Bildbevis på månlandare?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Bildbevis på månlandare?

Inlägg av Suresh » mån 08 sep 2008, 14:39

USA är stort och mäktigt. Faktiskt tom. störst och mäktigast. Och månlandningen är den största bedrift de gjort.
Noam Chomsky är den som leder USA hatet och leder tonen för dem som menar att sant eller falskt, rätt eller fel, även i rent vetenskaplig mening, kan härledas till ett enkelt axiom: om USA har gjort det är det dåligt, och vice versa.
Subjektivt BS
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 08 sep 2008, 15:14

Jag som trodde att många konspirationsteoretiker var rätt bruna till partfärg. De verkar ju rätt ofta blanda in judar i sina vansinniga teorier.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 08 sep 2008, 15:29

Alltså....men vänta nu.....det blir till en massa krångligt hittepå för regeringar att ljuga ihop hittills sex stycken månlandningar. Eller hur?

Min fråga till dem som tror att det var iscensatt och en konspiration 1969:

Spelar det ens någon roll huruvida det var så eller inte?

Jag menar, det finns 5 st månlandningar förutom premiärresan, att välja på, och analysera. De kan inte allihop vara lögn. Vilket innebär att människan faktiskt har promenerat på månen, oavsett vad som hände första gången.
Senast redigerad av 2 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gång.

Ronakin

Re: Re:

Inlägg av Ronakin » mån 08 sep 2008, 15:36

torbjorn skrev:Dags igen, har mött en ny stolle som inte tror på att vi varit på månen. Argumentet? I en doku slänger någon fram en Bibel och ber "austronauterna" att lägga handen på den och säga att de inte varit på månen, istället säger nästan alla till den stackars undersökande, nyfikne tvivlaren att dra åt helvete.
Detta argument har kommit och gått ett tag nu.

Ta och fråga din "stolle" om nu han tror att dom inte varit på månen för att dom inte kan svära på bibeln, varför redovisar dom inte han 2 astronauterna som svor på bibeln i den "dokumentären.?
Med den retorik dom framför är det då i så fall klart bevisat att minst 2 av dom har varit där!
Så enkelt är det argumentet avväpnat!!!!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 08 sep 2008, 16:13

torbjorn skrev:Dags igen, har mött en ny stolle som inte tror på att vi varit på månen.
Å andra sidan mötte denne en person som inte tvekar att blanda in Chomsky och Foucault i samma konspirationsteorier. ;)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » mån 08 sep 2008, 16:20

Suresh: Francis Wheen säger nåt liknande i Mumbo-jumbo, så jag är inte helt ensam om åsikten i skeptikerkretsar eller hur?
Urquhart: Nejdå. Konspirationsteoretiker är lika gärna röda eller religiösa. Tänk exv på Sune Hjort. Eller vilket ex som helst av Proletären. Konspirationsteorier frodas i ett speciellt tankesätt (...menar jag). Det finns ofta en stark likhet mellan den där tvångsmässiga tanken att hitta ett samband mellan fenomen som inte finns hos diverse extrema läror. Hela den vänsterextrema världsåskådningen uppmuntrar till konspirationstänkande; dessutom är judehatet på väg tillbaka med full styrka i vänstern.
Vidugavia: försök förstå mer än dina egna kopplingar. Jag har aldrig sagt att de uttalat sig om månlandningen.
Du gör precis det misstag konspirationsteoretikerna gör: missar helheten och fokuserar på en detalj. Jag trodde jag uttryckt mig klart: det finns en likhet i mentaliteten, i tankesättet, och det är hur de (konsp.teor. och Chomsky och Foucault) ser på makt och sanning. Istället för att ta till dig detta fokuserar du på hitta en koppling mellan de olika grupper som har samma mål . En koppling som inte finns och som ingen påstått finns. Jag har faktiskt aldrig sagt att Chomsky/Foucault uttalat sig om månlandningen. Jag har sagt att nämnda herrar och konsp.teor. har ett gemensamt sätt att uppfatta sin verklighet vad beträffar det som hänt.
Om du inte förstår förstår detta anser jag du inte har i en förening för skeptiker att göra.
Och dessutom anser jag att du bör be mig om ursäkt för att du lagt ord i min mun.
Jag har förvisso varit med om värre. Men det faktum att du drog en sådan koppling av det jag sade gör dig till en kandidat för vilken konsp.teor. som helst och jag anser att du hör hemma på barrikadens andra sida.
"Ingenting är svårare än att inte bedra sig själv" - Ludwig Wittgenstein

TurTure

Inlägg av TurTure » mån 08 sep 2008, 16:22

Torbjorn är lite dåligt påläst tycks det. Visserligen var det USA som bekostade månlandningen men det var många andra som var med och utvecklade tekniken. Utan Werner von Braun hade det nog tagit bra mycket längre tid. Hade nog blivit en strid på kniven om inte Korolev varit ofin nog att dö i en hjärtattack. :D :D

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » mån 08 sep 2008, 17:26

TurTure: på vilket sätt skulle det du tillägger motsäga de jag redan sagt? Jag har inte förnekat forskning före och under amerikanernas satsning, bla von Brauns insats.
Vad ryssarnas månsatsning beträffar rekommenderar jag Peter Englunds text, tyvärr hittar jag inte den i hans arkiv, men leta gärna,d en är läsvärd och förklarar varför amerikanerna kom först.

Einar

Inlägg av Einar » mån 08 sep 2008, 17:28

När jag tänker på månlandingskonspirations-teoretiker ser jag framför mig en mellanvästernamerikan sittandes på sin veranda med geväret i handen - inte en politiskt vänsterorienterad individ från Sverige. Men det kanske bara är jag. 'torbjorn' lyckas hur som helst med konststycket att i sin argumentation mot konspirationsteorier själv framstå som en slags konspirationsteoretiker. Eller i alla fall en stolle, för att använda hans egna ordval.

Användarvisningsbild
pluto

Re:

Inlägg av pluto » mån 08 sep 2008, 17:52

Micke skrev:Om ett teleskop på jorden ska ta bilder på månlandarna så måste det teleskopet ha en bättre upplösning än Hubble. Finns det något sådant teleskop?
Can Hubble see the Apollo landing sites on the Moon?

No, Hubble cannot take photos of the Apollo landing sites.

An object on the Moon 4 meters (4.37 yards) across, viewed from HST, would be about 0.002 arcsec in size. The highest resolution instrument currently on HST is the Advanced Camera for Surveys at 0.03 arcsec. So anything we left on the Moon cannot be resolved in any HST image. It would just appear as a dot.
Citatet kommer från
http://hubblesite.org/reference_desk/fa ... cat=topten
Det är värre än så. Hubble kan inte upplösa bättre än ~0.1 arcsec, med eller utan Advanced Camera for Surveys (som nu är sönder...).

EDIT: och nu ser jag att jag svarat på ett inlägg som är ett år gammalt...

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » mån 08 sep 2008, 18:00

einar: det var just en sådan svensk jag just mött. Och för övrigt en likadan i december 07- Du kanske skulle omarbeta din uppfattning om den typiske månland.förnekare. Du är välkommen att förklara hur jag, när jag tycker mig se ett mönster kan göra sken av att vara konsp.teor.

*SNIP* Det är inte på något sätt någonsin OK att hota en meddebattör. För tydlighetens skull ska jag dock nämna att hotet inte var riktat mot einar /spito

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » mån 08 sep 2008, 18:02

torbjorn skrev:Då inträder en psykologisk mekanism som gör att man vill attackera den som är stor och mäktig - till förmån för den som inte är det. Allt för att den som inte är stor och mäktig skall känna sig ledsen (eller "kränkt" som är 2000-talets favvoord för att beskriva emotioner). Det är alltså en ideologisk markering, precis som hr von Doom säger, och dessutom med ett moraliskt förtecken om jämlikhet och nivellering.

USA är stort och mäktigt. Faktiskt tom. störst och mäktigast. Och månlandningen är den största bedrift de gjort.
Noam Chomsky är den som leder USA hatet och leder tonen för dem som menar att sant eller falskt, rätt eller fel, även i rent vetenskaplig mening, kan härledas till ett enkelt axiom: om USA har gjort det är det dåligt, och vice versa.
Ursäkta, men detta är ju bara trams. Jag är mycket kritisk till USAs utrikespolitik (vilket i vissa personers svartvita världsbild innebär att jag "hatar" USA). Trots detta tvivlar jag inte ett ögonblick på att månfärderna har inträffat. Tvärtom är dr som torbjorn säger, en alldeles enastående prestation att lyckas med det. Jag är inte ensam heller -- jag känner massor med folk som har samma uppfattning som jag om USA (dvs i den svartvita världsbilden så "hatar" de USA) men som inte heller har skuggan av ett tvivel på månlandningarna.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » mån 08 sep 2008, 18:03

torbjorn skrev:*SNIP* Det är inte på något sätt någonsin OK att hota en meddebattör. För tydlighetens skull ska jag dock nämna att hotet inte var riktat mot einar /spito
Men skärp dig! Vad håller du på med?
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 08 sep 2008, 18:14

Billy Kropotkin skrev: Men skärp dig! Vad håller du på med?
Han är torbjorn och den sortens beteende är en del av hans inre vara. Det går inte riktigt att göra något åt.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » mån 08 sep 2008, 18:28

Det är ju helt otroligt vilka fåniga missförstånd som uppstår i ett forum där de flesta borde var mer intelligenta och utbildade än genomsnittet?
Skall jag, för att förklara en så enkel sak som jag talat om, behöva gå igenom logiska strukturer och Venndiagram om skillnaden mellan många-alla-en-vissa-deflesta?
Det här är ju rena monty pyton sketchen "Rör er inte!", "ja men jag måste blinka!", "ok, men inte mer", "vad händer om jag nyser?" "Okej, nysa får man", "Och hjärtslag kan man ju inte kontrollera", "okej, ni får ha hjärtslag"..........
Allvarligt talat. Det är väl klart att jag inte sagt att ALLA USA-kritiker tvivlar på månlandningen. Eller ens att många gör det. Bara att månlandningskonsp.teor. har en liknande utgångspunkt som USA-kritiker ofta har.

*SNIP*Inga fler hot eller varningar! /spito

Skriv svar