Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
DK

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av DK » tis 15 sep 2020, 03:03

Vilken tur att jag ej påstått detta då, Anders. Du borde veta vad en halmdocka är vid det här laget.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av micke.d » fre 18 sep 2020, 18:51

DK skrev:
fre 04 sep 2020, 09:38
micke.d skrev:
fre 28 aug 2020, 08:49
Du är förstås fri att kalla slutsatser byggda på empiri för gissningar, men det är inte speciellt förtroendeingivande att göra så.

Den finska studien där man gjort just det du efterlyser i Sverige har exempelvis kommit fram till samma sak: https://www.lararen.se/forskolan/corona ... der-smitta
Hela den här studien är på ett enda barn och en vuxen och hur de spridit smittan....det är inte vad jag efterlyser.
Vad menar du? De hade provtagit 10 000 barn. Hur får du det till att bli "ett enda barn och en vuxen"?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » lör 19 sep 2020, 19:24

Att vi har så låg spridning nu jämfört med andra länder kan helt enkelt bero på att det är så det borde vara och ha varit hela tiden i ett land med låg befolkningstäthet, socialt hämmad kultur, och en hög benägenhet att följa myndigheters rekommendationer. Desto större misslyckande för den inledande "strategin". Jag följer med intresse utvecklingen i Danmark. Inga förhöjda dödstal har kommit som en reaktion på den ökade smittspridningen som började för snart två månader sedan. Inläggningarna på intensiven har ökat marginellt. De har nu, trots detta, fler konstaterade nya fall än under de kritiska sommarmånaderna. Vi får se om det var rätt att vänta med att släppa på spridningen tills man lärt sig lite om smittan och hur man skyddar riskgrupperna mot den. Utvecklingen under den kommande månaden borde vara avgörande.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » lör 19 sep 2020, 19:59

Danmark:
nya fall
Bild
antalet döda
Bild

DK

Inlägg av DK » sön 20 sep 2020, 14:56

micke.d skrev:
fre 18 sep 2020, 18:51
DK skrev:
fre 04 sep 2020, 09:38
micke.d skrev:
fre 28 aug 2020, 08:49
Du är förstås fri att kalla slutsatser byggda på empiri för gissningar, men det är inte speciellt förtroendeingivande att göra så.

Den finska studien där man gjort just det du efterlyser i Sverige har exempelvis kommit fram till samma sak: https://www.lararen.se/forskolan/corona ... der-smitta
Hela den här studien är på ett enda barn och en vuxen och hur de spridit smittan....det är inte vad jag efterlyser.
Vad menar du? De hade provtagit 10 000 barn. Hur får du det till att bli "ett enda barn och en vuxen"?
Ursäkta jag läste en annan studie från Finland och länkade det till ditt i lägg tror jag. Kollar vad jag såg fel senare.

dann

Inlägg av dann » tor 24 sep 2020, 18:56

Last night, SVT.se reported that Johan Giesecke, in his role as a WHO adviser, had called on Irish politicians to adopt Sweden's herd-immunity strategy instead of waiting for a vaccine.
Irland bör låta coronaviruset spridas bland människor yngre än 60 år, det rådet ger Sveriges tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke landets parlament, skriver Irish Times.
Senaste nytt om coronaviruset (SVT.se, Sep. 23, 2020 - 22:39)
SVT.se appears to be very proud of the former Swedish national epidemiologist, which may be the reason why they didn't report on the massive rejection of his advice from Irish epidemiologists, which is a pity. The Irish experts were not at all amused!
I have collected a couple of links to the Irish rejection of the Swedish herd-immunity strategy for your edification: Sweden's liberal pandemic strategy questioned as Stockholm death toll mounts, post 2183

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 01 okt 2020, 15:36

I'm not sure what you mean by "Sweden's herd-immunity strategy" in this context.

It seems very difficult for some people to understand (or accept?) that the Swedish strategy is NOT based on herd immunity, and never has been. As has been pointed out many times in this thread.

Please stop spreading this myth.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

DK

Inlägg av DK » tor 01 okt 2020, 20:47

I denna studie kommer de fram till att barn och äldre är mer effektiva spridare av viruset. De pratar även om att antalet smittade barn kan ha underskattats. Se citat.

"These patterns of enhanced transmission risk in similar-age pairs were strongest among children ages 0-14 years and among adults ages ≥65 years, and may reflect differences in the nature of intragenerational and intergenerational social and physical interactions in India (27). Nonetheless, the greatest proportion of test-positive contacts within most age groups were exposed to index cases ages 20-44 years (Fig. 2C, fig. S5, and table S8). As serological surveys in other settings have demonstrated that case-based surveillance may lead to under-estimation of SARS-CoV-2 infection prevalence among children (28, 29), it remains crucial to establish whether the role of children in transmission is underestimated in studies such as ours using case-based surveillance to identify index infections."

https://science.sciencemag.org/content/ ... d7672.full

De som är så säkra på sin sak att barn ej sprider covid-19 i någon utsträckning kanske bör vara mer försiktiga och invänta mer forskning?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 01 okt 2020, 21:03

DK skrev:
tor 01 okt 2020, 20:47
De som är så säkra på sin sak att barn ej sprider covid-19 i någon utsträckning kanske bör vara mer försiktiga och invänta mer forskning?
Ska man tolka det som att du menar att man som en försiktighetsåtgärd ska stänga alla skolor? I så fall, nej. De data vi har ger verkligen inget stöd för en sådan åtgärd. Tvärtom, det vore extremt oansvarigt i detta läge.

Om du inte menar att man ska stänga skolor, vad skulle i så fall vara meningen med att invänta mer forskning?

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 01 okt 2020, 21:20

Printzensköld skrev:
lör 19 sep 2020, 19:24
Att vi har så låg spridning nu jämfört med andra länder kan helt enkelt bero på att det är så det borde vara och ha varit hela tiden i ett land med låg befolkningstäthet, socialt hämmad kultur, och en hög benägenhet att följa myndigheters rekommendationer. Desto större misslyckande för den inledande "strategin". Jag följer med intresse utvecklingen i Danmark. Inga förhöjda dödstal har kommit som en reaktion på den ökade smittspridningen som började för snart två månader sedan. Inläggningarna på intensiven har ökat marginellt. De har nu, trots detta, fler konstaterade nya fall än under de kritiska sommarmånaderna. Vi får se om det var rätt att vänta med att släppa på spridningen tills man lärt sig lite om smittan och hur man skyddar riskgrupperna mot den. Utvecklingen under den kommande månaden borde vara avgörande.
Förstår inte riktigt hur ett lands befolkningstäthet är relevant. Det är ju inte så att befolkningen bor jämt fördelat över landet, varken i Sverige eller i andra länder.

Däremot tror jag att ålderssegregationen i vår kultur kan spela en roll. Som jag förstår det så är det vanligt i Italien (och i Latinamerika där viruset nu drar fram) att man bor flera generationer under samma tak. I Sverige bor väldigt många ensamma.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

DK

Inlägg av DK » tor 01 okt 2020, 21:52

Johannes skrev:
tor 01 okt 2020, 21:03
DK skrev:
tor 01 okt 2020, 20:47
Ska man tolka det som att du menar att man som en försiktighetsåtgärd ska stänga alla skolor? I så fall, nej. De data vi har ger verkligen inget stöd för en sådan åtgärd. Tvärtom, det vore extremt oansvarigt i detta läge.

Om du inte menar att man ska stänga skolor, vad skulle i så fall vara meningen med att invänta mer forskning?
Nej då tolkar du in en mängd olika ord och saker som jag aldrig sagt. Vad jag sade var att de som i den här tråden påstått med säkerhet att barn ej sprider covid-19 bör kanske tänka på att sluta påstå det eftersom det inte verkar vara sant, eller i bästa fall vara oklart.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 01 okt 2020, 22:02

Finns ingen på denna planet som påstår att barn inte sprider Covid-19.
I svenska öppna skolor har inte förekommit någon nämnvärd spridning.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 02 okt 2020, 05:17

DK skrev:
tor 01 okt 2020, 21:52
Nej då tolkar du in en mängd olika ord och saker som jag aldrig sagt. Vad jag sade var att de som i den här tråden påstått med säkerhet att barn ej sprider covid-19 bör kanske tänka på att sluta påstå det eftersom det inte verkar vara sant, eller i bästa fall vara oklart.
Såvitt jag har sett finns det ingen i tråden som påstått något sådant.

DK

Inlägg av DK » fre 02 okt 2020, 20:05

Johannes skrev:
fre 28 aug 2020, 06:42
DK skrev:
fre 28 aug 2020, 05:03
[ Nu visat det sig att spridning av barn kan vara väldigt vanligt, och att läget är oklart hur smittsamma barn är.
Tvärtom är det väl alltmer data som stöder att spridning av barn är kraftigt underrepresenterat jämfört med spridning i andra åldersgrupper?
Du har ju inte påstått det exakt, men som studien diskuterade så kan det vara en artifakt av att man ej testat dem och därmed inte hittat dem. Vilket vissa här verkar tro är omöjligt.

Det var min fråga från början som inte verkar viljas ge svar på. Hur vet vi att det ej varit något spridning bland skolor och barn i Sverige när man ej gjort någon nämnvärd testning eller smittspårning? Anders G's svar är "Därför att det inte varit det", och andra tomma inlägg med hans åsikter och ingen information. Jag vet inte vad ditt svar är.

Det enda riktiga svar jag fått är från Micke D som visade studier från andra länder där smittspridningen varit låg från barn där, och det är väl en indikation på att det kan vara så. Andra studier från andra länder visar att barn sprider smitta lätt och skolor har fått stänga igen.

Om det stämmer att barn sprider smittan väldigt lätt så bör det införas säkerhetsåtgärder i skolorna när de är öppna, tex avstånd, masker, skydd för lärare, och så vidare. Detta oavsett om det varit smittspridning innan eller ej. Det är därför det är viktigt att titta på forskningen som kommit fram och som kommer att komma fram i fortsättningen.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 02 okt 2020, 21:29

Vi vet att det inte varit någon Covidspridning i svenska skolor därför att det inte varit det. Det är inget tomt svar. Det är enkla fakta. Du kan inte hitta på en massa sjukdomsfall bara för att du vill att de skall finnas.

Svenska skolbarn har haft order att stanna hemma vid minsta tecken på luftvägsbesvär/förkylning. Det har inte förkommit någon covidepidemi bland skolbarn och lärare.
They don't like it up'em, you know!

Skriv svar