GMO och ekologisk mat

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: GMO och ekologisk mat

Inlägg av Tryggve » sön 04 maj 2014, 14:34

harald skrev:Trycket var nog inte lika stort då, men det fanns.
Ok, man har kanske överfört denna kritik till GMO nu då. :-)
harald skrev: Den enklaste formen av riktigt traditionell växtförädling handlar väl bara om att välja utsäde från det hörnet av åkern som har bästa brödsäden.
Det jag åsyftade var mutationer, och då är det inte frågan om några avsiktliga sådana i den riktigt traditionella växtförädlingen.
Sant, det är inga avsiktliga som man själv gör, däremot så utnyttjar man ju den naturliga mutationsfrekvensen och tillvaratar den genom att korsa med andra sorter och liknande. Men det är en rätt långsam process, och när man väl lärde sig att snabba på den så....

I princip är det väl sedan andra världskriget som man har utnyttjat mutagena ämnen, men det varierar ju lite. Man var väl tidigare med detta i USA än på andra håll.
harald skrev: Huruvida dessa till antalet är fler eller färre än inom GMO-förädlingen har jag ingen aning om. Men de är definitivt färre än när man använder mutagener.
Stoppar man in en gen med önskad egenskap i stället för att screena efter önskad egenskap så är det väl färre mutationer inom GMO så sett, men frågan är väl om det går att jämföra så.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 04 maj 2014, 14:36

harald skrev:Det jag åsyftade var mutationer, och då är det inte frågan om några avsiktliga sådana i den riktigt traditionella växtförädlingen.
Huruvida det finns intention bakom mutationer är irrelevant för GM grödors säkerhet.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 04 maj 2014, 14:49

Mutationer i traditionell växtförädling framkallas även med radioaktiv strålning. Mobiltelefoner räcker inte för ändamålet, de är för klena.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » sön 04 maj 2014, 15:19

Moridin skrev:
harald skrev:Omkombinationen av gener skiljer sig väl knappast mellan den riktigt traditionella växtförädlingen och växter som över huvud taget inte aktivt förädlas?
Precis! Och där har du argumentet för varför GM-oron är oberättigad. Konventionellt förädlade växter är farligare, men vi accepterar dem utan omsvep.
Jo, jo. Om du med "konventionellt förädlade växter" avser de som förädlats med mutagener är jag helt enig. Men det finns flera sidor av GM-oron. Det finns en imaterielrättslig sida också. Och där tycker jag för närvarande prognosen ser rätt dyster ut.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 04 maj 2014, 15:43

harald skrev:Om du med "konventionellt förädlade växter" avser de som förädlats med mutagener är jag helt enig.
Du har redan fått det förklarat för dig att traditionell växtförädling, i plantera-och-välj-ut varianten, leder till fler, större och mer okända förändringar än produktionen av GM-grödor.
Men det finns flera sidor av GM-oron. Det finns en imaterielrättslig sida också. Och där tycker jag för närvarande prognosen ser rätt dyster ut.
Immaterialrätt har inget ed GM-grödor i sig att göra, eller tekniken som använts för att producera dem. Du verkar introducera ytterligare argument innan vi har diskuterat klart säkerhetsfrågan. Varför?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » sön 04 maj 2014, 15:59

Moridin skrev:Du har redan fått det förklarat för dig att traditionell växtförädling, i plantera-och-välj-ut varianten, leder till fler, större och mer okända förändringar än produktionen av GM-grödor.
Jag trodde det var klarlagt att den ganska precis motsvarade andra växter i naturen. Inklusive GM-grödor på drift.
Moridin skrev:Immaterialrätt har inget ed GM-grödor i sig att göra, eller tekniken som använts för att producera dem. Du verkar introducera ytterligare argument innan vi har diskuterat klart säkerhetsfrågan. Varför?
Förlåt. Jag trodde inte vi hade något något kvar att diskutera på den frågan.
Finns det några risker med GM-grödor som jag missat?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 04 maj 2014, 16:07

harald skrev:Jag trodde det var klarlagt att den ganska precis motsvarade andra växter i naturen. Inklusive GM-grödor på drift.
Så du håller nu med om att GM-grödor är säkrare än traditionellt växtförädlade växter?

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » sön 04 maj 2014, 16:23

Moridin skrev:Så du håller nu med om att GM-grödor är säkrare än traditionellt växtförädlade växter?
Återigen:
Om du med traditionell växtförädling menar användandet av mutagener så eliminerar man den risken det innebär.
Men om det är "riktigt traditionell växtförädling" som avses, så kan jag inte se att det gör någon skillnad som hellst med de risker som finns där, bara för att GM-teknik används i ett led i processen.

Jag väljer medvetet att bortse från saker som terminatorgener, eftersom den typen av teknik inte heller är specifik för GM-grödor, och skulle introducera nya aspekter av problemen som förknippas med GMO i diskussionen.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 04 maj 2014, 16:37

harald skrev:Jag väljer medvetet att bortse från saker som terminatorgener, eftersom den typen av teknik inte heller är specifik för GM-grödor, och skulle introducera nya aspekter av problemen som förknippas med GMO i diskussionen.
Terminatorgener har aldrig används kommersiellt. Ytterligare en anti-GM myt.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Grisar flyger!

Inlägg av Tryggve » tis 13 maj 2014, 13:29

Och kors i taket, Naturskyddsföreningen säger sig hålla på att omarbeta sin policy angående GMO!

http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... sig-om-gmo

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 02 jun 2014, 20:06

Jag hittade den här listan över tillgängliga GMO. Det blir fler och fler grödor som har t ex resistens mot virus.

http://www.isaaa.org/resources/publicat ... efault.asp

(det är möjligt att jag har lagt in denna tidigare, men... )

EDIT: inlägg 7000 för mig. Där ser man.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » mån 02 jun 2014, 22:46

Tryggve skrev: EDIT: inlägg 7000 för mig. Där ser man.
OT. Jag vet ........ men ändå:

https://www.youtube.com/watch?v=nBj9IMMJL4w
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Föredrag

Inlägg av Tryggve » tis 10 jun 2014, 15:47

Tackar!

Jag tror att jag för ett tag sedan nämnde att en grupp på vår institution arbetar med forskare i bland annat Bangladesh för att ta fram nya varianter på utsäde. En av forskarna från Bangladesh är nu på plats på vår institution, och ska hålla ett föredrag om ett av projekten. Det handlar om att ta fram vete som tål högre salthalter i jorden.
Föredraget hålls i Göteborg, på Institutionen för Biologi och Miljövetenskap nu på torsdag och är öppet för allmänheten. Adressen är Carl Skottbergstatan 22B. Vid Göteborgs Botaniska trädgård.
Prof Lutfur Rahman
Bangladesh Agriculture University and ACI Ltd, Bangladesh

“Saline Resistant Wheat variety through Bangladesh-Swedish Collaborative Breeding Research”

Thursday 12th of June, Hall 6, 15.15 – Botan House

Welcome!

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 10 jun 2014, 17:11

Tryggve skrev:Jag hittade den här listan över tillgängliga GMO. Det blir fler och fler grödor som har t ex resistens mot virus.

Tittar man i slutet ser man dock att sett till odlat yta handlar det mest om herbicidresistenta och Bt-producerande grödor.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 10 jun 2014, 17:50

Thomas P skrev:
Tryggve skrev:Jag hittade den här listan över tillgängliga GMO. Det blir fler och fler grödor som har t ex resistens mot virus.

Tittar man i slutet ser man dock att sett till odlat yta handlar det mest om herbicidresistenta och Bt-producerande grödor.
Visst, och det beror väl på att det är dessa varianter som har funnits ett tag, och de nyare precis kommit. Inget konstigt i det så sett. De nya är ju just nya.

Sedan finns det ju grödor som är har både herbicid- och insektsresistens, i alla fall majsvarianter. Denna, t ex.
http://www.isaaa.org/gmapprovaldatabase ... ventID=138

Här är för övrigt nyare siffror, det är nu 175 miljoner hektar GMO globalt, och man har introducerar nya varianter också. Majs (USA) och sockerrör (Indonesien) som tål torka bättre är två nya exempel.

http://www.isaaa.org/kc/cropbiotechupda ... efault.asp

Skriv svar