Skeptiska och vetenskapsfrämjande TV-serier

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
KA67

Re: Skeptiska och vetenskapsfrämjande TV-serier

Inlägg av KA67 » tor 16 okt 2014, 18:16

Blir man bannad om man väcker en så gammal tråd som denna?

Jag har börjat (eller, är inne på S03) kolla på spin-offen av Greys Anatomy, som heter Private Practice. Den har inslag av sådant som tangerar till skepticism, förutom att det i typ varenda avsnitt handlar om ordentligt moraliska dilemmor.

Det var bl.a. ett avsnitt där en mamma avstått från att vaccinera sitt barn. Hon hade nämligen vaccinerat ett av sina äldre barn och han hade autism och mamman trodde att det fanns ett samband där. Det ovaccinerade barnet fick mässling och stora komplikationer uppstod. Nu minns jag faktiskt inte ens om barnet överlevde, men moralkakan var i alla fall supertydlig: "Vaccinera ditt barn!"

Ett annat avsnitt handlar om en kvinna som tycker sig ha funnit Gud. Hon har en hjärntumör som busar med hennes känslor och beteende. Kvinnan vill inte operera sig eftersom hon är lycklig. Hjärnkirurgen "kommer ut" som ateist när hon försöker övertala kvinnan varför hon bör operera sig.

Serien är inte skeptisk som sådan, inte alls. Jag vill bara säga att jag uppskattar serier som inte flummar ut i tid och otid (vilket jag tycker händer alldeles för ofta) och som dessutom tar ställning på sätt sätt i vissa frågor.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 17 okt 2014, 12:31

Skulle vilja slå ett slag för gamla goda Babylon 5. Innehåller visserligen en hel del rätt skumma fenomen som kan ses som övernaturliga men handlar i slutändan mycket om problem med dogmatism och att hänga kvar i gamla synsätt utan att utvärdera dem.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 18 okt 2014, 18:54

Jag hade velat säga Bones men när de drog in ett medium i plotten dog det.
Babylon 5 var fantastiskt när det kom men jag vet inte om det har åldrats så bra med budget-CGI. Jag minns en alien som berömde ledningen på stationen för att vara så rationella, de svaga levde ju i slummen och det är ju bra enligt evolutionen.
There is no spoon.

Skriv svar