Forskning kring mediums upplevelser?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Björn
Avstängd
Kontakt:

Forskning kring mediums upplevelser?

Inlägg av Björn » tor 16 dec 2004, 09:09

Är det någon som känner till om det skett någon slags forskning som tangerar det som ett medium anser sig uppleva.

Det finns ju forskning kring t.ex. UKU:er och mentala processer.

Jag har en hypotes att de flesta medium verkligen känner av en närvaro som de också många ggr kommunicerar med. Troligen från en del av hjärnan som hennes medvetande inte har kontroll över, eller bara omedveten kontroll över. På sätt och viss kan det likna vissa schizofrena processer, de hör röster, känner närvaro av ett väsen etc.

Kombinerar man en sådan förmåga med cold reading så kan jag förstå att ett medium kan göra ett imponerande intryck hos den okritiske och kanske många gånger skärrade person som anlitat ett medium.

Som sagt, nåon som stött på någn forsknig kring detta?

Björn
Avstängd
Kontakt:

Re: Medium

Inlägg av Björn » tor 16 dec 2004, 13:54

Kolla till exempel diskussionen på www.tv4.se, klicka på Andarnas Makt (dropplist i vänster kolumn) scrolla ner, klicka på Forum och kolla in diskussionen på tråden: "Vill du ha kontakt med en viss avliden?"

De medium (media?) som diskuterar där tror uppenbarligen själva att de har kontakt med Andar. För att ge lite relief åt det jag skrev ovan.

Någon där, Carina, ska visst testa av Larhammar (iaf KTH)för sin psykometriska ]

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tor 16 dec 2004, 16:25

Tjena Björn!

Jag vet inte om jag tror att det är så avancerat så att det tangerar eller ens har samma yttringar som schizofreni. Jag lutar snarare åt att det är så enkelt att hon och andra som "verkligen tror att de har förmågan", använder sin intuition i kombination med observationsförmåga. Däremot vill hon väldigt gärna att det ska vara andekontakter och då blir det lätt det. Jämför med alla de som ställer upp i talangtävlingar typ FameFactory, vilka är helt övertygade om att de är makalösa sångarämnen men när de skall till låter de som skadeskjutna djur. Inga jämföresler i övrigt.

Jag tror att vi i första hand ska ägna oss åt att plocka ned den nomenklatur av kallhamrade medium som härjar TV-rutorna och samlingssalar runt i landet. Nätverket med Iris Hall i centrum är inget annat än cyniska parasiter. Det är dessa som håller kurser för sådana som Carina och spär på hennes villfarelser.

Vänliga hälsningar,
Garvarn

Björn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Björn » tor 16 dec 2004, 16:47

Det kan naturligtvis vara som du säger.

Men med tanke på att det finns patologiska tillsånd som ger liknade effekter så undrar jag ändå om det inte finns en möjlighet att de har förmågan att medvetet eller omedvetet dra igång något i hjärnan som upplevs som en "närvaro", att man hör röster, etc.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tor 16 dec 2004, 17:04

Visst finns ett patologiskt tillstånd som ger sådana effekter -- men jag är mycket tveksam till att medium upplever något som liknar dessa. Om jag har förstått saken rätt kommer dessa röster oanmälda och alla självutnämnda medium jag har erfarenhet av, har sett, läst, osv., styr sina upplevelser rätt duktigt. Det kvittar om det varit "galningarna" som faktiskt tror att de har en förmåga eller de medvetna svindlarna.

Vänliga hälsningar,
Garvarn

Björn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Björn » fre 17 dec 2004, 14:04

Garvarn skrev:Visst finns ett patologiskt tillstånd som ger sådana effekter -- men jag är mycket tveksam till att medium upplever något som liknar dessa. Om jag har förstått saken rätt kommer dessa röster oanmälda och alla självutnämnda medium jag har erfarenhet av, har sett, läst, osv., styr sina upplevelser rätt duktigt. Det kvittar om det varit "galningarna" som faktiskt tror att de har en förmåga eller de medvetna svindlarna.

Vänliga hälsningar,
Garvarn
Min intuition säger mig att det ligger mer bakom det här än rena galningar eller medvetna svindlare, även om det säkert har sin beskärda del av de personer som kallar sig medium.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » fre 17 dec 2004, 14:31

Björn skrev:Min intuition säger mig att det ligger mer bakom det här än rena galningar eller medvetna svindlare, även om det säkert har sin beskärda del av de personer som kallar sig medium.
När jag skrev "galningarna" menade jag naturligtvis inte rena galningar. Jag menade de snälla och välvilliga människor som väldigt gärna vill ha lite spänning i tillvaron och utgår ifrån att "det måste finnas något mer".

Men av ren nyfikenhet skulle jag vilja vet vad Din intuition menar ligger bakom det här. Du kan höfta om Du inte kan vara tydlig.

Vänliga hälsningar,
Garvarn

Björn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Björn » lör 18 dec 2004, 16:09

Garvarn skrev:Men av ren nyfikenhet skulle jag vilja vet vad Din intuition menar ligger bakom det här. Du kan höfta om Du inte kan vara tydlig.
Det är en hel del som ligger bakom min tro att de med mediala upplevelser får impulserna från sin egen hjärna.

Dels är det de patologiska tillstånden där vi konsterat att det kan inträffa. Mycken information har vi ju ått om hjärnan genom att studera patologiska innehåll.

Men det är också så att hjärnan är betydligt mer än vårt medvetna själv.

T.ex. det klassiska exemplet med att om man mäter i hjärnan vid beslutsdrivna processer, så påbörjar hjärnan handlingen innan medvetenheten om handlingen når medvetandenivån, som då efterrationaliserar att den tagit beslutet till handlingen. Det är ett klassikt experiment men jag orkar inte leta upp referensen just nu.

Men vem tar då beslutet om handlingen?

Om man hypotetisar att medvetenhetscentret i hjärnan bara är en del av den verkliga jaget, skulle det ju kunna vara så att jaget tar beslutet till handlingen och att det medvetna bara informeras om beslutet i efterhand, men att på det sätt det hela fungerar uppfattas det som att den medvetna delen tagit beslutet.

Vi ar ju alla gjort handlingar av många olika slag som först senare når medvetandenivån. Typ ryckt åt oss handen vid kontakt med brännheta föremål, eller väjt för något med bilen innan vi uppfattat situationen.

Då skulle det allstå kunna vara att de handlingar som vi uppfattar att vi tagit beslut om av vårt medvetna egentligen gjorda av vårt jag, eller åtminstone i någon anna del av hjärnan som inte är "medvetenhetsmodulen".

Gazzaniga har skrivit mycket om detta. Se ex. "It is not a single, holistic, unitary system at all. The brain, to paraphrase Dr. Gazzaniga, is a confederation of various modules capped by the "normally dominant computational systems" of the left brain, that has the "capacity to interpret our multiple self." "These modules can compute, remember, feel emotion, and act. They exist in such a way that they need not be in touch with the natural language and cognitive systems underlying private conscious experience," Gazzaniga points out. This means that not only are our brains made up of many different modules, but also that the modules function on their own, often outside of our conscious awareness and control." http://www.unlockyourlife.com/unlock/htm/ul3.html

Skule det alltså kunna vara så att för medialt "begåvade" så är det så att någon del av hjärnan löper lite amok och skickar fejkad information till "medvetenhetsmodlulen" som tolkar de som närvaro av ande, att hon pratar med ett spöke, etc etc??

Ungefär så tänker jag.

Björn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Björn » ons 22 dec 2004, 08:19

FYI så valsar en kopia av runt av detta på TV4-forumet, Andarnas Makt och hetsar upp en del människor.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » ons 22 dec 2004, 09:08

Tjena Björn!

Låt det valsa...

Vänliga hälsningar,
Garvarn

Skriv svar