Faktaresistens, konspirationsteorier och sociala medier

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Johannes

Faktaresistens, konspirationsteorier och sociala medier

Inlägg av Johannes » mån 05 okt 2020, 10:08

Det verkar ha växt fram konsensus bland intellektuella på kultursidorna att frammarschen av faktaresistens och konspirationsteorier drivs av algoritmstyrda sociala medier. Men är det egentligen så? Nånstans kan jag inte skaka av mig känslan av att indignationen över sociala medier bara är ytterligare en i raden av moralpaniker över nya företeelser. Och att faktaresistens och konspirationsteorier alltid har florerat, det är bara de att de får större och snabbare spridning nu.

Jag är gammal nog att ha varit med på usenet-tiden, och nog var det en väldig massa virrpannor och konspirationsteorier där, utan att usenet styrdes av några avancerade algoritmer. Skillnaden är bara att usenet användes av några promille av världens befolkning, medan sociala medier idag används av merparten.

Thomas P

Re: Faktaresistens, konspirationsteorier och sociala medier

Inlägg av Thomas P » mån 05 okt 2020, 18:52

På usenet fick man i alla fall själv välja att gå in i de mer konstiga grupperna, det var ett medvetet val. Det nya är att dagens sociala media kan automatiskt länka in dig på mer och mer extremt material där du inte ens inser att du hamnat i en filterbubbla. Du klickar på nya filmer på youtube baseras på dess algoritmer av vad du tidigare sett och inser inte att du oförhappandes hamnat i ett litet hörn för konspirationsteoretiker.

Sen användes som du skrev usenet av så få att det inte kunde påverka världspolitiken. Det är först idag vi får upp ögonen för hur många idioter det finns i världen.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 06 okt 2020, 08:46

Thomas P skrev:
mån 05 okt 2020, 18:52
Du klickar på nya filmer på youtube baseras på dess algoritmer av vad du tidigare sett och inser inte att du oförhappandes hamnat i ett litet hörn för konspirationsteoretiker.
...eller inte? Jag ser nog ingen fundamental skillnad mellan att råka hitta en konspirationsteori på youtube eller att råka hitta en genom att slösurfa på webben.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » tis 06 okt 2020, 20:13

Det finns en hyfsat ny Netflixdokumentär om detta, ”The social dilemma”. Tesen är att algoritmerna på sociala medier endast är optimerade av AI-algoritmer för att generera klick (=reklamintäkter), vilket leder till ett personligt tillrättalagt och ensidigt flöde som dels sprider osanningar/och konspiratiosteorier (som tydligen genererar många klick) och dels leder till avsaknad av gemensam världsbild => polarisering (eftersom det genererar mer klick när flödet bekräftar ens egen världsbild).

Tycker nog själv att förklaringsmodellen är lite lockande då den förklarar en utveckling av samhällsdebatten på senare år som jag tycker är svår att förklara på annat sätt.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 07 okt 2020, 07:53

Det jag ifrågasätter är att det har lett till att folk är mer faktaresistenta eller benägna att tro på konspirationsteorier nu. Om jag tänker tillbaka till tiden före sociala medier minns jag det som att man minst lika ofta stötte på personer med knäppa idéer. Skillnaden är att det numera är enklare att få kontakt med likasinnade och att deras röst hörs tydligare.

Om man med "utvecklingen av samhällsdebatten" menar en glidning mer åt högerpopulism och ett relativiserat synsätt på sanningsbegreppet så är jag inte heller övertygad att sociala medier bidrar med något kvalitativt nytt. Under historien har det där pendlat åtminstone sedan antikens dagar.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 07 okt 2020, 07:56

Då konspirationsteoretiker/högerblivna väller fram som ångvältar slutar förnuftiga skribenter ens försöka svara. Debatten tystnar, felaktiga argument blir självbekräftande.
They don't like it up'em, you know!

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 07 okt 2020, 08:44

Johannes skrev:
tis 06 okt 2020, 08:46
...eller inte? Jag ser nog ingen fundamental skillnad mellan att råka hitta en konspirationsteori på youtube eller att råka hitta en genom att slösurfa på webben.
Skillnaden är att om du hittar en konspirationsteori när du slösurfar så hittar du den en gång och sedan aldrig mer. Får youtube för sig att du är intresserad av sådana kommer du matas med dem tills du ser dem som något normalt.

Såg förresten att tokarna borta på Stockholmsinitiativet beklagar sig över att de inte hamnar högre på googles sökresultat.
https://klimatupplysningen.se/googlar-om-klimatet/

garozzo

Inlägg av garozzo » ons 07 okt 2020, 13:24

Det blev ju väldigt komiskt när Ivar Arpi klagade på att Google var vänstervridet när det berodde på hans egen sökhistorik.

Skriv svar