Annika Dahlqvist och dieter

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » ons 09 apr 2008, 19:00

SimonH skrev:Flera av dessa ämnen anses mindre lämpliga som föda och restprodukter av dessa har återfunnits i analyser av margarinet.
Kan "resterna" anses som farliga?

J.K Nilsson

SimonH

Inlägg av SimonH » ons 09 apr 2008, 19:16

jam007 skrev:
SimonH skrev: Vad folk sedan väljer att stoppa i käften är deras eget val, men jag ser hellre att folk får göra valet själva istället för att få det ordinerat av SLV på lösa grunder.
Vad säger du om ordinationer från alarmistiska doktorer med en uppblåst syn på sig själva och med mycket svaga evidens för sina påståenden?
De värderar jag lika kritiskt som ordinationer ifrån självgoda SLV-professorer med en uppblåst syn på sig själva. Det är ju det fina med det samhälle vi lever i, var och en kan fritt granska källorna till bägge sidors ståndpunkter och bilda sig en egen uppfattning, oberoende av alarmistiska eller självgoda tongångar i debatten..

SimonH

Inlägg av SimonH » ons 09 apr 2008, 19:28

J.K Nilsson skrev: Kan "resterna" anses som farliga?

J.K Nilsson
Ja. Polyaromatiska kolväten hör till de mer cancerogena ämnen man känner till. De anses även ha en nedsättande effekt på immunförsvaret. Sen har du hexan, aceton, metanol....ja, du fattar.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 10 apr 2008, 10:14

Simon H, med en schysst gaskromatograf kopplad till en mass-spektrometer har man en detektionsgräns på hudradels ppb-nivå.
Du finner, och kan identifiera, spår av ALLT i ALLTING. Lättskötta, exakta mätinstrument har blivit häpnadsväckande billiga.

Frågan är: är det farliga halter man uppmäter?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 10 apr 2008, 10:49

Ang. spår av polycykliska aromatiska kolväten (PAH) i margarin kan man läsa följande hos Livsmedelsverket:

2003-05-28 - Undersökning av PAH i margarin
Livsmedelsverket kommer att göra en orienterande undersökning av om det finns höga halter av PAH i bredbara margariner.
Sveriges konsumenter i samverkan har låtit undersöka margarinet Becel Pro.Activ. Ett prov hade halter av PAH som översteg det gränsvärde som tillämpas i olivrestolja, medan företagets analyser visar betydligt lägre halter. I Sverige finns inget gränsvärde för PAH i margarin.
2003-06-19 - Inga höga halter av PAH i Becel pro-activ
Provresultatet som visade förhöjda halter av PAH i Becel pro.activ var felaktigt. När det av Sveriges Konsumenter i Samverkan anlitade laboratoriet gjorde om sin analys visade den en PAH-halt långt under det gränsvärde som finns för olivrestolja.
Inte heller det finska Livsmedelsverket har i sina analyser funnit några förhöjda PAH-halter.
Åtminstone detta ämne har inte hamnat i margarinet via lortiga tankar:
För att ta bort bland annat lecitin och fria fettsyror behandlas fettråvaran med fosforsyra och neutraliseras med lut. PAH, som kan förekomma i röktorkad kopra (koksfettråvara) tas bort genom behandling med aktivt kol.
Så tillverkas matfetter

Å andra sidan vore sådana transporter av matvaror definitivt något att skriva om - ifall det är sant, vilket jag betvivlar. Hur vet du att det du skriver är sant, SimonH?

Kommen så här långt förefaller åtminstone detta larm att vara en ren anka.

Nästa tips för SimonH är plastkulor i margarin. Där har du en del att bita i. :)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

JB

Inlägg av JB » tor 10 apr 2008, 23:37

jam007 skrev:
SimonH skrev: Fettet fraktas till Sverige i båttankar.
Jag som älskar båtar! Miljövänligaste alternativet. Mycket bättre än de tyska och danska långtradarna med smör.
Jag skulle säga att järnvägstransporter är bättre för miljön än fartygstransporter, som dock är bättre än långtradare.

/Jonas

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » fre 11 apr 2008, 08:16

JB skrev:Jag skulle säga att järnvägstransporter är bättre för miljön än fartygstransporter, som dock är bättre än långtradare.
Det kan stämma. Skillnaden är dock mycket liten vad jag förstått och beror på vilken typ av vara som transporteras mm. Såg nyss en siffra på 0,15 kg/(ton*mil) för fartyg och 0,14 kg/(ton*mil) CO2 för tåg gällande vin. Vet inte om det stämmer. Nu var jag väl inte helt superallvarlig och exakt när jag skrev det du citerar. Men jag gillar verkligen fartyg :)
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » lör 12 apr 2008, 10:07

Att slv tar Sveriges konsumenter i samverkan på allvar förvånar mig lite, de har ju jämt och ständigt alarmrapporter om allt.

Angående att vara oroligt för PAH så är halterna betydligt högre i rökta korvar , rökt fisk, rökt kött, whisky, mörkt öl, visa ostar och cognac än i margarin. Dvs allt som gör livet bra att leva.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

SimonH

Inlägg av SimonH » lör 12 apr 2008, 23:57

Anders G skrev:
Frågan är: är det farliga halter man uppmäter?
Farligt och farligt, första testet visade halter på 2ggr gränsvärdet för olivolja. Inget gränsvärde finns för margarin. Medelsvensson konsumerar dock ca 10 kg margarin/år jämfört med 0,6 liter olivolja vilket borde innebära att ett eventuellt gränsvärde rent logiskt borde sättas betydligt lägre för margarin.

SimonH

Inlägg av SimonH » sön 13 apr 2008, 00:36

Hexmaster>

SKIS anlitade samma laboratorium (NIVA) som larmade om PAH i olivolja efter ett test och ansågs tillräckligt trovärdiga för att SLV skulle återkalla flera märken från butikshyllorna. Testet visade på halter som låg över 2ggr gränsvärdet för olivolja. Unilever beställde då ett eget test av samma laboratorium som inte helt oväntat visade att PAH-innehållet låg inom olivoljans gränsvärde. Det testet har i sin tur anklagats för att vara betydligt trubbigare än det första i val av metod.

Oavsett så valde SLV att inte göra någon egen undersökning, utan man nöjde sig med Unilevers egen analys samt en rapport från finska livsmedelsverket som jag själv inte kunnat finna.

Inget gränsvärde finns dock för PAH i margarin, men ser man till årskonsumtionen så borde margarinets gränsvärde ligga ca 17 ggr lägre än olivoljan för att generera samma intag över året. Med ett sådant gränsvärde skulle Becel förbjudas även med Unilevers eget testresultat.

Angående båttankar så har SLV ett regelverk för vad som får och inte får fraktas i samma tankar, bl a att 1-3 laster innan måste ha innehållit livsmedel. Vilket livsmedel som de 1-3 "renings"lasterna får bestå av framgick dock inte.
På papperet så ska det nog fungera enligt SLV:s norm (man tillåter ju faktiskt restprodukter från tidigare transporter inom vissa gränsvärden), det sker däremot inga kontroller av att reglerna följs. Från SLV:s håll litar man fullt på företagen och båtbesättningarna.

Jag säger inte att det fuskas, men utrymmet för fusk förefaller rätt brett.

Det finns dock massor med studier som visar på ökade hälsorisker av margarinkonsumtion, kopplat till olika substanser i margarinet. Alla håller nog inte för en hårdare granskning, så är det alltid, men det är tillräckligt många för att åtminstone göra mig väldigt tveksam till varför man egentligen ska byta ut smöret, som ingen hållbar studie kunnat påvisa vara farligt?[/i]

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » sön 13 apr 2008, 10:36

SimonH skrev:men det är tillräckligt många för att åtminstone göra mig väldigt tveksam till varför man egentligen ska byta ut smöret, som ingen hållbar studie kunnat påvisa vara farligt?[/i]
Var har du varit i hjärt kärl problematiken?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » sön 13 apr 2008, 11:09

J.K Nilsson skrev:
SimonH skrev:men det är tillräckligt många för att åtminstone göra mig väldigt tveksam till varför man egentligen ska byta ut smöret, som ingen hållbar studie kunnat påvisa vara farligt?[/i]
Var har du varit i hjärt kärl problematiken?

J.K Nilsson
Under trollebron.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

SimonH

Inlägg av SimonH » sön 13 apr 2008, 12:17

J.K Nilsson skrev: Var har du varit i hjärt kärl problematiken?

J.K Nilsson
Var har du själv varit? Som tidigare förklarats i tråden så är det vetenskapliga stödet för det mättade fettets farlighet minst sagt bristfälligt. SLV har inte kunnat leverera hållbar bevisning för sina rekommendationer i frågan. Något som borde vara synnerligen enkelt om det fanns alla dessa tusentals studier som stödjer hypotesen.

Gary Taubes redogjorde för detta i sin artikel "The soft science of dietary fat", publicerad i Science 2001 och mig veterligen fortfarande ej motbevisad.

Artikel i läkartidningen i samma ämne.

För en intressant slakt av kolesterolhypotesens vetenskapliga underlag rekommenderas Uffe Ravnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt."

Sen kan man googla och ta en titt på alla studier som visar en förbättrad hjärt- och kärlhälsa av att äta mättat fett, bl a Mozaffarian, 2004

Det finns med andra ord anledningar till tvivel, men ställningstagande är upp till var och en.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » sön 13 apr 2008, 12:21

SimonH skrev:Sen kan man googla
Där dog du.

J.K Nilsson

SimonH

Inlägg av SimonH » sön 13 apr 2008, 12:25

J.K Nilsson skrev:
SimonH skrev:Sen kan man googla
Där dog du.

J.K Nilsson
Precis, fokus på det väsentliga är a och o...

Skriv svar