Medium i kontakt med ickedöda

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
pema

Medium i kontakt med ickedöda

Inlägg av pema » ons 14 jan 2009, 21:22

Mediumet Elisabeth-J gör ett litet utspel på Övernaturligt i fokus kring en kund som vill reklamera en misslyckad sittning där Elisabeth fått kontakt med en avliden person som senare visade sig fortfarande vara vid liv. Syftet från Elisabeths sida verkar vara att mota Olle i grind och sprida sin egen version, då kunden redan kontaktat andra kollegor i mediumbranschen för vilka denne klargjort misslyckandet. Nu har tydligen även en jurist kopplats in för att reda soppan:
Elisabeth-J skrev:Jag har kontakt med en jurist som har fått lyssna på bara beskrivningen då tystnadsplikten är viktig. Juristens utlåtande är att en reklammation ska komma in inom 8 dagar och att det inte finns något i beskrivningen som säger att det ÄR xxxfar, det är h*n själv som säger att det är xxxfar.
Rätt eller fel undrar Elisabeth. En intressant inblick i ett mediums vardag är det iallafall.

Tricklev

Re: Medium i kontakt med ickedöda

Inlägg av Tricklev » ons 14 jan 2009, 22:12

Finns det någon länk eller dyl med mer information om detta, för det låter ju minst sagt humoristiskt.

Användarvisningsbild
Helix

Inlägg av Helix » ons 14 jan 2009, 22:20

Kan man stämma anden för urkundsförfalskning?

och i sådant fall - går det bra med en levande advokat eller måste man ha en ande-advokat? eller kan de samarbeta?

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » ons 14 jan 2009, 22:33

Jag trodde att medium bara kunde kontakta döda. Kan de även få kontakt med levande människor så är ju hela telekombranschen i fara.

Har dock svårt att förstå en del av argumenten som de som försvarar mediet för fram:
Happyspirit skrev:Det är ungefär som jag skulle gå till Konsum och köpa en flaska saft så kommer jag hem och har saftkalas på den och när flaskan är slut så kommer jag på att saften var ju äcklig. Då knatar jag tillbaka till konsum med den tomma flaskan och säger. Du den här var äcklig!!! Jag vill ha pengarna tillbaka. Hur troligt är det att jag skulle få det?
Fast det var ju en dålig liknelse. Det är ju som att gå till Konsum för att handla en flaska saft men när man smakar på den upptäcker man att det är såpa. Kunden ville ju ha kontakt med en död släkting, inte en levande. Han fick något helt annat än det han ville ha och ville betala för.

Vilken lagstiftning är det som gäller för reklamation av andekontakter egentligen? Har skummat igenom inledningen på både konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen men ingen av dem verkar vara applicerbar på mediala tjänster. Är det helt enkelt så att det är i andevärlden man överklagar och löser sådana här tvister. Det verkar i alla fall vara så av det här inlägget att döma:
Trisha skrev:Undrar mitt i alltihop - vad tycker andevärlden om det här? Dom som alltid, alltid kommer med så underbart kärleksfulla råd och som så gärna vill att vi människor fattar hur det kan vara när man är i kontakt med sin själ och det som är rätt.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » tor 15 jan 2009, 07:06

Jag förstår inte varför hon krånglar till det med massa text. Hon kan väl bara säga Jeg kenner vad jeg kenner! så är den saken ur världen.
the pulse is alive
making me sane

Användarvisningsbild
john

Inlägg av john » tor 15 jan 2009, 10:07

dokken skrev:Jag förstår inte varför hon krånglar till det med massa text. Hon kan väl bara säga Jeg kenner vad jeg kenner! så är den saken ur världen.
Eller hur!

Lite Karsten Torebjer är aldrig fel

Anden i glaset

Spöket i kakelugnen

Mera Karsten här
I have an unfortunate habit of not believing in bullshit. Even when it is convenient to do so. It gets me into trouble at work and at home. But it is my favourite character flaw

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 15 jan 2009, 13:15

Frågan är vad som är mest beklämmande att läsa, läsarkommentarer på Övernaturligt i Fokus eller på Aftonbladet. :roll:
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tor 15 jan 2009, 18:49

Elisabeth-J skrev:... att det inte finns något i beskrivningen som säger att det ÄR xxxfar, det är h*n själv som säger att det är xxxfar.
Klockrent. Bertram Forer hade varit stolt.

PS
Jag håller med Jane Lyzell :shock: om att pengarna tillbaka nog hade varit bäst.
DS

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » tor 15 jan 2009, 21:51

Efter att en stor del av Elisabeths entourage gett sitt fulla "stöd och kärlek" åt bedrägeriet verkar nu den uthängda sittern, som också är medlem på forumet, sett sig tvungen att träda fram med sin version. Att man som medium fortfarande kan hävda att man gjort rätt, trots att man fått kontakt med en levande morfar visar hur stor galenskapen, girigheten och storhetsvansinnet är inom branschen.
hinzidi skrev:Det började med sittingen då min morfar kom igenom. Jag opplyste at han lever, men var oppen för at han faktisk kunne ha gått över, då jag har lite eller ingen kontakt med han. (man vill så gärna TRO)
Så i hela sittingen samtaler vi med morfar. Och blev enige om at jag skulle kolla up det här. På min cd så kan jag höra dette om igen och om igen, at morfar har kommet fram til oss, och lyssna på alt han har att berätta, hur han är hos meg som en hjälper. Och hur han dog.

Jag tok kontakt med deg samma dag, då jag hadde kollat upp det. Jag talade med min morfar på telefon.
(Men det måste jag säga: Jag fick det inte för mig att berätta at jag just hadde fått tala med honom från den andra sidan.)

Användarvisningsbild
Filippa

Inlägg av Filippa » tor 15 jan 2009, 22:09

Jag talade med min morfar på telefon.
(Men det måste jag säga: Jag fick det inte för mig att berätta at jag just hadde fått tala med honom från den andra sidan.)
En mäktigare lovsång till det öppna sinnet har nog aldrig ekat mellan bergen.
- Maranga, do you take the Verklighet to be your lawfully wedded Verklighet, to love and honor her, forsaking all others, giving yourself to her alone as long as you shall live. If so say I do.
- I do.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tor 15 jan 2009, 23:00

Att döma av det som pema citerar så liknar det som hänt psychic baiting (exempel), men med den skillnaden att det i detta fall verkar vara en olyckshändelse.

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » fre 16 jan 2009, 13:21

Den här tråden är ju intressant i sammanhanget också.
Elisabeth-J skrev:Jag saknar också hennes goa inlägg och hon är kanske här snart igen får vi hoppas ;)
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

JB

Inlägg av JB » fre 16 jan 2009, 14:04

Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva den stund när jag håller med Jane Lyzell, men nu måste jag faktiskt göra det.

/Jonas

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » fre 16 jan 2009, 14:09

Jonas K skrev:Den här tråden är ju intressant i sammanhanget också.
Elisabeth-J skrev:Jag saknar också hennes goa inlägg och hon är kanske här snart igen får vi hoppas ;)
Herregud vilken falskhet! När det verkar som hon själv stängt av den klagande kunden. Open mind!!
hinzidi skrev:Jag hadde inte slutat frivillig. Elisabeth stängde ut mig, och nu har det kommit fram.
Edit:Tråden verkar nu ha raderats till följd av kritik. Konflikthantering verkar inte vara troendes starka sida. Där gäller locket på. Frågan är om det får denna soppa att koka färdigt snabbare..

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 16 jan 2009, 15:00

pema skrev:Edit:Tråden verkar nu ha raderats till följd av kritik. Konflikthantering verkar inte vara troendes starka sida. Där gäller locket på. Frågan är om det får denna soppa att koka färdigt snabbare..
Nej och det har vi sett förr. Det verkar vara standard på woo-woo-forum att stänga av folk och radera trådar. Att de sen ofta anklagar vof.se för samma saker visar väl bara på vilka enorma skygglappar de satt på sig själva.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Skriv svar