Roligaste Kreationistargument?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
twin

Re: Roligaste Kreationistargument?

Inlägg av twin » mån 23 jun 2008, 22:33

JB skrev:
twin skrev:
JB skrev: Jag är också intresserad av att veta det. Skulle uppskatta ett svar.

/Jonas
Varför måste det var just enhörningar det var ju enligt blulleter bible så var det lite osäkert vad ordet i grundtexten betyder och i alla andra översättningar står det ju "wild ox" Eller MSG "wild buffalo "

http://net.bible.org/verse.php?book=Job ... 39&verse=9

Det är ju bara King James bibel som översätter med enhörning. Alla andra översätter ju med vild oxe så varför fortsätter ni att envisas med enhörning. Det är väl inte att välja vad som ska vara sant eller inte. Utan kanske det är att välja på vilken översättning man ska tro på.
Om du läser frågan innan du svarar så går det bättre. Frågan rörde inte enhörningar, frågan gällde hur du väljer ut vad i bibeln som är sant och vad som är symboliskt.

/Jonas
Jag påstår inte att det som står i bibeln är fel bara för att bibeln använder lite bildspråk ibland innebär inte det som står i bibeln fel.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 23 jun 2008, 23:02

twin skrev:Jag påstår inte att det som står i bibeln är fel bara för att bibeln använder lite bildspråk ibland innebär inte det som står i bibeln fel.
Finns det någon metod att avgöra vad som är bildspråk och vad som inte är det?
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

TurTure

Inlägg av TurTure » tis 24 jun 2008, 00:53

Var inne på flasbacks forum och hittade in en annan JV-stolle som kallar sig Leviticus på flashbacks religionsforum. Man börjar ju undra om inte alla Jehovas Vittnen är bakom flötet på något sätt? I alla fall verkar förmågan till kritiskt och logiskt tänkande saknas helt.Twin han verkar vara en lite okunnig som föddes in i rörelsen därav hans dåliga kunskaper om världen. Den här Leviticus svarar visserligen på frågor, men bara otroligt korkade bortförklaringar och påhopp på andra som skriver på det forumet när han inser att han har fel. Inte nog med det han ljuger friskt vilket man väl inte ska göra som medlem i JV eller hur twin?

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 24 jun 2008, 01:07

twin skrev:
Jag påstår inte att det som står i bibeln är fel bara för att bibeln använder lite bildspråk ibland innebär inte det som står i bibeln fel.
Under vilka omständigheter kan du acceptera att något som står i bibeln är falskt?
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 24 jun 2008, 01:32

TurTure skrev:Var inne på flasbacks forum och hittade in en annan JV-stolle som kallar sig Leviticus på flashbacks religionsforum. Man börjar ju undra om inte alla Jehovas Vittnen är bakom flötet på något sätt? I alla fall verkar förmågan till kritiskt och logiskt tänkande saknas helt.Twin han verkar vara en lite okunnig som föddes in i rörelsen därav hans dåliga kunskaper om världen. Den här Leviticus svarar visserligen på frågor, men bara otroligt korkade bortförklaringar och påhopp på andra som skriver på det forumet när han inser att han har fel. Inte nog med det han ljuger friskt vilket man väl inte ska göra som medlem i JV eller hur twin?

Det som är ruskigt är att barn dras in i sådant här. Hade ett på fritids en gång som fick rena breaket när vi skulle åka på Liseberg för väl där visste hon inte vad som var "synd" och inte, hon ville spela på spel, men var rädd för at hon då gjorde sig skyldig till något och kvällen slutade med att hon storgrät därför at hon var den enda av alla barn som inte vunnit något och när jag ville ge henne en chokladask så kunde hon inte ta emot den, för då kanske mamma skulle bli arg. Hon kunde inte gå med i friidrott för det sammanföll med mötena i "rikets sal" och när hon fick i uppgift att läsa en skönlitterär bok i skolan så vägrade hon för att hon bara brukade läsa barnens bibel och inte tyckte att det var "rätt" att läsa ngt annat, hon kunde inte befinna sig i samma rum som de andra då de julpysslade etc. etc. Det är en konstant hjärntvätt de utsätts för och jag kan inte kalla det för ngt annat än barnmisshandel!

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » tis 24 jun 2008, 09:19

twin skrev:Jag påstår inte att det som står i bibeln är fel bara för att bibeln använder lite bildspråk ibland innebär inte det som står i bibeln fel.
Hur vet man (du) hur bildspråket skall tolkas?
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 24 jun 2008, 09:32

Jag tycker det är intressant att twin inte förstår att han lämnar öppet mål genom att skriva/tycka som han gör. Det är i och för sig inte förvånande, eftersom kritiskt tänkande och logisk slutledning inte är JV-företrädares starka sidor. Eller, ja, jag vet inte, men de visar dem i alla fall inte...

Jag är extremt nyfiken på svaren ni får härnäst, om ni ens får några. Jag bänkar mig för fortsättningen!
Bild

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
h

Inlägg av h » sön 29 jun 2008, 10:34

Blenda skrev:Från Wikipedia: "King James Bible är fortfarande en av de mest sålda bibelöversättningarna bland engelsktalande."

Så vad du menar är alltså att de flesta engelskspråkiga tror fel? King James Bible är inte sann?
If your original Hebrew disagrees with my original King James --- your original Hebrew is wrong. If your original Hebrew agrees with my original King James, your original Hebrew is right.
http://www.fstdt.com/fundies/comments.aspx?q=13173

TurTure

Inlägg av TurTure » sön 29 jun 2008, 21:10

h skrev:
Blenda skrev:Från Wikipedia: "King James Bible är fortfarande en av de mest sålda bibelöversättningarna bland engelsktalande."

Så vad du menar är alltså att de flesta engelskspråkiga tror fel? King James Bible är inte sann?
If your original Hebrew disagrees with my original King James --- your original Hebrew is wrong. If your original Hebrew agrees with my original King James, your original Hebrew is right.
http://www.fstdt.com/fundies/comments.aspx?q=13173
Twins värld är mycket, mycket begränsad. Är man infödd in i JV så är det väldigt svårt att bryta det enkelspåriga tänkandet som genomsyrar sekter, det är det som gör dem så farliga.

JB

Inlägg av JB » mån 30 jun 2008, 06:32

TurTure skrev: Twins värld är mycket, mycket begränsad. Är man infödd in i JV så är det väldigt svårt att bryta det enkelspåriga tänkandet som genomsyrar sekter, det är det som gör dem så farliga.
Du har helt rätt och vi kommer nog inte få Twin att börja tänka själv, vad vi än skriver. Men en liten förhoppnings finns det dock att twin börjar ställa frågan varför han tror på det och tänka efter lite själv istället för att göra som de äldre i församlingen säger åt honom.

Kan även rekommendera boken "då gråter änglarna" av pseudonymen Marianne.

/Jonas

Användarvisningsbild
maresdyk

Re:

Inlägg av maresdyk » tis 01 jul 2008, 12:22

Anders H skrev:
Picea skrev:Jag försökte en gång i min ungdom föra en vettig debatt på den här sidan.
Han är polisanmäld för hets mot folkgrupp.
på Wikipedia har någon skrivit om det
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bibeltemplet_(m%C3%A5let)
Johan
*För lat att rätta alla mina stavfel*

Christer Romson Lande

Re:

Inlägg av Christer Romson Lande » tis 01 jul 2008, 15:14

Anders H skrev:
Picea skrev:Jag försökte en gång i min ungdom föra en vettig debatt på den här sidan.
Han är polisanmäld för hets mot folkgrupp.
En mer saklig beskrivning är väl att han domstolen funnit att han inte begått hetsbrott.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Anders H » tis 01 jul 2008, 15:25

Christer Romson Lande skrev:En mer saklig beskrivning är väl att han domstolen funnit att han inte begått hetsbrott.
Är han eller är han inte anmäld?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » tis 01 jul 2008, 18:39

Anders H skrev:
Christer Romson Lande skrev:En mer saklig beskrivning är väl att han domstolen funnit att han inte begått hetsbrott.
Du håller alltså med om att jag har rätt?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 01 jul 2008, 18:51

Christer Romson Lande skrev:
Anders H skrev:
Du håller alltså med om att jag har rätt?
I vilket påstående? Och blev han eller blev han inte anmäld?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Skriv svar