Skillnaden emellan kiropraktik och naprapati?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Skillnaden emellan kiropraktik och naprapati?

Inlägg av kaxiga Z » mån 01 jun 2009, 23:40

Ok, Rufus, men jag försökte ställa en saklig fråga om just detta tidigare, effekten av manuell behandling, fast det var ingen som kunde/ville svara:

Finns det några undersökningar som visar skillnaderna i effekt mellan kiropraktisk behandling och massage?

Alltså om man utövar antingen massage eller kiropraktik,
(men inte båda), på patienterna.
Nyfiken på sådana jämförelser.

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » tis 02 jun 2009, 09:34

Science-Based Medicine - Adverse Effects of Chiropractic
The bottom line: chiropractic manipulations, especially neck manipulations, carry a small risk of serious consequences, a large risk of minor adverse effects; and, depending on the indication, there is little or no evidence that they are effective.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

helge
Avstängd

Inlägg av helge » tis 02 jun 2009, 21:58

Man måste naturligtvis instämma i slutsatsen som görs i den första studien som den pensionerade familjeläkaren Harriet Hall hänvisar till :"CONCLUSION: There is no robust data concerning the incidence or prevalence of adverse reactions after chiropractic. Further investigations are urgently needed to assess definite conclusions regarding this issue."

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att det är inte bara nyttan med nackmanipulationer som är dåligt utforskad, utan även riskerna.

Så det viktiga är att mer studier behövs.

Men visst är det sympatiskt att Jayeye och Harriet Hall tar fram studier som bl a gjorts av kiropraktorer, även om det är om just bieffekter. Le Boeuf-Yde är lärare vid Odense kiropraktorutbildning, och S Haldeman är väl den kände; md, Ph d och DC professorn. i neurologi och epidemiologi?

Så när det blir en svensk statlig kiropraktor utbildning så kommer det att påskynda dessa viktiga studier.

Helge

helge
Avstängd

Inlägg av helge » tis 02 jun 2009, 22:15

Kaxiga Z !

Jag känner inte till några jämförande studier mellan massage och kiropraktik.

Helge

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 02 jun 2009, 22:18

helge
Tack för lägesrapporten,
få se om någon annan hittar något, jag har försökt googla en del
mvh
/Z

helge
Avstängd

Inlägg av helge » ons 03 jun 2009, 05:04

En liten kommentar till Hariett Halls personliga tyckande!

http://www.dynamicchiropractic.com/mpac ... p?id=53798

Helge

rufus

Inlägg av rufus » ons 03 jun 2009, 12:40

FudoMyoo skrev:
rufus skrev:Varför inte istället diskutera effektiviteten av behandlingsmetoder som används inom kiropraktiken och manuell medicin idag.
Håller helt med om att diskussionen skulle kunna vara lite mer saklig. Förutom behandlingsmetoder, så diskuterar jag också gärna de diagnosmetoder som man använder sig av inom manuell terapi. Kommentera gärna om du känner att du har något att tillägga eller invända mot.
Specifik diagnostisering av ryggsmärta (och då menar jag inte diskbråck, spinal stenos, m.m) är ett stort problem inom sjukvården generellt. Den främsta anledningen till detta är att ryggforskningen inte kunnat fastställa de exakta orsaksmekanismerna bakom ryggsmärta. Därför existerar bara än så länge slaskdiagnoser i ICD-10. Däremot finns det funktionsdiagnoser som används av kiropraktorer, sjukgymnaster och ortopedläkare som är mer exakta.

Att rörelsepalpation som enskild undersökningsmetod har usel reliabilitet kan jag inte annat än hålla med om. Men det är en kliniskt viktig pusselbit när man tillsammans med resterande del av undersökningen ska komma fram till en diagnos. Som hos de flesta anda vårdgivare ligger tyngdpunkten i undersökningen på anamnes, status, neurologiska- och ortopediska tester.

rufus

Inlägg av rufus » ons 03 jun 2009, 12:42

kaxiga Z skrev:Ok, Rufus, men jag försökte ställa en saklig fråga om just detta tidigare, effekten av manuell behandling, fast det var ingen som kunde/ville svara:

Finns det några undersökningar som visar skillnaderna i effekt mellan kiropraktisk behandling och massage?

Alltså om man utövar antingen massage eller kiropraktik,
(men inte båda), på patienterna.
Nyfiken på sådana jämförelser.
Som jag nämnt tidigare är kiropraktik inte en behandlingsform utan ett behandlingssystem där flera olika behandlingsmetoder kombineras (manipulation, mobilisering, massage, rehabilitering, ergonomisk rådgivning, m.m.). Vad jag vet finns inga sådana studier där massage jämförts med kiropraktik.

rufus

Inlägg av rufus » ons 03 jun 2009, 12:45

jayeye skrev:Science-Based Medicine - Adverse Effects of Chiropractic
The bottom line: chiropractic manipulations, especially neck manipulations, carry a small risk of serious consequences, a large risk of minor adverse effects; and, depending on the indication, there is little or no evidence that they are effective.

Dom studierna som du refererar till pekar på framförallt på övergående behandlingsreaktioner av manipulation och/eller mobilisering. Långt ifrån alla patienter som får behandling visar tecken på någon form av reaktion. Detta kan närmast liknas vid att vissa patienter får biverkningar av läkemedel. Alla är olika känsliga. Vissa tolererar mer behandling och andra mindre. Givetvis beror det också på vad som behandlas, vilka behandlingsmetod som tillämpas och med vilken omfattning. Det är t.ex. långt ifrån alla patienter som behandlas med ledmanipulation.

När det gäller sambandet mellan nackmanipulation och stroke finns inget statistiskt säkerställt material. Det finns studier som talar för och mot ett samband. Det man kan säga är att risken för stroke som följd av en korrekt manipulationsbehandling i nacken hos en frisk människa är extremt liten.

I en 7-årig studie (PIMID 19251066 PubMed) som utfördes Neck Pain Task Force i samarbete med Världshälsoorganisationen (WHO) undersöktes risken att få stroke till följd av manipulationsbehandling. Studien fastslår att manipulation av nacken är en säker behandlingsform med små risker. Den visade att det inte var större risk att få en stroke efter ett besök hos en kiropraktor än efter ett besök hos en allmänläkare. Därmed inte sagt att man ska nonchalera de studier som antyder att det finns risker med manipulationsbehandling. Självklart finns det risker. Som alltid ska kontraindicerande tillstånd i möjligaste mån uteslutas. Likaså ska fördelar vägas mot nackdelar innan man bestämmer sig för att tillämpa en behandling.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 03 jun 2009, 13:57

helge skrev:Så när det blir en svensk statlig kiropraktor utbildning så kommer det att påskynda dessa viktiga studier.
Finns det något som tyder på att det kommer ske (förutom att HSV rekommenderat det)?
Ordnung muss sein.

rufus

Inlägg av rufus » ons 03 jun 2009, 16:58

Frågan är inte om utan när och var en statlig kiropraktorutbildningen ska förläggas. Just nu tittar man på vilka högskolor/universitet som är tänkbara och om de skulle klara kraven för att hålla i utbildning och forskning.

NonNocere

Inlägg av NonNocere » ons 03 jun 2009, 21:36

Ett kul nyhetsklipp http://abcnews.go.com/video/playerIndex?id=6994288 som visar ett par intressanta saker:

1- hur man kan göra en nackjustering, det hade jag inte tillåtit med min nacke, även om risken att skada halskärlen är liten.
2- hur godtrogna mammor tar sina barn för låtsasbehandling (och undersöks och behandlas med kläderna på!)
3- hur kiropraktorn i varje fall använder ofarlig placebokiropraktik på dessa barn, för den den är aktivator-manicken lär inte rubba några kotor.
4- hur kiropraktorn tar med någon slags kinesiologi när man känner på mammas armstyrka om barnets kotor är subluxerade...

Någon som vet om det är så här det går till hos kiropraktiker som behandlar barn i Sverige?
Kiropraktorer som kör med aktivator och kinesiologi finns det i varje fall.

rufus

Inlägg av rufus » ons 03 jun 2009, 23:22

Generellt sett är det få svenskutbildade kiropraktorer som behandlar barn, även om det är tillåtet. Besvär från rörelseapparaten är ovanliga i unga år. Under tonåren och speciellt i tillväxtspurten kan dock vissa besvär dyka upp som kan vara motiverade att behandlas.

Behandling av kolik, sängvätning är inget som svenskutbildade kiropraktorer sysslar med eftersom det saknas adekvat forskning på området som styrker att kiropraktisk behandling skulle vara effektiv vid dessa tillstånd. Behandling med aktivator är heller inget som förespråkas på den svenska utbildningen, då det saknas vetenskapligt stöd för behandlingsmetoden.

Jag vill återigen understryka att det är stor skillnad i synsätt, praktisering och teoribildning mellan svensk- och utlandsutbildade kiropraktorer.

Även om det inte var skolexempel så tycker jag att de nackjusteringar som visades på filmen var helt ok. Alla görs med hög velocitet och låg amplitud. Om man inte vill få sin nacke justerad finns det ingen som tvingar en.

helge
Avstängd

Inlägg av helge » ons 03 jun 2009, 23:56

Nonocere! Här är en länk till barnbehandlingar i usa där det är vanligt.En av artiklarna handlar nog om risk har jag för mig(vetenskapligheten i artiklarna vet jag inget om), och vad det gäller att få kotor att börja röra sig normalt
,så är det viktigt att appliceringen av kraften sker i rätt riktning, och då behövs inte mycket kraft,så activatorn behöver inte bara ha placebo effekt. Så man bör nog titta efter studier innan man bestämmer om det är placebo eller om behandlingen har verklig effekt.( Du kommer väl ihåg SBU rapporten som Alf Nachemsson var med att utarbeta som visade att kiropraktik hade effekt. Trots att han många gånger tidigare sagt att det bara var placebo?)

http://www.dynamicchiropractic.com/mpac ... .php?id=34

Helge

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 04 jun 2009, 06:27

rufus skrev:Om man inte vill få sin nacke justerad finns det ingen som tvingar en.
Frågan är väl om man får korrekt information för att kunna avgöra frågan.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Skriv svar