Holografisk Verklighet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
patrik

Holografisk Verklighet

Inlägg av patrik » sön 04 maj 2008, 20:37

Jag har studerat livet grundligt, och fann denna sidan idag och överraskas av att ingen diskuterat detta. När jag säger grundligt menar jag att jag empiriskt sök svar.

http://www.youtube.com/watch?v=Ym8qwiU2q3I

Ovan video beskriver det som jag menar med holografisk verklighet, och för den som vill veta mer: www.hemligheten.nu

Jag tror när man förstår denna sanningen så kommer man lättare förstå problemen med vår värld, jag gjorde det i alla fall.

Det finns två sorters människor, de som tror på materia (fysisk fast form), och de som tror på medvetenhet (abstrakt). Universum är intelligent, men jag har ingen fast religion, jag har ingen fast tro, och jag vill bara berättar vad jag lärt mig.

Jag har oändlig kärlek, lycka och mår otroligt bra. Jag önskar alla lärde sig förstå livet så vi får fred på vår jord. Men jag kan inte tvinga någon, eftersom universum är baserat på fri vilja.

Jag är säkert kontroversiell, men jag känner kärlek och har förståelse om jag är kontroversiell, och ber i såfall om ursäkt om jag gör någon upprörd, men jag säger bara vad jag vet ur mitt synsätt, med kärlek i åtanke.

mvh
Patrik som tycker Vetenskap och Folkbildning verkar vara en intressant organisation, frågan är hur långt ner i kaninhålet de vågar gå? :shock:

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » sön 04 maj 2008, 20:41

Ärligt talat verkar väl de flesta sökare vara sådana som letar med ljus och lykta efter empiriska bevis på att världen har en icke-materiell/elektromagnetisk aspekt.

Att inga sådana empiriska bevis framkommit talar sitt tydliga språk, men folk får väl försöka vidare om de känner ett behov därav.

Att inbilla sig att det du länkat vidare till skulle vara någon form av "ny" uppenbarad visdom ser jag däremot som fullständigt absurt. Sådant har ju forskare i förvirringen sökt och fantiserat om i århundraden utan resultat.
hemligeten skrev:Antagligen så har din nyfikenhet lockat dig hit, och det som finns här är vetenskapligt och kommer förr eller senare att vara något du kommer lära dig. Varför det är en hemlighet är bara för att den undanhållits massan så länge, fast det är först nu vi med vetenskapliga metoder börja förstå hur hemligheten fungerar--- ---Tänk om vi alla människor är sammanhörande med varandra, tänk om vi alla är en gud, och tänk om du kunde leva din dröm!
Ja - tänk! Men är det vetenskap? Skulle inte tro det. Bondfångardravel utan fantasi är bara förnamnet.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » sön 04 maj 2008, 20:50

Allt jag hör är tomma New Age-uttalanden.

Vad är det du föreslår?
"Universum är intelligent", vad skulle det innebära? Att delar av universum är vad vi kallar intelligent är ju uppenbart. Men mitt skrivbord är det inte.

Vad skulle det innebära att universum var holografisk?

"Jag är säkert kontroversiell"
Du har ju inte påstått något än.

Filmen var nonsens, såg att självaste David Icke var med. Köper du hans trams om att vi styrs av ödlemänniskor utklädda till politiska ledare?

Användarvisningsbild
jam007

Re: Holografisk Verklighet

Inlägg av jam007 » sön 04 maj 2008, 20:57

patrik skrev:frågan är hur långt ner i kaninhålet de vågar gå? :shock:
Nej, frågan är om du vågar titta upp ur det.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
patrik

Inlägg av patrik » sön 04 maj 2008, 21:47

3 svar och alla negativa! :) Jag tycker det är roligt, för vi skulle nog kunna argumentera tills våra fingrar blöder.

Men om vi ska blanda in vetenskap, så låt mig få börja, och kom ihåg, jag pratar om det som går att bevisa, inte pseudo..:

Bevis Material #1
Jag ser världen med ögon, de har en näthinna. Näthinnan tar emot fotoner (som är ljus) och detta ljuset blir elektriska signaler som tolkas i hjärnan.

Bevis Material #2
En foton, med vetenskapliga tester, kan vara vågform (detta enkelt betyder oändliga möjligheter) och en partikel. En partikel är det vi med vårt öga ser, och vi skapar faktiskt partikeln med ögat, detta bevisar även experimentet (Two Slit Experiment). När vi inte ser så är fotonen i vågform, alltså oändliga möjligheter.

Varför oändliga möjligheter, för i vågform kan paritkeln vara överallt. Om du inte förstår så finns det massor av material som kan hjälpa dig, t.ex. hemligheten.nu, som är en helt gratis hemsida med sammafattad information ifrån världens hörn, så författaren kunde sammaställa vad denne funnit för att kunna förstå livet.

Bevis Material #3
Sker när vi kombinerar bevis #1 och #2. För om vi skapar verkligheten på det sättet jag beskriver ovanför, så är den en illusion, i form av elektriska signaler. Samtidigt krävs det en form av kraft bakom materian, eftersom materian inte är materia i den bemärkelse vi tror. Så då måste man ifrågasätta medvetandet, och fråga sig, vem är jag egentligen? För när vi dör så lever fortfarande vårt sinne eller medvetande: http://www.victorzammit.com/ <- Victor Zammit en jurist som objektivt ifrågasätter livet efter döden. Detta bekräftar det scenario jag precis beskrev.

Samtidigt om detta är sant så öppnar det för ytteligare argument, som www.hemligheten.nu tar upp.

Och när man förstår innebörden av detta, så kommer man kunna lära sig leva 100% lyckligt och gör det man verkligen vill. Det finns inga begränsningar, och ni som pratar emot mig, ni har ju rätt. Det är ju bara att jag begränsar mig inte, och om ni gör det, vet jag inte, det är ju bara du själv som kan bestämma över ditt liv. Inte jag.

Jag skriver bara vad jag lärt mig, precis som alla andra gör. Jag begär inget, inte ens ett tack, för jag kan själv ta nytta av det, eftersom jag lättare kunnat hålla reda på vad jag lärt mig.

Men det finns säkert de som är intresserade av detta, då detta är som jag kunnat möta den starkaste sanningen eftersom den öppnar för oändliga alternativ.

Ja - tänk! Men är det vetenskap? Skulle inte tro det. Bondfångardravel utan fantasi är bara förnamnet.
Oh, denial (som Hoffman o co sa i I heart Huckabees). Men du har rätt, frågan är om du är nöjd med ditt rätt. Jag är nöjd med mitt, jag önskar du är nöjd med ditt.
Filmen var nonsens, såg att självaste David Icke var med. Köper du hans trams om att vi styrs av ödlemänniskor utklädda till politiska ledare?
Jadu, Icke är lite väl ute och cyklar. Men i hjärtat är han god, och den som lyssnar till han lär sig ändå sanningen, även om han tjatar massa konstig fakta om "reptiler".

Men för att svara dina andra frågor så rekommenderar jag www.hemligheten.nu då den beskriver det för dig, det går inte med ett par rader... :)
Nej, frågan är om du vågar titta upp ur det.
Jag tycker att det är ni som fastnat i det, jag bara grävde lite djupare och sen vart jag ute i det fria på andra sidan.. Ni borde komma hit :)

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 04 maj 2008, 21:54

Haricots skrev:Vad skulle det innebära att universum var holografisk?
Jag orkar inte se filmen så jag har ingen aning om det är detta den syftar på, men det finns en teori om att universum har färre dimensioner än vi tror. Precis som ett hologram är verkligt fast det kan ge upphov till tredimensionella bilder skulle vårt universum kunna ha en dimension mindre än vad det verkar och bara existera på en yta. Teorin är så vitt jag vet matematiskt konsistent.
http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_universe

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » sön 04 maj 2008, 22:06

patrik skrev:Jag har studerat livet grundligt, och fann denna sidan idag och överraskas av att ingen diskuterat detta.
Jo, detta specifika önsketänkande har diskuterats tidigare.

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » sön 04 maj 2008, 22:13

patrik skrev: Bevis Material #1
Jag ser världen med ögon, de har en näthinna. Näthinnan tar emot fotoner (som är ljus) och detta ljuset blir elektriska signaler som tolkas i hjärnan.
Signalerna är tolkningen... du ger skenet av att inte ha greppat monism riktigt.
patrik skrev: Bevis Material #2
En foton, med vetenskapliga tester, kan vara vågform (detta enkelt betyder oändliga möjligheter) och en partikel. En partikel är det vi med vårt öga ser, och vi skapar faktiskt partikeln med ögat, detta bevisar även experimentet (Two Slit Experiment). När vi inte ser så är fotonen i vågform, alltså oändliga möjligheter.
Nej, den kan beskrivas som både en partikel och en vågfunktion.
Vi skapar inte partikeln med ögat... vad talar du om?
patrik skrev:Varför oändliga möjligheter, för i vågform kan paritkeln vara överallt. Om du inte förstår så finns det massor av material som kan hjälpa dig, t.ex. hemligheten.nu, som är en helt gratis hemsida med sammafattad information ifrån världens hörn, så författaren kunde sammaställa vad denne funnit för att kunna förstå livet.
Man tackar, men jag har faktiskt läst kvantmekanik på universitetet.
Jag känner antagligen till våg-partikeldualiteten bättre än dig.
patrik skrev:För om vi skapar verkligheten på det sättet jag beskriver ovanför
Du har inte föreslagit någon mekanism som vi skapar verkligheten med, du påpekat att små saker har egenskaper som vi både attribuerar till partiklar och vågor.
patrik skrev:så är den en illusion, i form av elektriska signaler.
En vadå i vadå?
Nej, universum är inte "i form av elektriska signaler" om det är vad du försöker säga. Elektricitet är ett av många fenomen i vårt universu,.
patrik skrev:Samtidigt krävs det en form av kraft bakom materian, eftersom materian inte är materia i den bemärkelse vi tror.
Det finns flera sådanna krafter beskrivna... det är vad man håller på med i kvantmekanik.

patrik skrev:För när vi dör så lever fortfarande vårt sinne eller medvetande
Nej. Jag vet att du vill att det ska vara så... men nej.
patrik skrev: Jadu, Icke är lite väl ute och cyklar. Men i hjärtat är han god, och den som lyssnar till han lär sig ändå sanningen, även om han tjatar massa konstig fakta om "reptiler".
Men många av de som lyssnar på honom tror ju det han säger... vilket är nonsens.
Så hur kan du påstå att man skulle lära sig sanningen?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 05 maj 2008, 06:21

patrik skrev:3 svar och alla negativa! :) Jag tycker det är roligt, för vi skulle nog kunna argumentera tills våra fingrar blöder.
Argumentera? Du länkar ju bara till en sida med oinspirerad skåpmat i internet-tappning.
patrik skrev:Men om vi ska blanda in vetenskap, så låt mig få börja, och kom ihåg, jag pratar om det som går att bevisa, inte pseudo..:

Bevis #1
Jag ser världen med ögon--- ---fotoner---blir elektriska signaler som tolkas i hjärnan.

Bevis #2
En foton, kan vara vågform (detta enkelt betyder oändliga möjligheter) och en partikel. En partikel är det vi med vårt öga ser, och vi skapar faktiskt partikeln med ögat, detta bevisar även experimentet (Two Slit Experiment). När vi inte ser så är fotonen i vågform, alltså oändliga möjligheter.
Här tappar du vetenskapen och ditt vidare resonemang faller.

Ljus är både våg och partikel. I de olika exemplen studeras ljusets olika egenskaper i skilda experiment, vilka isolerar de olika aspekterna fotonerna har. Ögat skapar inte partikeln.

Att sedan lägga fram att en vågform har "oändliga möjligheter" är
1: ett lösryckt påstående - ingen vetenskap
2: dessutom felaktigt. Ljuset och dess vågfunktion låter sig tydligt definieras. På vilket vis skulle ljusets vågfunktion medföra någon slags instrument för andlig pånyttfödelse? Är ljudvågor fantastiska eftersom flera personer kan höra samma ljudvåg? Medför det mer än att ljudvågen finns på flera punkter samtidigt?
patrik skrev:Bevis Material #3
Sker när vi kombinerar bevis #1 och #2. För om vi skapar verkligheten på det sättet jag beskriver ovanför, så är den en illusion, i form av elektriska signaler. Samtidigt krävs det en form av kraft bakom materian, eftersom materian inte är materia i den bemärkelse vi tror.
Dina två första bevis leder inte till vad du påstår - de var inga bevis över huvud taget. Att allt vi känner till består av materia och fri elektromagnetism medför inte vad du vill lägga fram.
patrik skrev:Så då måste man ifrågasätta medvetandet, och fråga sig, vem är jag egentligen? För när vi dör så lever fortfarande vårt sinne eller medvetande: http://www.victorzammit.com/ <- Victor Zammit en jurist som objektivt ifrågasätter livet efter döden. Detta bekräftar det scenario jag precis beskrev.
Du måste skämta? På vilket vis skulle det bekräfta eller motbevisa liv efter döden?
patrik skrev:Samtidigt om detta är sant så öppnar det för ytteligare argument, som www.hemligheten.nu tar upp.
Om det inte är sant då? Du har inte direkt kommit med argument, utan bara missionerat och presterat förvirrad juristfysik utan koppling till de begrepp som du diskuterar.

Att bygga sitt liv på en lögn gör en eventuell lycka till en shimär. Du säger samma sak som jehovas, UFO-sekter, eller vad du vill: "tro på mig, tänk om jag har rätt, vad bra det vore då!"

Inser du att det inte räcker?

Det som förolämpar i alla fall mig är att du lägger fram så tunt och naivt för att sedan använda det som bevis för något som inte alls har med saken att göra.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 05 maj 2008, 08:37

patrik skrev:jag bara grävde lite djupare och sen vart jag ute i det fria på andra sidan.. Ni borde komma hit :)
Ja den där boken är ju billigare än att regelbundet ta droger. Men effekten är snarlik.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
patrik

Inlägg av patrik » mån 05 maj 2008, 09:45

Hej igen

Jag svarar på samtliga poster sedan min senaste.

Ni har uppenbart inte noggrant läst igenom www.hemligheten.nu och kollat upp vem Victor Zammit är, eller sett intervjuver med honom. Om jag har fel, så har ni inte förstått att det finns TVÅ tankesätt som jag sa tidigare:

"Det finns två sorters människor, de som tror på materia (fysisk fast form), och de som tror på medvetenhet (abstrakt)."

Hur kan ni vara så säkra på att livet efter detta inte existerar, är det inte tråkigt att leva ett liv där möjligheterna är begränsade, samtidigt som man vet att man inte har all tid i världen?

Många av er tar illa upp utav det jag skriver, men det är bara en negativ känsla, som jag också haft. Jag tyckte allting rörande gud och djävulen var läskiga och klarade inte av filmer som t.ex. Excorsisten. Det var en rädsla för det okända, men tillslut så överkom jag den.

Om ni går igenom www.hemligheten.nu grundligt och läser ordentligt och vågar tro att "fan, jag vill veta hur livet fungerar" så gå dit.

För ingen av er har gett mig en bättre förklaring på hur livet funkar, bara att det inte funkar så som jag säger :P. Visst, allt är relativt, så du har rätt. Men frågan är, är du 100% lycklig med det, om inte, så ska jag säga att jag är 100% lycklig, för jag vet.

Inget illa menat, men än så länge så är det ni som förudmjukat mig, men jag tar inte illa upp. Det ännu mer ironiska är att några av er tar illa upp, och jag ber tusen gånger om ursäkt, min avsikt är bara att förmedla vad jag lärt mig, och om det gjorde mitt liv tusen gånger bättre, så kan andra göra sina liv bättre.

Så tänk på det, jag har lagt otaliga timmar på en hemsida som BARA kostar mig pengar, ni vet ju hur dyrt det är med mat dessa dagar. Jag använder inte mitt riktiga namn då jag ALDRIG tänker gå ut med vad jag VET officielt. Eftersom 90% reagerar som ni gör.

Och dessutom finns det gott om personer som berättar det jag vet, så jag behöver inte leva med att sprida det utan kan koncentera mig på mitt liv.

Jag förväntar mig inga ursäkter, men jag lovar er att genom att möta sina rädslor så kan livet bli helt underbart!

mvh
patrik

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » mån 05 maj 2008, 09:52

Bild

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » mån 05 maj 2008, 10:01

ErikS skrev:Bild
Jag förstår fortfarande inte varför nålen öht darrar.
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 05 maj 2008, 10:03

Grape skrev:Jag förstår fortfarande inte varför nålen öht darrar.
Bakgrundsstrålning.

Användarvisningsbild
patrik

Kontroversiellt - DU är gud

Inlägg av patrik » mån 05 maj 2008, 10:08

Denna tråd är ihopslagen med patriks första tråd. /devadatta

Hejsan

Jag är ny på forumet och vet att 90% kommer svara mig förudmjukande, ironiskt eller att jag helt enkelt pratar strunt. Och, många säger säkert att det är New Age dravel...

MEN jag är en HELT normal medelsvensson som på min fritid, alltså när jag inte umgås med mina vänner eller jobbat, har UNDERSÖKT hur livet FUNGERAR. Detta har gjort så jag har precis samma bakgrund som medelsvensson och därmed kan medelsvensson finna samma sanning som mig, och jag är INTE religös, även om jag inte förnekar något religion, utan jag lägger min tilltro på vetenskapen.

Jag bestämde mig för att förstå hur livet fungerar, då jag var säker på att det alltid finns svar. Så nu kan vi börja med att säga att Law of Attraction fungerar. Jag har fått tag i böcker, filmer, dokumentärer, personer och all möjlig kunskap och information som lett mig närmare sanningen med livet. Och allting har tillsynes kunnat vara en slump, men efter ett tag så blir det bara roligt och så inser man hur universum faktiskt är intelligent och framförallt kärleksfullt.

Det jag tänker säga är att du är Gud. Du är en form av gud och så länge du inte inser det att du är mästare över ditt liv så kommer du att styras av andra.

Det är bara du som kan bestämma dig för att inse att du är allsmäktig och har enorm potential. Jag kan inte säga hur, men jag kan säga att livet kan vara allt annat än tråkigt.

Kvantfysik bevisar detta idag, och nu vet jag att 90% som läser vrider på sig och ska skriva till mig att det är pseudo, och det bevisar inget, bla bla..

Och det är det som gör det så kontroversiellt. Men livet är något mer än vad du tror, och hur kan man tro att man bara är bort när man dör. Kroppen är en vessla som innehåller ditt medvetande som alltid existerar, och när du förstår det så kan du använda din tro att må bra i resten av ditt liv. 100% lycka, inte uppnåbart? Jovisst, det är du som sätter gränsen, du är ju gud.

Och om någon tar illa vid sig att det är gud, så tänk att du är inte ensam, vi alla är gudar. Och så länge vi visar medkänsla, kärlek, öppet sinne och förstående för varandra och varandras val så kommer vi ha det bra.

Reinfeldt eller politiker i allmänhet är så bortom allt sunt förnuft för hur vi människor är funtade och bör leva, även om man inte tror på att vi är gud så är det inte meningen att vi ska leva som slavar.

Hade det inte varit roligare att bli behandlad som en gud?

Jag har vänner som är jehovas vittnen, kristna, muslim, och vänner som tror världen går åt helvete, och de som tror den blir bra osv. Så jag vet hur ni som verkligen inte tänker som mig kan tänka, men vad jag menar är att så länge jag ser dig som en gud kommer jag acceptera dig, och ja hoppas jag kan bli accepterad.

Men om någon inte accepterar mig och vill påtvinga något på mig som ger mitt liv sämre livsglädje, då ser jag det som en ondskefull handling och försöker lära denna hur den påverkar mitt liv negativt. Livet är villkorslöst och kärleksfullt när det är som bäst, frågan är om du vågar leva så fritt och i sådan harmoni med oändliga möjligheter.

Det kommer komma en dag, då massmedia vågar skriva om detta, hur kvantfysiken bevisar hur materia inte är vad vi alltid trott att materia är... Vilket skapar en helt ny världsbild - i form av en positiv värld!

mvh
patrik

Skriv svar