Kvacksalvaren Erik Enby

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Kvacksalvaren Erik Enby

Inlägg av kipphebel3 » tor 24 okt 2019, 11:38

Det är extremt svårt att ta del av hans forskning då så litet finns publicerat samt att det lilla som finns publicerat verkar finnas i allsköns alternativmedicinska publikationer. Att blåbärsextrakt och pepparrot skulle hjälpa mot cancer i lymfkörtlarna anser jag vara osannolikt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

MartinUppsala

Inlägg av MartinUppsala » tor 24 okt 2019, 15:06

Ok, menar du att dessa alternativmedicinska publikationer är svåra att få tag på?
Eller att forskningen han har lagt upp på sin hemsida också är svår att ta del av?

Användarvisningsbild
strutfus

Inlägg av strutfus » tor 24 okt 2019, 15:09

Forskning publiceras inte på hemsidor. Däremot "forskning".

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 26 okt 2019, 10:08

Ok, menar du att dessa alternativmedicinska publikationer är svåra att få tag på?
Inte alls, men jag är inte medicinare så jag försöker tillämpa en rimlig nivå av källkritik. Egenpublicerade texter eller texter som publicerats i publikationer med ingen eller obefintlig referentgranskning anser jag ha ganska lågt bevisvärde.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

MartinUppsala

Inlägg av MartinUppsala » lör 26 okt 2019, 12:17

Jag förstår, tack! Jag tolkade det som att du inte hade tagit del av vad han publicerat pga att en egenpublicerad text har låg trovärdighet, samt att där han är publicerad har obefintlig referensganskning?
Jag fattar vad du menar. Men det är inte det jag är nyfiken eller vill ha svar på.

Menar mer. Tänk er hyptetiskt att en forskare precis avslutat sin forskning. Han skickar allt till er. (Det som Erik Enby publicerat på sin hemsida) Det finns inte publicerat någon annanstans. Forskaren frågar: Vad tycker ni om det här? Är jag något på spåret här? Om inte varför är mina fynd osannolika?

Kan någon sakligt, som då känner sig ha mer kunskap, redogöra varför hans upptäckter inte stämmer? Någon som tagit del av det han publicerat på hemsidan som sakligt kan gå igenom varför hans fynd är så orimliga. Inte dömma ut dom för att det är en egenpublicerad text eller publicerat i en alternativt tidskrift. Det är inte att sakligt förklara orimligheter av vad han menar sig ha upptäckt.

Varför det skulle vara så osannolikt att han hittat microber i blod? Som ev. orsakar sjukdom.
Som sagt så har vi ju otroligt lite kunskap om svamp, parasiter etc.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 26 okt 2019, 14:12

Vi är bara en samling löst folk som är intresserade av kvacksalveri och vidskepelse. En del här är akademiker, andra har sina smala specialområden, åter andra är inbitna rättshaverister. En forskare som vänder sig till VoFs webforum som första instans vore inte mycket att hänga i julgranen.

Något som verkar vara en vanlig åsikt är att kommer man med "forskning" som vänder uppochner på sunt förnuft och tidigare iakttagelser gäller det att argumentera väl för sin sak.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 26 okt 2019, 15:21

Varför det skulle vara så osannolikt att han hittat microber i blod? Som ev. orsakar sjukdom.
Vi vet ju inte ens det, baserat på vad han visar. Som Anders G säger här ovan så är det i allmänhet så att de som hävdar revolutionerande saker, generellt sett bör ha väldigt starka bevis. Han påstår ju att cancer är en svamp?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 27 okt 2019, 20:13

MartinUppsala skrev:
lör 26 okt 2019, 12:17
Menar mer. Tänk er hyptetiskt att en forskare precis avslutat sin forskning. Han skickar allt till er. (Det som Erik Enby publicerat på sin hemsida) Det finns inte publicerat någon annanstans. Forskaren frågar: Vad tycker ni om det här? Är jag något på spåret här? Om inte varför är mina fynd osannolika?
Det första man måste fråga sig är varför materialet inte skickats in till någon hyfsat erkänd vetenskaplig tidskrift. En sådan skulle ju säkerställa att arbetet granskades av några förmågor som själva är befinner sig i relevant forskningsfront.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 28 okt 2019, 15:56

Jag tog del av IVO' s dokumentation kring en av anmälningarna. Där fick Enby tillfälle att skriftligt förklara sig och sina teorier och några sakkunniga personer som IVO bett granska Enbys svar fick ge sina utlåtande.
De sakkunnigas utlåtande om Enbys förklaringar var inte nådiga. Märk nu att det här var Enbys chans att tala med sina kollegor inom den medicinska vetenskapen. Istället för ett vettigt försvar kan Enbys text bäst recenseras som idiotisk svammel som till och med jag känner igen för vad det är.
Den enda skandalen i historien är att han inte stoppades innan han dödade minst de två personer som det finns anmälningar för.
There is no spoon.

Skriv svar