Förhistorisk vetenskaplig teknik.

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
ttsp

Förhistorisk vetenskaplig teknik.

Inlägg av ttsp » lör 04 jul 2020, 08:40

Jag vet inte om det här är rätt tråd.

Den här intressanta föreläsningen visar många bevis (7 timmar lång bevisning) på att civilisationen innan floden var avancerad. Föreläsaren tror som jag att egyptierna inte byggde pyramiderna, sfinxen, obelisker och andra stora granit och stenkonstruktioner, utan det var en civilisation som levde innan egyptierna, som hade tillgång till avancerad teknologi och/eller jättar som enligt bibeln existerade innan floden.

https://www.youtube.com/watch?v=gwOEJ7bUSw4

Egyptierna tog bara över existerande konstruktioner och påstod att dom själva hade gjort dom.

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Förhistorisk vetenskaplig teknik.

Inlägg av Johannes » lör 04 jul 2020, 08:58

En föreställning som var lite populär på 1970-talet (von Däniken) och 1990-talet (Graham Hancock). Det är pseudovetenskap som saknar faktamässig förankring.

ttsp

Inlägg av ttsp » lör 04 jul 2020, 09:08

Johannes skrev:
lör 04 jul 2020, 08:58
En föreställning som var lite populär på 1970-talet (von Däniken) och 1990-talet (Graham Hancock). Det är pseudovetenskap som saknar faktamässig förankring.
Har du kollat på all faktamässig bevisning, 7 timmar långt? Nej, du skrev 20 minuter efter mitt inlägg, du kan omöjligt ha granskat bevisen.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 04 jul 2020, 09:18

Att starta en tråd med en begäran att folk ska se en 7 timmar lång video ger inte ett speciellt seriöst intryck. Gör i så fall en sammanfattning kring de viktigaste punkterna som tas upp, och vilka argument som framförs, så man kan få ett bättre underlag till diskussion. Tänk på regel 0.03.
/Admin.

ttsp

Inlägg av ttsp » lör 04 jul 2020, 09:40

Tryggve skrev:
lör 04 jul 2020, 09:18
Att starta en tråd med en begäran att folk ska se en 7 timmar lång video ger inte ett speciellt seriöst intryck. Gör i så fall en sammanfattning kring de viktigaste punkterna som tas upp, och vilka argument som framförs, så man kan få ett bättre underlag till diskussion. Tänk på regel 0.03.
/Admin.
Ok, viktigaste punkterna:

1. konstruktionerna visar efterkonstruktioner av t.ex. Inka och egyptier. Konstruktioner innan Inka och egyptier visar förfinad konstruktion, där flera tons granit och stenkonstruktioner passar perfekt, inte ens ett hårstrå kommer emellan, medan sentida uppbyggnader visar glapp på flera centimeter.

2.Dessa konstruktioner, ibland på flera hundra ton , kan omöjligen ha skapats utan mekaniska hjälpmedel som vi har idag, t.ex. diamantsåg.

Jag vill förtydliga att jag inte håller med allt som han säger, jag ville bara visa dom bevis som talar för att en förhistorisk forntida civilisation hade en hög teknologi.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 04 jul 2020, 12:35

Och vad skulle orsaken vara att vi inte ser några spår av dessa civilisationer? En diamantsåg finns inte i ett vakuum, det finns fabriker och vägar till exempel.
Hela konceptet med att egyptierna med flera inte skulle klara av att tillverka monumenten lider av vanföreställningar som att det t.ex. inte fanns smarta människor förr i tiden och en underskattning av deras förmågor och deras samhällens resurser.
There is no spoon.

ttsp

Inlägg av ttsp » lör 04 jul 2020, 14:36

Vitnir skrev:
lör 04 jul 2020, 12:35
Och vad skulle orsaken vara att vi inte ser några spår av dessa civilisationer?
Spåren av dessa civilisationer är väl granitmonumenten? Har du ens sett bevisen i videon?
Vitnir skrev:
En diamantsåg finns inte i ett vakuum, det finns fabriker och vägar till exempel.
"Vägar"? Hur menar du då? Vi vet inte hur deras diamantsågar var konstruerade, kanske rostade dom sönder?
Vitnir skrev:
Hela konceptet med att egyptierna med flera inte skulle klara av att tillverka monumenten lider av vanföreställningar
"Vanföreställningar"? Varför tar du till sådana hyperboler? Är det för att du inte har något på fötterna?
Vitnir skrev:
som att det t.ex. inte fanns smarta människor förr i tiden och en underskattning av deras förmågor och deras samhällens resurser.
Visst fanns det smarta människor förr i tiden, det är exakt mitt argument, att en civilisation förr i tiden var smart nog att konstruera diamantsågar och konstruera monument som vägde 1000 ton.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 04 jul 2020, 16:19

En youtube-video är inte bevis, det finns knäppskallar på youtube som "bevisar" vad som helst.
Om du tänker efter ett tag vad som krävs för att en diamantsåg skall finnas. Man måste bryta diverse mineraler i gruvor, ett antal olika underleverantörer som tillverkar alltifrån kopparn i motorn till skruvar och jag vet inte vad. Det är hela länder vi talar om, var har de tagit vägen? Varför har vi inte hittat några spår överhuvudtaget efter dem?
Och vi har ju faktiskt letat ganska mycket i t.ex. Egypten. Och varför finns det inget nedskrivet om dessa i den tidens skrifter, de hade ju faktiskt skriftspråk i Egypten.
Om det är något jag har missförstått får du gå tillbaka och precisera vad det är du menar, det finns inte en chans att jag tittar på en 7-timmars video. Det finns något som kallas för lukttest, en ide måste vara på något plan rimlig för att tas på allvar.
Att bara hävda att dåtidens människor inte kunde göra plana stenblock är bara dumt. Det finns enkla verktyg som t.ex. lod och vinkelhakar som kombinerat med lite smart tänk kan göra imponerande saker.
There is no spoon.

ttsp

Inlägg av ttsp » lör 04 jul 2020, 16:42

Vitnir skrev:
lör 04 jul 2020, 16:19
En youtube-video är inte bevis,
Nej, en YouTube-video är inte bevis, men det som presenteras i en YouTube-video är bevis, om nu inte YouTube-producenten har förfalskat bevisen, Men det tror jag inte, menar du att alla foton i videon är förfalskade?
Senast redigerad av 1 ttsp, redigerad totalt 0 gånger.

ttsp

Inlägg av ttsp » lör 04 jul 2020, 16:46

Vitnir skrev:
Om du tänker efter ett tag vad som krävs för att en diamantsåg skall finnas. Man måste bryta diverse mineraler i gruvor, ett antal olika underleverantörer som tillverkar alltifrån kopparn i motorn till skruvar och jag vet inte vad. Det är hela länder vi talar om, var har de tagit vägen? Varför har vi inte hittat några spår överhuvudtaget efter dem?
Fast man behöver inte t.ex. vägar och infrastruktur för att tillverka en diamantsåg. :banghead:

ttsp

Inlägg av ttsp » lör 04 jul 2020, 16:48

Vitnir skrev:
Och vi har ju faktiskt letat ganska mycket i t.ex. Egypten. Och varför finns det inget nedskrivet om dessa i den tidens skrifter, de hade ju faktiskt skriftspråk i Egypten.
Fast nu pratar vi om något som existerade före Egypten.

ttsp

Inlägg av ttsp » lör 04 jul 2020, 16:54

Vitnir skrev:
Om det är något jag har missförstått får du gå tillbaka och precisera vad det är du menar, det finns inte en chans att jag tittar på en 7-timmars video. D
Nej jag förstår, dom flesta människor vill inte titta på 7 timmars bevisning, utan nöjer sig med det dom redan tror på.

ttsp

Inlägg av ttsp » lör 04 jul 2020, 16:56

Vitnir skrev:
Att bara hävda att dåtidens människor inte kunde göra plana stenblock är bara dumt. Det finns enkla verktyg som t.ex. lod och vinkelhakar som kombinerat med lite smart tänk kan göra imponerande saker.
Jag förstår inte kritiken, jag hävdar ju att det funnits en civilisation som behärskade avancerad teknik, liknande det vi har idag.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 04 jul 2020, 18:33

Visa upp en gammal diamantsåg, istället för ett plant stenblock. Then we're talking. Det var kritiken du inte förstod.
They don't like it up'em, you know!

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 04 jul 2020, 19:23

ttsp skrev:
lör 04 jul 2020, 16:56
Vitnir skrev:
Jag förstår inte kritiken, jag hävdar ju att det funnits en civilisation som behärskade avancerad teknik, liknande det vi har idag.
Har du något som styrker detta?
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Skriv svar