Bildbevis på månlandare?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
kassler

Re: Bildbevis på månlandare?

Inlägg av kassler » ons 04 nov 2015, 12:44

harald skrev:I det här fallet så var det nog kornens form som var det avgörande, så det fungerar nog lika bra med torrt, nymalet stenmjöl.

Dessutom måste du ta med i beräkningen att det inte är så mycket luft som blåser omkring dammet på månen.
"nog" ?

Antingen så vet man eller så vet man inte. Hur svårt kan det vara att beskriva en sådan här enkel sak om det nu varit möjligt

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » ons 04 nov 2015, 12:54

skunkjobb skrev:Då snus innehåller c:a 50 % vatten är snustorrt inget bra ord för att beskriva måndammet.
Gäller bara det idag vanligaste snuset i Sverige, s k matsnus, som introducerades på 1800-talet. Luktsnuset, som är den ursprungliga formen av snus, och fortfarande (så vitt jag vet) internationellt mer förekommande än matsnus, är "snustorrt".

Enligt Nationalencyklopedins Ordbok har "snustorr" använts i svensk skrift sedan 1873. Då hade matsnuset redan varit i bruk i sisådär femtio år, men troligen har begreppet använts i talspråk långt(?) tidigare - luktsnuset kom till Sverige på 1600-talet.

För att säga något om bildbevis på månlandare också, eftersom det råkar vara ämnet för tråden: är överens med dem som anser att månlandning faktiskt skett och att de foton på fotspår m m som sägs härstamma därifrån faktiskt gör det. (Inte så mycket av värde, men nu är inlägget åtminstone inte 100% off topic besserwisseranmärkning.)
Cogito, ergo Cartesius est

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » ons 04 nov 2015, 13:02

kassler skrev: Hur svårt kan det vara att beskriva en sådan här enkel sak om det nu varit möjligt
Så vad är det du efterfrågar för att bli övertygad över att människor faktiskt har besökt månen?

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » ons 04 nov 2015, 13:24

kassler skrev:"nog" ?

Antingen så vet man eller så vet man inte.
Ja, så är det nog. Jag tror mig i alla fall veta.
Jag har hanterat en del olika oorganiska produkter som beter sig på det viset. Vill du bli övertygad så är det bara att testa.
Det går säkert att hitta något pulver som inte har den egenskapen, men de flesta finmalda mjöl av olika material brukar kunna vara bra på att behålla formen.
Att det är kornens form som är orsaken tycker jag låter som en rimlig förklaring.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

kassler

Inlägg av kassler » ons 04 nov 2015, 13:25

jak skrev:
kassler skrev: Hur svårt kan det vara att beskriva en sådan här enkel sak om det nu varit möjligt
Så vad är det du efterfrågar för att bli övertygad över att människor faktiskt har besökt månen?
Bevis
Förklaringar som stämmer och och är logiska där man kan återupprepa experiment

Exempelvis brukar den vanliga förklaringen till varför man inte åkt till månen igen vara att det är för dyrt, den köper inte riktigt jag. Visst är det dyrt men tekniken går framåt och man spenderar en helsikes massa pengar på annat onödigt. Om man påstår att kostnaden är den huvudsakliga orsaken bör man också
förklarar varför det skulle vara så mycket dyrare idag jämfört med vad apollo resorna var

kassler

Inlägg av kassler » ons 04 nov 2015, 13:26

harald skrev:
kassler skrev:"nog" ?

Antingen så vet man eller så vet man inte.
Ja, så är det nog. Jag tror mig i alla fall veta.
Jag har hanterat en del olika oorganiska produkter som beter sig på det viset. Vill du bli övertygad så är det bara att testa.
Det går säkert att hitta något pulver som inte har den egenskapen, men de flesta finmalda mjöl av olika material brukar kunna vara bra på att behålla formen.
Att det är kornens form som är orsaken tycker jag låter som en rimlig förklaring.
Kan du visa något som bekräftar det du tror dig veta?

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » ons 04 nov 2015, 13:33

kassler skrev:Kan du visa något som bekräftar det du tror dig veta?
Jag har kritapulver på lager här, som du kan få känna på ifall du vill.
Vill du ha adress och vägbeskrivning?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

kassler

Inlägg av kassler » ons 04 nov 2015, 13:59

harald skrev:
kassler skrev:Kan du visa något som bekräftar det du tror dig veta?
Jag har kritapulver på lager här, som du kan få känna på ifall du vill.
Vill du ha adress och vägbeskrivning?
Du menar alltså att eftersom du har gipspulver hemma och där kan göra ett avtryck så vet du att samma sak är möjlig i det stoft som täcker månens yta?

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » ons 04 nov 2015, 15:51

kassler skrev:
jak skrev:
Bevis
Förklaringar som stämmer och och är logiska där man kan återupprepa experiment
Självklart bevis, men mer specifikt. Kan du ge ett exempel på ett bevis som skulle övertyga dig?

kassler skrev: Exempelvis brukar den vanliga förklaringen till varför man inte åkt till månen igen vara att det är för dyrt, den köper inte riktigt jag.
Så om något åkte dit igen så skulle du bli övertygad över att dom varit där tidigare? Så du menar att det lurendrejeri som då tydligen skett förra gången inte kan ske igen?
kassler skrev: Visst är det dyrt men tekniken går framåt och man spenderar en helsikes massa pengar på annat onödigt. Om man påstår att kostnaden är den huvudsakliga orsaken bör man också
förklarar varför det skulle vara så mycket dyrare idag jämfört med vad apollo resorna var
https://en.wikipedia.org/wiki/Budget_of_NASA

Se specifikt kolumnen "2014 Constand Dollars".

Men förutom det återkommer ju även frågan om "annat onödigt" - alltså vad det är som är prioriteras, och varför.

Användarvisningsbild
strutfus

Inlägg av strutfus » ons 04 nov 2015, 16:08

kassler skrev:http://pics-about-space.com/moon-landing-footprint
Här är bilder på fotavtryck från månlandningen. Det måste vara högintressant för forskare då det under dagen är över 120 grader på ytan och snustort. Skall man få till så här skarpa fotavtryck behövs något som binder "jorden" eller vad det nu är för material på ytan och normalt är det något fuktigt. Alla som vandrat på en het sandstrand vet hur svårt det är att göra avtryck
Jag tror Dunning-Kruger-effekten har mycket stor roll här. Det finns en mycket bra wikipediaartikel som beskriver detta. Speciellt den engelska versionen.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » ons 04 nov 2015, 17:43

kassler skrev:Du menar alltså att eftersom du har gipspulver hemma och där kan göra ett avtryck så vet du att samma sak är möjlig i det stoft som täcker månens yta?
Det jag menar är att din invändning att torkat vetemjöl är ett organiskt material är irrelevant.

Men gör ett eget test ifall du är tveksam till att det går att skapa snygga avtryck i torra material.

kassler

Inlägg av kassler » ons 04 nov 2015, 20:02

jak skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/Budget_of_NASA

Se specifikt kolumnen "2014 Constand Dollars".

Men förutom det återkommer ju även frågan om "annat onödigt" - alltså vad det är som är prioriteras, och varför.
Den här bilden visar tydligt varför kostnadsargumentet inte stämmer. Man bör tänka på att det är många produkter som tas fram via rymdindustri, gissningsvis är det bra mycket lönsammare jämfört med vapenindustrin sett till forskning och vad man får fram
Bild

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » ons 04 nov 2015, 20:12

kassler skrev:Den här bilden visar tydligt varför kostnadsargumentet inte stämmer.
Bild
Jag förstår bilden, men jag förstår inte ditt argument. På vilket sätt visar det relativa förhållandet mellan USAs budget för sin militär och budgeten för mer vetenskapsinriktade områden att månfärderna var fejk?

Redigerat: Jag ser att du hoppade över två frågor jag ställde också, varför besvarade du inte dom?
Senast redigerad av 1 jak, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » ons 04 nov 2015, 20:31

harald skrev:
kassler skrev:Mjöl är organiskt, stor skillnad
https://sv.wikipedia.org/wiki/Organisk_kemi
I det här fallet så var det nog kornens form som var det avgörande, så det fungerar nog lika bra med torrt, nymalet stenmjöl.

Dessutom måste du ta med i beräkningen att det inte är så mycket luft som blåser omkring dammet på månen.
...om ingen råkar öppna studiodörren, förstås.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

kassler

Inlägg av kassler » ons 04 nov 2015, 22:52

jak skrev:Så om något åkte dit igen så skulle du bli övertygad över att dom varit där tidigare? Så du menar att det lurendrejeri som då tydligen skett förra gången inte kan ske igen?
Om någon verkligen lyckas med resan tvivlar jag starkt på att de kommer hålla igen på tekniken, tvärtom gör man nog vad man kan för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt. Än har de inte löst alla hinder men gissningsvis kan man göra det inom en 10 års period. Kineserna påstår iofs att de skall resan ganska snart men tror de kommer få skjuta upp färden en del år

Skulle inte förvåna om Indien blir först eller indien och annat land som då sammarbetar

Skriv svar