Spelteori, bingolotto och Monty Hall problem

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » mån 17 sep 2007, 11:02

smiskos skrev: Det presenteras inte alltid så, och i Alioths exempel stipuleras inte spelreglerna vad jag kan se.
Vilket sedan Alioth drar fullständigt felaktiga slutsatser av.
Det exempel han gav har aldrig varit ett exempel på att man "man köper lärarens och läromedlets lögn bara därför att problemet är gammalt och anses vara löst". Det har dock varit ett exempel på faran med att vara nedsättande mot andra, som ju Alioth själv excellerar i, och därför avfärda en idé utan reflektion pga vem som säger det.
Problemet har aldrig varit felaktigt beskrivet i matematiken och den korrekta och beskrivna härledningen bakom motsäger påståendet om lögner.

Om inte förutsättningarna är klara kan man inte avfärda något svar. Detta är trivialt. Vanligen brukar man räkna med att om det inte är speciellt stipulerat gäller förväntade förhållanden utifrån vardaglig erfarenhet.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » mån 17 sep 2007, 11:31

Nej, självklart är det inte på något sätt fråga om någon lögn.

Elle

Inlägg av Elle » mån 17 sep 2007, 18:56

smiskos skrev:
Elle skrev: I den klassiska gåtan som Alioth presenterar utgår man väl från att spelaren vet reglerna?
Det presenteras inte alltid så, och i Alioths exempel stipuleras inte spelreglerna vad jag kan se.
Det är visserligen sant, men eftersom Alioth själv presenterade det som "en gammal klassiker" utgick jag från att han menade den välkända gåtan från mattelektionerna.

My bad! :)

Skriv svar