioden fram tills att vi har ett vaccin med så lite hälsoproblem som möjligt (kort- såväl som långsiktiga). Immuniteten som uppkommer genom smittspridning var tidigare en viktig pusselbit/faktor/aspekt i handlingsplanen för att åstadkomma detta eftersom dess effektivitet uppenbarligen påverkar hur stränga restriktioner man behöver för att kompensera för att hålla kurvan nere. Om vi kallar det delmål eller en del/pusselbit i strategin/taktiken spelar ingen roll.

Men att punkt 3 inte finns med är ju bara ett specialfall där effektiviteten av immuniteten är marginell. D.v.s att man konstaterar tidigt att dess effekt är försumbar och därför väljer nivå på restriktioner utifrån det (punkt 4). Det är alltså mer generellt än att inte ha med den.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » fre 15 jan 2021, 12:28

Anders G skrev:
Jag tänkte jag skulle tapetsera om ett rum nu då man ändå inte kan ha gäster. Jag ser att denna tråds inlägg skulle fylla funktionen väl om man skriver ut den med minsta tänkbara typsnitt, men estetiskt har jag ett önskemål: kan ni vara vänliga att skriva med centrerad text ca 5 sidor framåt?
Ditt nyfikna läsande och sporadiska deltagande i den här tråden är mycket märkligt och anledningen bakom är säkert ganska intressant.

dann

Inlägg av dann » fre 15 jan 2021, 15:10

Johannes skrev:
fre 15 jan 2021, 09:22
dann skrev:
fre 15 jan 2021, 09:03
Anders G skrev:
Smakfullt inlägg.
I am aware that you would rather sweep them under the rug than honor their memory. It was so great to be able to forget about them last summer, wasn't it?

dann

Inlägg av dann » fre 15 jan 2021, 15:36

Johannes skrev:
fre 15 jan 2021, 09:36
dann skrev:
fre 15 jan 2021, 09:01
No, not all countries have herd immunity as their goal. Some countries have elimination of the virus as their goal, and they have succeeded - more than once.
Givetvis fattar även beslutsfattarna i Nya Zeeland att

A. Deras arbete med att utrota viruset inom landets gränser bara är temporärt. Till slut måste även de uppnå flockimmunitet för att kunna återgå till någon slags normaltillstånd.

B. Det är omöjligt att utrota viruset globalt enbart genom smittskyddsrestriktioner. Den enda möjliga vägen är att hela världen uppnår flockimmunitet.

Nya Zeeland planerar att vaccinera hela sin befolkning precis som alla andra, vilket bevisar att de har flockimmunitet som mål, inte att de förväntar sig att de ska ha landets gränser stängda de närmaste 200-300 åren.
Yes, now that there is a vaccine, New Zealand will offer the vaccines for free to all of its citizens.
Your pretence is duly noted that there is really no difference between achieving herd immunity by vaccination or by letting the virus burn its way through the population. 'Herd immunity by vaccination or herd immunity by infection, they're really all the same, so Jacinda has the same goal as Anders.'

Your dishonesty couldn't be more obvious. New Zealand never had any kind of herd immunity as its goal. New Zealand's goal was to protect its population from the infection, which they did, and which is very different from doing nothing to prevent the virus from spreading and hoping for herd immunity when enough people have been infected - including those that die and those that get harmed for life. That is not at all simply vaccinating its populations "precis som alla andra."
New Zealand is leading the global fight against COVID-19 with no restriction on normal business activity inside the country as the infections have been suppressed to very low numbers recently.
The island country has reported a total of 2,100 infections, including 25 deaths, since the first case of the disease was reported in New Zaealand on Feb. 28 this year.
New Zealand secures 2 more COVID-19 vaccines (AA.com, Dec. 17, 2020)
New Zealand is having its population vaccinated after having eliminated the virus because it will allow people to travel again - to and from the country. It's not a feverish attempt to prevent hundreds of lives from being lost on a daily basis because that is not where they are at.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » fre 15 jan 2021, 16:03

Jag anmälde nedanstående för att inte höra till ämnet (närmaste jag kunde hitta). Jag hoppas att de tas bort. Kan vi inte försöka undvika sådant som bara skräpar ned i fortsättningen (även jag är skyldig till ett par sådana inlägg är jag medveten om).

https://forum.vof.se/viewtopic.php?p=741593#p741593
https://forum.vof.se/viewtopic.php?p=741596#p741596
https://forum.vof.se/viewtopic.php?p=741597#p741597
https://forum.vof.se/viewtopic.php?p=741604#p741604
https://forum.vof.se/viewtopic.php?p=741605#p741605

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » fre 15 jan 2021, 19:59

Johannes skrev:
fre 15 jan 2021, 09:51
Jag kan tycka att man borde skruvat åt hårdare i april för att få ner kurvan snabbare, för att sedan släppa lite över sommaren.
Varför inte tidigare?

dann

Inlägg av dann » fre 15 jan 2021, 20:24

Printzensköld skrev:
fre 15 jan 2021, 16:03
Jag anmälde nedanstående för att inte höra till ämnet ...
Good! I shouldn't have responded to first one.

Great article about the kind of detective work based on gene sequencing that is necessary to find a mutation and find out how it spreads:
Ugens coronatal er 117 - som i B117. Gensekvenser viser, at størstedelen af smitten med den nye mutation kan spores tilbage til en enkelt rejse i november.
En enkelt rejse slap bæstet løs: Sådan spredte britisk mutantvirus sig i Danmark (DR.dk, Jan. 15, 2021)
The consequences for Sweden should be obvious. Too bad that the necessary precautions won't be taken until it is tool late - again.

A collection of graphs showing the development in Denmark - including the percentage of the British mutation in all cases: Nyeste coronatal fra Danmark og verden: Så mange er smittede, døde og indlagte (TV2.dk)

Skriv svar