Annika Dahlqvist och dieter

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
SimonH

Inlägg av SimonH » mån 07 apr 2008, 19:15

J.K Nilsson skrev: Säg inte åt en diabetiker att den kan slippa insulin bara den håller en viss diet. Blodsockeruppföljning och insulin i rätt mängd, sedan kan diabetikern få äta det den känner att den mår bra på utan att följa upp med insulininjektorn och blodsockermätaren flera gånger per timme.
Nej, det går inte att kasta insulinet direkt och börja äta fett, men för typ-2 diabetiker är det fullt möjligt att ställa om kosten och successivt minska insulinet med läkares hjälp, för att i många fall kunna sluta helt. Det är inget konstigt och finns beskrivet i flera studier, bl a den sk Karlshamnstudien.
J.K Nilsson skrev: Bregott är inte bara smör utan innehåller en mängd margarin så där är första felet.

J.K Nilsson
Bregott innehåller inte margarin utan rapsolja.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » mån 07 apr 2008, 19:30

SimonH skrev:Bregott innehåller inte margarin utan rapsolja.
Bregott: Grädde+rapsolja+salt+mjöksyrakultur
margarin: rapsolja+vatten+salt+mjölk
Vad är den viktiga skillnaden menar du?
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

SimonH

Inlägg av SimonH » mån 07 apr 2008, 21:17

jam007 skrev: margarin: rapsolja+vatten+salt+mjölk
Vad är den viktiga skillnaden menar du?
I den guldgula reklamen möjligtvis. Tittar man på innehållsförteckningen så består bara en del av fettet i margarin av rapsolja. Resterande delar utgörs av den utförligt beskrivande benämningen "vegetabiliskt fett" ( i vissa fall olja). Hur de fetterna behandlas finns att läsa på SLV:s hemsida, tillsammans med det hundratal restprodukter från tillverkning samt båttankar som tillåts i sörjan (aceton, hexan, nickel osv). Synpunkter på fettets lämplighet som föda efter framställningsprocessen, likväl som vetenskapliga studier av detsamma finns det gott om ifall man googlar litegrann.

Även synpunkter på rapsoljans lämplighet finns att läsa, om än materialet är betydligt tunnare. Tydligen är väl rapsoljan i grunden mindre bra för hälsan, men efter förädling av växten fungerar den som föda. Därav frågetecknen kring dess lämplighet. Jag kan dock inte minnas att jag stött på någon egentlig vetenskaplig studie i frågan, enbart teorier.

Själv föredrar jag rent smör, men bregott är acceptabelt.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » tis 08 apr 2008, 06:34

SimonH skrev: Hur de fetterna behandlas finns att läsa på SLV:s hemsida, tillsammans med det hundratal restprodukter från tillverkning samt båttankar som tillåts i sörjan (aceton, hexan, nickel osv).
båttankar?

Sen är margarin ett brett sortiment av produkter med olika inblandning av olika fetter.
Anders M
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

SimonH

Inlägg av SimonH » tis 08 apr 2008, 11:24

jam007 skrev: båttankar?

Sen är margarin ett brett sortiment av produkter med olika inblandning av olika fetter.
Jo, båttankar. Fettet fraktas till Sverige i båttankar. Eftersom Sverige inte exporterar fett i närheten av samma omfattning uppstår ett logistiskt problem när båtarna skall lasta returlaster, därav delar av innehållet på listan över tillåtna kemikalierester.

Ja, innehållet skiljer sig mellan olika produkter, men på vilket sätt gör det att margarin skulle vara att föredra framför riktigt smör?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 08 apr 2008, 17:05

Öh. Varför skulle vi både importera och exportera samma sorts fett, SimonH?

"You had fat over there? But we were told..."
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » tis 08 apr 2008, 17:25

SimonH skrev: Fettet fraktas till Sverige i båttankar.
Jag som älskar båtar! Miljövänligaste alternativet. Mycket bättre än de tyska och danska långtradarna med smör.
Ja, innehållet skiljer sig mellan olika produkter, men på vilket sätt gör det att margarin skulle vara att föredra framför riktigt smör?
Finns det oriktigt smör också?
Att föredra eller inte är något helt annat än att att det ena är giftigt.
Själv föredrar jag bregott för smaken och bredbarhetens skull. Muu
Anders M

SimonH

Inlägg av SimonH » ons 09 apr 2008, 15:30

piotrr skrev:Öh. Varför skulle vi både importera och exportera samma sorts fett, SimonH?
Det gör vi inte. Det vore ju jättedumt. Men eftersom jag inte vet med säkerhet om vi exporterar någon form av rapsolja, även om jag finner det mindre troligt, så uttryckte jag mig en aning diplomatiskt.

SimonH

Inlägg av SimonH » ons 09 apr 2008, 15:49

jam007 skrev: Jag som älskar båtar! Miljövänligaste alternativet. Mycket bättre än de tyska och danska långtradarna med smör.
Ja, det miljövänliga i transporten säger jag inget om, även om miljöaspekten på palmoljeproduktionen starkt kan diskuteras.
Men jag lever fortfarande i uppfattningen att vi har en inhemsk produktion av smör, vadan Tyskland?
jam007 skrev: Finns det oriktigt smör också?
Att föredra eller inte är något helt annat än att att det ena är giftigt.
Eftersom du är en smart herre så förutsätter jag att du inser att "oriktigt smör" i detta fallet avser margarin. Och nej, vad man föredrar har nödvändigtvis inte något att göra med huruvida andra alternativ är giftiga, men i fallet margarin kontra smör så anser jag att det finns tillräckligt många frågetecken avseende margarinets lämplighet som föda att det är klokt att ha med det i beräkningen. Vad folk sedan väljer att stoppa i käften är deras eget val, men jag ser hellre att folk får göra valet själva istället för att få det ordinerat av SLV på lösa grunder.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » ons 09 apr 2008, 16:25

SimonH skrev:men i fallet margarin kontra smör så anser jag att det finns tillräckligt många frågetecken avseende margarinets lämplighet som föda
Vilka är då dessa frågetecken?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 09 apr 2008, 17:03

SimonH skrev:Det gör vi inte. Det vore ju jättedumt.
Därför menar jag att det också är jättedumt att kritisera det faktum att vi INTE gör det.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

SimonH

Inlägg av SimonH » ons 09 apr 2008, 18:07

J.K Nilsson skrev:
SimonH skrev:men i fallet margarin kontra smör så anser jag att det finns tillräckligt många frågetecken avseende margarinets lämplighet som föda
Vilka är då dessa frågetecken?

J.K Nilsson
-Kopplingar till olika cancerformer, t ex cancer i bröst, prostata, njure, bukspottskörtel och ändtarm.

-Negativa effekter av för högt intag av omega-6 fett, t ex nedsatt immunförsvar (kopplas till bl a cancer) och minskat upptag av omega-3.

-Kemiska föroreningar i det färdiga margarinet, däribland polyaromatiska kolväten (PAH), hexan, aceton och annat nyttigt.

-Frånvaro av nyttiga fettsyror, t ex CLA.

Finns mycket mer också, bara att googla..

SimonH

Inlägg av SimonH » ons 09 apr 2008, 18:15

piotrr skrev: Därför menar jag att det också är jättedumt att kritisera det faktum att vi INTE gör det.
Okej, för att tydligare förklara innebörden av det ursprungliga inlägget:

Vegetabiliskt fett fraktas hit i båttankar. Sveriges export av vegetabiliskt fett är antingen "lite" eller "ingenting". Oavsett så är det inte i närheten av importmängden. Detta medför att det inte finns något vegetabiliskt fett att fylla lastutrymmet med inför returfärden. Enligt vanlig logistisk teori så är det betydligt billigare att köra full båt både fram och tillbaka, istället för ena vägen tom. Resultatet blir då att man lastar andra produkter i tankarna inför returresan. Flera av dessa ämnen anses mindre lämpliga som föda och restprodukter av dessa har återfunnits i analyser av margarinet.

Klarnar det?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » ons 09 apr 2008, 18:15

SimonH skrev:Finns mycket mer också, bara att googla..
Google är bara din vän om du vill hitta påstående att bli rädd av.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » ons 09 apr 2008, 18:54

SimonH skrev: Vad folk sedan väljer att stoppa i käften är deras eget val, men jag ser hellre att folk får göra valet själva istället för att få det ordinerat av SLV på lösa grunder.
Vad säger du om ordinationer från alarmistiska doktorer med en uppblåst syn på sig själva och med mycket svaga evidens för sina påståenden?
Anders M

Skriv svar