Skeptiska och vetenskapsfrämjande TV-serier

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Publius

Re: Skeptiska och vetenskapsfrämjande TV-serier

Inlägg av Publius » mån 05 jan 2009, 22:16

Gaan skrev:1. Gänget i Mythbusters drar ibland för stora slutsatser baserade på ett enda experiment.
Jag är statistiker och finner ändå Mythbusters underhållande. Det är inget fel med ett experiment om man har ett tillräckligt stort randomiserat urval och en kontrollgrupp. Förekommer visserligen ytterst sällan i Mythbusters, men programmet är fortfarande intressant.
Gaan skrev:2. Numbers överdriver effekten av vissa saker (lite som MacGyver).
Det bästa som har hänt sedan X-Files.

Det största problemet är inte att det sker osannolika saker på TV, utan att välutbildade människor (personer som upprörs över filmer som 10,000BC) inte verkar kunna skilja på dokumentärer och spelfilmer.

Användarvisningsbild
Gaan
Avstängd

Inlägg av Gaan » tis 06 jan 2009, 00:03

Då kanske punkt 8 ska vara Brainiacs?

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » tis 06 jan 2009, 02:24

Har nyss fått upp ögonen för en nystartad serie som passar in på den här tråden.
"Eleventh Hour" heter den, det handlar om en biofysiker som tar på sig fall åt FBI där hans expertis krävs.

Jag har bara sett ett avsnitt än så länge, naturligtvis är det lite sci-fi alá CSI när det kommer till vetenskapen. Men då jag tror att det ska utspela sig ett par år in i framtiden är det väll kanske lite acceptabelt.
Den här biofysikern har dessutom uppvisat lite skeptiska tendenser, när han låg och tittade på reklam som lovande antirynk- och antihåravfallseffekter så utbrast han "lies, more lies!". Lite kommentarer som "In science, a negative find is just as useful as a positive" (eller något i den stilen) inblandat där också.
Han har många likheter med "House", för er som nu sett den.

Kanske sevärd. Den kvinnliga body guarden som följer biofysikern ger jag inte mycket för dock, men det blir kanske bättre.

EDIT: Blä, efter att ha sett lite mer så var det en del trams. Dels så diskuterar han gud utan att blinka... dessutom så möter de i andra avsnittet en homeopat och uttrycker ingen som helst skepticism.
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » tis 06 jan 2009, 10:12

Haricots skrev:Har nyss fått upp ögonen för en nystartad serie som passar in på den här tråden.
"Eleventh Hour" heter den...
Just det. Det var den jag har hört en del om på diverse podcasts... Den hamnar på listan! Skall snart sammanfatta våra findings i numrerad form.
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Publius

Inlägg av Publius » tis 06 jan 2009, 11:45

Freethought Radio (Vi kan låtsas att det är en TV-serie för den är väl värd att nämna.).

Finns som podcast http://ffrf.libsyn.com/rss

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » lör 10 jan 2009, 00:43

Morgonsoffan kanske inte direkt är vetenskapsfrämjande, men programmet verkar i alla fall inte vara helt främmande inför rationalism. Dom satiriserar ibland om vissa woowoo-grejer. Ju.
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » lör 10 jan 2009, 02:27

Gaan skrev:Då kanske punkt 8 ska vara Brainiacs?
Urk. Brainiac är ju bara en massa omoget tramsande med öl och sprängämnen utan någon riktig vetenskap inblandad.

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » lör 10 jan 2009, 02:29

Star Trek... en blick in i framtiden! :mrgreen:
Dear God, please save me from your followers.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » lör 10 jan 2009, 02:46

Vill faktiskt skriva av south park.. Visst har serien presenterat en del skeptiska tankar..
De gjorde dock en rätt dålig parodi på Al Gore där de avlivade alla global warming som trams - något de gjort i flera andra avsnitt.
Rätt lågt faktiskt.
Sen har de kramat religion och dissat Richard Dawkins i minst två avsnitt.

Tycker fortfarande det är en rolig och bra serie även om jag inte skriver på allt som de förespråkar. Grejen med Southpark är ju inte åsikterna utan att parodiskt ifrågasätta vedertagen moral och åsikter om och om igen - genom att göra dumheter till smarta argument. Det lyckas de finfint med.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » lör 10 jan 2009, 11:36

Jag skriver av south-park och uppdaterar listan inom kort.
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tor 08 dec 2011, 09:32

Olyckligt experiment i Mythbusters. Tur att ingen skadades.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » tor 08 dec 2011, 10:10

Rekommenderar starkt Bang Goes The Theory.
Underbar serie för vetenskapsnissar med mycket roliga tester,demonstrationer och besök på flera häftiga ställen samt street science.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00lwxj1

Ladda hem direkt ni kommer inte att bli besvikna.
Nog den bästa och mest seriösa och ibland lite rolig "science" dokumentärserien jag sett med kunniga personer.
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 08 dec 2011, 10:27

mattias73 skrev: 2. Numbers: http://www.cbs.com/primetime/numb3rs/ - skapad och skriven av skeptiker
Är den verkligen skapad av skeptiker? Jag har bara tittat på den någon gång ibland, men jag tycker att den ger en mycket överdriven bild av vad matematiken kan åstadkomma.

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » tor 08 dec 2011, 10:41

Här kan man kolla matten bakom typ alla avsnitt i numb3rs.

http://www.math.cornell.edu/~numb3rs

Och dessa ligger bakom matten.

http://numb3rs.wolfram.com/wolfram.html
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

A-lan

Inlägg av A-lan » tor 08 dec 2011, 10:53

Varför har inte QI nämnts här!?
Det är ett underbart panelprogram!
Det är lite av en frågesportsgrej, där de dels tar upp saker folk ofta inte kände till, men en stor del av programmet handlar även om saker som där alla "vet" svaret, men då det egentligen är helt fel.
De är inte helt felfria (t.ex har de påstått att Cruithne är en måne), men överlag väldigt informativa och inte rädda för att rätta sina tidigare misstag.

Sen är ju The Infinite Monkey Cage rätt kul, men det är radio, inte TV.

Skriv svar