Miljöpartiet och alternativmedicin

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
biitar

Miljöpartiet och alternativmedicin

Inlägg av biitar » lör 11 dec 2004, 13:06

Jag läste detta idag på miljöpartiets hemsida.

"Ett stort kliv framåt för alternativ- och komplementärmedicin

Idag överlämnas utredningen för ett Nationellt register för alternativ- och komplementärmedicinska utövare. Syftet med utredningen har varit att dels få en säkring av patientsäkerheten men också att få ett bättre underlag för kommande forsknings- och samarbetsprojekt.

- Det är mycket glädjande att Sverige äntligen kan börja knappa in på de övriga nordiska ländernas försprång när det gäller att skapa regler och ta tillvara alternativ- och komplementärmedicinen. Norge och Danmark har redan infört liknande register och Island har beslutat att genomföra sitt, säger Jan Lindholm, riksdagsledamot för miljöpartiet i socialutskottet.

Miljöpartiet har under en längre tid arbetat med att lyfta in fler alternativa metoder inom hälso- och sjukvården. Under förhandlingarna med s och v fick mp med en punkt om alternativ och komplementärmedicinska utbildningar inom ramen för den politiska plattform som nu ligger till grund för samarbetet. I samband med budgeten för 2004 drev Miljöpartiet genom beslut om att registret skall påbörjas och en finansiering.

- När det nya registret kommer igång öppnar sig fler möjligheter att få en överblick över de olika utövarna och deras kompetenser. Vi hoppas också på fler samarbetsprojekt mellan alternativmedicinen och hälso- och sjukvården, säger Jan Lindholm."

Eftersom jag inte riktigt vet vad förslaget handlar om, så har jag skrivit till miljöpartiet och frågat och kommer publicera svaret jag får(om jag får något.)

/Biitar

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » lör 11 dec 2004, 19:27

Den här länken verkar berätta lite om vad det handlar om?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8712488.asp

Bland kommentarerna verkar finnas de vanliga: "Det fungerade för mig", "läkemedelsindustrin vill stoppa det" osv...

Björn
Avstängd
Kontakt:

Re: Miljöpartiet och alternativmedicin.

Inlägg av Björn » lör 11 dec 2004, 20:45

biitar skrev:Jag läste detta idag på miljöpartiets hemsida.

"Ett stort kliv framåt för alternativ- och komplementärmedicin

Idag överlämnas utredningen för ett Nationellt register för alternativ- och komplementärmedicinska utövare. Syftet med utredningen har varit att dels få en säkring av patientsäkerheten men också att få ett bättre underlag för kommande forsknings- och samarbetsprojekt.

- Det är mycket glädjande att Sverige äntligen kan börja knappa in på de övriga nordiska ländernas försprång när det gäller att skapa regler och ta tillvara alternativ- och komplementärmedicinen. Norge och Danmark har redan infört liknande register och Island har beslutat att genomföra sitt, säger Jan Lindholm, riksdagsledamot för miljöpartiet i socialutskottet.

Miljöpartiet har under en längre tid arbetat med att lyfta in fler alternativa metoder inom hälso- och sjukvården. Under förhandlingarna med s och v fick mp med en punkt om alternativ och komplementärmedicinska utbildningar inom ramen för den politiska plattform som nu ligger till grund för samarbetet. I samband med budgeten för 2004 drev Miljöpartiet genom beslut om att registret skall påbörjas och en finansiering.

- När det nya registret kommer igång öppnar sig fler möjligheter att få en överblick över de olika utövarna och deras kompetenser. Vi hoppas också på fler samarbetsprojekt mellan alternativmedicinen och hälso- och sjukvården, säger Jan Lindholm."

Eftersom jag inte riktigt vet vad förslaget handlar om, så har jag skrivit till miljöpartiet och frågat och kommer publicera svaret jag får(om jag får något.)

/Biitar
www.v-a.se finns undersökningar som konstaterar att tro på astrologi, skrock mm. är större bland miljöpartister och vänsterpartister än i andra partier. Det kan ju förklara en del!

SuperDupe

Inlägg av SuperDupe » lör 11 dec 2004, 21:11

Björn skrev:www.v-a.se finns undersökningar som konstaterar att tro på astrologi, skrock mm. är större bland miljöpartister och vänsterpartister än i andra partier. Det kan ju förklara en del!
Du skulle inte kunna tänka dig att citera och/eller åtminstone ge en direkt källhänvisning...?

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » tis 14 dec 2004, 00:54

Jag tycker också att en rejäl granskning av miljöpartiets stöd till pseudovetenskap och ockultism vore önskvärd. Jag har själv samlat på mig en del material, men det skulle kräva ganska mycket arbete att sammanställa det och göra diverse källkontroller. Ämnet skulle passa bra i Folkvett, såvitt jag kan bedöma.

Björn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Björn » tis 14 dec 2004, 08:57

SuperDupe skrev:
Björn skrev:www.v-a.se finns undersökningar som konstaterar att tro på astrologi, skrock mm. är större bland miljöpartister och vänsterpartister än i andra partier. Det kan ju förklara en del!
Du skulle inte kunna tänka dig att citera och/eller åtminstone ge en direkt källhänvisning...?
T.ex. http://www.v-a.se/download/varapport2003_1.pdf

Miljöpartiet (alltså de som röstar på dom) sticker ut. T.ex. anser 30 procent att parapsykologi är vetenskap och 23 procent att astrologi är det, betydligt högre än för de andra partierna.

Användarvisningsbild
Johan Sperling

Inlägg av Johan Sperling » tis 14 dec 2004, 10:19

jjerkert skrev:Jag tycker också att en rejäl granskning av miljöpartiets stöd till pseudovetenskap och ockultism vore önskvärd. Jag har själv samlat på mig en del material, men det skulle kräva ganska mycket arbete att sammanställa det och göra diverse källkontroller. Ämnet skulle passa bra i Folkvett, såvitt jag kan bedöma.
Blott en hastig översikt över mp:s riksdagsmotioner de senaste åren ger till känna stöd till "komplementärmedicin" i allmänhet, och antroposofisk medicin och Vidar-kliniken i synnerhet. Även motioner om medel till forskning om biodynamisk odling förekommer, som påpekas ovan.

biitar

Inlägg av biitar » tis 14 dec 2004, 16:08

Med andra ord är Miljöpartiet lika illa som KD på frågan om vetenskap ...

Iförsig, KD lär ju vara värre, de baserar hela sin politik på skrok ...

/Biitar

biitar

Inlägg av biitar » tis 14 dec 2004, 16:49

Njae, senaste rapporten och den tidigare, år 2003, visar att tron på parapsykologi som vetenskap är stor bland både vänsterpartister och miljöpartister, men att tron på astrologi är faktist mindre i V än hos andra partier.

Till exempel så uppgav 63% av de utfrågade inom V:sfären att de inte ansåg astrologi som en vetenskap. Siffrorna för de andra partierna var betydligt lägre, med centern som sista plats med 48%.

De som trodde på astrologi som vetenskap låg vänstern näst högst på 15% medans den lägsta noteringen var hos fp på 8%. Vilket är en förhållandevis låg siffra då resten, förutom mp(23%), hamnade på runt 11-14%.

http://www.v-a.se/download/varapport2003_1.pdf tabell nr 9 sid 32.

Överlag ligger V kanske högt upp på rätt svar i denna tabell, både förra årets och årets.

Nu vet jag iförsig inte fall detta var det du refererade till, men jag antog att det var dessa avsnitt du menade?

http://www.v-a.se/download/varapport2003_1.pdf
http://www.v-a.se/download/varapport2004_1.pdf

En sak jag undrar över, är ifall de höga siffrorna för astrologi är att ordet blir ihopblandat med astronomi?

Dvs folk tror att astrologi menar astronomi?

Detta skulle kunna förklara att Astrologi får höga siffror som vetenskap hos MP, då Astronomi som vetenskaplig får skyhöga siffror hos MP(85%)i 2003 års undersökning.

http://www.v-a.se/download/varapport2003_1.pdf tabell 6 sid 28.

Undersökningar mellan de två åren variar ibland kraftigt och därför undrar jag hur tillförlitliga varje år är för sig och hur många personer var med i undersökningen. Det enda som jag tyckte hade en jämn kunskapsnivå var fp, som verkade ligga på samma höga siffror båda åren, men jag tittade iförsig inte så noga.

/Biitar

biitar

Inlägg av biitar » tis 14 dec 2004, 16:52

Behöver du hjälp så kanske jag kan hjälpa till, har förhoppningsvis lite mer tid från och med årsskiftet då jag ska läsa in gymnasiet och därav sökt tjänsteledigt.

Då har jag kanske tid och ork för att i någonsånär fart hjälpa till lite ;) ...

/Biitar
jjerkert skrev:Jag tycker också att en rejäl granskning av miljöpartiets stöd till pseudovetenskap och ockultism vore önskvärd. Jag har själv samlat på mig en del material, men det skulle kräva ganska mycket arbete att sammanställa det och göra diverse källkontroller. Ämnet skulle passa bra i Folkvett, såvitt jag kan bedöma.

SuperDupe

Miljöpartist som står emot partilinjen

Inlägg av SuperDupe » fre 17 dec 2004, 17:29

Relaterat till diskussionen om miljöpartiet: http://www.kkuriren.se/kkuriren/index.p ... allstd.inc

... alla miljöpartister är turligt nog inte positiva till pseudovetenskap, men som det verkar (?) de flesta.

Han har för övrigt fått ett svar: http://www.kkuriren.se/kkuriren/index.p ... allstd.inc

(Om någon känner sig manad och samtidigt tillräckligt kunnig kan denne med fördel svara på den senare insändaren - ingen annan lär göra det.)

SuperDupe

... förgäves.

Inlägg av SuperDupe » tis 21 dec 2004, 09:13

Ännu en insändare:

"Du har flera gånger försökt att förmå miljöpartiet att inte driva alternativmedicinska frågor bland annat genom motion till vår kongress. Du har dock inte varit särskilt lyckosam. Miljöpartiets syn på alternativ- och komplementärmedicinska frågor är välförankrad i partiet."

http://www.kkuriren.se/kkuriren/index.p ... kel=386085

Skriv svar