Nikken

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Nikken

Inlägg av devadatta » tis 20 maj 2008, 22:51

Jag har lagt märke till att det är ett visst företag som bara blir större och större på new age-mässor. Det heter Nikken. Det verkar vara något slags franchisegrej där man kan blir en "oberoende wellnesskonsulent" som säljer deras produkter, påminnande om pyramidförsäljning men kanske utan pyramiddelen. De säljer allt möjligt, men det verkar som de har några kärnprodukter. Dessa är magnetsulor och vattenvirvlare. Magnetsulorna har jag koll på hur rimligt det är, men jag har inte hört någon ordentlig genomgång av virvlat vatten.

Teorin, som de flesta återförsäljare verkar ha ett vagt grepp om, går ut på att mineraler klumpar ihop sig i det kommunala kranvattnet och att dessa därför inte kan tas upp effektivt av kroppen. Det vattenvirvlare gör är att virvla vattnet genom en magnetring, vilket alltså ska lösa upp mineralklumparna, och detta ska gå att se när man avdunstar vattnet. För någon som inte har någon större utbildning låter detta trovärdigt. Jag har själv inte tillräckligt stora kunskaper i kemi dock för att effektivt kunna argumentera mot (och även om de påstådda klumparna löses upp behöver inte det betyda att kroppen tar upp dem bättre, eller att hälsan påverkas). Stämmer något av det här och varför/varför inte?

Ni får gärna kommentera deras andra produkter också: magnetsulor, luftjoniserare, infraröda keramiska fibrer och mycket annat.

Dessutom, en liten anekdot. När jag var på livsstilsmässan för ett halvår sen var där en återförsäljare av Nikkens produkter, Britt-Marie Styffe Andersson. Hon upplyste mig om det fantastiska med magnetsulor och virvlat vatten och ville göra ett test på mig. Jag skulle stå stadigt på golvet med bägge händerna fullt utsträckta framåt och händerna ihopknäppta. Hon tryckte då på mina händer och jag tappade balansen och ramlade bakåt. Efter det fick jag ställa mig på ett par magnetsulor på golvet som skulle "stärka cellerna i min kropp". Hon tryckte på mina händer igen, men denna gång tappade jag inte balansen. Vid det laget misstänkte jag att något var lurt, så jag koncentrerade på vad som skulle hända när vi gjorde det en tredje gång, fast nu utan sulor igen. Jag kände att hon inte bara tryckte mina händer uppåt, som hon skenbart endast skulle göra, utan även lätt tryckte mig bakåt.

Efter detta fick jag dricka lite virvlat vatten och göra om testet. Jag tappade då inte balansen när hon tryckte. Hon upplyste mig om att effekten skulle vara minst 12 timmar.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Nikken

Inlägg av pwm » tis 20 maj 2008, 23:04

devadatta skrev:Magnetsulorna har jag koll på hur rimligt det är, men jag har inte hört någon ordentlig genomgång av virvlat vatten.
Om det nu är samma typ av virvlat vatten :wink: vet jag inte, men ämnet har avhandlats ett antal gånger. En av de tidigare hittar du här:
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=8529#8529

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » ons 21 maj 2008, 22:34

Bullshitometern får fullt utslag från rad ett:
Nikken skrev:At Nikken, we have a simple philosophy...we believe that a balanced approach to life is the best path to Total Wellness.
Vi i Ateistiska marxisters och darwinisters förening anser tvärtom att man bör ha ett obalanserat förhållningssätt till livet, eftersom det är den bästa vägen till.. ja, totalt nåt.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » tor 22 maj 2008, 09:14

Mats Einarsson skrev: Vi i Ateistiska marxisters och darwinisters förening anser tvärtom att man bör ha ett obalanserat förhållningssätt till livet, eftersom det är den bästa vägen till.. ja, totalt nåt.
Faktiskt mår man nog bra av en rejäl obalans. Perfekt balans innebär termisk jämvikt, något som endast råder i död materia. :D
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

Användarvisningsbild
Neptune

Inlägg av Neptune » tor 22 maj 2008, 12:04

Mats Einarsson skrev: Ateistiska marxisters och darwinisters förening
Utopisk millenarianism blandat med vetenskaplig realism, måste va en kul klubb. :D
"Of mankind we may say in general they are fickle, hypocritical, and greedy of gain" - Niccolo Machiavelli

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 22 maj 2008, 21:30

Jag har fortfarande inte sett någon ta sig an förklaringen jag hörde på virvlat vatten. Varken på forumet eller i Folkvett. Kom gärna med en sån eller peka på någon.

Användarvisningsbild
buggis

Inlägg av buggis » tor 22 maj 2008, 23:25

Jag antar att påståendet om virvlat vatten är så töntigt att ingen här vill nedlåta sig att besudla sin begränsade tid till att forska.

Mitt förslag är att om du vill tjäna pengar på dina nya vänner så kan du hitta på nåt nytt som du kan sälja till de redan troende. Ozonförstärkande omslag, växthusgasneutraliserande trosor, hjärnförstärkande hårlotion, intelligensbefriande mentala morötter.

Det gäller bara att hitta på nåt som låter trovärdigt. Är folk så dumma så att de går på det så är det deras problem, inte ditt. Då är det du som har rätt till deras pengar.
"Ty sådan är människans natur att om hon än erkänner att andra är kvickare, vältaligare eller mera lärda, så vill hon knappast tro att andra är klokare än hon själv; hon ser ju sitt eget förstånd på nära håll, andras på avstånd."
Thomas Hobbes

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » fre 23 maj 2008, 12:11

devadatta skrev:Jag har fortfarande inte sett någon ta sig an förklaringen jag hörde på virvlat vatten. Varken på forumet eller i Folkvett. Kom gärna med en sån eller peka på någon.
OK.
Teorin, som de flesta återförsäljare verkar ha ett vagt grepp om, går ut på att mineraler klumpar ihop sig i det kommunala kranvattnet och att dessa därför inte kan tas upp effektivt av kroppen.

"Klumpar ihop sig"? Om det menas att mineralerna kristalliserar i vattnet kräver detta övermättnad vilket jag knappast tror är fallet. Kristaller skulle dessutom göra vattnet grumligt. Varför skulle kristaller i vattnet hindra upptaget? Vattnet transporteras genom tarmarna ut i blodet, så om du inte har ränneskita tas vattnet upp.
Det vattenvirvlare gör är att virvla vattnet genom en magnetring, vilket alltså ska lösa upp mineralklumparna, och detta ska gå att se när man avdunstar vattnet.

Fiffigt, bortsett från att det naturligtvis inte funkar. Å ena sidan finns inte klumparna där, å andra sidan hade de, om de funnits, inte lösts upp av vare sig virvling eller magnetfält.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 23 maj 2008, 12:23

Om man söker "virvlat vatten" på Google får man upp PlusMinus:

"PLUS&MINUS-VIRVLAT VATTEN

skyddar mot elektrosmog.

ger mera syre

löser kalk; kalk frigörs även ur vattenledningarna

minskar behovet av klorering

förbättrar fotosyntesen vid odling

ökar bildandet av antioxidanter (enligt Svenska Lantbruksuniversitetet)

minskar det biologiska giftet Lipopolysackarid endotoxin (LPS). (enligt Högskolan i Kristianstad)

i duschen ger mindre hudbesvär och mindre behov av fuktkrämer"

Vet inte vad elektrosmog är, men att virvlat vatten ger mer syre låter fantastiskt: Jag som trodde att syremängden i vatten bestämdes av själva molekylernas uppbyggnad.

Men en viss vibrering av vattnet genererar alltså syremolekyler!

Undrar var Svenska Lantbruksuniversitetet ligger:
menar de i Alnarp eller i Ultuna?
Vet berörda universitet om denna referens?
Och Högskolan i Kristianstad?
Senast redigerad av 1 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gånger.

JB

Inlägg av JB » fre 23 maj 2008, 12:32

kaxiga Z skrev: Undrar var Svenska Lantbruksuniversitetet ligger:
menar de i Alnarp eller i Ultuna?
Vet berörda universitet om denna referens?
Tror inte att SLU känner till att deras(?) namn nämns i sammanhanget, tror inte de skulle vara överlyckliga över det. Men jag har god lust att kontakta dem och be om en referens till deras påståenden. Att virvla vattnet tror jag inte har några effekter (förutom de effekter inköp av utrustningen ger i plånboken).

/Jonas

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » fre 23 maj 2008, 12:33

Nåja, syre kan faktiskt lösa sig i vatten. Dock krävs det då att vattnet luftas. Att bara snurra runt det torde båta föga.
Obehag är det värsta jag vet.

Användarvisningsbild
maresdyk

Inlägg av maresdyk » ons 28 maj 2008, 14:53

Ahh Nikken! Ett kul gäng. Tänkte jag skulle passa på att berätta en liten anekdot kring Nikken och Deras förehavanden.

Det är nu ganska många år sedan då jag blev kontaktad aven gammal bekant som visste att jag var ”då” aktiv i Hälsobranschen. Eller rättare sagt ägnade jag min tid åt att studera rehabilitering och smärta på Karolinska Institutet. Men likväl blev jag medbjuden till en ”fantastisk” företagsidé som man vill sälja till mig (och några dussin andra). Den prominenta idén som man saluförde var magneter.

Vi som var inbjudna hade nu möjligheten att starta får egen bussines där vi kunde tjäna storkovan. Det ända vi behövde göra var att köpa ett startpaket för några tusen så vi kunde sätta bollen i rullning. (Låter det bekant?) Vad som var så fantastiskt med deras magneter var att de hade ett patenterat mönster som var helt fantastiskt, och hör å häpna kunde medföra för användarna: Ökad virilitet, minskad smärta, bättre sömn, förbättrat upptag av näringsämnen, hjälp mot utmattningsdepression, mm mm. Listan på ”väldokumenterade effekter ville aldrig ta slut.

Väckelsemötet var i gång med full kraft. Sen kom den klassiska vittnesbörden, eller anekdotiska bevisföringen. Som man kanske borde kalla den. En efter en av Nikken anhängarna reste sig upp i Halleluja stämning och vittnade om att de hade blivit hjälpta av magneterna för sina rygg och nackbesvär, sin wipplash, Fått bättre sexliv, orkat gå tillbaka tillarbetet osv. Nu hade vi alla chansen att få hoppa på tåget till den mest revolutionerande produkt som kunnat skådas. Vi kunde nu hjälpa människor till ett bättre liv i princip ren välgörenhet. Trotts att det kostade pengar….. hmmm….

Vi det laget hade jag fått nog och kunde inte låta bli att ifrågasätta och be om att få studier diskutera placebo mm. Och som jag visste kunde inte en enda studie presenteras som visade på magnetens fantastiska potential. Allt mitt ifrågasättande gjorde Nikkengänget allt mer frustrerade och irriterade. Man förklarade för mig att det fans tonvis med studier…i Japan…. Näää inga på Engelska… Bara på japanska… Vadå vetenskaplig tidskrift med Peer review?

Det hela slutade med att jag förklarade lite enkel grundläggande forskningsmetodik osv. Samt förklarade att produktutveckling och forskning inte var samma sak. Tillslut hade Nikkengänget fått nog och skickade helt enkelt ut mig… Visst aningen bryskt, men vänligt. Frallan var god i alla fall.

En epilog till detta är att. Några månader senare satt jag och några kollegor och diskuterade analyser av enkäter samt lite allmänt annat på Centralen i Stockholm, bland annat mina utslitna sulor till träningsskorna. När vi blev attackerade av tre representanter för Nikken som förklarade hur förträffliga deras magnetsulor var. Om jag köpte dem skulle mina träningsresultat skjuta i höjden direkt.

Jag och mina två kollegor körde nu gemensamt frågorna kring studier som bevisade fakta. Denna gången tog det en ny vändning. Man förklarade att forskarvärlden var så rädda för att ta till sig den japanska kunskapen med magnater för det skulle stjälpa omkull hela den naturvetenskapliga forskningen osv. När de inte kunde förklara hur detta skulle ske bytte de linje och påstod att det var ju inte forskarvärlden som var emot det utan att socialstyrelsen inte tillät att man forskade på magnetterapi. När vi hade skjutit det argumentet i sank med var de lite molokna men för att mildra deras smärta erbjöd vi dem att hjälpa till med att designa, utföra och analysera en studie… gratis….Men hör och häpna… de hörde aldrig av sig.
Johan

edit: ökat läsvänligheten. /devadatta
*För lat att rätta alla mina stavfel*

Svante

Inlägg av Svante » ons 28 maj 2008, 15:30

devadatta skrev:Jag har fortfarande inte sett någon ta sig an förklaringen jag hörde på virvla t vatten. Varken på forumet eller i Folkvett. Kom gärna med en sån eller peka på någon.
Det är svårt att kommentera en förklaring som är så vag! När du skrev ditt första inlägg tittade jag på Nikkens websidor men hittade ingen sida där de utvecklade sina teorier om virvlat vatten heller.
devadatta skrev:Teorin, som de flesta återförsäljare verkar ha ett vagt grepp om, går ut på att mineraler klumpar ihop sig i det kommunala kranvattnet och att dessa därför inte kan tas upp effektivt av kroppen. Det vattenvirvlare gör är att virvla vattnet genom en magnetring, vilket alltså ska lösa upp mineralklumparna, och detta ska gå att se när man avdunstar vattnet.
Så här fungerar det inte. För det första är inte dricksvatten någon viktig källa för mineralet öht. De mineraler vi behöver får vi huvudsakligen genom kosten. För det andra påverkar inte virvling och magnetfält ämnens löslighet alls. De mineraler som finns i vatten förblir lösta tills de något händer som förändrar deras löslighet. Detta kan vara en kemisk reaktion, temperaturförändringar, m.m., men inget som påverkas av virvling eller magnetfält.

Användarvisningsbild
buggis

Inlägg av buggis » ons 28 maj 2008, 17:39

Att virvlat vatten skulle inneha nya okända egenskaper är rent önsketänkande. Varje dröm är en önskeuppfyllelse (S Freud).

Människor drömmer. Det är bevisat och sant. Men det innebär inte för den skulla att drömmarnas innehåll är sant.

Bibidi-bop.
"Ty sådan är människans natur att om hon än erkänner att andra är kvickare, vältaligare eller mera lärda, så vill hon knappast tro att andra är klokare än hon själv; hon ser ju sitt eget förstånd på nära håll, andras på avstånd."
Thomas Hobbes

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Grundkonceptet för totalt välbefinnande - Total Wellness

Inlägg av devadatta » tor 29 maj 2008, 09:18

Tack till ErikS och Svante för svaren. Jag önskar att jag kunde vara mer specifik, men den enda förklaringen som skulle kunna vara rimlig är den jag har skrivit tidigare. Om det inte går att säga något pga. att den förklaringen är för oklar så säger ju det också något.

Folkvett har förresten skrivit om PlusMinus och virvlat vatten tidigare.

Skriv svar