Roligaste Kreationistargument?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
twin

Re: Roligaste Kreationistargument?

Inlägg av twin » sön 22 jun 2008, 11:59

Blenda skrev:Vad jag undrar Twin är hur du väljer ut vad i Bibeln som är sant och vad som inte är det? Gör du egna ställningstaganden eller är det de äldste i församlingen som talar om hur och vad du ska tro på? Min fråga är helt ärligt menad.
Vad fan menar du det står ingenting om enhörninga i Nyavärldens bibelöversättning inte heller i bibel 2000 och inte i folkbibeln heller. Utan det är bara king James bibel som översätter så. Vad exakt har du svårt att fatta. Allså jämför även den här sidan.

http://net.bible.org/verse.php?book=Job ... 39&verse=9

Det är ju bara King james bibel som översätter med enhörning.
Senast redigerad av 1 twin, redigerad totalt 0 gånger.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 22 jun 2008, 12:06

Från Wikipedia: "King James Bible är fortfarande en av de mest sålda bibelöversättningarna bland engelsktalande."

Så vad du menar är alltså att de flesta engelskspråkiga tror fel? King James Bible är inte sann?

Användarvisningsbild
js

Inlägg av js » sön 22 jun 2008, 12:13

twin skrev:Vad fan menar du [...]

På min tid fick man inte svära. Förresten, en fråga till dig som är insatt: Kommer sodomiterna bli återuppväckta? Hur förhåller sig sällskapet till det nuförtiden?
That is not dead which can eternal lie.
And with strange aeons even death may die.

twin

Inlägg av twin » sön 22 jun 2008, 12:36

js skrev:
twin skrev:Vad fan menar du [...]

På min tid fick man inte svära. Förresten, en fråga till dig som är insatt: Kommer sodomiterna bli återuppväckta? Hur förhåller sig sällskapet till det nuförtiden?
Ja enligt JVs skrifter så kommer dom att bli det. Dom refererade även till en bibeltex.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 22 jun 2008, 12:43

Och det som JV:s skrifter talar om - är det sanning för dig Twin - ingenting du ifrågasätter alls?

Användarvisningsbild
js

Inlägg av js » sön 22 jun 2008, 13:33

twin skrev:Ja enligt JVs skrifter så kommer dom att bli det. Dom refererade även till en bibeltex.
Ok, tack! Jag försöker hålla mig uppdaterad, men det är svårt när det ändras hela tiden. Man brukar citera ett stycke som handlar om ljuset som blir klarare, när man ändrar doktriner. Men i just det här fallet kan vi nog tala om en dimmer som vrids frenetiskt fram och tillbaka. Se exempelvis http://www.cftf.com/comments/blinking.html

Är det Jehova eller Sällskapet Vakttornet som ändrar sig så ofta?
That is not dead which can eternal lie.
And with strange aeons even death may die.

JB

Inlägg av JB » sön 22 jun 2008, 13:36

Anders H skrev:
Blenda skrev:Vad jag undrar Twin är hur du väljer ut vad i Bibeln som är sant och vad som inte är det? Gör du egna ställningstaganden eller är det de äldste i församlingen som talar om hur och vad du ska tro på? Min fråga är helt ärligt menad.
Detta tror jag är något som många uppriktigt och nyfiket vill veta. Bra fråga. Jag vill också lära mig detta.
Jag är också intresserad av att veta det. Skulle uppskatta ett svar.

/Jonas

twin

Inlägg av twin » sön 22 jun 2008, 14:49

JB skrev:
Anders H skrev:
Detta tror jag är något som många uppriktigt och nyfiket vill veta. Bra fråga. Jag vill också lära mig detta.

/Jonas
Varför måste det var just enhörningar det var ju enligt blulleter bible så var det lite osäkert vad ordet i grundtexten betyder och i alla andra översättningar står det ju "wild ox" Eller MSG "wild buffalo "

Det är ju bara King James bibel som översätter med enhörning. Alla andra översätter ju med vild oxe så varför fortsätter ni att envisas med enhörning. Det är väl inte att välja vad som ska vara sant eller inte. Utan kanske det är att välja på vilken översättning man ska tro på.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 22 jun 2008, 15:13

js skrev:
twin skrev:Ja enligt JVs skrifter så kommer dom att bli det. Dom refererade även till en bibeltex.
Ok, tack! Jag försöker hålla mig uppdaterad, men det är svårt när det ändras hela tiden. Man brukar citera ett stycke som handlar om ljuset som blir klarare, när man ändrar doktriner. Men i just det här fallet kan vi nog tala om en dimmer som vrids frenetiskt fram och tillbaka. Se exempelvis http://www.cftf.com/comments/blinking.html

Är det Jehova eller Sällskapet Vakttornet som ändrar sig så ofta?
När du tittar på Js länk twin - tycker du inte då att det blir lite svårt att försvara JV - Bibeln är ju densamma hela tiden så den kan ju inte förändras, men JV kommer än fram till det ena och än till det andra och då undrar jag - nästa gång JV ändrar sig - kommer du då också automatiskt att ändra uppfattning?
Och hur kommer det sig tror du att de kan komma fram till så olika svar? Alltså - hur förklarar du det?

JB

Inlägg av JB » mån 23 jun 2008, 10:28

twin skrev:
JB skrev:
Anders H skrev: Detta tror jag är något som många uppriktigt och nyfiket vill veta. Bra fråga. Jag vill också lära mig detta.

/Jonas
Varför måste det var just enhörningar det var ju enligt blulleter bible så var det lite osäkert vad ordet i grundtexten betyder och i alla andra översättningar står det ju "wild ox" Eller MSG "wild buffalo "

Det är ju bara King James bibel som översätter med enhörning. Alla andra översätter ju med vild oxe så varför fortsätter ni att envisas med enhörning. Det är väl inte att välja vad som ska vara sant eller inte. Utan kanske det är att välja på vilken översättning man ska tro på.
Om du läser frågan innan du svarar så går det bättre. Frågan rörde inte enhörningar, frågan gällde hur du väljer ut vad i bibeln som är sant och vad som är symboliskt.

/Jonas

TurTure

Inlägg av TurTure » mån 23 jun 2008, 11:21

Ja man ser ju hur twin medvetet undviker frågor som kullkastar det han tror på. Hade väl inte väntat mig ett svar på min fråga i tråden om bibliska årtal om Jerusalems förstörelse. Twin måste väl ha tillstånd för att läsa länken kan jag tänka mig. Nå twin! måste du fråga de äldste innan du tar ställning?

twin

Inlägg av twin » mån 23 jun 2008, 18:50

JB skrev:
twin skrev:
JB skrev: Jag är också intresserad av att veta det. Skulle uppskatta ett svar.

/Jonas

Om du läser frågan innan du svarar så går det bättre. Frågan rörde inte enhörningar, frågan gällde hur du väljer ut vad i bibeln som är sant och vad som är symboliskt.

/Jonas
Som regel lyder: Läs bibeln som det står,om det inte är uppenbart att det är frågan om bildspråk.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 23 jun 2008, 18:58

Uppenbart för vem twin?

Sape

Inlägg av Sape » mån 23 jun 2008, 19:02

Både sorgligt och roligt på samma gång:
twin skrev:Det finns många berättelser om drakar bland forntidafolk och folk på medeltiden kan inte det tyda på att det faktiskt inte var så länge sen dinosaurerna dog ut som vetenskaparna påstår.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 23 jun 2008, 19:12

Jag tycker att vi närmar oss nu twin. Om något är uppenbart för mig efter att ha läst bibeln, men inte för dig, är det då default så att det jag tycker är uppenbart egentligen bara är bildspråk? Eller har du en metod för att testa detta?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Skriv svar