Fotboll med tejp

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Fotboll med tejp

Inlägg av Hexmaster » fre 07 sep 2007, 07:31

I dagens Metro fanns en liten artikel om ett nytt trick som damernas landslag i fotboll skall köra med i Kina. Det utgörs av en sorts tejp som man sätter utmed vaderna.

Hittar i hastigheten inte artikeln på hemsidan, men ett replikskifte skulle jag gärna vilja att någon letar reda på: journalisten frågar, "Kan det inte vara en placebo-effekt?" varpå ansvarige svarar ungefär, "det tycker jag inte man kan säga om man inte har provat själv".

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Fotboll med tejp

Inlägg av pwm » fre 07 sep 2007, 07:48

Hexmaster skrev:"Kan det inte vara en placebo-effekt?" varpå ansvarige svarar ungefär, "det tycker jag inte man kan säga om man inte har provat själv".
:lol: :lol: :lol:
Edit: hittade artikeln på sidan 15 i dagens göteborgsupplaga:
http://www.metro.se/se/misc/pdf/2007/09 ... _09_07.pdf

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » fre 07 sep 2007, 08:02

UNT har en artikel om detta (samma som Metro?) i papperstidningen. Hittar den ej på nätet.
Anette Nilsson, idégivare och sjukgymnast i landslaget:
"Tanken är att den[tejpen] ska stimulera benhinnan kring muskulaturen, reducera smärta och inflammation samt få musklerna avslappnade. ... det är lite som akupunktur fast du kan ha den på."
Sedan följer ordutväxlingen som Hexmaster beskrev.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 07 sep 2007, 08:18

För några år sedan sprang många idrottare, inte minst fotbollsspelare, omkring med en bit tejp på näsan. Nu är det alltså vaderna som gäller. Man kan inte låta bli att undra vilken som blir nästa kroppsdel. Möjligheterna är ju närmast outtömliga.

Kanske handlar det bara om något psykologiskt. Något slags rituellt eller vanemässigt beteende som kan härledas till anspänningen inför en prestation man förväntas göra. Fixa och dona med utrustning och detaljer för att hålla sig sysselsatt. Jag kommer lite tänka på hockeymålvakter som står och sin klubba i målburen, och ruggar upp isen framför sin arbetsplats.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 07 sep 2007, 08:25

Grazie - citerar:
Rent praktiskt fungerar tejpen, vars namn passande nog är kinesiotape, så att den klistras på huden en timme före träningen. Tanken är att den ska stimulera benhinnan kring muskulaturen, reducera smärta och inflammation samt få musklerna avslappnade.

Kan det inte vara en placeboeffekt?
- Det tycker jag inte. Då tycker jag att man ska prova själv innan man säger så.
Den utfrågade är nämnda Anette Nilsson, leg. sjukgymnast som är med landslaget i Kina. Med en sådan leg. borde man vet vad "placebo" innebär.

Det var f.ö. själva namnet som fick mig att haja till (liksom associationen till de där fåniga näs-plåstren). Om det nu har med kinesiologi att göra, en lära som tagits upp då och då här på forumet.

Edit: Här är producentens hemsida. Visst är det kinesiologi som det bygger på.
http://www.kinesio-tape.se/faq.htm
Insperationen till namnet kommer från vetenskapen om kinesiologi, eftersom funktionell/korrekt muskelfunktion är nyckeln till hälsa och välmående.
Sannerligen:
Det finns ingen fysisk eller kemisk skillnad mellan färgerna. Färgerna utvecklades för att motsvara färgerna i färgterapi.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 07 sep 2007, 09:06

Hoppsan, ser att även kinesiotejpen uppmärksammats på forumet! Vilken koll ni har.

Kinesiotape?

Matsan

Inlägg av Matsan » fre 07 sep 2007, 18:38

Herregud vilket bullshit!

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » fre 07 sep 2007, 20:29

pwm skrev:Kanske handlar det bara om något psykologiskt. Något slags rituellt eller vanemässigt beteende som kan härledas till anspänningen inför en prestation man förväntas göra. Fixa och dona med utrustning och detaljer för att hålla sig sysselsatt. Jag kommer lite tänka på hockeymålvakter som står och sin klubba i målburen, och ruggar upp isen framför sin arbetsplats.
Fick mig osökt att tänka på friidrottare som skaffar superlätta springskor och specialtillverkade aerodynamiska paltor, men som sedan har på sig guldkedjor, armband, ringar, piercingar, öronringar och allsköns amuletter som de kysser och grejar med. Det tål att fundera på var "break-even" ligger, d.v.s. när vikten hos amulettbråten precis kompenserar för de positiva effekter som specialdojorna medför.

raol

Inlägg av raol » fre 07 sep 2007, 20:36

Globus skrev: Fick mig osökt att tänka på friidrottare som skaffar superlätta springskor och specialtillverkade aerodynamiska paltor, men som sedan har på sig guldkedjor, armband, ringar, piercingar, öronringar och allsköns amuletter som de kysser och grejar med. Det tål att fundera på var "break-even" ligger, d.v.s. när vikten hos amulettbråten precis kompenserar för de positiva effekter som specialdojorna medför.
Där är det väl ändå en rätt väsentlig skillnad när de handlar om skorna... De ska ju accelereras fram och tillbaks med en väldig fart, medan t.ex. en kedja runt halsen bara följer med i ungefär konstant hastighet.
F = ma ...

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 07 sep 2007, 21:15

raol skrev:Där är det väl ändå en rätt väsentlig skillnad när de handlar om skorna... De ska ju accelereras fram och tillbaks med en väldig fart, medan t.ex. en kedja runt halsen bara följer med i ungefär konstant hastighet. F = ma ...
Nja, en 100-meterslöpare accar ju större delen av loppet (ca 60m) så hastigheten är ju inte direkt konstant. Men jag förstår vad du menar. En 10g guldkedja på 100 kg muskelbiff (eller lite mindre om vi talar damernas) spelar inte så stor roll -- faktiskt ingen mätbar skillnad. Men just det var kanske kontentan av Globus kommentar om vad man bekymmar sig om.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 10 sep 2007, 20:13

pwm skrev:En 10g guldkedja på 100 kg muskelbiff (eller lite mindre om vi talar damernas) spelar inte så stor roll -- faktiskt ingen mätbar skillnad.
Nja, inte ens den store Asafa Powell väger över 90 kg, så 100 var nog lite överdrivet. :wink:

F.ö. så är väl en massa smycken inte sådär jättevanligt bland sprinters nu för tiden. De har, på sin höjd, ett halsband.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 12 sep 2007, 12:44

Ingen tejp-hjälp mot Nigeria (1-1)... Eller kanske det skulle gått ännu värre utan? Eller det kanske är motståndarna som skall tejpas?

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » tor 13 sep 2007, 06:32

Hexmaster skrev:Ingen tejp-hjälp mot Nigeria (1-1)... Eller kanske det skulle gått ännu värre utan? Eller det kanske är motståndarna som skall tejpas?
En bra ide, några varv med gaffa lindat runt båda fotlederna på samtliga motståndare borde ge ett märkbart övertag ... :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 18 sep 2007, 22:39

Jaha, så det blev "det sämsta VM-slutspelet någonsin" (GP). Inte för att tejpen skulle haft det minsta med det att göra. Men fabrikanten blev utan ett finfint försäljningsargument.

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » fre 21 sep 2007, 20:10

pwm skrev:En 10g guldkedja på 100 kg muskelbiff (eller lite mindre om vi talar damernas) spelar inte så stor roll -- faktiskt ingen mätbar skillnad. Men just det var kanske kontentan av Globus kommentar om vad man bekymmar sig om.
Jo, min poäng var alltså att det är lite komiskt med idrottare som tränar, äter och klär sig på ett mycket genomtänkt sätt men som fortfarande kör med amuletter och gör korstecken när det drar ihop sig till tävling.
Min kommentar om smyckenas inverkan på prestationen var såklart menat som ett litet skämt.:wink:

Skriv svar