Rilpedia

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
jam007

Re: "Det luddigt sagda är det luddigt tänkta"

Inlägg av jam007 » tis 18 sep 2007, 17:09

maresdyk skrev: Hmmm fick en fundering när jag läste bibelcitaten. Vem Sjutton snackar han med? Jag menar innan gud skapade allt fans bara gud?
Ricky Gervais har noterat liknande saker:
http://www.youtube.com/watch?v=NaEj3g5GOYA
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Bonkero

Inlägg av Bonkero » tis 18 sep 2007, 20:27

maresdyk skrev:
rikard skrev:
RIL skrev: Är du säker på att det verkligen handlar om två olika berättelser om exakt samma händelseförlopp? Kan du med ledning av grundtexten avgöra om det handlar om att exakt samma händelser återberättas på två motstridiga sätt eller om det möjligen är två helt olika aspekter som belyses?
Låt oss se: i 1 Mos 1:25-27 skapade gud först djuren, och sen människan i sin avbild: (jag kör KJV)
1:25. And God made the beast of the earth after his kind, and cattle after their kind, and every thing that creepeth upon the earth after his kind: and God saw that it was good.
1:26. And God said, Let us make man in our image, after our likeness: and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth.
1:27. So God created man in his own image, in the image of God created he him; male and female created he them.
I 2:18-19 skapade gud först människan, och sen alla djuren:
2:18. And the LORD God said, It is not good that the man should be alone; I will make him an help meet for him.
2:19. And out of the ground the LORD God formed every beast of the field, and every fowl of the air; and brought them unto Adam to see what he would call them: and whatsoever Adam called every living creature, that was the name thereof.
Hur lång tid tog det hela? Genesis 2:4 säger en dag, den andra berättelsen säger sex dagar. Och så vidare...

Nu vet jag inte om du är en av dem som tror att bibeln är bokstavligen sann, så jag kanske frågar fel person, men hur förenas det med en bokstavligen sann bibel? Det kan bara bli genom bortförklaringar.

Hmmm fick en fundering när jag läste bibelcitaten. Vem Sjutton snackar han med? Jag menar innan gud skapade allt fans bara gud?
"1:26. And God said, Let us make man in our image, after our likeness: and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth."
Vilka är "us" ? Fins det någon mer gud? Eller pratar han till planeten?
Skall man nagelfara bibeln på detta sätt kommer man hitta massor med saker som blir fullkommligt absurda när man ser kreationistiska förklaringar.
Men å andara sidan är jag inte biolog eller teolog utan bara vanlig beteendervetare
Johan
Hej!

Om du verkligen vill veta svaret så är inte vof det bästa stället att fråga på, tror jag. Men nu har du tur och även om det inte hör till detta ämne så ska jag vara snäll och svara.

Det är inte svårare än det att Gudomen är treenig och de Fadern talar med är Sonen och Den Helige Anden.

(Läran om den treenige Gudomen har funnits länge och det finns oerhört mycket läsestoff om den, inte minst i Bibeln. Så om du undrar över den så sök någon annanstans. Bara ett tips så vi slipper onödiga missförstånd här, då jag inte är den mest kunnige om detta.)

Frid
/Björn

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tis 18 sep 2007, 20:56

Bonkero skrev:Det är inte svårare än det att Gudomen är treenig och de Fadern talar med är Sonen och Den Helige Anden.
Men Genesis skrevs innan den kristna treenigheten uppfanns.
Och det står Gud, inte Fadern.

Användarvisningsbild
CauchySchwarz
Kontakt:

Inlägg av CauchySchwarz » tis 18 sep 2007, 21:50

maresdyk skrev:
rikard skrev:
RIL skrev: Är du säker på att det verkligen handlar om två olika berättelser om exakt samma händelseförlopp? Kan du med ledning av grundtexten avgöra om det handlar om att exakt samma händelser återberättas på två motstridiga sätt eller om det möjligen är två helt olika aspekter som belyses?
Låt oss se: i 1 Mos 1:25-27 skapade gud först djuren, och sen människan i sin avbild: (jag kör KJV)
1:25. And God made the beast of the earth after his kind, and cattle after their kind, and every thing that creepeth upon the earth after his kind: and God saw that it was good.
1:26. And God said, Let us make man in our image, after our likeness: and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth.
1:27. So God created man in his own image, in the image of God created he him; male and female created he them.
I 2:18-19 skapade gud först människan, och sen alla djuren:
2:18. And the LORD God said, It is not good that the man should be alone; I will make him an help meet for him.
2:19. And out of the ground the LORD God formed every beast of the field, and every fowl of the air; and brought them unto Adam to see what he would call them: and whatsoever Adam called every living creature, that was the name thereof.
Hur lång tid tog det hela? Genesis 2:4 säger en dag, den andra berättelsen säger sex dagar. Och så vidare...

Nu vet jag inte om du är en av dem som tror att bibeln är bokstavligen sann, så jag kanske frågar fel person, men hur förenas det med en bokstavligen sann bibel? Det kan bara bli genom bortförklaringar.

Hmmm fick en fundering när jag läste bibelcitaten. Vem Sjutton snackar han med? Jag menar innan gud skapade allt fans bara gud?
"1:26. And God said, Let us make man in our image, after our likeness: and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth."
Vilka är "us" ? Fins det någon mer gud? Eller pratar han till planeten?
Skall man nagelfara bibeln på detta sätt kommer man hitta massor med saker som blir fullkommligt absurda när man ser kreationistiska förklaringar.
Men å andara sidan är jag inte biolog eller teolog utan bara vanlig beteendervetare
Johan
I 1 Mos 1 är guds namn Elohim vilket är pluralis för gudar, det är troligen den manliga guden Baal som talar till den kvinnliga guden Astarte då dom skapar mannen och kvinnan till sina resp. avbilder. I 1 Mos 2 är det plötsligt en annan filur, Herren eller rättare sagt Yahweh (som kallas Herren då ingen vet hur det ursprunliga YHWH utalas, och guds namn inte får missbrukas), som skapar endast mannen till en början. Så det är en kvarleva av det polyteistiska ursprunget som olyckligtvis för apologeterna lämnats kvar. Dom två skapelseberättelserna var separata från början.

Texten är parafraserad härifrån:
http://www.infidels.org/library/magazin ... oly94.html

(OBS jag är knappast en teolog eller religionsvetare)

Användarvisningsbild
CauchySchwarz
Kontakt:

Inlägg av CauchySchwarz » tis 18 sep 2007, 22:20

Vet inte om någon har nämn detta i tråden, om man kollar på Rilpedia-artikeln hos Conservapedia så står det:
Conservapedia skrev:Lilpedia

Lilpedia is a children's version of Rilpedia, which can be edited by children only.
En klok slogan har dom valt, jag tolkar det nästan som skrämseltaktik.
Lilpedia skrev:Jesus: Sannerligen säger jag er: Den som inte tar emot Guds rike såsom ett barn, han kommer aldrig ditin."
Det finns en engelsk artikelserie vid namn "Creation for Kids" på sajten, där finns att läsa standadargumenten som vi alla hört från hem-skolade amerikaner.
CMI:Skapelse för barn - Dag 1 skrev:Some scientists, but not nearly all, suggest that there was once a big bang that made everything. But when did you ever see ‘an explosion’ produce anything other than a huge mess? And we know from God’s Word (the Bible) that God didn’t use evolution or the big bang to make everything. He didn’t use evolution or the big bang to make anything! He didn’t need to. He is almighty. This means that He is absolutely powerful. Powerful enough to do anything He wants to do. Like creating time, and space, and matter, and energy, and everything else. He created everything—just by His Word.

God didn’t need to experiment either. Everything He did, He did right the very first time.
"Everything He did, He did right the very first time." Förutom när han utrotade allt liv utom Noa et al. dårå.

Kan va värt att hålla ögonen på.
http://sv.lilpedia.org/wiki/Huvudsida

Användarvisningsbild
l_johan_k
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av l_johan_k » tis 18 sep 2007, 22:24

:D Ha! Rolf Lampas ego är så djävla stort!

Användarvisningsbild
maresdyk

Evolutonen bidrar till ungdomssuicid

Inlägg av maresdyk » ons 19 sep 2007, 09:24

Läste detta spännande stycke skrivet av användare RIL (Rolf Lampa)

"Varför säger Livets Herre plöttsligt så? Jo, detta är en del av det Glada Budskapet, att vi är värda något, för att Gud ville oss. Evangelium är raka motsatsen till det Ångestfyllda Budskapet, nämligen den evolutionsläran som lärs ut åt skolelever i Svenska skolor, som gör att många ungdomar tappar livslusten. Kristna måste alltså bekänna Skaparen, Livets Herre: "

Ril menar alltså att evolutions teorin gör att ungdomar tappar livslusten. Jag undrar var detta kommer från, vad finns det för studier som bekräftar det han skriver?
Ok det kanske är lite hårt att prata om suicid men tappad livslust hos ungdomar brukar ju förknippas med depression och även leda till självmordsförsök och ibland "lyckade" försök.
Lösningen är alltså att istället för evolution undervisa kreationisk så skulle många ungdomar få tillbaka livslusten..
Idén är lysande.
:-)
Johan

Användarvisningsbild
maresdyk

Inlägg av maresdyk » ons 19 sep 2007, 14:10

Hej!

Om du verkligen vill veta svaret så är inte vof det bästa stället att fråga på, tror jag. Men nu har du tur och även om det inte hör till detta ämne så ska jag vara snäll och svara.

Det är inte svårare än det att Gudomen är treenig och de Fadern talar med är Sonen och Den Helige Anden.

(Läran om den treenige Gudomen har funnits länge och det finns oerhört mycket läsestoff om den, inte minst i Bibeln. Så om du undrar över den så sök någon annanstans. Bara ett tips så vi slipper onödiga missförstånd här, då jag inte är den mest kunnige om detta.)

Frid
/Björn
Vänta nu VOFs forum är väl lika gott som något?
Jag tror nog att det fins allt från troende kreationister till Vanligt folk och skolade vetenskapare här.
Åter till treenigheten. Så vitt jag kan bedömma fans det ingen treenighet när gud skapade jorden. Jesus började ju inte existera förän han föddes. och inte planterades jesusi in fullvuxen i Marias mage. Den förlossiningen skull inte jag vilja vara med om :-) Därför kan det rimligen bara ha varit en tvåenighet. Helig ande är ju dock et mycket diffust begrepp åter igen. Och Skapades den heliga anden innan jorden. Och varför är då inte detta beskrivet i början av skapelseberättelsen?
Johan

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 19 sep 2007, 14:58

(Läran om den treenige Gudomen har funnits länge och det finns oerhört mycket läsestoff om den, inte minst i Bibeln.
I bibeln finns det väl bara ett enda ställe, och det tillkom genom felavskrivning eller manipulation av ursprungstexten.

Användarvisningsbild
l_johan_k
Avstängd
Kontakt:

Re: Evolutonen bidrar till ungdomssuicid

Inlägg av l_johan_k » ons 19 sep 2007, 16:53

maresdyk skrev:Läste detta spännande stycke skrivet av användare RIL (Rolf Lampa)"Varför säger Livets Herre plöttsligt så? Jo, detta är en del av det Glada Budskapet, att vi är värda något, för att Gud ville oss. Evangelium är raka motsatsen till det Ångestfyllda Budskapet, nämligen den evolutionsläran som lärs ut åt skolelever i Svenska skolor, som gör att många ungdomar tappar livslusten. Kristna måste alltså bekänna Skaparen, Livets Herre: "
Det visar i alla fall tydligt att han inte är intresserad av vetenskap.

matsmm

Inlägg av matsmm » ons 26 sep 2007, 18:44

l_johan_k skrev:Verkar som om man kopierar Wiki-artiklar och skall skriva om dem i mer "biblisk riktning".
Helt rätt! :P

Användarvisningsbild
l_johan_k
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av l_johan_k » ons 26 sep 2007, 18:54

matsmm skrev:Helt rätt! :P
Mats, du vet väl om att du är rätt patetisk...

Användarvisningsbild
swooch

Inlägg av swooch » ons 26 sep 2007, 19:57

l_johan_k skrev:Mats, du vet väl om att du är rätt patetisk...
Nu kan vi väl hålla nivån lite högre hoppas jag. Killen är 12 eller nåt.

"Lead by example" är nog snarare rätt väg att gå om vi vill att han (eller vem som helst) skall få något annat än förakt för VoF:are och skeptiker/rationalister.

Användarvisningsbild
l_johan_k
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av l_johan_k » ons 26 sep 2007, 20:20

swooch skrev:Nu kan vi väl hålla nivån lite högre hoppas jag. Killen är 12 eller nåt.
Nu hade jag den uppfattningen att Mats också satt framför datorn.

EDIT: Jag hade rätt.

Användarvisningsbild
MBY

Re: Angående jordens ålder enligt Bibeln

Inlägg av MBY » tor 27 sep 2007, 08:55

Bonkero skrev:...
Bibeln har aldrig gett sig ut för att vara en vetenskaplig beskrivning av världshistorien, men det gör inte att den blir mindre trovärdig.
...
Varför använder du och dina gelikar då Bibeln på ett sådant sätt? Om ni hävdar att ni har vetenskaplig grund för skapelsetro, sysslar ni alltså med pseudovetenskap. Enligt Bibeln!

Detta stärker mig i min uppfattning att kreationister är lika odugliga på teologi som på vetenskap.

Fåntratt!

Skriv svar