Fungerar 12-stegs-programmen?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
matsw

Re: Fungerar 12-stegs-programmen?

Inlägg av matsw » fre 29 mar 2013, 16:43

Sidartha skrev: Det är personal som ska göra rapporten om ev. missförhållanden inom vården
Vem som helst får anmäla.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 29 mar 2013, 17:33

Tompavan skrev:
manifesto skrev:Så, menar sign Sidartha (stavfle?) att 12-stegs-programmen fungerar?
Hur kan ett egennamn vara ett stavfle? Sakfrågan känns viktigare.
Det var inte min avsikt att bli ot, sorry.
War is peace.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Re: Sv: Fungerar 12-stegs-programmen?

Inlägg av ulltand » fre 29 mar 2013, 20:18

Sidartha skrev:Det är personal som ska göra rapporten om ev. missförhållanden...
Uppenbarligen har det inte skett.

Har du i ditt arbete fått någon utbildning om hur du ska anmäla och till vad du ska anmäla? Står din arbetsplats under Socialstyrelsens kontroll? Gör alla 12-stegshem det?

Sidartha

Inlägg av Sidartha » fre 29 mar 2013, 20:26

ulltand skrev:
Sidartha skrev:Det är personal som ska göra rapporten om ev. missförhållanden...
Uppenbarligen har det inte skett.

Har du i ditt arbete fått någon utbildning om hur du ska anmäla och till vad du ska anmäla? Står din arbetsplats under Socialstyrelsens kontroll? Gör alla 12-stegshem det?
Ja och vi har rutiner för hur det ska journalföras och till vem vi ska anmäla rapportera i olika lägen. Ibland kan man ju inte gå till den egna chefen för de kan ju vara inblandade i ärendet.
Jag jobbar inte på något tolvstegshem och sysslar heller inte bara med tolvsteg utan det är bara en liten del av mitt jobb.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » fre 29 mar 2013, 20:50

Sidartha skrev:Ja och vi har rutiner för hur det ska journalföras och till vem vi ska anmäla rapportera i olika lägen. Ibland kan man ju inte gå till den egna chefen för de kan ju vara inblandade i ärendet.
Jag jobbar inte på något tolvstegshem och sysslar heller inte bara med tolvsteg utan det är bara en liten del av mitt jobb.
Du arbetar alltså med 12-stegsbehandling på ett ställe som står under Socialstyrelsens kontroll? Fängelse, LVM eller rättspsyk alltså.

Rena behandlingshem, står dom under Socialstyrelsens kontroll?

Sidartha

Inlägg av Sidartha » fre 29 mar 2013, 21:05

manifesto skrev:
Sidartha skrev:
manifesto skrev:Så, menar sign Sidartha (stavfle?) att 12-stegs-programmen fungerar?
Ibland
Hur vet du det?
Att det beror på just tolvsteget kan jag inte säkert veta men däremot så kan jag exempelvis välja att tro på vad de klienter som säger att det haft betydelse för deras förändring till bättre hälsa. I kommunerna där de ofta har olika öppenvårds alternativ som CRA eller tolvsteg kan de ju mäta flödet och läsa ut skillnader i ASI eller DOK.

Jag vill dock inte vara med i någon debatt kring detta eftersom det är något för akademiker och politiker att kriga om. Vissa forskare hävdar att ingen behandling har någon betydlig effekt över tid medan andra kommit fram till att det är helt annorlunda. Jag har inte som syfte att försvara tolvsteg eller något annan behandlingsform heller. Att jag skriver i tråden är mest för att peka på att det finns problem med att låsa sig vid behandlingsmetoder och dess evidens för mycket eftersom något riktigt genombrott i missbruksvården ännu inte har skett. Mirakel medicinen är ännu inte här även om man vet mycket om både hjärnan, inlärningsteori och hur drogerna påverkar kroppen.

Placeringar i behandlingshem är väl mindre och mindre vanligt och tolvsteg används inte alls som jag förstått det, i sthlm l och många andra kommuner har bara CRA och en del bara KBT terapeuter eller blandat. I min kommun använder man flera alternativ. Vissa klienter har gått igenom alla metoder som står till buds flera gånger utan att lyckas...
Senast redigerad av 1 Sidartha, redigerad totalt 0 gånger.

Sidartha

Inlägg av Sidartha » fre 29 mar 2013, 21:09

ulltand skrev:
Sidartha skrev:Ja och vi har rutiner för hur det ska journalföras och till vem vi ska anmäla rapportera i olika lägen. Ibland kan man ju inte gå till den egna chefen för de kan ju vara inblandade i ärendet.
Du arbetar alltså med 12-stegsbehandling på ett ställe som står under Socialstyrelsens kontroll? Fängelse, LVM eller rättspsyk alltså.

Rena behandlingshem, står dom under Socialstyrelsens kontroll?
Som jag förstått det så ska socialstyrelsen inte ha kvar tillsynen av socialtjänsten i kommunerna utan det ska bildas en ny statlig myndighet för detta. Du får kolla upp mer om det själv.

Jag jobbar i en kommunal behandling som har flera behandlings metoder.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 29 mar 2013, 21:23

Kommunal behandling? Vad är det?

Sidartha

Inlägg av Sidartha » fre 29 mar 2013, 21:58

pwm skrev:Kommunal behandling? Vad är det?
Något nytt vettu med regional lanskapsfostran som metod. Nämnd terapi med förvaltningsinslag. ;)

Skämt och sidor, det är kommunen som driver verksamheten för att slippa skicka iväg klienterna till externa behandlingar. Det är väl ett sätt att få pengarna att stanna i kommunen.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » fre 29 mar 2013, 22:07

Sidartha skrev:Skämt och sidor, det är kommunen som driver verksamheten för att slippa skicka iväg klienterna till externa behandlingar. Det är väl ett sätt att få pengarna att stanna i kommunen.
Jag tror de flesta här vet hur det fungerar, frågorna gäller väl om behandlingshemmen står under Socialstyrelsens kontroll, om det är legitimerade behandlare som utför vården och kanske varför kommunerna är inblandade.

Du säger att du har ansvar för att det sker journalbokföring och att du har anmnälningsplikt, har alla som utför behandlingar a la 12-steg åt kommunen på skattebetalarnas kostnad det?

Sidartha

Inlägg av Sidartha » fre 29 mar 2013, 22:17

ulltand skrev:
Sidartha skrev:Skämt och sidor, det är kommunen som driver verksamheten för att slippa skicka iväg klienterna till externa behandlingar. Det är väl ett sätt att få pengarna att stanna i kommunen.
Jag tror de flesta här vet hur det fungerar, frågorna gäller väl om behandlingshemmen står under Socialstyrelsens kontroll, om det är legitimerade behandlare som utför vården och kanske varför kommunerna är inblandade.

Du säger att du har ansvar för att det sker journalbokföring och att du har anmnälningsplikt, har alla som utför behandlingar a la 12-steg åt kommunen på skattebetalarnas kostnad det?
Det tycker jag.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 29 mar 2013, 22:24

Oavsett vad du tycker: Har dom det?

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 30 mar 2013, 13:47

Sidartha skrev:
manifesto skrev:
Sidartha skrev:Ibland
Hur vet du det?
Att det beror på just tolvsteget kan jag inte säkert veta
Precis.
Sidharta skrev:men däremot så kan jag exempelvis välja att tro på vad de klienter som säger att det haft betydelse för deras förändring till bättre hälsa.
Jo, i varje givet ögonblick finns det ca 2 miljoner tolvstegare/AA världen över som kan gå ed på just det. På samma sätt finns det t ex ca 7 miljoner Jehovas Vittnen som kan gå ed på att de tillhör de 144000 utvalda som får tillbringa en evighet i himlen tillsammans med Jesus. Väljer du att tro på det också?
Sidartha skrev:I kommunerna där de ofta har olika öppenvårds alternativ som CRA eller tolvsteg kan de ju mäta flödet och läsa ut skillnader i ASI eller DOK.

Du ser alltså inget problem med att tolvsteg/minnesota haft ett i det närmaste monopol på missbruksbehandling de senaste ca 30 åren?
Sidartha skrev:Jag vill dock inte vara med i någon debatt kring detta eftersom det är något för akademiker och politiker att kriga om.

Är det därför som du debatterar om det här i den här tråden?
Sidartha skrev:Vissa forskare hävdar att ingen behandling har någon betydlig effekt över tid medan andra kommit fram till att det är helt annorlunda.
Visst är det svårt att utvärdera missbruksbehandling och andra psykosociala åtgärder, men det berättigar väl inte att en helt ovetenskaplig metod från 30-talet ska dominera så totalt i Sverige år 2013?
Sidartha skrev:Jag har inte som syfte att försvara tolvsteg eller något annan behandlingsform heller. Att jag skriver i tråden är mest för att peka på att det finns problem med att låsa sig vid behandlingsmetoder och dess evidens för mycket eftersom något riktigt genombrott i missbruksvården ännu inte har skett.

Aj då? Jag trodde vi här debatterade just denna låsning vid EN metod/filosofi/religion, dvs Tolvstegsrörelsen och dess skenbara evidens som fungerande behandling vid missbruksproblematik?
Sidartha skrev:Mirakel medicinen är ännu inte här även om man vet mycket om både hjärnan, inlärningsteori och hur drogerna påverkar kroppen.

Och det berättigar remittering till kvack, menar du?
Sidartha skrev:Placeringar i behandlingshem är väl mindre och mindre vanligt och tolvsteg används inte alls som jag förstått det, i sthlm l och många andra kommuner har bara CRA och en del bara KBT terapeuter eller blandat.
Jo, jag vet att det går frammåt, men alldeles för långsamt.
Sidartha skrev:I min kommun använder man flera alternativ. Vissa klienter har gått igenom alla metoder som står till buds flera gånger utan att lyckas...
Du har kanske färsk statistik här?
War is peace.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 30 mar 2013, 17:45

Sidartha skrev:Syftar du på missbruksvård så kommer det garanterat att vara så även om 12-steg försvinner ja.
Tror aldrig jag hört någon inom 12-stegsbranschen använda benämningen missbruk tidigare.

Användarvisningsbild
Doddyswe

Inlägg av Doddyswe » lör 30 mar 2013, 21:08

Lite OT, men jag fick berättat för mig av en psykiatriker om hens oro över utvecklingen inom beroendevården.
- Att det trycks på från intresseorganisationer att lägga ner metadon-programmen
- Starkt motstånd bland beslutsfattare mot att införa s.k sprut-byten
- Förslag till att bygga el-sanerade terapi-rum i anslutning till avdelningen
- Något om komplements-behandlingar och just 12-steg

Jag uppfattar det som att sjukvårds-personalen inte står bakom förslagen, men å andra sidan har jag inga uppgifter att styrka det med.
Någon annan här som har det, kanske? :|
Cynism är endast applicerad realism.

Skriv svar