Fungerar 12-stegs-programmen?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Fungerar 12-stegs-programmen?

Inlägg av mattias73 » lör 04 okt 2008, 13:26

Fungerar egentligen 12-stegs programmen för att "bota" alkoholism och andra "sjukdomar"? Vill minnas att bullshit hävdade motsatsen i ett avsnitt. Vill nu en gång för alla reda ut hur det är. Har det bedrivits någon forskning / förts någon statistik över de som genomgått programmet för olika åkommor?
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

JB

Re: Fungerar 12-stegs programmen?

Inlägg av JB » lör 04 okt 2008, 15:16

Jo Bullshit totalsågade ju 12-stegsmetoden i något program. Huruvida det fungerar vet jag inte. Men hela modellen verkar ju bygga mer på religion än "vetenskap och beprövad erfarenhet"

http://www.lindalen.com/AA.htm

/Jonas

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » lör 04 okt 2008, 16:35

JB skrev:Jo Bullshit totalsågade ju 12-stegsmetoden i något program. Huruvida det fungerar vet jag inte. Men hela modellen verkar ju bygga mer på religion än "vetenskap och beprövad erfarenhet"
Möjligt. Men jag som jag minns det så blev jag lite irriterad på Bullshit!, de drog en snabb slutsats på AAs egna utvärderingar som inte var självklar i mina ögon. Då de konstaterade att en stor grupp med människor lämnat AAs verksamhet efter en viss tidsrymd. Utifrån det så drog Bullshit! slutsatsen att AAs verksamhet inte var lyckad. Men skälet till att folk lämnar kan ju lika gärna vara att de slutar kröka och därmed inte är i behov av AAs tjänster lika gärna som att de börjar supa igen.

Så huruvida AA är bra eller inte vet jag inte, även om jag känner AAs som har slutat dricka och är nyktra och fina idag. Bullshit påtalade det ideologiskt tveksamma i rörelsen och den dåliga utvärderingen, men du lyckades inte med någon debunking av AA.
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 04 okt 2008, 16:44

Jag undersökte 12-stegsmetoden och totalsågade den eftersom den var socialt inriktad och krävde att man skulle be folk om ursäkt. Att vara social och be om ursäkt är två punkter som står i klar strid med min personliga övertgelse - då är det bättre att knarka och supa.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 04 okt 2008, 20:12

Finns det någon 'metod' som funkar för alla missbrukare?
Jag förstår naturligtvis att det finns metoder man kan avfärda, och att det finns bättre och sämre metoder.
Är detta en av de sämre?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 04 okt 2008, 20:30

12-stegsmetoden fungerar säker för vissa. De får en ny riktning i livet genom att springa omkring och gottgöra sig, ungefär som Earl i TV-serien med samma namn. Risken finns dock att de stäåller till lika mycket elände som honom i jakten på det goda karmat.

Det där som är Gud är ju olika för var och en. Samhället, godheten, det större jaget.

Själv tyckte jag hela processen verkade omständlig - jag föredrog att meditera och vara asocial.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » sön 05 okt 2008, 00:57

Suresh skrev:12-stegsmetoden fungerar säker för vissa. De får en ny riktning i livet genom att springa omkring och gottgöra sig
Ja, AAs program verkar faktiskt funka strålande för en del (jag skulle nästan vilja säga en kategori av folk, men biter mig i tungan). För en inbiten skeptiker känns det dock som om dom bara byter ett destruktivt beroende mot ett annat. En konsekvens av AAs decentraliserade organisation är att man som AA är väldigt utlämnad till den lokala AA-gruppen. Vad händer om den gruppen är dysfunktionell? Finns det fungerande feedback i systemet?

Skeptiska röster:

http://www.skepdic.com/sat.html
http://www.rational.org/
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 05 okt 2008, 07:44

emanuel1972 skrev:För en inbiten skeptiker känns det dock som om dom bara byter ett destruktivt beroende mot ett annat.
Det ligger något i den formuleringen. Summan av lasterna är konstant. Fast formulera om det till ett "mekaniskt beteende" istället för "destruktivt beroende". Drogen är ett sätt att hantera ångestproblematiken, det sociala trixandet ett annat. Jag som känner en nykter AA-alkoholist anar samma bakomliggande exalterade förvirring och forcerade sätt som förut, men det funkar bättre för honom nu när han är politiskt aktiv och medlem i en massa beredningar än när han söp och rånade banker. Även om vi har svårt med att komma till ro med kärnan i oss själva är vissa av de uttryck vi ger för vår personlighet verkligen destruktiva. Det är därför den kognitiva terapin lyckas så bra. Den djuplodar inte och gräver och lämnar ut patienten åt sig själv att må dåligt mellan sessionerna. Istället arbetar den systematiskt, nästan behavouristiskt med att åtgärda den värsta problematiken i patientens beteende och lämnar de svårare psykodynamiska bekymren tills dess att hen har lärt sig fungera bättre.
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » sön 05 okt 2008, 07:53

Spito skrev: Då de konstaterade att en stor grupp med människor lämnat AAs verksamhet efter en viss tidsrymd. Utifrån det så drog Bullshit! slutsatsen att AAs verksamhet inte var lyckad. Men skälet till att folk lämnar kan ju lika gärna vara att de slutar kröka och därmed inte är i behov av AAs tjänster lika gärna som att de börjar supa igen.
Det kan också vara så att det inte finns en universiel lösning. Jag behöver gå ner i vikt. Jag verkligen avskyr viktväktarna. Om jag gick med så skulle jag förmodligen sluta efter nån/några dagar. Betyder det att viktväktarna inte funger? Jag har inte sett några siffror men jag känner folk som har gjort fantastiska resultat, så förmodligen fungerar det.

Det finns en tendens i samhället att tro att man kan hitta en perfekt metod som fungerar för alla. Det är lite oroväckande. Det gjör också att istälet för att det ofta finns 3-4 bra vetenskapliga allternativ så tvingas folk ibland uppsöka eller dras mot mumbo jumbo för att det kanske bara finns ett accepterat allternativ. Skolan är ett intressant ex där det funnits sån låg valfrihet och likriktning i inlärningssyn att folk IBLAND drar mot antrosofer i någon form av missriktad panik (men ofta är de givetvis bara dumma i huvudet). Jag vill se fler vetenskapligt underbygda allternativ. Allt kan rimligtvis inte passa alla.

Men jag har ingen anning om hur man skall ta fram en bra mätmetod för att analysera sånt.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » sön 05 okt 2008, 08:56

Lars en-stegsprogram till att bli nykter: sluta dricka alkohol.

Lars en-stegsprogram till att gå ner i vikt: Ät mindre kalorier än vad du gör av med.

Om det verkar svårt kanske enheten ska fundera på om den borde jobba på sin motivation istället för att gnälla och dela enkla lösningar i 12 delar, vilket kan verka förvirrande och komplicerat och leda till att man tappar lusten att försöka.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 05 okt 2008, 09:02

Lars A. skrev:Om det verkar svårt kanske enheten ska fundera på om den borde jobba på sin motivation istället för att gnälla och dela enkla lösningar i 12 delar, vilket kan verka förvirrande och komplicerat och leda till att man tappar lusten att försöka.
Du försöker bota symptomen. Folk blir inte missbrukare för att de inte vet att deras missbruk är fel. Missbruk har traditionellt andra bakomliggande orsaker som måste lösas om det skall bli en varande lösning. Problemen kan vara fysiska, psykiska eller sociala samt en mix mellan dem. Inte ovanligt är att individen dessutom är deprimerad och med depression kommer en ovilja att vilja lösa bekymret. Depressionen leder i sin tur till att det individen behöver (sund livsstil, socialt umgänge etc) klipps av. Missbruket börjar sedan bli en medicin mot det missbruket åsamkat. Väl inne i ett missbruk krävs en nästan fullständig förändring vilket kan kräva assistans från omvärlden.

Missbruk är ett tydligt exempel på hur lätt man blir förslavad i fullständig frihet.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 05 okt 2008, 09:09

Jag har löst alla mina bekymmer med en enkel metod.

Jag gör en Buddha och stirrar rakt in i en vägg (eller en dator) till alla begär och bekymmer har klingat av. Det har dock gjort mig rätt asocial och mina kontakter med andra människor är oftast ganska ytliga.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » sön 05 okt 2008, 09:16

Du menar att du sitter och stirrar in i en vägg så länge om dagarna att du inte har tid med annat? lol.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » sön 05 okt 2008, 09:18

JemyM skrev:
Lars A. skrev:Om det verkar svårt kanske enheten ska fundera på om den borde jobba på sin motivation istället för att gnälla och dela enkla lösningar i 12 delar, vilket kan verka förvirrande och komplicerat och leda till att man tappar lusten att försöka.
Du försöker bota symptomen. Folk blir inte missbrukare för att de inte vet att deras missbruk är fel. Missbruk har traditionellt andra bakomliggande orsaker som måste lösas om det skall bli en varande lösning. Problemen kan vara fysiska, psykiska eller sociala samt en mix mellan dem. Inte ovanligt är att individen dessutom är deprimerad och med depression kommer en ovilja att vilja lösa bekymret. Depressionen leder i sin tur till att det individen behöver (sund livsstil, socialt umgänge etc) klipps av. Missbruket börjar sedan bli en medicin mot det missbruket åsamkat. Väl inne i ett missbruk krävs en nästan fullständig förändring vilket kan kräva assistans från omvärlden.

Missbruk är ett tydligt exempel på hur lätt man blir förslavad i fullständig frihet.
Jag var väll inte helt allvarlig. Däremot ser jag 9 av 10 gånger brist på motivation hos folk som vill gå ner i vikt snarare än andra anledningar. 1 000 ursäkter för att de var tvungna att äta McDonalds till lunch idag igen..

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » sön 05 okt 2008, 09:23

Jag är intresserad av att veta vad statistiken säger. Att det inte är en universallösning är jag säker på, men fungerar det bättre för dem som är med i programmet än för de som inte är med i ett sådant program - finns det några undersökningar i Sverige som gjorts?
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Skriv svar