Bildbevis på månlandare?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Klabbvarpan

Bildbevis på månlandare?

Inlägg av Klabbvarpan » tis 26 jul 2005, 23:27

Är det någon som är insatt i månlandnings-bluffen?

Jag såg nyligen en dokumentär (Did we land on the moon) om att det hela är en bluff, en mycket kritisk dokumentär om månlandningen. Och det är helt rätt, man ska vara kritisk och ifrågasättande om man ser att något verkar mystiskt, men man får för fan inte glömma att kolla upp och göra resersch på dom påståenden man kommer med. Man får inte nöja sig med dom påståenden och fakta man tycker är riktiga (eller sådant som man tror är bluff i detta fall) och sedan ignorera alla andra förklaringar vilket dessa månlandningsförnekare tycks göra.

Nu till min huvudfråga, i slutet av dokumentären säger dom att det inte finns något teleskop på jorden som är så skarpt att det kan urskilja så små detaljer som tex. en månlandare (LEM) på månen, men speakern i dokumentären säger att Japan ska skicka upp en satellit som ska kretsa omkring månen och ta detaljerade bilder av ytan - om 2 år, dokumentären är från 2001. Så denna påstådda satellit borde alltså vara på plats idag eller så har den iaf. varit där redan. Månlandar-förnekarna påstår att dom kommer att överge sin konspirationsteori helt och fullt om dom får se ett enda bildbevis av en övergiven månlandare eller annan utrustning från mån-expiditionerna på månen. Det vore då otroligt intressant att veta hur det gått med den japanska satelliten eller om någon annan satellit eller teleskop har kunnat hitta övergivna delar på månen!

Om så nu är fallet att man har bilder på övergivna delar eller att sådana kommer att tas, så tvivlar jag tyvärr på att mån-skeptikerna kommer acceptera dessa bilder. Som vanligt kommer man väl att hävda att dessa bilder åxå är fejkade, att Japanarna är betalda/mutade av Amerikanarna att fejka bilder med sin satellit. Eller någon annan liknande bortförkaring. Men om man får fran bildbevis borde det väl ändå radera en hel del personers förnekande kan man tycka...

Är det någon som kan bringa mig vishet? Jag vet inte riktigt vad och hur jag ska söka på nätet för att få tag på info.
"Does the name Mike mean anything to anybody?" /John Edward

"Skeptiker bör vara skeptiska mot att vara skeptisk mot sin skepsism"

Användarvisningsbild
Johan Sperling

Re: Bildbevis på månlandare?

Inlägg av Johan Sperling » tis 26 jul 2005, 23:35

Klabbvarpan skrev:Är det någon som kan bringa mig vishet? Jag vet inte riktigt vad och hur jag ska söka på nätet för att få tag på info.
Börja alltid med VoF:s systematiska länksamling! För övrigt håller jag med dig om att bilder från en japansk satellit varken kommer att göra till eller från. Det är trots allt inte fakta - eller bristen därav - som driver en konspirationsteori.

Kjell

Inlägg av Kjell » ons 27 jul 2005, 07:56

Är man intresserad av en kritisk granskning av konspirationsteorier kan man lämpligen läsa: Världens största konspirationer (Semic 2002). Månlandningen är en av de ämnen som avhandlas.

För övrigt stötte jag för ett antal år sedan på en uppgift om VLT i Chile, nämligen att när alla fyra teleskopen var på plats och intrimmade så skulle man kunna upptäcka en människa på månen. Jag har läst ett antal artiklar om VLTs förmåga efter detta men har aldrig stött på uppgiften igen.

kent

Inlägg av kent » ons 27 jul 2005, 08:58

Apollo 11 färden inkluderade ju landsättningen av en laserreflektor. Den fungerar säkert fortfarande. Den skulle väl i.o.f.s. ha kunnat skickats dit med en obemannad farkost. Liksom eventuellt skräp skulle ha kunnat "planterats" där , för att kunna presenteras som bevis för mänskligt besök.
Jag tror inte att några som helst bevis räcker för att omvända troende fanatiker (pseudoskeptiker?) :( . Däremot kan det kanske bromsa rekryteringen av nya galningar ?? i bästa fall.

mvh Kent

Einar

Inlägg av Einar » ons 27 jul 2005, 14:12

kent skrev:Apollo 11 färden inkluderade ju landsättningen av en laserreflektor. Den fungerar säkert fortfarande.
Ja, jag har för mig att den används regelbundet än idag. Så sas det iaf på nån dokumentär för ett tag sedan som handlade just om månlanding-konspirationen.

Om jag minns rätt. :)

kent

Inlägg av kent » ons 27 jul 2005, 18:09

Kjell skrev:Är man intresserad av en kritisk granskning av konspirationsteorier kan man lämpligen läsa: Världens största konspirationer (Semic 2002). Månlandningen är en av de ämnen som avhandlas.

För övrigt stötte jag för ett antal år sedan på en uppgift om VLT i Chile, nämligen att när alla fyra teleskopen var på plats och intrimmade så skulle man kunna upptäcka en människa på månen. Jag har läst ett antal artiklar om VLTs förmåga efter detta men har aldrig stött på uppgiften igen.
http://www.daviddarling.info/encyclopedia/V/VLT.html

Enligt denna site skulle VLTI (som tydligen används sedan 2004) kunna läsa nummerskyltarna på en bil på Månen. Nu vet jag inte om mån-bilen har några skyltar. Återstår projekt VLTI-övertalning. Ett enkelt svart-vitt foto borde väl duga ? Lycka till Klabbvarpan ! :D

mvh kent

editerat: ps. Jag tror inte själv på en så bra upplösning utan att kontrollera det hela ytterligare (amatör med egenhändigt slipad diam. 15 cm glas-reflektor 8) ).

Användarvisningsbild
Klabbvarpan

Inlägg av Klabbvarpan » ons 27 jul 2005, 23:44

Har dom inte kollat på månen om det står övergivna prylar där ännu? Jag kan inte hitta några bilder på deras sajt...
"Does the name Mike mean anything to anybody?" /John Edward

"Skeptiker bör vara skeptiska mot att vara skeptisk mot sin skepsism"

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 28 jul 2005, 02:20

tror att månkritiken är en slags politisk markör av att man försöker kastrera USAs stormaktsvälde ideologiskt. Tror att det hänger väl ihop med Amerikakritiska-Popvänster-trenden som kom på 2000-talets början. "nu kan man visst inte lita på USA längre, som vi gjorde så mycket på nittiotalet ju, alltså måste månladdningen vara fejk, eftersom USA är onda". Det resonemanget kan man ju känna av nästan varje gång man hör dessa dumma konspirationer.

Såklart så krävs det nog bevis på bevis på bevis för att konspirationsteoretiker ska bli nöjda. Så fort bra bevisning finns så är de påhittade, o.s.v o.s.v.. de blir aldrig nöjda. någonssin.

SuperDupe

Månlandningen

Inlägg av SuperDupe » tor 28 jul 2005, 11:25

Victor_Von_Doom skrev:Tror att det hänger väl ihop med Amerikakritiska-Popvänster-trenden som kom på 2000-talets början.
Eh. Denna konspirationsteori är nog betydligt äldre och mer spridd än så.

kent

Inlägg av kent » tor 28 jul 2005, 13:07

Den här sajten (ESO) påstår att VLTI kommer att ha tillräcklig upplösning för att kunna upptäcka en astronaut på Månen i slutet på 2006.
Problemet är väl att det inte kommer att finnas någon astronaut där då :( . Tveksamt om någonsin mer med tanke på begynnande energikris (peakoil). :shock:

http://www.eso.org./outreach/press-rel/ ... 06-05.html

"By the end of 2006, Paranal will be home to four operational ATs that may be placed at 30 different positions and thus be combined in a very large number of ways ("baselines"). This will enable the VLTI to operate with enormous flexibility and, in particular, to obtain extremely detailed (sharp) images of celestial objects - ultimately with a resolution that corresponds to detecting an astronaut on the Moon."

kent

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Re: Månlandningen

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 28 jul 2005, 21:13

SuperDupe skrev:
Victor_Von_Doom skrev:Tror att det hänger väl ihop med Amerikakritiska-Popvänster-trenden som kom på 2000-talets början.
Eh. Denna konspirationsteori är nog betydligt äldre och mer spridd än så.
Antagligen.. men jag själv har nästan bara stött på denna hos folk som är del av pop-vänster-vågen.. aja.

SuperDupe

Re: Månlandningen

Inlägg av SuperDupe » tor 28 jul 2005, 22:07

Victor_Von_Doom skrev:jag själv har nästan bara stött på denna hos folk som är del av pop-vänster-vågen
Märkligt. Handlar det om framträdande personer som offentligt har påstått att månlandningen är en bluff?

Clas Svahn har skrivit en artikel som behandlar ämnet:
Århundradets bedrägeri kallades det när svenska Kanal 5 den 1 april 2001 visade programmet "Conspiracy Theory: Did We Land on the Moon?". Trots datumet för visningen var programmet inget skämt. Miljoner amerikaner och många svenskar tror nämligen att månlandningarna bara är en stor bluff.

Källa: Svensk tv lurade tittare att tro på "månbluff"

J_Waller

Inlägg av J_Waller » fre 29 jul 2005, 13:27

För några år sedan visades på SVT en fransk pseudodokumentär som gav sken åt att månlandningen bara var en bluff, bland annat visades lösryckta citat av Henry Kissinger och medverkan av Stanley Kubricks änka som påstod att han regisserat filmerna.

Annars såg jag nyligen Penn & Teller Bullshit om just konspirationsteorier, där ingick lite om månlandningskonspirationen.

cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr » lör 30 jul 2005, 14:57

"Did we land on the moon" är ganska väl avhandlad på Bad Astronomy:

http://www.badastronomy.com/bad/tv/foxapollo.html
J_Waller skrev: Annars såg jag nyligen Penn & Teller Bullshit om just konspirationsteorier, där ingick lite om månlandningskonspirationen.
Ah, min favoritkommentar från P&T:

"You're stapling your book together by hand! No wonder space technology seems impossible to you."

kent

Inlägg av kent » sön 31 jul 2005, 17:25

En verklig konspiration som jämförelse:
Någon mer som blev grundlurad av CIA med hjälp av tidningspressen 1973-74 ?
Jag tänker på fartyget som påstods vara byggt för att skörda mangan-noduler från havsbottnen.
Imponerande tekniska skisser fanns att beskåda för den tekniskt intresserade.
Åratals senare hörde jag för första gången talas om projekt Jennifer. En lyckad konspiration/bluff.
Skörden bestod av topphemliga (givetvis) delar av en sjunken sovjetisk kärnvapenbestyckad ubåt.

http://www.globalsecurity.org/intell/sy ... nnifer.htm

Jag undrar om en liknande konspiration skulle gå att genomföra idag med milliontals observatörer på internet.

kent

Skriv svar