Argument mot evolutionsteorin

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Re: Argument mot evolutionsteorin

Inlägg av Flabbergasted » fre 26 feb 2021, 17:17

Så, Koltrasten, nu när du fått svar på din fråga, har du slutat tro på gud? Eller väljer du att ignorera de naturliga förklaringarna för att du hellre vill tro på övernaturliga dito?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » lör 27 feb 2021, 09:41

Eller fortsätter Koltrasten kanske att tro på Gud men håller med om att det är mänskligt att fela och det därför inte är så märkligt men mycket mänskligt att Bibeln innehåller ett och annat påstående som är felaktigt. Visst påstås den vara inspirerad av Gud men vi ofullkomliga varelser kanske missförstod en och annan detalj när vi skrev den. Förefaller åtminstone mig mer sannolikt. Men nej, jag har inte blivit religiösare än jag var i onsdags.
Cogito, ergo Cartesius est

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 14 maj 2021, 19:31

Vitnir skrev:
tis 23 feb 2021, 07:33
Religiösa rent allmänt verkar ha rätt dålig koll på vad evolutionsteorin är. I skriften som svenska kyrkan skickade ut till alla för många år sedan drogs exemplet med att en Boing 747 skulle byggas av sig självt om det blåste en tornado på en skrottipp.
Skitdålig jämförelse, alltså. Hade det blåst in vrakdelar 1 miljon gånger om dagen i 4,5 miljarder år och allt som utgjorde minsta lilla del av en Boeing 747 hade bevarats och byggts på, så hade det nog inte tagit så lång tid som det tog att få till människan ens.

Skriv svar