Skillnaden emellan kiropraktik och naprapati?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Skillnaden emellan kiropraktik och naprapati?

Inlägg av pax » mån 01 dec 2008, 04:44

Att det senare är sprunget ur det första begriper jag. Men vad är skillnaden? Anser en naprapat att kroppen inte är lika självläkande? Eller är det nervsystemet som fungerar annorlunda? När man säger "kotknäckare", menar man en kiropraktor då eller kan det vara både och?

För övrig önskar jag att någon insatt kunde gå in och skriva på wikipedia, för jag gillar inte riktigt texten... Är inte helt övertygad om att det känns rätt att det står såhär helt obestritt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiropraktik

"Kiropraktik är en alternativmedicinsk inriktning vars målsättning är att stimulera kroppens medfödda förmåga till självläkning. Det är också en vetenskap som bygger på naturvetenskapliga principer och utvecklas i takt med aktuell forskning"

Det står ju faktiskt: "källa behövs"=)

Man måste bläddra ner till det absolut sista för att snappa upp ett uns av skepsis.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Re: Skillnaden emellan kiropraktik och naprapati?

Inlägg av emanuel1972 » mån 01 dec 2008, 10:17

Naprapati är en spin-off som grundades av en kiropraktiker. Båda bygger på föråldrade och motbevisade/absurda uppfattningar om kroppen och båda är av någon outgrundlig anledning sanktionerade av den riktiga medicinen i den meningen att vissa läkare skriver "remisser" till dessa kvackare.

Med "kotknackare" avses kiropraktiker.

http://skepdic.com/chiro.html

Att försöka kriga med kvackare på WP är i stort sett meningslöst. De har resurser och ekonomiska/filosofiska incitament att vakta sina villfarelser noga.
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » mån 01 dec 2008, 10:37

Inte att förglömma: osteopati.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » mån 01 dec 2008, 11:45

Hittills har ingen svarat på frågan! Att det är kvack vet jag redan=) Jag är nyfiken på skillnaden. Vad anser en naprapat att den sysslar med till skillnad ifrån en kiropraktiker?

Menar du att man inte kan få fram info på wikipedia? Tas skeptiska texter bort?

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » mån 01 dec 2008, 12:04

Naprapater behandlar väl mjukdelarna i större utsträckning är rent kotknäckande. Att avfärda naprapater som humbug tycker jag är en smula förmätet. Jag går till min naprapat ca en gång i halvåret och får bort lite låsningar och spända muskler renoverade. Fungerar alldeles ypperligt, nån dag efteråt kan jag vrida ordentligt på huvudet igen.
En liten länk
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » mån 01 dec 2008, 12:11

Tompavan skrev:Att avfärda naprapater som humbug tycker jag är en smula förmätet.
Inte ett dugg förmätet, det är 100 % humbug. Gör dig själv en tjänst och ta och kolla in den sk. filosofin bakom kiropraktik/naprapati. Kolla sen hur mycket stöd som finns för detta i evidensbaserad medicin och vetenskap.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 01 dec 2008, 12:13

emanuel1972 skrev:Naprapati är en spin-off som grundades av en kiropraktiker. Båda bygger på föråldrade och motbevisade/absurda uppfattningar om kroppen och båda är av någon outgrundlig anledning sanktionerade av den riktiga medicinen i den meningen att vissa läkare skriver "remisser" till dessa kvackare.
Jag hade ingen aning :shock: Det är alltså lika illa med naprapater, tänka sig!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Clajo

Inlägg av Clajo » mån 01 dec 2008, 12:20

Är det 100% humbug?

En review i välrenomerade SPINE säger följande:
CONCLUSIONS: Our data synthesis suggests that recommendations can be made with some confidence regarding the use of spinal manipulative therapy and/or mobilization as a viable option for the treatment of both low back pain and neck pain.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1512 ... rom=pubmed

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 01 dec 2008, 12:25

emanuel1972 skrev:
Tompavan skrev:Att avfärda naprapater som humbug tycker jag är en smula förmätet.
Inte ett dugg förmätet, det är 100 % humbug. Gör dig själv en tjänst och ta och kolla in den sk. filosofin bakom kiropraktik/naprapati. Kolla sen hur mycket stöd som finns för detta i evidensbaserad medicin och vetenskap.
Naprapati vet jag inget om, men enligt Edzard Ernst finns evidens för att kiropratik har viss verkan mot ryggsmärtor.

Edit: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=838775
Edit2: Ernst menar att osteopati har effekt vid ryggsmärtor

Yezide

Inlägg av Yezide » mån 01 dec 2008, 12:46

pwm skrev:
emanuel1972 skrev:
Naprapati vet jag inget om, men enligt Edzard Ernst finns evidens för att kiropratik har viss verkan mot ryggsmärtor.

Edit: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=838775
Edit2: Ernst menar att osteopati har effekt vid ryggsmärtor
Ville bara anmärka att det som bäst är lika bra som andra vedertagna metoder (massage, sjukgymnastik), och alltså inte är en mirakelkur på något vis. Sen enligt samma bok så har kiropraktiker aldrig gjort en ordentlig utvärdering av skaderisker, vilket är också värt att komma ihåg när man väljer behandling.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » mån 01 dec 2008, 12:57

Det är möjligt att det finns positiva studier som visar att symptom kan lindras, men teorin är fortfarande kvack. Subluxations, innate intelligence, vitalism.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » mån 01 dec 2008, 13:25

emanuel1972 skrev:
Ärligt talat skiter jag i filosofin, min nacke börjar fungera igen efter ett besök hos min naprapat. Möjligt att sjukgymnastik hade klarat det också.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » mån 01 dec 2008, 15:44

Tompavan skrev:Ärligt talat skiter jag i filosofin, min nacke börjar fungera igen efter ett besök hos min naprapat. Möjligt att sjukgymnastik hade klarat det också.
Anekdot. :)
Skulle personligen aldrig gå till en kiropraktor pga den lilla risk som ändå existerar för karotisdissektion.
Naprapat... fine, massage kan säkert få muskler att slappna av och därmed öka blodflödet så inflammationer släpper.
Men det är billigare med ipren (eller annan NSAID) och massage av partner och lite stretching.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
Clajo

Inlägg av Clajo » mån 01 dec 2008, 16:18

Ett problem som kiropraktiker förmodligen brottas med är hur man skall kunna särsklija behandling ifrån placebo. Det är svårt att få till en trovärdig placebo som knakar i leder osv. Iofs kan man ju, som jayeye föreslår, jämföra mot NSAID och pillerplacebo.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 01 dec 2008, 16:20

Tompavan skrev:Ärligt talat skiter jag i filosofin, min nacke börjar fungera igen efter ett besök hos min naprapat. Möjligt att sjukgymnastik hade klarat det också.
Sitter ditt nackont verkligen i nackkotorna eller ryggraden?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Skriv svar