"Back on track"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

"Back on track"

Inlägg av pax » lör 22 nov 2008, 16:11

Hej. Jag är hundägare och det är ren rama djungeln att ta sig igenom när det kommer till rehabilitering och hälsa i hundvärlden. I princip alla hundägare jag känner använder produkter som jag inte orkat gå till botten med men som jag misstänker är kvack.
man använder tex Arnica-salvor på infekterade sår, det är väl rätt lätt att avfärda. Men dap då? http://www.cevavetpharma.se/corporatese ... enDocument
Och: Back on track: http://www.keramiskaskydd.se/default.asp Det är detta jag undrar över: " Resultatet är ett tyg av polyester/polypropylen med insmält keramikpulver. Keramiken reflekterar kroppsvärme i form av infraröd strålning. " Att värme kan verka smärtlindande är väl inge märkligt i sig om det handlar om ömmande muskler. Men skulle dessa täcken och skydd generera mer värme än vad tex bomull gör?=)
De länkar ju till en magnetshop också...

Jag skulle behöva lite hjälp här, för jag är inte kunnig nog för att kunna avgöra själv. Dap använder jag kring nyår för min skotträdda hund. Jag pumpade min veterinär på så mycket info som möjligt förra året, men hon kunde inte ge min något absolut svar. Hon trodde att det fungerade sa hon, men verkade inte vilja gå i god för det. Vad jag förstår det som så finns det inga opartiska studier..

Och "Back om track" som ska vara så välgörande. Är det vetenskap eller tro?

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Re: "Back on track"

Inlägg av zooey » lör 22 nov 2008, 18:50

Har inte en susning, men jag har haft samma fundering som du när det gäller Back on track. (Bomull är däremot inte så särskilt bra för att hålla hunden varm! Eller sig själv för den delen. Ylle är varmare än bomull, tror jag. I vart fall om man ska ha något varmt för att det är kallt ute, om det är någon skillnad på hur det reflekterar, eller inte reflekterar, kroppsvärme, vet jag inte.)

Dap, nja. (Tom apoteket säljer ju dap numer. De säljer iofs naturläkemedel också, så...) Funkade det? (På nyår alltså.) En grej är ju att när hundägaren tror sig ha en grej som kommer göra hunden mindre rädd, då slappnar hundägaren av och det blir mindre stress överlag, och då får hunden en bättre utgångspunkt att klara av det där läskiga.

Det suspekta med dap är ju att det ska funka genom hormoner i luften.

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » lör 22 nov 2008, 21:29

Bästa skyddet mot kyla är ju att kombinera lufttäta material med bomull/något annat luftigt material undertill... kombinerar man dessutom med flera lager om vartannat så blir det väldigt effektivt.
Dear God, please save me from your followers.

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » lör 22 nov 2008, 21:56

Mikisen skrev:Bästa skyddet mot kyla är ju att kombinera lufttäta material med bomull/något annat luftigt material undertill... kombinerar man dessutom med flera lager om vartannat så blir det väldigt effektivt.
Bomull närmast kroppen är värdelöst i kyla. Särskilt om man svettas. Jag kan rekommendera ullfrotté.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » sön 23 nov 2008, 18:21

zooey skrev:Har inte en susning, men jag har haft samma fundering som du när det gäller Back on track. (Bomull är däremot inte så särskilt bra för att hålla hunden varm! Eller sig själv för den delen. Ylle är varmare än bomull, tror jag. I vart fall om man ska ha något varmt för att det är kallt ute, om det är någon skillnad på hur det reflekterar, eller inte reflekterar, kroppsvärme, vet jag inte.)

Dap, nja. (Tom apoteket säljer ju dap numer. De säljer iofs naturläkemedel också, så...) Funkade det? (På nyår alltså.) En grej är ju att när hundägaren tror sig ha en grej som kommer göra hunden mindre rädd, då slappnar hundägaren av och det blir mindre stress överlag, och då får hunden en bättre utgångspunkt att klara av det där läskiga.

Det suspekta med dap är ju att det ska funka genom hormoner i luften.
Det är ju det man inte kan veta=) Jag upplever att de fungerade förra året. Såvida jag inte hittar mer info så kommer jag att köpa refill i år igen. Men huruvida det verkligen fungerar, om det är inbillning eller om det är jag som påverkar min hund vet jag ju inte. Jag tränar ju henne för att hon ska tåla mer och mer också. Det är svårt att avgöra vad det är som ger effekten...
Jag uppfattar det som att DAP rent teoretiskt bör fungera. Men mer än så vet jag inte. Min veterinär hade varit på en föreläsning om produkten och tyckt att det verkar vettigt. Dock så sa hon att föreläsningen hälls av företaget som tillverkar DAP så...ja..?

Ingen som kan kommentera den här texten:?
"Resultatet är ett tyg av polyester/polypropylen med insmält keramikpulver. Keramiken reflekterar kroppsvärme i form av infraröd strålning.

Infrarött ljus har dokumenterad smärtlindrande effekt, värmen lindrar inflammation, minskar spänningar i musklerna och ökar blodcirkulationen. Spända muskler slappnar av och läkningsprocesser i muskler och leder kan påskyndas."

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » mån 24 nov 2008, 00:27

pax skrev: Det är ju det man inte kan veta=) Jag upplever att de fungerade förra året. Såvida jag inte hittar mer info så kommer jag att köpa refill i år igen. Men huruvida det verkligen fungerar, om det är inbillning eller om det är jag som påverkar min hund vet jag ju inte. Jag tränar ju henne för att hon ska tåla mer och mer också. Det är svårt att avgöra vad det är som ger effekten...
Jag uppfattar det som att DAP rent teoretiskt bör fungera. Men mer än så vet jag inte. Min veterinär hade varit på en föreläsning om produkten och tyckt att det verkar vettigt. Dock så sa hon att föreläsningen hälls av företaget som tillverkar DAP så...ja..?
Nej, det är ju just det. (Har en hund som varit smällar rädd, men han klarar det rätt ok numer, däremot tror han fortfarande att luftballonger är djävulens utsända och att de äter små hundar.) Hittade en tråd om dap på aktiv hund, där fanns (på s 2) några länkar till mer (troligen mindre bra?) studier. Har för mig att Hundsport har skrivit lite om dap i något nummer, för något år sedan så där (jag vet, usel referens...).

brown

Inlägg av brown » mån 24 nov 2008, 09:24

hej ...
har provat backontrack ,på mitt onda knä ,med med gott resultat.har små bekymmer med mitt knä som har värkt & gjort ont i 5-6 år .så jag har även köpt till min hund sally ,ett täcke . men det roliga är att katten sisu ,så fort sisu får chansen ,ligger på hundtäcket ,sover på det .så något speciellt är det med Backontrack
om man läser på deras sida så får man infraröd strålning ,utav den keramiska fibern .och sally tycker om täcket ,har det gärna på sig .täcket är dessutom av hög kvalite .så jag är klart positiv till backontrack .

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 24 nov 2008, 11:29

brown skrev:hej ...
har provat backontrack ,på mitt onda knä ,med med gott resultat.har små bekymmer med mitt knä som har värkt & gjort ont i 5-6 år .så jag har även köpt till min hund sally ,ett täcke . men det roliga är att katten sisu ,så fort sisu får chansen ,ligger på hundtäcket ,sover på det .så något speciellt är det med Backontrack
om man läser på deras sida så får man infraröd strålning ,utav den keramiska fibern .och sally tycker om täcket ,har det gärna på sig .täcket är dessutom av hög kvalite .så jag är klart positiv till backontrack .
Säljer du filtar tro? Ditt enda inlägg är ett omdöme om produkten.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 25 nov 2008, 20:20

pax skrev:...
"Resultatet är ett tyg av polyester/polypropylen med insmält keramikpulver. Keramiken reflekterar kroppsvärme i form av infraröd strålning.

Infrarött ljus har dokumenterad smärtlindrande effekt, värmen lindrar inflammation, minskar spänningar i musklerna och ökar blodcirkulationen. Spända muskler slappnar av och läkningsprocesser i muskler och leder kan påskyndas."
(min kursivering eftersom enbart citering kan vara otydlig)
Tjena pax! :)

Tja, men även vad beträffar IR är väl det inte sådär jättedokumenterat mot allehanda smärta utan bara mot viss. Då handlar det väl i allmänhet också om near-IR i omedelbar anslutning till synligt (rött) ljus. Och den forskningen är "fringe" (iaf vad med avancerade medicinska egenskaper så som sårläkning och immunförsvarsförstärkning beträffar), alltså marginalvetenskap som inte nödvändigtvis är felaktig men ändå...

Formuleringen väcker onekligen frågan "goddag yxskaft?" :)

Värme avges ju från kroppen genom IR (bl.a). Att återspegla den till kroppen har naturligtvis ingen som helst verkan utöver den som man fått om värmen aldrig lämnat den! Dessutom kommer strålningen - om det inte handlar om "bredspektrumspeglar" i materialet med hög verkningsgrad - först absorberas och sedan emitteras i en längre våglängd med lägre temperatur.

Att säga att reflektion av IR tillbaka till kroppen är bra därför att IR har smärtlindrande egenskaper är som att hänvisa till att dricka piss eftersom det innehåller vatten och annat som kroppen faktiskt behöver i stället för att undvika vätskeförlusten direkt. I sak kommer ju vad tusan som helst man bär intill kroppen bli uppvärmt av den, isolera och därmed stråla IR.

Detta är alltså en text som inte på något sätt egentligen är osann men som ändå är så felaktig. Ibland hör man uttrycket "not even wrong".
http://en.wikipedia.org/wiki/Not_even_wrong

Ja, texten du citerar är verkligen så dum att den inte ens kvalificeras in som "fel".
Senast redigerad av 1 pax, redigerad totalt 0 gånger.

brown

Inlägg av brown » tis 25 nov 2008, 21:41

''Värme avges ju från kroppen genom IR (bl.a). Att återspegla den till kroppen har naturligtvis ingen som helst verkan utöver den som man fått om värmen aldrig lämnat den! Dessutom kommer strålningen - om det inte handlar om "bredspektrumspeglar" i materialet med hög verkningsgrad - först absorberas och sedan emitteras i en längre våglängd med lägre temperatur.''
det är det som händer .....

Användarvisningsbild
DrRotmos

Inlägg av DrRotmos » tis 25 nov 2008, 21:47

brown skrev:det är det som händer .....
Nej. Ingen filt, oavsett hur mycket keramik det är i den, kommer att agera som en bredspektrumspegel. Sorry.

Därmed inte sagt det inte är en skön filt, det kan det säkert vara.
Commander Kolya: You said this would work.
Dr. McKay: I don't know if you noticed or not but I'm an extremely arrogant man who tends to think all of his plans will work!

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tis 25 nov 2008, 23:00

MBY skrev:
pax skrev:...

(min kursivering eftersom enbart citering kan vara otydlig)
Tjena syrran! :)

Tja, men även vad beträffar IR är väl det inte sådär jättedokumenterat mot allehanda smärta utan bara mot viss. Då handlar det väl i allmänhet också om near-IR i omedelbar anslutning till synligt (rött) ljus. Och den forskningen är "fringe" (iaf vad med avancerade medicinska egenskaper så som sårläkning och immunförsvarsförstärkning beträffar), alltså marginalvetenskap som inte nödvändigtvis är felaktig men ändå...

Formuleringen väcker onekligen frågan "goddag yxskaft?" :)

Värme avges ju från kroppen genom IR (bl.a). Att återspegla den till kroppen har naturligtvis ingen som helst verkan utöver den som man fått om värmen aldrig lämnat den! Dessutom kommer strålningen - om det inte handlar om "bredspektrumspeglar" i materialet med hög verkningsgrad - först absorberas och sedan emitteras i en längre våglängd med lägre temperatur.

Att säga att reflektion av IR tillbaka till kroppen är bra därför att IR har smärtlindrande egenskaper är som att hänvisa till att dricka piss eftersom det innehåller vatten och annat som kroppen faktiskt behöver i stället för att undvika vätskeförlusten direkt. I sak kommer ju vad tusan som helst man bär intill kroppen bli uppvärmt av den, isolera och därmed stråla IR.

Detta är alltså en text som inte på något sätt egentligen är osann men som ändå är så felaktig. Ibland hör man uttrycket "not even wrong".
http://en.wikipedia.org/wiki/Not_even_wrong

Ja, texten du citerar är verkligen så dum att den inte ens kvalificeras in som "fel".
Tack=) Det var precis vad jag var ute efter.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » ons 26 nov 2008, 15:51

Typiskt, nu har jag såklart lyckats provocera många människor på ett hundforum genom att vidarebefodra infon från MBY=) Jag tog mig friheten då MBY är min bror..

Någon som på rak arm har lite hänvisningar? Tex om IR, och om tja, frågeställningen. Detta är långt ifrån mitt ämne, så även då jag begriper att detta handlar om något övernaturligt snarare än vetenskapligt så kan jag inte riktigt föra en argumentation i sak.
Och om jag kan få någon att att spendera pengar på vettigare saker så är det värt det. Det är så mycket flum i hundvärlden, att jag ofta funderat vad tusan jag gett mig in på. Jag har skolat om mig till hundtränare och ämnar att arbeta med detta resten av mitt liv. Det är rätt ensamt att inte tipsa om örtmediciner och homeopatiska preparat i mitt yrke, hittills. Det finns säkerligen skeptiker men hittills har jag inte träffat dem=)

Så, om någon har lust så får ni gärna hjälpa mig att samla ihop lite material jag kan presentera. Det kommer att ta mig evigheter att göra det själv..=(

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » ons 17 dec 2008, 15:40

Inte direkt om värmedynor (vad jag kan minnas) men om pseudovetenskap i hundvärlden i stort, skrevs en ypperlig artikel i tidningen Hundsport för en massa år sedan. Jag vill minnas att åtminstone en av artikelförfattarna var veterinär. Året bör ha varit 1993 eller 1994 (eftersom jag läste den när min lille valp var ganska så ny).

Så om du har vägarna förbi något bibliotek ...
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » ons 17 dec 2008, 15:51

UFA skrev:
Mikisen skrev:Bästa skyddet mot kyla är ju att kombinera lufttäta material med bomull/något annat luftigt material undertill... kombinerar man dessutom med flera lager om vartannat så blir det väldigt effektivt.
Bomull närmast kroppen är värdelöst i kyla. Särskilt om man svettas. Jag kan rekommendera ullfrotté.
Precis, det är bara försvarsmakten som i stor skala skickade ut bomullsunderkläder till tusentals svenskar att prova att förfrysa sig under ett år. :banghead:

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Skriv svar