Kan man avfärda healing?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Erland

Re: Kan man avfärda healing?

Inlägg av Erland » tis 19 mar 2019, 09:18

koltrasten skrev:
mån 18 mar 2019, 23:27
Varför tror du inte på validiteten i videon, du måste ju motivera dig ingen skeptiker skulle ju acceptera om någon utan att motivera sig bara sa "jag tror inte på evolutionsteorin eller bigbang".
Skillnaden är att evolutionsteorin och Big Bang är väl genomarbetade teorier som stämmer väl med vad vi vet i övrigt och som det finns överväldigande belägg för.
Men när det gäller healing och uppståndelse så strider det mot det vi annars anser oss veta om hur världen fungerar och de belägg som finns är antingen tvivelaktiga eller kan förklaras på annat sätt (t.ex. "andligt placebo"), och det finns inga genomarbetade och vältestade teorier om hur sådana fenomen fungerar.

fikollads7

Inlägg av fikollads7 » tor 21 mar 2019, 21:13

De säger att en person kan bli frisk om han vill.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 21 mar 2019, 21:38

Vilka "de"? Vilken "han"?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » sön 24 mar 2019, 10:42

De som inte dog.

Skämt åsido så är vård mycket mer än att se att rätt molekyl är på rätt plats. Problemet med att de som går till healers istf att söka riktig vård överksattar mysighetens o uppmärksamhetens betydelse.

Att det inte finns healers bevisas enkelt av att det aldrig funnits någon som Daniel Linderman i Heroes. Visst måste man ha drivet att använda sig av läkekraften som han gjorde. Men man hör aldrig talas om någon med nedsatt kognitiva funktioner som är en helare. För det framstår som väldigt osannolikt att läkekraft bara finns hos de som nöjer sig med att hela för kaffepengar. Eller det kanske är någon faktor jag missat?

koltrasten

Inlägg av koltrasten » tis 04 jun 2019, 22:12

Det finns ju massor med vittnesbörd om helandemirakler, Vad är anledningen till att dom finns om nu healing kan avfärdas ? Det måste finnas en anledning till att de finns.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 05 jun 2019, 07:11

koltrasten skrev:
tis 04 jun 2019, 22:12
Det finns ju massor med vittnesbörd om helandemirakler, Vad är anledningen till att dom finns om nu healing kan avfärdas ? Det måste finnas en anledning till att de finns.
Därför att så många vill att det ska fungera, vilket inte är så konstigt.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 05 jun 2019, 08:03

koltrasten skrev:
Därför att många som ägnar sig åt helande och förbön och allt vad det kallas för, tjänar pengar på det, antingen direkt, som de giriga bedragarna i församlingen Arken utanför Stockholm, eller genom kollekt, som bedragarförsamlingen Livets Ord i Uppsala.
Det du kallar "vittnesbörd" är således bara falsk marknadsföring av typen "Bantningspulvret fick mig att tappa 5 kg på en vecka". Rena lögner alltså, men tyvärr är inte ML tillämplig på lögner, bluff, båg och bedrägeri som utövas i religionens namn.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » tor 06 jun 2019, 00:04

skeptiskelars skrev:
ons 05 jun 2019, 08:03
koltrasten skrev:
Därför att många som ägnar sig åt helande och förbön och allt vad det kallas för, tjänar pengar på det, antingen direkt, som de giriga bedragarna i församlingen Arken utanför Stockholm, eller genom kollekt, som bedragarförsamlingen Livets Ord i Uppsala.
Det du kallar "vittnesbörd" är således bara falsk marknadsföring av typen "Bantningspulvret fick mig att tappa 5 kg på en vecka". Rena lögner alltså, men tyvärr är inte ML tillämplig på lögner, bluff, båg och bedrägeri som utövas i religionens namn.
Så om jag säger: "Mjölken jag köpte på willys var god" så är det automatiskt lögn eftersom willys tjänar pengar på att sälja mjölk ?
Vad jag märkte så nämndes varken Arken eller livets ord i videon jag länkade till..
Han som gjort i videon har inte heller lagt upp reklamannonser till videon, varför försumma en sådan möjlighet att tjäna pengar om det är pengar man vill tjäna ?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 06 jun 2019, 08:41

Plocka fram ett par patienter med svårbotade sjukdomar.
Skicka dem till lämplig druid.
Visa upp dem för samma läkare (plural) som före mumbojumbot.
Återkom hit med utlåtande.

Videofilmer från gudstjänster duger inte som belägg.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » tor 06 jun 2019, 10:16

Anders G skrev:
tor 06 jun 2019, 08:41

Vadå gudstjänst ? , videon med tjejen som fått benet helat som vi diskuterat i den här tråden utspelar sig på allmän plats.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 06 jun 2019, 11:45

Jag vet. Du vill inte förstå vad jag menar. Du är fast i din religiösa tro. Det leder ingenvart i en diskussion.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » tor 27 jun 2019, 01:50

Anders G skrev:
tor 06 jun 2019, 08:41

Räcker ett i läkarjournal bekräftat tillfrisknande från ALS ?

https://helapingsten.com/2019/06/13/par ... -fran-als/

Vi får nog konstatera att det var ett andligt ingripande men det kan diskuteras om det rörde sig om en god eller ond andemakt som kanske vissa kristna och kanhända också muslimer skulle förklara det med.

Lyssna gärna på uppspelningen i bifogad länk.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » mån 08 jul 2019, 22:59

Den som tiger den samtycker.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 09 jul 2019, 09:22

Den som lägger in barnsligaste argument förlorar.

koltrasten

Inlägg av koltrasten » tis 09 jul 2019, 16:49

Anders G skrev:
tis 09 jul 2019, 09:22
Den som lägger in barnsligaste argument förlorar.
Du ville att jag skulle visa upp ett dokumenterat mirakel, det har jag nu gjort och efter det blev det väldigt tyst i den här tråden,
Vad kan det bero på ?

Skriv svar