Tittar du på "Det okända" ?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Tittar du på "Det okända" på TV4+ onsdagar 20.00 ?

Ja
3
4%
Nej
62
86%
Ibland
7
10%

Antal röster: 72

Användarvisningsbild
Urquhart

Re: Tittar du på "Det okända" ?

Inlägg av Urquhart » tor 30 okt 2008, 22:31

onslow skrev:Jag har snart nått den nivån i TV-konsumtion där endast finkulturella program (Arsenal, FC Barcelona) beaktas!
Är lite likadant hos mig. Det enda jag ser på tv nu för tiden är Champions League. Annars används burken bara till tv-spel och dvd.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 30 okt 2008, 22:57

Sista kopplingen till TV-världen för mig var Medium, Scrubs och My name is Earl.

Numera klarar jag mig helt utan.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tor 30 okt 2008, 23:19

h skrev:Jag har nog aldrig sett ett enda program på TV4+. Varenda gång jag studerar deras tablå verkar det som om hela deras affärside är att sända de mest sleazy dokumentärer de kan hitta.
De sänder alla säsonger av Black Adder f n v
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 31 okt 2008, 00:00

trilobite skrev:De sänder alla säsonger av Black Adder f n v
Men dessa har man ju på DVD!! Något annat vore ju hädiskt!

Användarvisningsbild
h

Inlägg av h » fre 31 okt 2008, 00:49

Egentligen känns det här med att följa serier genom att "titta på TV" i den tradionella meningen inte som ett seriöst alternativ nuförtiden. DVD-boxar eller nerladdad är ju så mycket bättre än att försöka komma ihåg, och ha tid att passa en viss tid varje vecka. Sen kan man dessutom dra ett par avsnitt åt gången när lusten faller på istället för att dra ut det över ett halvår.

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » fre 31 okt 2008, 07:06

h skrev:Egentligen känns det här med att följa serier genom att "titta på TV" i den tradionella meningen inte som ett seriöst alternativ nuförtiden. DVD-boxar eller nerladdad är ju så mycket bättre än att försöka komma ihåg, och ha tid att passa en viss tid varje vecka. Sen kan man dessutom dra ett par avsnitt åt gången när lusten faller på istället för att dra ut det över ett halvår.
Håller helt med. Försöka passa en tid känns helt stenålders... sen är jag oftast bara intresserad av specifika serier. JAg vill inte betala för en kanal där resterande 95% är skit. DESSUTOM så verkar det vara ett extremt dåligt utbud på HDTV-sända serier och möjlighet att spela in dom.
Använder själv programmet TV Show till mac. Bara klicka för de serier jag är intresserad av så dras nya avsnitt automatiskt ner när de dyker upp som torrents.
Bara för att klargöra. JAg skulle vara beredd att betala för det om det fanns som alternativ. Men varken iTunes eller XBOX Live har säljer serier i Sverige och vänta tills DVD släpps ser jag inte som alternativ eftersom det kommer sent och inte är i HD.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » fre 31 okt 2008, 07:29

Nu har jag tittat på det senaste Det okända (29/10-2008).
Precis på slutet får Jörgen Gustafsson kontakt med en helt ny kvinnlig ande som är kopplad till familjens blonda rådjursögda blygt leende viol, tonårsdottern Matilda. Den kvinnliga anden har viktiga budskap att framföra angående Matilda, så Jörgen ber de övriga att lämna honom och Matilda ensamma. I nästa klipp avrundar Caroline Giertz, utomhus, i regnet.
I övrigt var det precis som vanligt: vuxna människor som tror på spöken, mediumsvada, tydligt nickande/ummande vid minsta träff och efterhandskonstruktioner.

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » fre 31 okt 2008, 07:43

calle555 skrev:Nu har jag tittat på det senaste Det okända (29/10-2008).
Precis på slutet får Jörgen Gustafsson kontakt med en helt ny kvinnlig ande som är kopplad till familjens blonda rådjursögda blygt leende viol, tonårsdottern Matilda. Den kvinnliga anden har viktiga budskap att framföra angående Matilda, så Jörgen ber de övriga att lämna honom och Matilda ensamma. I nästa klipp avrundar Caroline Giertz, utomhus, i regnet.
I övrigt var det precis som vanligt: vuxna människor som tror på spöken, mediumsvada, tydligt nickande/ummande vid minsta träff och efterhandskonstruktioner.
Aha... han var det jag såg i ett program. Ett sånt program jag ej kan se på utan att konstant sakrastiskt kommentera allt korkat som sägs (inte så kul för troende i rummet kanske... men sånna finns inte i min familj.)
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » fre 31 okt 2008, 09:22

calle555 skrev:Onsdagens avsnitt var tydligen ingen höjdare. :(
I ärlighetens namn kommer här ett par exempel på skribenter som tyckte att Jörgen gjorde bra ifrån sig:
elannge skrev:Utöver det så tycker jag att Jörgen gjorde ett bra jobb i kvällens program. Prickade in ställena där anden gett sig tillkänna och sen gillade jag, att han skickade iväg både inspelningsteamet och mamman när han skulle prata med dottern, istället för att föra det samtalet inför öppen ridå.
Lantismamman skrev:Jag då som inte brukar gilla Jörgen tycker han levererat bra både denna och förra gången!

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » fre 31 okt 2008, 19:12

Nej, jag tittar inte på "Det okända". Ingen skämskudde i världen skulle få mig att utsätta mig för sånt.
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » sön 18 okt 2009, 15:34

Vill tipsa om ett litet forum på tvplaneten som diskuterar det okända.¨
Jag själv var där mycke förut och debatterade med de troende men har nu ledsnat lite.
Man behöver inte regga sig och man kan posta inälgg anonymt så om ngn har lust så gå gärna dit och läs lite trams och skriv lite kunskap.
http://tvplaneten.se/1.324215
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 18 okt 2009, 16:09

Det nda jag tittar på på TV4+ är Hercule Poirot

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » sön 18 okt 2009, 16:11

Det här avsnittet kanske kan vara värt att se, om man gillar avsnitt det blir debatt om:
JanOlsson skrev:Min vän ringde nyss och var upprörd, hon har blivit ombedd att ljuga i programet det okända och undanhålla massa information. Lögnen skulle vara att säga efter besöket har allt blivit bättre vilket inte är sant, ävan att undanhålla information jag fick fram som stämmde bättre än vad Jörgen fick.
PS
JILE skrev:Tyckte Jörgen var duktig när han var till Japan och hittade tjejen som försvann.
Han hittade inte tjejen.
DS

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 18 okt 2009, 16:14

Ingen TV här heller
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
tanto

Inlägg av tanto » sön 18 okt 2009, 20:06

Nej, sitter och vrider på mig och talar irriterat med den lysande burken och allt bara flyter ihop till en grötig ångest.

Uppskattar dom skeptiker som spelar in, dokumenterar och gör oss uppmärksammad på när dom gör bort sig mer än normalt. Tack! <3
Honey Badger doesn't give a shit

Skriv svar