Pseudovetenskap i marknadsföring

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bod

Pseudovetenskap i marknadsföring

Inlägg av Bod » tor 16 dec 2004, 22:53

Jag anmälde precis bifogade sajter till Konsumentverket. Om inte annat så kanske de kan bli fällda för vilseledande marknadsföring. Jag hittade länken till gurkorna bland VoFs notiser (jag är kanske inte den förste som anmält dem?).
http://www.plusminus.se/
http://www.plusminusgurkan.com/index.html

Kolla in vatten- och luftvirvlarna t ex. Helt otroligt!

Användarvisningsbild
loghill
Kontakt:

Re: Pseudovetenskap i marknadsföring

Inlägg av loghill » fre 17 dec 2004, 00:04

På den ena sajten refereras till en del forskning, nån som vet något om denna forskning?

MVH staffan

Användarvisningsbild
Johan Sperling

Inlägg av Johan Sperling » fre 17 dec 2004, 01:09

Det refereras (eller gjorde förut i alla fall) till en viss Bengt Lundegårdh vid SLU. Jag skrev till honom för ett par år sedan och frågade om han var medveten om att hans namn, om än stundom felstavat, användes i marknadsförningen av vattenvirvlaren. Jag fick följande svar:
Tack för din upplysning. Jag är tyvärr medveten om att de använder
pilotstudien felaktigt i sin marknadsföring. De har fått ett antal
påpekanden om detta. Inte enbart från mig utan även från den fond som
delfinansierade studien. Studien är som sagt endast en pilotstudie och i
den fanns vissa resultat som pekade på skillnader, men vad det berodde på
är okänt. Det kan ha slumpat sig så att just de odlingar som hade virvlat
vatten även hade skillnader i klimat från kontrollodlingarna. Utifrån
pilotstudien föreslog jag, innan någon form av utnyttjande av resultaten i
marknadsföring gjordes, att en mer vetenskapligt upplagd studie borde
göras. Som du ser fick jag ingen respons på detta förslag. Däremot är de
mycket mer försiktiga i dag angående uttalandena rörande min pilotstudie. I
början påstod de att vitamin C var högre i tomater odlade med virvlat
vatten. Idag använder de pilotstudien mer som en piotstudie, m.a.o.
reslutatet är endas vägledande ej vetenskapligt hållbart. Det borde dock
uttryckas bättre i deras reklam.

Hälsning
Bengt

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 17 dec 2004, 10:01

Bod skrev:Jag anmälde precis bifogade sajter till Konsumentverket. Om inte annat så kanske de kan bli fällda för vilseledande marknadsföring. ....
Kolla in vatten- och luftvirvlarna t ex. Helt otroligt!
Detta är en gamal goding som lär leva länge än, Konsumentverket till trots. Vattenvirvlarna figurerade i SVTs konsumentprogram Plus för något år sedan och avfärdades då av forskare vid såväl KTH som Umeå universitet. Icke desto mindre kan jag än idag hos min lokala matvaruhandlare köpa grönsaker odalde i virvlat vatten; av och till kan man hitta +/- loggan på förpackningarna.

För 170:- kan du köpa små klisterlappar som behandlats med virvlat vatten. Genom att klistra dessa på mobitelefonens batteri upphör strålningen (men mobilen fungerar fortfarande). Helsingborgs kommun verkar ha investerat hårt i detta inom ramen för sitt miljöarbete, se t.ex notis 2001-06-04 på http://www.vof.se/aktuellt-01.html

En uppsjö andra relaterade produkter hittar du hitta hos Jordstrålningscentrum: http://biphome.spray.se/jordstralningsc ... vatten.htm . (Jordstrålningscentrums hemsidor är förövrigt en guldgruva för de som letar efter tomtar, troll, devor, vättar, ledsagare och mycket annat smått-o-gott). :D

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » lör 18 dec 2004, 16:16

Tack för kommentarerna.
Angående Jordstrålningsscentrum så är det tragiskt och för mig ofattbart att de tillåts hålla på. Jag är anhängare av demokrati och yttrandefrihet men det är ett svagt samhälle som inte kan hålla rent på ett bättre sätt och där giriga människor tillåts tjäna pengar på människors okunnighet.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 19 dec 2004, 12:43

pwm skrev: [snip]
För 170:- kan du köpa små klisterlappar som behandlats med virvlat vatten. Genom att klistra dessa på mobitelefonens batteri upphör strålningen (men mobilen fungerar fortfarande). Helsingborgs kommun verkar ha investerat hårt i detta inom ramen för sitt miljöarbete, se t.ex notis 2001-06-04 på http://www.vof.se/aktuellt-01.html
[snip]
Här har vi ju ett utmärkt testbart påstående! Vi tar ett par av de mer på markande vanligt förekommande mobiltelefonerna. Mäter dess strålning i några olika fall. Klistrar på "neutrala" klisterlappar,och gör samma mätningar och sist men inte minst, gör samma test med de "virvlade" klisterlapparna.

Resultatat kan ju vara intressant! Vi vet ju faktiskt inte ännu om klisterlapparna fungererar eller inte. Det kan ju vara så att vanliga klisterlappar fungerar lika bra eller bättre...
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 19 dec 2004, 15:45

Anders skrev:Här har vi ju ett utmärkt testbart påstående! Vi tar ett par av de mer ....
Jo iofs, men är det inte lite onödigt omständigt. Räcker det inte bara med att konstatera att om mobilen ska gå att använda så måste den "stråla"/sända ut ngt för att kommunicera? Ett enkelt och kostnadsfritt sätt att eliminera strålningen är att stänga av den...

Oberoende av hur nogrant du genomför ett test, så kommer det inte att övertyga den som vill tro - tror jag....

Lite tråkigt är det iallafall att man lägger ner skattepengar på sådant här. Det finns gott om andra hål, där de kunde användas bättre. :x

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 19 dec 2004, 18:59

Hittade en blomsterhandlare som stolt använder virvlat vatten.
http://www.gorarpsblomster.se/vatten.htm
De har även ett kraftverk med rökgasrening vars verkningsgrad är över 100%.
http://www.gorarpsblomster.se/energi.htm
Deras elverk producerar 1 GW vilket är rätt mycket. Någon här som kan bedöma rimligheten?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 20 dec 2004, 10:10

En värmepanna har en verkningsgrad på 100%. Mer än 100% är förstås orimligt.

Troligen menar de att elkraftverket producerar en miljon kWh per år, dvs det har en effekt på runt 100 kW. En effekt på 1 GW är orimlig, det motsvarar vad de största kärnkraftsreaktorerna ger.

Johannes

Användarvisningsbild
Foo Bar Baz

Inlägg av Foo Bar Baz » mån 20 dec 2004, 12:37

Johannes skrev:En värmepanna har en verkningsgrad på 100%. Mer än 100% är förstås orimligt.
Traditionellt så är det inom värmebranschen någon energiomvandling (minns ej vilken) som man inte räknar med, varvid man kommer upp i över hundraprocentiga verkningsgrader. Läste det i en några år gammal branschtidning, där någon fysiker ondgjorde sig över detta förfarande.

Björn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Björn » mån 20 dec 2004, 14:02

Foo Bar Baz skrev:
Johannes skrev:En värmepanna har en verkningsgrad på 100%. Mer än 100% är förstås orimligt.
Traditionellt så är det inom värmebranschen någon energiomvandling (minns ej vilken) som man inte räknar med, varvid man kommer upp i över hundraprocentiga verkningsgrader. Läste det i en några år gammal branschtidning, där någon fysiker ondgjorde sig över detta förfarande.
Bergvärmepumpar brukar ju ofta påstås ha verkningsgrad på flera hundra procent. Det man menar då är att man får ut si och så mkt i värmeeffekt versus den effekt man stoppar in med elektricitet.

Groo

Inlägg av Groo » tis 21 dec 2004, 11:39

En annan pärla att begrunda: http://www.alternativahalsokliniken.se/

kenny

Inlägg av kenny » fre 14 jan 2005, 12:09

Kost
För att hålla en perfekt balans mellan syror och baser i kroppen måste födan bestå till 75% av basisk föda. Gurka tillhör det mest basiska du kan äta! Plusminusgurkan hjälper dig påvärka ph-balansen.
Bortsett från stavfel, gurka tillhör en av de få syrabildande grönsakerna (PRAL = 0.8 ).

Skriv svar