Annika Dahlqvist och dieter

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
tanto

Annika Dahlqvist och dieter

Inlägg av tanto » sön 23 mar 2008, 15:04

GI-doktorns egen metod fick henne att rasa i vikt

Bild

OVANSJÖ. Hon tappade 20 kilo med sin egen metod.

Läkaren Annika Dahlqvist tvekade aldrig att sprida sin fettdiet. Trots att hon blev hårt kritiserad och arbetslös. Nu har hon fått sin revansch.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/vi ... easer=true
Honey Badger doesn't give a shit

HJ

Inlägg av HJ » fre 28 mar 2008, 11:35

Jag blir lite förvirrad av bilden. Är det verkligen en semla hon äter? Om så är fallet är det ju ett vetebröd med mandelmassa inuti vilket är så långt ifrån lågkolhydratkost man kan komma...

/Håkan

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 28 mar 2008, 11:39

Den måste ju inte vara tillverkad av de traditionella ingredienserna.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Andreas

Inlägg av Andreas » fre 28 mar 2008, 11:43

piotrr skrev:Den måste ju inte vara tillverkad av de traditionella ingredienserna.
Bullen kanske är gjord av tofu och mandelmassan av köttfärs?

Användarvisningsbild
Oribu

Inlägg av Oribu » fre 28 mar 2008, 12:04

Andreas skrev:Bullen kanske är gjord av tofu och mandelmassan av köttfärs?
Nu mår jag illa! :wink:

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Re: Annika Dahlqvists egen metod fick henne att rasa i vikt

Inlägg av Linda Kall » fre 28 mar 2008, 12:33

Väger hjärnan verkligen 20 kg?

Användarvisningsbild
Oribu

Re: Annika Dahlqvists egen metod fick henne att rasa i vikt

Inlägg av Oribu » fre 28 mar 2008, 12:45

Linda Kall skrev:Väger hjärnan verkligen 20 kg?
Består hennes hjärna av bly stämmer det rätt bra!
Volym 1.4 - 1.8 liter. Bly: densitet = 11.34 kg/liter
Mellan 15.9 - 20.4 kg...

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » fre 28 mar 2008, 14:56

Brr, onödigt vetande.

Hon äter mandelmassa o grädde, hon tycker semlor är utmärkt mat om man tar bort bullen.

(måste ha läst Aftonsnattret en gång för mycket).

HJ

Inlägg av HJ » fre 28 mar 2008, 15:37

Okej, bort med bullen eftersom det är spannmål=farliga kolhydrater, men behåll (flor)-sockret i mandelmassan (~hälften är florsocker enligt NE) eftersom symbolvärdet i den fettstinna semlan är så stort. Nej, det är för sent på fredag eftermiddag för att hänga med i logiken.

/Håkan

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » fre 28 mar 2008, 15:53

Jag tycker AD är lite läskig. Alltid det extremt breda leendet, demonstrativt ätandes extremt fet mat. Såg på TV när hon bredde en knäckemacka, typ en halv centimeter smör = äckligt. I sakfrågan vet jag för lite för att säga något.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » fre 28 mar 2008, 16:38

Jag har inte läst artikeln. Är folk fortfarande motståndare till GI-metoden här eller är det något personligt mellan er och Annika? Att skippa kolhydrater och samtidigt öka fett- och proteinintaget behöver verkligen inte vara negativt.
Jag vill poängtera att jag inte känner till Annika något vidare, men jag vet vad GI och kost innebär i både teorin och praktiken.

Vad är problemet med GI-metoden? Har du den ringaste kunskapen om kost så förstår du att lågt blodsocker är viktigt för hälsan. Har du än mer grundläggande kunskaper förstår du vilka fördelar lågt blodsocker innebär.
Senast redigerad av 1 Lars A., redigerad totalt 0 gånger.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

HJ

Inlägg av HJ » fre 28 mar 2008, 17:04

Nu är jag fullständig novis vad gäller GI, men huvudsyftet är väl ändå att man skall undvika snabba kolhydrater? Jag får varken mandelmassan eller vetebullen i semlan att passa in, men det är säkerligen något viktigt i sammanhanget jag missat.

/Håkan

Användarvisningsbild
bengtsfors

Inlägg av bengtsfors » fre 28 mar 2008, 17:05

Något jag påpekat för över tio år sedan.

Vad innehåller mest kalorier i en vanlig semla?

( ) Grädden
( ) Mandelmassan
(x) Bullen

Sen hävdar GIdioterna att det är de hemska kolhydraterna... well...

Mer dynamisk vetenskap får man leta efter. För den är ju trots allt grundad i verklighet till skillnad från mycket annat.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » fre 28 mar 2008, 17:09

bengtsfors vet inte vad han pratar om. Vad har kalorierna med GI att göra i fallet du tar upp? I tio år har du alltså gått runt med vanföreställningar.
"GI-idioterna" talar om vikten av att hålla blodsockret lågt och på en jämn nivå. Det är en del i att exempelvis minska i vikt. Därtill kommer aspekten kalorier. Du blandar ihop delarna, antagligen pga att du inte är insatt i kostområdet.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Putt-Julle

Inlägg av Putt-Julle » lör 29 mar 2008, 03:25

Lars A. skrev:Jag har inte läst artikeln. Är folk fortfarande motståndare till GI-metoden här eller är det något personligt mellan er och Annika? Att skippa kolhydrater och samtidigt öka fett- och proteinintaget behöver verkligen inte vara negativt.
Jag vill poängtera att jag inte känner till Annika något vidare, men jag vet vad GI och kost innebär i både teorin och praktiken.

Vad är problemet med GI-metoden? Har du den ringaste kunskapen om kost så förstår du att lågt blodsocker är viktigt för hälsan. Har du än mer grundläggande kunskaper förstår du vilka fördelar lågt blodsocker innebär.
Lågt blodsocker? Menar du kanske "stabilt" blodsocker? GI är för övrigt inte någon "uppfinning" som är ny. Kommer ihåg att jag läste om GI och hade en version av det glykemiska indexet redan i mitten på 90-talet. Det var väl Ann de Wees Allen som introducerade detta i sin forskning runt vad diabetiker bör äta?
Nun: "Sister Augustine believes in things that aren't real."
House: "I thought that was a job requirement for you people."

Skriv svar