Elisabeth Schönbeck - Placeringen i syskonskaran

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Elisabeth Schönbeck - Placeringen i syskonskaran

Inlägg av devadatta » sön 25 jan 2009, 16:15

tuatara skrev:Nu har jag gjort en poll för att se hur många som inte på nåt sätt går att få till äldstabarn efter att man "skrapat lite på ytan".
Bra initiativ!
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

tuatara

Inlägg av tuatara » sön 25 jan 2009, 20:45

Eftersom det inte bara verkar vara ES slutsatser som är tokiga, utan även de faktauppgifter hon lutar sig mot (iaf vad gäller Thatcher och Brundtland), så tänkte jag kolla hur väl presidentpåståendet stämmer.
- Det har visserligen funnits amerikanska presidenter som inte varit äldsta barnet eller endabarn men då har de varit äldsta sonen, säger Elisabeth Schönbeck
Det har ju hänt mer än en gång genom historien att själva grundpåståendet inte visar sig stämma när man kontrollerar det.

Och efter att ha gått igenom 43 amerikanska presidenter (1 av de 44 satt nämligen 2 gånger) har jag hittat inte mindre än...
*trumvirvel*
11 äldstabarn!

10 har jag inte lyckats kategorisera
Av de som inte var äldst har jag kunnat identifiera 5 som äldsta son och 10 som ej varandes äldste sonen.
Jag skulle kunna få exaktare siffror om jag gjorde det noggrannare, men jag känner mig iaf ha stöd för påståendet att: Presidenter är oftast inte storasyskon.

Mangan

Inlägg av Mangan » sön 25 jan 2009, 22:05

tuatara skrev:
Mangan skrev:skulle nog satsa en 100-lapp på att Schönbeck inte läst Pinker eller liknande litteratur.
Dra inga förhastade slutsatser. Folk brukar kunna uppvisa en oerhörd förmåga att inte ta till sig information som talar emot det de vill tro på även fastän de läser den.
Mycket sant. I detta fallet är jag nog beredd att satsa min 100 lapp på att hon inte läst Pinker mfl ändå...bara en känsla :smile2:
Det finns små tricks som får folk att ge dig mer än du är värd

Användarvisningsbild
utter

Inlägg av utter » sön 01 mar 2009, 12:28

Jag läste precis ett avsnitt i Steven Pinkers "The blank slate" (som redan nämnts i tråden) som kan vara värt att citera. Han ger även några referenser som kan vara intressanta att kolla.
Steven Pinker, The blank slate, s. 389 skrev: In Born to Rebel, Sulloway predicted that firstborns should parlay their advantages into a more assertive personality.(46) And because they identify with their parents, and by identification with the status quo, they should grow up to be more conservative and conscientious. Laterborns, in contrast, should be more conciliatory and open to new ideas and experiences. Though family therapists and laypeople have had these impressions for a long time, Sulloway tried to explain them in terms of Triver's theory of parent-offspring conflict and its corollary, sibling rivalry. He found some support for these ideas in a meta-analysis [...] of studies of birth order and personality.(47)

Sulloway's theory, however, also requires that children use the same strategy outside the home - with their peers and colleagues - as the ones that served them well inside the home. That does not follow from Triver's theory; indeed it contradicts the larger theory from evolutionary psychology that relationships with bood relatives should be very different from relationships with nonrelatives. Tactics that work on a sibling or parent may not work so well on a colleague or stranger. And in fact subsequent analyses have shown that any effects of birth order on personality turn up in studies that ask siblings or parents to rate one another, or to rate themselves with respect to a sibling, which of course can assess only their family relationships. When personality is measured by neutral parties outside the family, birth-order effects diminish or disappear.(48) Any differences in the parenting of firstborns and laterborns - novice or experienced parents, divided or undivided attention, pressure to carry on the family legacy or indulgent babying - seem to have little or no effect on personality outside the home.

(46) Sulloway, F.J. 1996. Born to Rebel: Family conflict and radical genius. New York: Pantheon.
(47) Sulloway, F.J. 1995. Birth order and evolutionary psychology: A meta-analytic overview. Psychological Inquiry, 6, 75-80.
(48) Harris, J.R. 1998a. The nurture assumption: Why children turn out the way they do. New York: Free Press. appendix 1;
Harris, J.R. In press. Personality and birth order: Explaining the differences between siblings. Politics and the Life Sciences.
Don't believe everything you think!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 01 mar 2009, 14:35

utter skrev:Jag läste precis ett avsnitt i Steven Pinkers "The blank slate" (som redan nämnts i tråden) som kan vara värt att citera. Han ger även några referenser som kan vara intressanta att kolla.
Och det är alltså från Harris senaste bok (jag har även läst den första) som min sammanfattning i detta inlägg kommer ifrån.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » lör 07 mar 2009, 00:59

Har helt missat den här ett år gamla DN-artikeln om syskonordning (kanske borde läsa insidan-avdelningen oftare). Enligt dem verkar det enligt svenska studier ha funnits en liten effekt som minskat under 1900-talet.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 08 mar 2009, 07:57

Dags för Anne Kolehmainen att förvilla igen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 03 apr 2009, 14:57

Hur är det egentligen - blir verkligen endabarn alltid bortskämda och mår de dåligt av att vara ensamma? Vi frågade en expert på syskonrelationer - Elisabeth Schönbeck.
– Det gäller att vara medveten om konsekvenserna av att bara skaffa ett barn, säger hon till Alltombarn.se.
[...]
Endabarnen hamnar ofta inom ganska självständiga yrken, som författare, journalister, präster eller egenföretagare.
http://www.alltombarn.se/foraldraliv/ba ... rn-1.23671
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
RawHead

Inlägg av RawHead » tor 22 mar 2012, 10:59

Elisabeth Schönbeck var i morse på Morgonpasset i P3 och dikterade hur syskon förhåller sig till varandra beroende på födselordning och kön. Jag fick en krypande känsla av att det inte var så enkelt som hon ville få det att låta. På en rak fråga från Hanna Hellquist om huruvida detta verkligen är vetenskap svarade Schönbeck att det förvisso inte forskas så mycket på detta i Sverige men desto mer i USA, där man dessutom använder detta flitigt i rekryteringar. :|

En snabb sökning på VoF hittade denna tråden och bekräftade mina misstankar.

Jag hörde inte hela diskussionen så jag vet inte om ES utmanades mer än så, men jag hoppas innerligt det. Någon som hörde hela samtalet?
The truth lies in the eye of the be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 22 mar 2012, 13:35

Hexmaster skrev:
Hur är det egentligen - blir verkligen endabarn alltid bortskämda och mår de dåligt av att vara ensamma? Vi frågade en expert på syskonrelationer - Elisabeth Schönbeck.
– Det gäller att vara medveten om konsekvenserna av att bara skaffa ett barn, säger hon till Alltombarn.se.
[...]
Endabarnen hamnar ofta inom ganska självständiga yrken, som författare, journalister, präster eller egenföretagare.
http://www.alltombarn.se/foraldraliv/ba ... rn-1.23671
Åtminstone journalister och präster har väl en enorm kontakt med andra människor. Så särskilt självständiga yrken är dessa väl inte. Bara det kanske säger lite om hennes övriga slutsatser.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 22 mar 2012, 14:21

Anders skrev:Åtminstone journalister och präster har väl en enorm kontakt med andra människor. Så särskilt självständiga yrken är dessa väl inte. Bara det kanske säger lite om hennes övriga slutsatser.
+ att det säger någonting om hur många yrkestyper det överhuvudtaget finns inom hennes begreppsvärld/föreställningsvärld.

Feministas

Inlägg av Feministas » fre 18 okt 2019, 12:23

Även om det mig veterligen inte finns särskilt gott stöd för hypotesen om hur viktig syskonföljden är för ens personlighetsutveckling, kan jag också ställa mig frågande till huruvida kvantitativ forskning är bästa sättet att undersöka en fråga som denna. Dels för att det är urbota svårt att hitta goda mätinstrument och dels för att människor alla gånger inte kan anses vara trovärdiga uppgiftslämnare.

Kan jag själv komma på ett bättre sätt att studera frågan? Nja... kanske att ett livsloppsperspektiv med både kvalitativa och kvantitativa inslag?

Skriv svar