Skillnaden emellan kiropraktik och naprapati?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Re: Skillnaden emellan kiropraktik och naprapati?

Inlägg av FudoMyoo » ons 13 maj 2009, 20:53

okjhum skrev:Tacksam om du specificerar vad du har funnit. Jag har missat det, men läste kanske för hastigt.
Deras slutsats är följande:
Conclusions: Collectively these data do not demonstrate that spinal manipulation is an effective intervention for any condition.
Men innan kan man läsa:
Results: Sixteen papers were included relating to the following conditions: back pain (n=3), neck pain (n=2), lower back pain and neck pain (n=1), headache (n=3), non-spinal pain (n=1), primary and secondary dysmenorrhoea (n=1), infantile colic (n=1), asthma (n=1), allergy (n=1), cervicogenic dizziness (n=1), and any medical problem (n=1). The conclusions of these reviews were largely negative, except for back pain where spinal manipulation was considered superior to sham manipulation but not better than conventional treatments.
(min underline i båda citaten)

Dessa påståenden är inkonsistenta. Om manipulationsbehandling är effektivt mot ländryggssmärta och överlägsen placebobehandling (sham manipulation), så kan man inte samtidigt säga att manipulationsbehandling inte är effektivt mot något tillstånd alls.
Senast redigerad av 1 FudoMyoo, redigerad totalt 0 gånger.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 13 maj 2009, 20:54

FudoMyoo skrev:
helge skrev:Artikeln [..] kan nås via pubmed.
På den punkten har helge rätt.
Visst har han det, men bara på punkter som ingen har bestritt... Som vi redan gått igenom i stor detalj är journalen Chiropractic and Osteopathy indexerad i PubMed, den enda någonsin... tills pubmed integrerades i NCBI. ;)
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

helge
Avstängd

Inlägg av helge » ons 13 maj 2009, 21:03

JMPT ?

Helge

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 13 maj 2009, 21:14

helge skrev:JMPT ?
Javisst ja, så var det.

JMPT indexerades i Index Medicus innan det övergick i NCBI/PubMed och det finns idag fem aktiva journaler indexerade i NCBI/PubMed.

Inte för att det egentligen spelar någon roll för oss idag att PubMed inte är Index Medicus och att det egentligen är ett helt annat system. Någon bör ta och skriva om den där wikipediasidan förr eller senare, för att undvika framtida förvirring.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

helge
Avstängd

Inlägg av helge » ons 13 maj 2009, 22:53

Utvecklingen går förvisso fort framåt. 5 år är lång tid. Går man idag in på ncbi journals och söker på chiropractic, så får man upp åtta levande tidningar, om jag förstått det rätt.

Helge

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 13 maj 2009, 22:54

Helge,

Jag utgick ifrån att du valde att inte svara på mitt inlägg, men du kanske inte såg det. Följ den här länken
/ Per Edman

helge
Avstängd

Inlägg av helge » ons 13 maj 2009, 23:27

Jo jag läste ditt inlägg om medline,index medicus,pubmed och fann det mycket intressant, och insåg att jag behövde vidarutbilda mig på området, och läste en hel del.
Men insåg att jag inte visste tillräckligt för att kunna skriva något utan hål och blottor. Ibland är det svårt att svara på alla synpunkter av tidsbrist, och ibland för att svaren
skulle bli för omfattande.

Oj nu har det visst blivit kväll.

God Natt

Helge

helge
Avstängd

Inlägg av helge » tor 14 maj 2009, 06:32

Jag håller fortfarande på att lära mig det här. Men i NCBI får jag det till sex (åtta var förvisso fel). Men som sagt jag är inget vidare på att söka på nätet.

Helge

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 14 maj 2009, 10:21

Jag får det till fem och ett gränsfall:

Ges ut:
JMPT ges fortfarande ut.
"JCCA Journal of the Canadian Chiropractic Association" finns fortfarande.
"The Journal of chiropractic education" finns fortfarande.
"Journal of chiropractic medicine" finns fortfarande.
"Chiropractic & osteopathy" publiceras fortfarande, men indexeras inte i MEDLINE.

Gränsfall:
"Chiropractic history : the archives and journal of the Association for the History of Chiropractic" är en historie-journal.

Ges inte ut:
"Australasian chiropractic & osteopathy : journal of the Chiropractic & Osteopathic College of Australasia" upphörde 2004.
"COMSIG review / COMSIG, Chiropractors and Osteopaths Musculo-Skeletal Interest Group" har upphört
/ Per Edman

helge
Avstängd

Inlägg av helge » tor 14 maj 2009, 11:05

Historievetenskapen är också en vetenskap även om man aldrig kan ha dubbelblindstudier i ämnet, och som prenumerant på tidskriften måste jag säga att det är det intressant att se hur utvecklingen fram till idag har varit. Men visst är jag partisk där. Men den här punkten är nog tillräckligt utredd för tillfället.(och jag har lärt mig en del i diskussionen).

Helge

niklasz

Inlägg av niklasz » tor 14 maj 2009, 11:51

helge skrev:Historievetenskapen är också en vetenskap även om man aldrig kan ha dubbelblindstudier i ämnet
Det har aldrig varit så att dubbelblindstudier är ett nödvändigt krav för alla vetenskapliga frågeställningar. Det är ett viktigt krav för att kunna undersöka många frågeställningar, men långt ifrån alla. Det beror på vilken fråga som ställs och vilka potentiella felkällor som kan finnas. I just den typ av frågor som denna tråd gäller finns det starka skäl att förorda dubbelblinda tester.

helge
Avstängd

Inlägg av helge » tor 14 maj 2009, 13:14

Jag håller med dig men det är inte alltid så lätt för patienter med erfarenhet av kiropraktik är svåra att "lura". Men i den tidigare omtalade kolik studien som alltså
gäller små barn så går det bra. Men vetenskap är i viss mån beroende av ämnet. Vad som går och inte går. Men visst ska man eftersträva så hög standard som möjligt.
Men en bekant till mig som arbetar inom läkemedelsindustrin brukar säga att de första tio åren en ny medicin är ute på marknaden är ett fullskale test.

Helge

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 14 maj 2009, 13:32

helge skrev:Men en bekant till mig som arbetar inom läkemedelsindustrin brukar säga att de första tio åren en ny medicin är ute på marknaden är ett fullskale test.
Läs mer här om kliniska tester och de olika faserna av dem.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » lör 16 maj 2009, 22:23

niklasz skrev: I just den typ av frågor som denna tråd gäller finns det starka skäl att förorda dubbelblinda tester.
Det är ganska svårt att tänka sig att en kiropraktor ska vara ovetande om han ger en manipulationsbehandling eller ej. Så jag är lite tveksam till att det ens går att blinda terapeuten. Någon annan kanske har tänkt ut ett innovativt upplägg?
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » lör 16 maj 2009, 22:31

FudoMyoo skrev:
niklasz skrev: I just den typ av frågor som denna tråd gäller finns det starka skäl att förorda dubbelblinda tester.
Det är ganska svårt att tänka sig att en kiropraktor ska vara ovetande om han ger en manipulationsbehandling eller ej. Så jag är lite tveksam till att det ens går att blinda terapeuten. Någon annan kanske har tänkt ut ett innovativt upplägg?
Falska kiropraktikskolor.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Skriv svar