DN: Längre ringfinger ett framgångsrecept

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Antimateria

Re: DN: Längre ringfinger ett framgångsrecept

Inlägg av Antimateria » tis 13 jan 2009, 13:10

Fel på länken verkar det som. Så här kommer artikeln (från år 2000):
Eskilstunakuriren/Thomas Lindroth/TT skrev: Spåkvinnor påstår sig kunna utläsa en människas egenskaper och framtid genom att studera handflatan. Tro det den som vill. När nu även den seriösa forskningen ger sig in på att tolka händernas budskap sker det på betydligt fastare grund.

Utgångspunkten är att våra fingrar utvecklas mycket tidigt under graviditeten då fostret utsätts för en fullkomlig storm av hormoner i livmodern. Fingrarnas längd är, relativt sett, oförändrade under hela livet. De avslöjar därmed något om hur det allra tidigaste livet i mammas mage tedde sig för den enskilda individen.
Se på dina händer
Titta på dina egna händer. Särskilt viktigt är förhållandet mellan pekfingrets och ringfingrets längd. Förhållandet dem emellan, räknat från första knogen, kallas 2d4d. (New Scientist 000624)

Om pekfingret är längre än ringfingret betraktas det som särskilt feminint (hög 2d4d) men hos de flesta kvinnor är de båda fingrarna ungefär lika långa (jämn 2d4d). Om ringfingret är längst, som hos de flesta män, ses det som maskulint (låg 2d4d).

Könsskillnaderna beror på att pojkarna i moderlivet utsätts för androgena (maskuliniserande) substanser som testosteron. Flickornas motsvarande hormon är främst östrogen. Vilka nivåer ett foster utsätts för kan variera,

Även män bildar små mängder östrogen på egen hand liksom kvinnor små mängder testosteron. Hos män har höga östrogenhalter kopplats samman med hjärtsjukdom, hos kvinnor med bröstcancer.

Vänsterhänthet
Ett syfte med att studera fingerlängd är att försöka hitta enkla metoder för att finna personer i riskzonen för vissa sjukdomar och för att ställa tidig diagnos. Det gäller då tillstånd som anses ha samband med att fostret utsatts för ovanligt höga nivåer av det ena eller andra könshormonet i livmodern.

John Manning vid universitetet i Liverpool tror att hög 2d4d (längre pekfinger) kan användas för att identifiera kvinnor med ökad risk att utveckla bröstcancer.

Ett amerikanskt forskarlag misstänker att höga nivåer testosteron i livmodern kan bidra till dyslexi (ordblindhet) och autism. Även här kunde mätning av fingerlängden (låg 2d4d, längre ringfinger) bli en metod för att på ett tidigt stadium hitta dessa barn.

Vänsterhänta
Möjligen kan det också finnas ett samband mellan låg 2d4d och vänsterhänthet. Ett test Manning gjorde där 285 barn skulle flytta pinnar så snabbt de kunde från tio hål till tio andra några centimeter bort, visade att de med längre ringfingrar gjorde det snabbare med vänster hand än barn med högre nivåer.

Kan de hormoner fostren utsätts för i moderlivet förklara andra skillnader? Janet Tortorice vid amerikanska Brunswick Univeristy, mätte fingerlängderna hos 40 frivilliga lesbiska kvinnor. Hon fann att deras händer påtagligt skilde sig från heterosexuella kvinnors. De liknade mer manshänder vad gällde fingerlängd. Vilket skulle visa att de fått höga halter testosteron i moderlivet. Även vid tester av rumslig och verbal förmåga liknade de lesbiska kvinnornas resultat mer de som män brukar prestera.

Musikaliska
John Manning i Liverpool tror att även musikalisk förmåga kan härledas till fostermiljön. Han mätte fingrarna på 54 manliga musiker i brittiska symfoniorkestrar. Alla hade påtagligt låg 2d4d (längre ringfinger). Allra längst ringfinger hade de skickligaste musikerna. Här kan invändas att skillnaden möjligen kan bero på att vissa instrument, som stråkinstrument, helt enkelt är så konstruerade att man kan spela dem bättre om man har långa fingrar.

Manning har tidigare lagt fram andra studier om händers utseende och kopplingen till fostrets hormonmiljö. Så skulle till exempel män med "maskulin" fingerlängd (längre ringfinger) ha fler och livsdugligare spermie och män med längre pekfingrar ha låg fertilitet.

För kvinnor gäller motsatsen: Längre pekfinger än ringfinger skulle innebära högre halter östrogen i moderlivet, att de är fertilare och får barn tidigare.
Ut necesse est, lancem in libra, ponderibus impositis, deprimi; sic animum perspicuis cedere.
/Cicero

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 13 jan 2009, 13:13

Det var inte fel på länken, bara att det råkade stå htmll istället för html på slutet. Tog man bort l:et fick man upp sidan. Men det är iofs ännu bättre att du klistrat in eländet. Fixat nu. Kändes nyttigt. /Ventro

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 13 jan 2009, 13:26

manifesto skrev:
kaxiga Z skrev:
manifesto skrev: Stämmer på mig, fast nu för tiden verkar jag utåt sett mycket beskedligare.
men hörnu....jag känner en stor....pekfingeravund....kan de inte göra en motsvarande undersökning på tjejer så att vi också kan få mäta storlekar.....
Nej, tanken är att ni ska mäta lill-lekar... 8-)
...eller för att citera en känd gammal österrikisk kokainist: "..ibland är ett pekfinger bara ett pekfinger.."
War is peace.

Användarvisningsbild
Globus

Ringfingrets längd, hormonnivåer och ekonomin etc.

Inlägg av Globus » tis 13 jan 2009, 19:31

Detta inlägg sammanfogat med befintlig tråd. /Ventromedial

Följande artikel om ringfingrets längd och dess betydelse för ekonomin fångade mitt intresse:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=873143
Sedan länge är det känt att manligt könshormon har stor betydelse för hjärnans utveckling under fosterstadiet. Enligt John Coates finns det dessutom ett övertygande antal studier som visar att denna hormonella exponering också avspeglas i fingerlängden.

- Vi tror att hög exponering av manligt könshormon påverkar egenskaper som självförtroende, riskbenägenhet och reaktionsförmåga. Det är i sin tur egenskaper som är viktiga för den snabba värdepappershandel som vi har undersökt, säger Coates.
Snokade rätt på lite fler notiser på samma tema. Det finns tydligen indikationer på ett samband mellan bl.a. aggressivitet, homosexualitet och kvinnors förmåga att utöva idrott.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4314209.stm
http://www.cbc.ca/technology/story/2006 ... ength.html
http://www.unl.edu/rhames/courses/readi ... inger.html

Jag undrar: Hur mycket ligger det i allt det här? Är studierna bra eller drar man för långtgående slutsatser?

Och hur ligger det till med era egna fingrar, förresten?
Mitt ringfinger är längre än mitt pekfinger med ungfär en halv led, men jag är trots det inte ett dugg tävlingsinriktad, idrottsintresserad eller aggressiv...

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » tis 13 jan 2009, 20:07

Happ, det fanns visst redan ett tråd. Det kanske finns något samband mellan att ha långa ringfingrar och inte orka söka...

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » tis 13 jan 2009, 22:11

Det här måste ju vara tvärtemot vad man tidigare har trott. Det är ju pekfingret som kallas för "index finger".
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 13 jan 2009, 22:35

Hmm. På den där ytterst vetenskapliga bög-indikatorbilden så verkar det ju som om det finger som når längst ut från handen är "längst". Men enligt den nästan lika vetenskapliga artikeln så skulle man visst mäta från första knogen. Eftersom första knogen åtminstone på mig sitter längre in på handen för ringfingret än för pekfingret så innebär det att jag får olika resultat beroende på vilken definition som används. Innebär det att jag får vara både bög och machoman samtidigt? Och hur är det med börshajarna, är de bögar eller machomän? Eller finns det en tredje definition så att man kan vara alla tre?

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » ons 14 jan 2009, 10:20

Merko skrev:Hmm. På den där ytterst vetenskapliga bög-indikatorbilden så verkar det ju som om det finger som når längst ut från handen är "längst". Men enligt den nästan lika vetenskapliga artikeln så skulle man visst mäta från första knogen. Eftersom första knogen åtminstone på mig sitter längre in på handen för ringfingret än för pekfingret så innebär det att jag får olika resultat beroende på vilken definition som används. Innebär det att jag får vara både bög och machoman samtidigt? Och hur är det med börshajarna, är de bögar eller machomän? Eller finns det en tredje definition så att man kan vara alla tre?
Bisexuell så klart!
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » tor 15 jan 2009, 08:11

Omfattande sidospår avknipsat. Kom inte på något mer kreativt med det än slaskning... /Ventromedial

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 15 jan 2009, 11:11

Ventromedial skrev:Omfattande sidospår avknipsat. Kom inte på något mer kreativt med det än slaskning... /Ventromedial
Varför inte: "accellererande ekivok regression"? Eller: "vem var det som började?"? :arrow:
War is peace.

Skriv svar