Argument mot evolutionsteorin

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
koltrasten

Argument mot evolutionsteorin

Inlägg av koltrasten » sön 21 feb 2021, 06:17

Hej !

Det är en sak som gör mig skeptisk till evolutionsteorin och att vi alltså inte är skapade av gud.

Det är att våra fötter är så jämnstora att vi kan gå stadigt, samma sak har ju fyrbenta djur.

Hur kan det hända om det inte finns en vilja bakom ?

Användarvisningsbild
Printzensköld

Re: Argument mot evolutionsteorin

Inlägg av Printzensköld » sön 21 feb 2021, 09:08

Relaterat till frågan varför armarna på en snöflinga är lika. Hur vet en arm hur de andra ser ut när den bygger på sin kristallstruktur? Fast svaren är nog olika. Att vi är symmetriska beror nog på att det är mer funktionellt att fortsätta på den vägen då man vid någon tidpunkt redan av en slump har utvecklat en symmetri. Du sa det själv: "vi står stadiga". Väldigt många djur hör inte till gruppen "bilateralia" och har antagligen aldrig varit symmetriska i sin utvecklingskedja. Det är en ren gissning. Men vi är ju inte helt symmetriska invärtes.

Snöflingor är symmetriska för att armarnas utseende beror på att det är små variationer i flingas omgivning som avgör deras utveckling. Beroende på flingans väg när den faller kommer den erfara en unik variation i temperatur och luftfuktighet. Alla armarna påverkas lika av detta.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 21 feb 2021, 10:39

koltrasten skrev:
sön 21 feb 2021, 06:17
Hej !

Det är en sak som gör mig skeptisk till evolutionsteorin och att vi alltså inte är skapade av gud.
Evolution har inget så mycket med abiogenesis att göra.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 21 feb 2021, 13:13

Definiera begreppet "Gudar" och därefter gärna vad som skulle göra den Abrahamitiska guden speciell. På vilket sätt manifesteras existensen av gudar i verkliga världen?
They don't like it up'em, you know!

Thermal
Kontakt:

Inlägg av Thermal » sön 21 feb 2021, 20:00

koltrasten skrev:
Hej !

Det är att våra fötter är så jämnstora att vi kan gå stadigt, samma sak har ju fyrbenta djur.

”God of the gaps”, (svåröversättligt), är ett teologiskt perspektiv där luckor i vetenskaplig kunskap anses vara ett bevis för Guds existens.
https://en.wikipedia.org/wiki/God_of_the_gaps

Ett exempel är katolska kyrkans mirakler. Varje helgon, och de är mer än 10 000, måsta ha gjort minst två mirakler för att godkännas.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 21 feb 2021, 20:52

Thermal skrev:
sön 21 feb 2021, 20:00
koltrasten skrev:
Hej !

”God of the gaps”, (svåröversättligt), är ett teologiskt perspektiv där luckor i vetenskaplig kunskap anses vara ett bevis för Guds existens.
https://en.wikipedia.org/wiki/God_of_the_gaps

Ett exempel är katolska kyrkans mirakler. Varje helgon, och de är mer än 10 000, måsta ha gjort minst två mirakler för att godkännas.
Luckornas gud.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 21 feb 2021, 21:49

koltrasten skrev:
Hej !

Jag är ingen expert, men det måste finnas någon genetisk mekanism under fosterutvecklingen och barnets tillväxt som gör att kroppen utvecklas symmetriskt (i stort sett). Och jag kan inte se varför denna mekanism inte skulle kunna ha uppstått genom mutationer och naturligt urval. Det ju uppenbart att symmetrin ger överlevnadsfördelar.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 22 feb 2021, 10:58

Jag misstänker att det även handlar om belastning medan vi växer. Om ett ben blir lite längre belastas det hårdare medan det kortare växer ikapp. I mindre skala kan vi se det på hur vi är lite längre på morgonen när vi legat och sovit och sen blir kortare under dagen. Ungefär som att musklerna i benen "mirakulöst" nog hela tiden lyckas vara lagom långa medan vi växer.

Skall organismer kunna utvecklas gäller det att i så stor omfattning som möjligt det räcker med en mutation för en förändring. Om det skulle behövas både en mutation i gener som styr skelettet och en motsvarande i de som styr musklerna hela tiden skulle inte mycket hända.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 23 feb 2021, 07:33

Religiösa rent allmänt verkar ha rätt dålig koll på vad evolutionsteorin är. I skriften som svenska kyrkan skickade ut till alla för många år sedan drogs exemplet med att en Boing 747 skulle byggas av sig självt om det blåste en tornado på en skrottipp.
Jag vet inte om man kan göra en korrekt analogi på hur teorin fungerar med det exemplet, det blir nog en ganska ansträngd sådan i vilket fall.
Det finns ju rätt många delar i teorin som samspelar.

Men evolutionsteorin säger inget om att alla skall vara symmetriska vad jag vet. Men det ger nog en fördel när man skall färdas längre sträckor med minimal ansträngning för att söka mat eller jaga. Evolutionen har dock inget syfte, det är helt enkelt naturlig variation och om en variation innebär en fördel lever de individerna vidare i högre utsträckning. Över lång tid kan variationerna ge upphov till nya arter och det är det här sista steget som jag tror blir för mycket för en del. Även om de flesta nog kan gå med på att man kan avla fram en ny hundras är det för svårt att greppa att den där hunden skulle kunna bli något helt annat om en miljon år eller så.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inlägg av stefan_radstrom » tis 23 feb 2021, 09:47

koltrasten skrev:
Hej !

Du säger ju det själv, att "våra fötter är så jämnstora att vi kan gå stadigt, samma sak har ju fyrbenta djur". Att gå/springa stadigt ger en evolutionär fördel vid t.ex. födosök, alltså att individer med jämnstora fötter får tillgång till mer mat, och kan försörja sin familj bättre än de andra i populationen, och därmed får fler barn. Sådana individer undkommer också lättare predatorer, och överlever därför tillräckligt länge för att kunna föröka sig. Det behövs alltså ingen medveten "vilja" bakom för att ge detta resultat.
Cogito, ergo punkt.

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » ons 24 feb 2021, 09:05

Som jag förstått saken uttalar sig inte evolutionsteorin om någon gudoms existens. Den visar endast att någon sådan inte är nödvändig för evolutionen, vilket inte är samma sak. Det finns faktiskt troende kristna och judar som accepterar evolutionen. En del resonerar ungefär som min lärarinna från första till tredje klass, en troende klok äkta fröken, alltså ogift. Hon menade att Bibeln informerar oss om att Gud skapat världen, vetenskapen berättar hur detta gått till. Felen i Första Mosebok menade hon bero på att den var skriven av en människa. Hon menade också att vetenskapen av och till begått en del fel under århundradenas lopp av samma orsak. Ett annat slag av "evolution" har dock lett till att dessa rättats till - åtminstone så långt vi förstår idag.

Nä, jag är inte religiös.
Cogito, ergo Cartesius est

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 24 feb 2021, 09:41

elron skrev:
ons 24 feb 2021, 09:05
Som jag förstått saken uttalar sig inte evolutionsteorin om någon gudoms existens. Den visar endast att någon sådan inte är nödvändig för evolutionen, vilket inte är samma sak. Det finns faktiskt troende kristna och judar som accepterar evolutionen. En del resonerar ungefär som min lärarinna från första till tredje klass, en troende klok äkta fröken, alltså ogift. Hon menade att Bibeln informerar oss om att Gud skapat världen, vetenskapen berättar hur detta gått till. Felen i Första Mosebok menade hon bero på att den var skriven av en människa. Hon menade också att vetenskapen av och till begått en del fel under århundradenas lopp av samma orsak. Ett annat slag av "evolution" har dock lett till att dessa rättats till - åtminstone så långt vi förstår idag.
Ja det finns många religiösa som klarar att hålla isär det hela, jag vet inte varför en del väljer ut en bit av en helig text och menar att den skall tolkas bokstavligt när de uppenbarligen struntar i mycket annat. Som att man får sälja sina döttrar som sexslavar som är min favorit i Bibeln. I koranen finns det säkert lika sjuka saker.
De kanske inte har läst sina egna texter ibland.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 24 feb 2021, 11:09

Vitnir skrev:
ons 24 feb 2021, 09:41
Ja det finns många religiösa som klarar att hålla isär det hela, jag vet inte varför en del väljer ut en bit av en helig text och menar att den skall tolkas bokstavligt när de uppenbarligen struntar i mycket annat.
Ords 3:5 skrev:Förtrösta på Herren av allt ditt hjärta, och förlita dig icke på ditt förstånd.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » ons 24 feb 2021, 11:31

TV-programmet "Fråga Lund" fick en gång frågan om varför människan är så symmetrisk på utsidan. Men inombords ser det ut lite hur som helst.
Organen i magen ligger hoppackade i en klump.
Det här var väldigt länge sedan. Tyvärr minns jag inte svaret, om det nu gick att svara på.

Men som tidigare sagts här så är det väl evolutionen. Utsidan har en fördel av att vara symmetrisk om man t.ex skall springa.
Insidan spelar ingen roll. Möjligen om viktfördelningen av organen skulle skapa obalans.

Det finns ju personer som har organen placerade annorlunda. De har oftast hälsoproblem pga det.
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-a ... ndromet/

Thermal
Kontakt:

Inlägg av Thermal » ons 24 feb 2021, 19:50

Procentaren skrev:
ons 24 feb 2021, 11:31
TV-programmet "Fråga Lund" fick en gång frågan om varför människan är så symmetrisk på utsidan. Men inombords ser det ut lite hur som helst.
Organen i magen ligger hoppackade i en klump.
Det här var väldigt länge sedan. Tyvärr minns jag inte svaret, om det nu gick att svara på.

Men som tidigare sagts här så är det väl evolutionen. Utsidan har en fördel av att vara symmetrisk om man t.ex skall springa.
Insidan spelar ingen roll. Möjligen om viktfördelningen av organen skulle skapa obalans.

Det finns ju personer som har organen placerade annorlunda. De har oftast hälsoproblem pga det.
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-a ... ndromet/
Har liknade tankegångar. De fösta 2-cellulära organismerna torde ha varit symmetriska. Asymmetrin är det som man borde förundras åt.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig

Skriv svar