Skillnaden emellan kiropraktik och naprapati?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
rufus

Re: Skillnaden emellan kiropraktik och naprapati?

Inlägg av rufus » tor 04 jun 2009, 07:21

Till matsw

Det är en fråga om förtroende och att utövaren har en legitimationsgrundande utbildning inom manuell medicin.

Alla vårdgivare ska oavsett behandling alltid informera patienten om eventuella risker samt vilka för- och nackdelar som finns i det enskilda fallet. Patienten ska därefter ge sitt samtycke innan behandlingen kan på börjas.

Om man är minsta osäker som patient ska man avstå behandlingen. Svårare än så är det inte. Ibland förekommer också det omvända. Patienten har ett starkt önskemål om att få nacken behandlad men man gör bedömningen att det är kontraindicerat/olämpligt eller att fördelarna inte överväger nackdelarna. Detta kallas patientsäkerhet och är en mycket viktig del i förtroendet kring kiropraktorer och andra som tillämpar manuell medicin.

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » tor 25 sep 2014, 16:08

Intressant ämne, det här. Jag har själv besökt en naprapat/sjukgymnast/kiropraktor eller vad det var (utbildad enligt konstens alla regler, till vad det nu var).

Var rätt stel i nacken och hade även ont. Han sa att det inte fanns någon kotknäckarkur mot det, utan jag fick ett antal enkla övningar att göra. Det funkade bra och på oväntat kort tid gick värken och stelheten över, trots att jag hade gått med den länge. Övningarna byggde på att röra nacken på olika sätta och det känns inte alltför långsökt att upprepade rörelser ger ökat rörligt=mindre stelhet, vilket och också tog bort värken. Så långt ingen woo, väl?

Dock hade jag, ett tag senare, ont i axeln. Stelhet och smärta någonstans mellan axeln och nyckelbenet. Det blev värre och värre och gjorde både ont och medförde att jag inte kunde lyfta armen ordentligt (STOR skillnad jämför med andra armen).

Det fanns det dock en kur mot. Killen kanske är kvacksalvare, men han hade koll på kroppen, för efter att jag hade beskrivit symptomen, kunde han direkt hitta punkten där det gjorde ont. En enorm smärta när han tryckte på den, och tro mig när jag säger att det var något speciellt med den punkten, för det gick inte att jämföra med hur det kändes på samma punkt på andra sidan (jag testade själv).

Behandlingen bestod i att han tryckte/masserade på punkten. Gjorde enormt ont och jag var öm några timmar efteråt. Jag fick återkomma tre gånger. Efter första gången upplevde jag en viss skillnad, inte jättestor, men klart påtaglig. Andra gången jag kom dit gjorde det dock betydligt mindre ont när han klämde på punkten och någon dag efter den behandlingen kändes det MYCKET bättre. Inför tredje gången var smärtan nästan borta, men armen var fortfarande stel. Märkte ingen stor förbättring de närmaste dagarna efter den sista behandlingen, men en gradvis förbättring över ett par veckor. Sedan var både stelhet och smärta borta.

Jag gjorde inga övningar eller förändrade någonting i övrigt, utan gick bara på de här woo(?)-behandlingarna.

Nu har jag inte känt av någon smärta i axeln på ett år. Smärtan är helt borta och rörligheten är precis likadan i de båda axlarna. Jag hade gått med gradvis ökande smärta och stelhet i uppskattningsvis ett halvår innan jag sökte vård/woo (woord?).

Vad var det egentligen som hände?

1. Det han gjorde funkade på riktigt. Det hjälpte att klämma på/massa den där punkten (vet inte exakt vad det var, men det känns som någon form av sena).

2. Det var woo och förbättringen är bara en placebo-effekt.

3. Det var woo och smärtan från början var inbillad.

4. Det var en ren tillfällighet att det gick över i samband med behandlingen.

Vad tror ni? Blev jag utsatt för woo?

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 26 sep 2014, 00:38

Hände något annat i ditt liv,som att du ruskade om det och började göra inlägg på vof vid ungefär samma tidpunkt?
Helt enkelt blev gladare av att finna din mening här där du blir ihågkommen på ett annat sätt?

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » fre 26 sep 2014, 09:10

TomasT skrev:Hände något annat i ditt liv,som att du ruskade om det och började göra inlägg på vof vid ungefär samma tidpunkt?
Helt enkelt blev gladare av att finna din mening här där du blir ihågkommen på ett annat sätt?
?

Skriv svar