Fungerar 12-stegs-programmen?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Sidartha

Re: Fungerar 12-stegs-programmen?

Inlägg av Sidartha » lör 30 mar 2013, 22:27

manifesto skrev:****
Att det beror på just tolvsteget kan jag inte säkert veta [/quote]
Precis.
......................................................................................'

När du ändå är så på hugget att få mig att försöka försvara tolvsteg så ska jag dela med mig lite om vad jag egntligen tycker om tolvsteg eftersom du inte vet vad jag tycker.

För mig är det ganska likgiltigt om det finns eller inte finns kvar i den form det är i dag. Jag är ingen representant för detta men givetvis finns det saker i det som jag gillar.
Jag ska försöka beskriva det i följande rader:

Behandlingen börjar med att fokusera på beroendet/missbruket som det centrala problemet innan man börjar rota i den sociala interaktionen och problembeteenden. För många patienter/klienter är detta bra.
Man har princip framför person gällande regler och förhållningssätt vilket jag tycker är bra. De förespråkar total nykterhet(nu mera finns ju andra behandlingar för de som kan reducera till normalbruk).
Man uppmuntras att skaffa sig en känsla av meningsfullt sammanhang eftersom alla inte har ett sådant som gör att det finns någon anledning att bli drogfri. I många fall tas detta för självklart av personal som inte själva på allvar tappat motivationen att leva ett vanligt liv i samhället. Jag tycker det är bra med utbildad personal som har egen erfarenhet av missbruk/beroende men det får absolut inte vara enbart sådan personal.
Det är absolut inte fel på att ha en del behandlare/terapeuter som inte gått akademisk utbildning (däremot borde kanske dessa utbildningarna granska mer).
En lärdom som jag kommer att ta med mig från tolvsteg är även det jag upplevt med de religiösa aspekterna. Jag tycker det är förkastligt att ha med detta inslag i behandlingen i den for som AA framställer det annat än för de som möjligen redan är religiösa. Det positiva med det hela är väl att man i stället kan snegla på vården som använder sig mycket av KASAM http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4nsla_av_sammanhang (istället för att använda begrepp som andlighet). Iden från AA att först identifiera problemet och sedan stärka KASAM för att efter det ta i tu med en personlig beteende analys/funktionsanalys/4:e steg (KBT/CRA/tolvsteg) och sammanställa sina konsekvenser för att sedan planera förändring. På så vis stärk de med svag identitet innan man förväntar sig att de ska ge sig in i beteendeförändringar.
Det rationellaste borde ju vara att plocka ut det bästa ur olika behandlingsformer och sortera bort sådant som är för pseudovetenskapligt och lämna tillbaka varumärket till AA. Det finns ju delar som användbara och påträffas i andra vetenskaper.
På samma sätt kan man göra med KBT och dynamisk terapi och i framtiden så kommer det nog att finnas behandlingar som har inslag av både dynamik,kognitiv och existentiell karaktär inom missbruksvården så att man kan hjälpa folk på bästa sätt.

Att helt ta bort alla tolvstgsbehandlingar eller andra religiösa, pseudovetenskapliga alternativ helt tycker jag är en demokratisk fråga som handlar om politisk inställning. Jag tycker nog man kan ha lite kvar av alternativ för de som vill ha det annars drar vi ju åt att bli en diktatur. Även många troende betalar ju faktiskt skatt så då borde de ju få en vård som passar dem. Den typen av behandling ska givetvis inte dominera vårdalternativen.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 30 mar 2013, 22:46

Sidartha skrev:Att helt ta bort alla tolvstgsbehandlingar eller andra religiösa, pseudovetenskapliga alternativ helt tycker jag är en demokratisk fråga som handlar om politisk inställning.
Har du något exempel på andra medicinska behandlingar som du tycker ska bestämmas demokratiskt? Kanske vi borde införa lite mer andeprat på dödsbädden?

Och, det finns nog en bruksanvisning för hur man citerar här. Kanske någon moderator kan länka?

Sidartha

Inlägg av Sidartha » lör 30 mar 2013, 23:02

ulltand skrev:
Sidartha skrev:Att helt ta bort alla tolvstgsbehandlingar eller andra religiösa, pseudovetenskapliga alternativ helt tycker jag är en demokratisk fråga som handlar om politisk inställning.
Har du något exempel på andra medicinska behandlingar som du tycker ska bestämmas demokratiskt? Kanske vi borde införa lite mer andeprat på dödsbädden?
Du tycker i sann stalinistisk anda att de som ligger på dödsbädden ska missunnas att få lite andeprat om det är deras sista önskan? Ja, kanske ska någon naturvetenskapligt orienterad professor pli vår näste svenska pressident med dig som rådgivare?

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 30 mar 2013, 23:04

Sidartha skrev:Du tycker i sann stalinistisk anda att de som ligger på dödsbädden ska missunnas att få lite andeprat om det är deras sista önskan? Ja, kanske ska någon naturvetenskapligt orienterad professor pli vår näste svenska pressident med dig som rådgivare?
Menar du att någon inom vården ska låtsas om att dom pratar med någon ande, eller hur tänkte du?

Sidartha

Inlägg av Sidartha » lör 30 mar 2013, 23:07

ulltand skrev:
Sidartha skrev:Du tycker i sann stalinistisk anda att de som ligger på dödsbädden ska missunnas att få lite andeprat om det är deras sista önskan? Ja, kanske ska någon naturvetenskapligt orienterad professor pli vår näste svenska pressident med dig som rådgivare?
Menar du att någon inom vården ska låtsas om att dom pratar med någon ande, eller hur tänkte du?
Jag fördjupade mig inte riktigt där men präster finns det väl på sjukhus. Pratar inte dom med andar?

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 30 mar 2013, 23:09

Sidartha skrev:Jag fördjupade mig inte riktigt där men präster finns det väl på sjukhus. Pratar inte dom med andar?
Det tror dom säkert att de gör. Tycker du att man ska ha präster inom vården?

Sidartha

Inlägg av Sidartha » lör 30 mar 2013, 23:23

ulltand skrev:
Sidartha skrev:Jag fördjupade mig inte riktigt där men präster finns det väl på sjukhus. Pratar inte dom med andar?
Jag behöver ingen präst där, så i mina ögon är det en ekonomisk fråga. Det finns andra som anser sig behöva det och då funderar jag givetvis på om jag vill att den del av skatten går dit ändå. Jag tycker dom som vill ha det kan få ha sin präst eftersom även religiösa oftast är skattebetalare.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 30 mar 2013, 23:28

Sidartha skrev:
ulltand skrev:
Jag behöver ingen präst där, så i mina ögon är det en ekonomisk fråga. Det finns andra som anser sig behöva det och då funderar jag givetvis på om jag vill att den del av skatten går dit ändå. Jag tycker dom som vill ha det kan få ha sin präst eftersom även religiösa oftast är skattebetalare.
Så om man är skattebetalare ska man själv få välja vård utan att hänsyn ska tagas till om den är effektiv eller inte?

Vilken vård anser du att dom som inte betalar skatt ska få? Tänker på barn som inte har någon inkomst och varför inte papperslösa.

Sidartha

Inlägg av Sidartha » lör 30 mar 2013, 23:33

ulltand skrev:
Lägger in din kommentar från "gilla"-tråden här:
ulltand skrev: Att tycka vårdmetoder ska avgöras demokratiskt kommer aldrig vara ok här, du kan väl göra en egen lista och få med det.
Nu tolkar jag dig lika grovt som du valde att tolka mig, dvs:

Du tycker vi ska slopa landstingsval i landstinget och även tillsättande av socialnämnd kommunerna!? Varför det?

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 30 mar 2013, 23:41

Sidartha skrev:Du tycker vi ska slopa landstingsval i landstinget och även tillsättande av socialnämnd kommunerna!? Varför det?
Att vi väljer landstingspolitiker demokratiskt är inte detsamma som att vi väljer vilken behandling man ska ha demokratiskt.
Det beslutas av personer som inte är förtroendevalda, tack och lov.

Sidartha

Inlägg av Sidartha » lör 30 mar 2013, 23:50

ulltand skrev:
Sidartha skrev:Du tycker vi ska slopa landstingsval i landstinget och även tillsättande av socialnämnd kommunerna!? Varför det?
Att vi väljer landstingspolitiker demokratiskt är inte detsamma som att vi väljer vilken behandling man ska ha demokratiskt.
Det beslutas av personer som inte är förtroendevalda, tack och lov.
Ramarna och urvalet för dessa beslut är reglerade politiskt och därför finns det sjukhuspräster. Det är inget läkarna beslutar om. Det ska du dessutom vara glad för eftersom det finns religiösa läkare som annars skulle kunna få för sig att plocka in prästen i den medicinska delen av arbetet.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 30 mar 2013, 23:59

Sidartha skrev:Ramarna och urvalet för dessa beslut är reglerade politiskt och därför finns det sjukhuspräster. Det är inget läkarna beslutar om. Det ska du dessutom vara glad för eftersom det finns religiösa läkare som annars skulle kunna få för sig att plocka in prästen i den medicinska delen av arbetet.
Och man har beslutat att det ska finnas städare och personal som fixar mat också.

Vilken behandling som erbjuds avgörs av professionella, förutom just behandling av beroende, det sköts av förtroendevalda kommunalpolitiker. Därför ser det ut som det gör.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 31 mar 2013, 11:26

Sidartha skrev: Jagande efter evidens med för specificerade metoder och synsätt tror jag tyvärr minskar klientens/brukarens möjlighet att få individuell hjälp.
Varför tror du det?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Sv: Fungerar 12-stegs-programmen?

Inlägg av piotrr » sön 31 mar 2013, 11:40

Sidartha skrev:Alternativet är ju att endast psykologer får syssla med terapi men hur rättssäkerheten och eventuella varumärkes skydd fungerar där vet jag inte.
Rättsäkerheten fungerar där. Varumärkesskydd för specifika terapier är i min erfarenhet något som främst självkonstruerande terapeuter håller på med. Det och massiva mängder flygblad och broschyrer.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 31 mar 2013, 14:05

Sidartha skrev:
manifesto skrev:****
Att det beror på just tolvsteget kan jag inte säkert veta
Precis.
......................................................................................'

När du ändå är så på hugget ...
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=21&t=1157
War is peace.

Skriv svar