Rilpedia

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Pelle

Hehe

Inlägg av Pelle » fre 08 jun 2007, 07:50

jam007 skrev:Varför det finns ateister:
Hm, då kanske man behöver tydligare och utförligare ta upp några samband som har undersökts om orsaker för ateism. T.ex. psykologen Paul C.Vitz (Katolik) skriver i en bok "Faith of the Fatherless" (the psychology of Atheism of... ditto,) om några av väldens mest kända ateister. Han tar med även våldsamma blodgiriga statsmän som Stalin, Mao, Hitler men även andra, som Nietzsche mfl. P. beskriver typiska drag i deras gudsbild; avsaknaden av en sund (manlig) förebild och ingen erfarenhet av en kärleksfull far.

Våra "faderlösa barn", alla övergivna barn och olyckliga svikna skilsmässobarn, är som ett "drivhus" för en ny framväxande ateism. Och inte vilken ateism som helst heller. Har man inte erfarenhet av en Far, med ansvar kärlek och fasthet, och en som står kvar och försvarar "de sina", så... har man det inte. Särskilt det kristna budskapet riskerar bli motbjudande för människor med sådan tragisk bakgrund. Och historien visar att vissa av dem som blivit svikna och grymt behandlade kan bli osedvanligt grymma då de senare i livet "tar sin hämnd"... på allt och alla i deras väg.
http://forums.rilnet.org/read.php?9,262,279#msg-279
Ah, nu faller allting på plats! Tack RIL! Farsan köpte inte den där vattenpistolen jag ville ha och nu tar jag min hämnd genom att inte prata med i trosbekännelsen när jag råkar hamna i kyrkan! Ha! Rätt åt han! :wink:

RIL

Inlägg av RIL » tor 21 jun 2007, 22:55

Ril skrev:Det finns överväldigande vetenskapliga bevis för att makroevolution inte äger rum, se till exempel [5]. Bland ...
Sen refererar Rilpedia till "29+ Evidences for Macroevolution", av D. Theobald. Det är svårt att stjäla trovärdigt, om man tar bort referens [1] så stämmer inte numreringen...
Hej, jag heter Rolf Lampa. Stjäla, vad menar du?

Och enligt vad jag kan se finns Referens [1] kvar oförändrad. En femte (5:e) referens har lagts till, vilket inte förskjuter nummerserien. Jämför gärna artikeln side by side med WP:
http://sv.rilpedia.org/w/compare.php?ar ... oevolution

// Rolf Lampa

Användarvisningsbild
Yosomono

Inlägg av Yosomono » tor 21 jun 2007, 23:14

RIL skrev:Hej, jag heter Rolf Lampa. Stjäla, vad menar du?

Och enligt vad jag kan se finns Referens [1] kvar oförändrad. En femte (5:e) referens har lagts till, vilket inte förskjuter nummerserien. Jämför gärna artikeln side by side med WP:
http://sv.rilpedia.org/w/compare.php?ar ... oevolution

// Rolf Lampa
Härligt att du dök upp! Berätta om dina studier kring Lucy och människans migration från Afrika. Här (http://sv.rilpedia.org/wiki/Afrika) skriver du:
Rolf Lampa skrev:En del tror att den första mänskliga migrationen skedde från Afrika. Ut från kontinenten men även inom Afrikas kuster, försöker man spåra detta lingvistiskt, kulturellt och genom datoranalyser av genetiskt material. Men, det är förstås många fakta som är okända och många tolkningar som är otillfredställande.

En av de mest oseriösa tolkningarna man gjort är att människans ursprung började någonstans i Östafrika. Detta grundas bl a på att man hittade skelett som daterades till två miljoner år i Etiopien (se här för problem med dateringar). Skelettet kallades Lucy. Men detta skelett ser ut som skelett hos nu levande dvärgschimpanser och var förmodligen en "Luke", dvs en hane. En snabb studie visar att det förmodligen är större skillnad i skelettens uppbyggnad mellan olika hundraser, än mellan "Lucy" och nu levande dvärgschimpanser.
Det du skriver kastar omkull all modern kunskap om människans ursprung, så kan du styrka att detta inte något som du hittat på efter ett par groggar, så är det stor sensation. Hur har du gått tillväga?

RIL

Inlägg av RIL » tor 21 jun 2007, 23:17

l_johan_k skrev:
Rolf Lampa skrev:Tja, inte ens The Oxford Guide to Modern Science* drar sig för att öppet markera asvtånd från Dawkins ...
Lampa skulle inte känna igen en uppslagsbok om den så bet han i arslet.
Säkert "glömde" johan helt listigt att nämna den korrigering som hörde till:
http://rilacademy.org/credo/sv/node/136/36#comment-36
Korrigeringen är av rätt gammalt datum... och där framgår tydligt att jag fått mig tillsänt skannade sidor med fel titel - något som alltså rättades så fort det upptäcktes. Se hela sammanhanget, en diskussion där Johan Karlsson gick ut rätt hårt, men sedan mjuknade mot slutet:
http://rilacademy.org/credo/sv/forums/k ... _i_lordags
Tiny:
http://preview.tinyurl.com/3bjt48

// Rolf Lampa

RIL

Inlägg av RIL » tor 21 jun 2007, 23:30

Yosomono skrev:Härligt att du dök upp!
Tack.
Yosomono skrev:Berätta om dina studier kring Lucy och människans migration från Afrika...
Det du skriver kastar omkull all modern kunskap om människans ursprung,
Människans tolkning av sitt ursprung vore en mer korrekt beskrivning av verkligheten. Kanhända att du underskattar problemet med att rekonstruera människans ursprung samt hur själva biologin kommit till.
Yosomono skrev:... något som du hittat på efter ett par groggar
Jag dricker inte.

// Rolf Lampa

RIL

Inlägg av RIL » tor 21 jun 2007, 23:49

Frits van der Bergen skrev:Det verkar faktiskt inte vara en uppslagsbok :D
http://www.amazon.com/Magic-Universe-Ox ... 0198507925
Men om det är en seriös bok, så ställer jag mig lite undrande till de citat han hittat.
På följande adress hittar du hela diskussionen, inklusive korrigering av fel titel.
http://preview.tinyurl.com/3bjt48

Boken, med rätt titel, är seriös för dem som anser att författaren är seriös. Dawkins, som saken handlade om, är däremot minst sagt tveksam som naturalistisk vetenskapsman. De flesta ateister med vilka jag diskuterat Dawkins, samt boken "The God delusion", tycker att Dawkins är en smaklös fanatiker som drar dåligt rykte över mer balanserade ateister.

Det är synd om Dawkins. Han anses ha haft en otäck barndom.

Men jag tror uppriktigt att även Dawkins kan ha en viktig uppgift att fylla i Guds plan. Han gör nämligen narr av religiösa hycklare. Synd dock att han för egen del inte har mer på fötterna än sitt glödande hat, särskilt mot kristendomen, något som har kopplats till övergrepp han varit med om som barn. Tragiskt.

// Rolf Lampa

Användarvisningsbild
Yosomono

Inlägg av Yosomono » fre 22 jun 2007, 00:00

RIL skrev:Jag dricker inte.

// Rolf Lampa
Oavsett vilka alkoholvanor du har, måste du ändå säga att bilden är ganska tydlig, och att det ligger ganska mycket forskning bakom den. Det finns inte mycket du kan säga för att rubba detta med hjälp av retorik ("Människans tolkning av sitt ursprung vore en mer korrekt beskrivning av verkligheten"), utan vill du komma någon vart här, måste du nästan lägga korten på bordet.

Varför framställer du Rilpedia som en personlig vendetta mellan dig och verkligheten, om det nu inte är så? Tar man bort dina åsikter ur stycket om Lucy, blir det inget kvar. Lämnar man kvar dina fakta i stycket om Lucy blir det inte heller något kvar. Har du inget, så har du inget. Då är det smartare att säga inget, istället för att marknadsföra sig själv som desillusionerad.

RIL

Inlägg av RIL » fre 22 jun 2007, 00:04

Yosomono skrev:
l_johan_k skrev: http://sv.rilpedia.org/wiki/Homosexualitet
Man blir nästan religiös!!! :lol:
Jag saknar ord. Vilket rikspucko! Men med NUVARANDE länkar, fine for me! :-)
Det var verkligen bra att jag fick veta att domännamnet övergivits och numera används för att sprida grov porr.

Självklart är det helt olämpligt, och motbjudande, att ha kvar länkar till grov porr. Dessa är nu borttagna. Innehållet på domänen har ju numera bytts ut till raka motsatsen mot vad den innehöll när länkarna upprättades.

// Rolf Lampa

RIL

Inlägg av RIL » fre 22 jun 2007, 00:16

Inquito skrev:Är detta samma Rolf Lampa?
http://www.bokrecension.se/9172038764
Nej. Det finns även en (äldre) Rolf Lampa som var känd internationell matthandlare i aktiv ålder. Han var född i Porjus i Norrbotten, ca 5 mil från Gällivare.

// Rolf Lampa

RIL

Inlägg av RIL » fre 22 jun 2007, 00:35

Yosomono skrev:...Han heter Rolf Lampa och bor i Luleå.
Han bor inte i Luleå.

// Rolf Lampa

RIL

Inlägg av RIL » fre 22 jun 2007, 01:04

l_johan_k skrev:Här har det suttit massor av människor som har skrivit på Wikin. Då kommer ett gäng fanatiker, snor hela wikin, ändrar så det blir en encyklopedi anno 1300-talet och raderar slutligen alla gamla användare.
Wikipedias licensvillkor är tydliga för den som klarar löpande engelsk text. Dessutom, Wikipedia tillhandahåller själva datat på olika sätt. T.ex. (kommersiella) Wikia tillhandahåller data som frivilliga skrivit ihop.

Wikipedia verkar dock ta hänsyn till användarna genom att INTE i onödan lämna ut användarinformation. Vi har på Rilpedia alltså INTE raderat användarinformation. Jag har på Wikipedia (ByBrunnen) förklarat hur saker och ting fungerar:
Länk till borttagen diskussion (old revision)

Okunnigheten är rätt stor om hur Wikipedia fungerar, både gällande konceptet och licenvillkoren, men som jag visat kan sådant rätt enkelt avhjälpas.

I följande artikel ger Jimbo själv (WPs grundare) sin syn på de friheter han försvarar, men som Johan fasar så rysligt för.
http://forums.rilnet.org/read.php?18,44

// Rolf Lampa

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » fre 22 jun 2007, 01:09

RIL skrev:Det är synd om Dawkins. Han anses ha haft en otäck barndom.

Men jag tror uppriktigt att även Dawkins kan ha en viktig uppgift att fylla i Guds plan. Han gör nämligen narr av religiösa hycklare. Synd dock att han för egen del inte har mer på fötterna än sitt glödande hat, särskilt mot kristendomen, något som har kopplats till övergrepp han varit med om som barn. Tragiskt.
Du är verkligen en trevlig typ, RIL. En sann kristen. Och var har du dina uppgifter om Dawkins ifrån? Undrar också vad du tycker om Christopher Hitchens...

Så om man är ateist är det för att man utsatts för övergrepp i barndomen? Hur är det då med det stora antal barn som utsatts för övergrepp av präster?
RIL skrev:Jag dricker inte.
Det borde du.

RIL

Inlägg av RIL » fre 22 jun 2007, 01:32

rikard skrev:Så om man är ateist är det för att man utsatts för övergrepp i barndomen?
Nej, vem har sagt det? Däremot är det synd om de som blir utsatta för övergrepp. Många blir förstörda för resten av livet.

En av mina bästa vänner är ateist. Han är en person med integritet och en av de mest skärpta personer jag träffat.
rikard skrev:Hur är det då med det stora antal barn som utsatts för övergrepp av präster?
Det är fruktansvärt!

Jag kan bara hoppas att de i den pågående pedofiljakten hittar varenda pedofil. Men det verkar handla mest om "nät-fiske" och alla håller troligen inte till på nätet.

// Rolf Lampa

Användarvisningsbild
Yosomono

Inlägg av Yosomono » fre 22 jun 2007, 09:01

Hur var det med Lucy?

Användarvisningsbild
1 David

Inlägg av 1 David » fre 22 jun 2007, 09:07

Min far och mor har uppfostrat mig utan dogmer. De har aldrig tvingat mig på sina övertygelser. Jag har haft en oerhört kärleksfull barndom och har ett gott förhållande till mina föräldrar. Jag är ateist.

Att tvinga på ett försvarslöst barn sina övertygelser är vedervärdigt, dop borde jämställas med aga och religion borde likt våldsamma filmer ha en åldersgräns på 15 år.

Skriv svar